LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Jeffrey5
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:56

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Jeffrey5 »

LVisser schreef:Het belangrijskte is als eerste in bezwaar te gaan (je hebt 6 weken). Ik heb dit vandaag aangetekend verstuurd en ook het dossier verstuurd naar mijn advocaat mochten er vervolg stappen worden ondernomen.
Ik heb net bezwaar en uitstel van betaling (erg belangrijk om dit ook te vermelden in je brief gemaakt voor het jaar 2007 en jaar 2008. Plus ongeveer 10 bijlagen van jaaropgaven en briefwisselingen met de belastingdienst. Bij de belastingdienst kun je een formulier downloaden met bezwaar defintitieve berekening. Mocht iemand documentatie nodig hebben dan heb ik wel een kopie ervan zodat je weet hoe je dit moet doen als voorbeeld.

Succes allemaal,

Groeten,

Linette
Hallo Linette,
Ik moet een bezwaar gaan indienen bij de belasting, echter weet ik niet goed hoe ik dit moet inkleden. Zou je mij een kopie zoals hierboven beschreven, willen toesturen? mijn E-mail adres is [email protected]
mvg Jeffrey

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Bezwaar maken bij de belastingdienst heeft geen zin. Tot op heden is, zover ik weet, op wettelijke gronden nog geen enkel bezwaar toegewezen of een beroepszaak gewonnen. Er bestaat aanspraak op kinderopvangtoeslag wanneer de opvang voldoet aan de eisen die de wet kinderopvang daaraan stelt. Eén van die eisen is dat de gastouder in het bezit is van een verklaring omtrent het gedrag (vog) voordat de opvang start. Om deze reden kan dus ook geen kinderopvangtoeslag met terugwerkende kracht worden aangevraagd. De belastingdienst voert slechts de wet uit, in die zin is de beslissing om geen kinderopvangtoeslag toe te kennen als niet is voldaan aan de eisen van de wet correct. In veel contracten van gastouderbureaus is overigens ook een bepaling opgenomen dat de opvang pas kan starten wanneer er een vog is.
Veel (heel veel) ouders zijn domweg opgelicht door dit soort gastouderbureaus die rijkelijk hun zakken hebben gevuld ten koste van de ouders. Immers, het gastouderbureau had erop moeten toezien dat werd voldaan aan de wettelijke eisen alvorens kinderopvangtoeslag kon worden aangevraagd. Helaas is de enige weg een civiele procedure om de schade te verhalen op de (al dan niet voormalige) eigenaar van het gastouderbureau. Juist dit soort bureautjes heeft de neiging zich ieder jaar onder een andere naam te vestigen waarmee het oude bureau zogenaamd ophoudt te bestaan. Vaak is het echter een eenmanszaak waarin de eigenaar als privé persoon wel degelijk aansprakelijk gesteld kan worden. Mijn advies: zoek gezamenlijk een advocaat die een procedure wil starten tegen het gastouderbureau. De belastingdienst vergoedt nu eenmaal geen schade die is geleden door oplichting.
Veel succes!

LVisser
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 18:46

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door LVisser »

Beste Zwabbertje,

Ik ben het niet eens met jouw stelling. Ik ken wel personen die terecht hun geld van kinderopvang hebben teruggekregen. Verder is jurisprudentie op het te laat inleveren van verklaring van goed gedrag (VOG) waar een bureau voor veroordeeld is en waar de vraagouders vrij uit gaan aangezien wij in Nederland alleen kinderopvang toeslag krijgen als je ingeschreven staat. Dus jouw verhaal klopt niet en dat weet de belastingdienst ook.

Met vriendelijke groet,

Linette Visser

Erika Schoonhoven
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2010 16:35

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Erika Schoonhoven »


Beste Linette,

Heb je nadere gegevens van die jurispedentie want het zou prettig zijn als wij dat kunnen gebruiken bij ons bezwaar.

Groetjes
Erika

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Inderdaad, graag een verwijzing naar de betreffende jurisprudentie. Overigens wordt, zover ik weet, in de betreffende zaak bij de vraagouders wel degelijk de kinderopvangtoeslag teruggevorderd.

LVisser
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 18:46

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door LVisser »

Hi Jeffrey,

Ik zal je morgen het bestand mailen voor het bezwaar naar de Belastingdienst.

Is dat goed?

Op jullie vraag van de jurisprudentie: geef ik alvast een klein tipje van de sluier Darkom is veroordeeld als bureau en de eigenaren hebben gevanisstraf gekregen. Zie www.regiovizier.nl/kindertoeslag. Dit is niet het originele verslag die heb ik thuis.

Ik kan er nu niet teveel over zeggen maar dat komt in de toekomst wel.

groet,

Linette

Erika Schoonhoven
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2010 16:35

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Erika Schoonhoven »

Beste Linette,

Plaats je dit hier of mail je het naar Jeffrey, ik zou ook graag dat bezwaarschrift krijgen.

Groet
Erika

Jeffrey5
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:56

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Jeffrey5 »

LVisser schreef:Hi Jeffrey,

Ik zal je morgen het bestand mailen voor het bezwaar naar de Belastingdienst.

Is dat goed?

Op jullie vraag van de jurisprudentie: geef ik alvast een klein tipje van de sluier Darkom is veroordeeld als bureau en de eigenaren hebben gevanisstraf gekregen. Zie http://www.regiovizier.nl/kindertoeslag. Dit is niet het originele verslag die heb ik thuis.

Ik kan er nu niet teveel over zeggen maar dat komt in de toekomst wel.

groet,

Linette
Hallo Linette,

Ik kreeg vandaag de Accept Giro binnen van de belasting. Als je hem morgen kan mailen ben ik je enorm dankbaar.

mvg Jeffrey

LVisser
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 18:46

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door LVisser »

Hi Erika,

Ik heb alleen jeffrey het bestand verstuurd. Ik heb jouw mailadres niet. Zou je dit kunnen mailen naar [email protected], dan stuur ik je het bestand.

Groet,

Linette

jeroenreijnders
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2009 09:46

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door jeroenreijnders »

Hallo Linette,

Zou je hem mij ook kunnen mailen. Bedankt!! Ik mail je wel mijn mailadres.

gr Jeroen

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

LVisser schreef: Op jullie vraag van de jurisprudentie: geef ik alvast een klein tipje van de sluier Darkom is veroordeeld als bureau en de eigenaren hebben gevanisstraf gekregen. Zie http://www.regiovizier.nl/kindertoeslag. Dit is niet het originele verslag die heb ik thuis.

Ik kan er nu niet teveel over zeggen maar dat komt in de toekomst wel.

groet,

Linette
Linette,

In de strafzaak tegen deze figuren hebben zich enkele ouders gevoegd die van de belastingdienst een terugvordering kregen. De terugvordering blijft in stand, de ouders zullen een civiele procedure moeten starten tegen de eigenaren van het gastouderbureau. Bezwaar bij de belastingdienst haalt naar mijn mening (en ervaring) niets uit.
Anyway, succes!
Laatst gewijzigd door zwabbertje op 28 okt 2010 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

LVisser
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 18:46

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door LVisser »

Beste Zwabbertje,

Ik heb dit met meerdere advocaten besproken die delen niet jouw mening by the way. Er zijn meerdere issues over de terugvordering van kindertoeslag die in 2007 en 2008 nog niet goed in de wet zijn vastgelegd.
Ik heb daar documenten van.

De eigenaren zijn veroordeeld en zitten een gevangenisstraf uit dus procederen kan aangezien ze zelf door de belastingdienst zijn aangepakt. Zij zijn de boosdoeners (Darkom)en hebben veel ellende veroorzaakt niet de vraagouders. In 2007 en 2008 ben je verplicht als vraagouder om je aan te sluiten bij een gastouderbureau anders zou je automatisch geen kindertoeslag ontvangen.

We zullen zien wie gelijk krijgt maar ik geef niet zomaar op en ik hoop dat meerdere mijn mening delen.

Groet,

Linette

Jeffrey5
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:56

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Jeffrey5 »

Ik heb weer wat papieren uit 2007 boven water. Over de Periode van 1 Januari t/m 31 April van de belastingdienst 3940 Euro ontvangen. Darkom heeft mij voor deze periode 1075,76 euro in rekening gebracht (voor het niets doen).

Tevens vandaag weer een brief van de belastingdienst gekregen over een betalingsregeling die ik aan kan gaan. Mag 24 maanden 165 euro betalen. Mijn vrouw had beter niet kunnen gaan werken :(
Ze had beter quality time met de kids kunnen doorbrengen.

Linette super bedankt voor je mailtje.

Jeffrey

son1
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2010 15:37

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door son1 »

Ook wij hebben van de belastingdienst een toeslag gekregen over 2007.
Ik dacht alles goed geregeld te hebben met Koah (later Doltje), maar we zijn dus gewoon opgelicht.
Het plan is nu om een bezwaarschrift in te dienen.
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Sonja

marcel79
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2010 20:16

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door marcel79 »

Hallo mensen,
ik ben ook opgelicht door gastouderbureau KOAH.
Ons werd toegezegd dat we met terugwerkende kracht kinderopvangtoeslag konden ontvangen. Echter nu hebben we een beschikking tot terugvordering ontvangen van de belastingdienst, omdat de Verklaring omtrent gedrag later pas is verstuurd.
Heeft iemand documenten omtrent wetgeving (VOG) in zijn/haar bezit die ik mee kan sturen naar de belastingdienst samen met het bezwaarschrift.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Wat betreft de vog geef ik bezwaar weinig kans. In de Wet kinderopvang (artikel 50 lid 2 en 3, in samenhang met artikel 56 lid 3) is expliciet opgenomen dat een gastouder moet beschikken over een vog voordat de werkzaamheden worden aangevangen. Is er geen vog dan is er geen sprake van formele kinderopvang en dus geen aanspraak op kinderopvangtoeslag. Dat het gastouderbureau andere informatie heeft gegeven doet hier niet aan af.
Nogmaals: schade ontstaan door oplichting dan wel misleiding door een gastouderbureau kun je niet bij de belastingbetaler claimen, hiervoor zul je de eigenaar van het gastouderbureau moeten aanspreken.

marcel79
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2010 20:16

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door marcel79 »

Als mij door het gastouderbureau wordt verteld dat het wel kan, dan ga je daar toch vanuit. En het is trouwens de plicht van een gastouderbureau om juiste informatie te verstrekken aan de mensen. Is ook opgenomen in de wetgeving!
Dus ik laat het er niet bij zitten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Daarom moet je ook het gastouderbureau aanpakken en niet de belastingdienst. Die staan hier buiten en zijn niet aansprakelijk voor oplichting door een gastouderbureau. Het gob heeft zich niet aan de wet gehouden en zal hierop door de gedupeerde moeten worden aangesproken.

maurice40
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2010 22:23

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door maurice40 »

Wij hebben ook van KOAH te horen gekregen dat we met terugwerkende kracht vanaf januari 2007 de urenbriefjes konden indienen. De jaaropgave 2007 van KOAH gaat ook in vanaf 1 januari. Dus aanmelding KOAH juni 2007; VOG is vanaf half oktober.
Wij moeten nu januari t/m oktober terugbetalen aan de belastingdienst en dit is 3602 Euro. Dit is erg zuur. Daarnaast zijn we ook de bemiddelingskosten betaald aan KOAH over januari t/m oktober kwijt!!!
Ik weet niet hoe ik de KOAH hiervoor verantwoordelijk kan stellen, want KOAH bestaat niet meer. Zij hebben deze fout gemaakt en zelf zijn ze er rijk van geworden (ik vind dit hun fraude). Ze hebben de urenbriefje gewoon geaccepteerd en verwerkt (ik heb de nota's nog plus de jaaropgave). Of wist de KOAH dit ook niet? Wat kan ik het beste doen? Hoe kan ik de (oud-) eigenaar aansprakelijk stellen? Naar een advocatenkantoor bellen? Rechtsbijstand inschakelen? Wie kan mij verder helpen met goed advies?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Verzamel als eerste alle stukken die je hebt aan de hand waarvan je kunt bewijzen dat KOAH je heeft misleid. Via de KvK kun je achterhalen wie de eigenaar was van KOAH en/of door welke rechtsopvolger KOAH is overgenomen. Het beste is, al dan niet samen met andere ouders een advocaat te zoeken. Kijk eens op de website van het juridisch loket. Ik ken wel een advocaat die thuis is in deze materie maar mag hier geen reclame maken helaas. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt neem dan contact op met ze. Ik weet niet of zij dit soort zaken ook doen maar informeren kan geen kwaad.
Om kosten van een advocaat te delen is het slim om met zoveel mogelijk gedupeerden gezamenlijk te procederen.
Heel veel succes!

Gesloten