LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Udith79
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2011 18:59

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Udith79 »

Hoi

Hier nog iemand in hetzelfde schuitje helaass...
Ik heb helemaal geen contract gehad van Darkom. Wel
een "welkomstbrief" gedateerd 23 september. Ze kunnen
toch ahv de nota's zien dat de de ingangsdatum
01-01-2007 was dus waarom vragen ze nu om een contract?!

Heeft iemand overigens al uitsluitsel ontvangen van de
Belastingdienst?

Gr judith

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

De reden dat de belastingdienst de contracten opvraagt is omdat artikel 52 van de wet kinderopvang als voorwaarde voor kinderopvangtoeslag stelt dat er een schriftelijke overeenkomst moet zijn.

Als je contract is ondertekend op 1 november en als ingangsdatum 1 januari van hetzelfde jaar vermeldt heb je wel een probleem ja. Omdat er voor 1 november blijkbaar geen contract was heb je in principe ook geen recht op kinderopvangtoeslag.

De reden dat zij dit nader onderzoeken is omdat er vaak met terugwerkende kracht kinderopvangtoeslag is aangevraagd terwijl nog helemaal geen sprake was van formele gastouderopvang. Ook al werd er wel al op je kind gepast, als je nog niet was aangesloten bij een gastouderbureau komt deze opvang niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag.

Kans van bezwaar is erg klein. De belastingdienst is o.a. door de Raad van State al meermaals in het gelijk gesteld hierin.

marco123456
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door marco123456 »

Hoi zwabbertje,

Dus als ik ergens een contract vandaan tover waar de tekeningsdatum in januari is dan is er geen probleem....?

Heeft de belastingdienst deze contracten niet gekregen van bv Darkom?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

De belastingdienst kijkt niet alleen naar contracten. In gevallen waarin zij twijfelen of de ingangsdatum voor de toeslag die is opgegeven in de aanvraag wel klopt, kunnen zij ook bewijzen van betaling e.d. opvragen.
Ergens een contract "vandaan toveren" waar als ondertekeningsdatum een datum in januari staat zal je, los van dat je contract pas is getekend in november zoals je aangeeft, niet helpen.
In veel gevallen is de aanvraag van de toeslag pas gedaan rond de datum waarop het contract is ondertekend en dan met terugwerkende kracht. Om aan te tonen dat je in januari al formele opvang had zul je dus ook betalingsbewijzen moeten hebben van de maanden vanaf januari waaruit blijkt dat de kosten van de opvang zijn voldaan. De toeslag is immers een tegemoetkoming in de (veelal hoge) kosten die de meeste ouders zonder deze toeslag niet kunnen betalen.
Als jij de toeslag ook bijvoorbeeld pas rond 1 november hebt aangevraagd dan is het niet aannemelijk dat je in januari al opvang had via het gastouderbureau.

paoel
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2010 22:59

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door paoel »

Hallo allemaal,

Ook ik zit met hetzelfde probleem. In november 2007 pas getekend maar met terugwerkende kracht in laten gaan omdat dat het advies van DARKOM was. Vorig jaar dus bericht gehad van de belastingdienst dat het VOG van mijn moeder te laat gedateerd was. Ik heb contact gehad met Gastouderland, zij zouden alles over hebben gekregen van Wijkids en die hadden van DARKOM alles over genomen. Wij hadden namelijk geen orgineel getekend exemplaar van de overeenkomst, maar wel een blanco kopie. Ik heb dus bij Gastouderland gevraagd of zij mij het orgineel of een kopie daarvan konden opsturen. Zeggen ze dat alles van DARKOM al door de belastingdienst in beslag is genomen. Met andere woorden de belastingdienst zou al die contracten al moeten hebben. Dit hebben we ook keurig in ons bezwaarschrift geschreven. Nu meer dan een jaar later komt de belastingdienst erachter dat ze nog documenten nodig hebben. Wat hebben ze in al die tijd gedaan om achter zoiets kleins te moeten komen. Maar dat terzijde. Ze vragen ook ineens allerlei andere dingen zoals bewijs dat ik betaald zou hebben. Ook dat zouden ze kunnen zien en ook wij hebben elk jaar een jaaropgave ingediend. Maar het lijkt erop dat de belastingdienst in ziet dat zij het niet gaan winnen van ons allemaal en gaan ze dit soort dingen verzinnen. Het ging om het VOG, daarom moesten we terugbetalen en die reden hebben we aangevochten. Moeten ze niet ineens met allerlei andere dingen komen om toch iets te kunnen vinden (door nalatigheid van DARKOM) zoals bijvoorbeeld Udith 79 die alleen maar een welkomstbrief heeft.

Groetjes en samen staan we sterk, we houden elkaar op de hoogte!
Paoel

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

In een bezwaar - of beroepsprocedure mag de belastingdienst andere standpunten innemen. M.b.t. contract en betalingsbewijzen hebben zij al veel procedures gewonnen, ik wil je dus niet te veel hoop geven op een goede afloop.

Species8472
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2011 23:55

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Species8472 »

paoel schreef:Hallo allemaal,

Ook ik zit met hetzelfde probleem. In november 2007 pas getekend maar met terugwerkende kracht in laten gaan omdat dat het advies van DARKOM was. Vorig jaar dus bericht gehad van de belastingdienst dat het VOG van mijn moeder te laat gedateerd was. Ik heb contact gehad met Gastouderland, zij zouden alles over hebben gekregen van Wijkids en die hadden van DARKOM alles over genomen. Wij hadden namelijk geen orgineel getekend exemplaar van de overeenkomst, maar wel een blanco kopie. Ik heb dus bij Gastouderland gevraagd of zij mij het orgineel of een kopie daarvan konden opsturen. Zeggen ze dat alles van DARKOM al door de belastingdienst in beslag is genomen. Met andere woorden de belastingdienst zou al die contracten al moeten hebben. Dit hebben we ook keurig in ons bezwaarschrift geschreven. Nu meer dan een jaar later komt de belastingdienst erachter dat ze nog documenten nodig hebben. Wat hebben ze in al die tijd gedaan om achter zoiets kleins te moeten komen. Maar dat terzijde. Ze vragen ook ineens allerlei andere dingen zoals bewijs dat ik betaald zou hebben. Ook dat zouden ze kunnen zien en ook wij hebben elk jaar een jaaropgave ingediend. Maar het lijkt erop dat de belastingdienst in ziet dat zij het niet gaan winnen van ons allemaal en gaan ze dit soort dingen verzinnen. Het ging om het VOG, daarom moesten we terugbetalen en die reden hebben we aangevochten. Moeten ze niet ineens met allerlei andere dingen komen om toch iets te kunnen vinden (door nalatigheid van DARKOM) zoals bijvoorbeeld Udith 79 die alleen maar een welkomstbrief heeft.

Groetjes en samen staan we sterk, we houden elkaar op de hoogte!
Paoel
Wat is F* het probleem? Jij hebt het bewijs toch, stuur die **** op. Klaar...

paoel
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2010 22:59

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door paoel »

@species8472

Mijn F* probleem is, dat wij in de veronderstelling zijn dat wij onrechtmatig behandeld zijn (en met mij heel veel mensen). Wij hebben daar al de nodige papieren voor opgestuurd, zoals het contract (wat al bij de belastingdienst in bezit is) en zo ook bewijzen van betaling. We hebben ook jaaropgaven verstrekt aan de belastingdienst. Wat is het volgende wat ze willen hebben. Dat is ons (en van heel veel mensen hier op het forum) het F* probleem. In plaats van dat je met echt advies komt, ga je hier een beetje met F* woorden strooien. Daar heeft niemand wat aan.

Species8472
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2011 23:55

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Species8472 »

paoel schreef:@species8472

Mijn F* probleem is, dat wij in de veronderstelling zijn dat wij onrechtmatig behandeld zijn (en met mij heel veel mensen). Wij hebben daar al de nodige papieren voor opgestuurd, zoals het contract (wat al bij de belastingdienst in bezit is) en zo ook bewijzen van betaling. We hebben ook jaaropgaven verstrekt aan de belastingdienst. Wat is het volgende wat ze willen hebben. Dat is ons (en van heel veel mensen hier op het forum) het F* probleem. In plaats van dat je met echt advies komt, ga je hier een beetje met F* woorden strooien. Daar heeft niemand wat aan.
Lekker passief. Ook al maakt de belastingdienst een fout. Ook al moet jij nog een keer de gegevens opsturen. Dat zal een stuk sneller gaan dan gaan lopen klagen dat het allemaal weer fout gaat bij de belastingdienst. Ondertussen dat jij de tijd vrij maakt om te "klagen" om er maar onderuit te komen om ook maar enig moeite te doen had je allang actie kunnen ondernemen. Het zal de belastingdienst (of insert elk willekeurig andere persoon/instantie) geen reet kunnen schelen hoe het met jou afloopt. Zij zullen handelen volgens de wet en ook jij moet handelen volgens diezelfde wet.

wil het trouwens wel ontleden wat ik quote, ik was in de veronderstelling dat je ogen wel open gingen bij een simpele sneer (was te subtiel lees ik nu) euhm advies van mijn vorige post:
Hallo allemaal,

Ook ik zit met hetzelfde probleem. In november 2007 pas getekend maar met terugwerkende kracht in laten gaan omdat dat het advies van DARKOM was. Vorig jaar dus bericht gehad van de belastingdienst dat het VOG van mijn moeder te laat gedateerd was. Ik heb contact gehad met Gastouderland, zij zouden alles over hebben gekregen van Wijkids en die hadden van DARKOM alles over genomen. Wij hadden namelijk geen orgineel getekend exemplaar van de overeenkomst, maar wel een blanco kopie. Ik heb dus bij Gastouderland gevraagd of zij mij het orgineel of een kopie daarvan konden opsturen. Zeggen ze dat alles van DARKOM al door de belastingdienst in beslag is genomen. Met andere woorden de belastingdienst zou al die contracten al moeten hebben.

Lekker gemakkelijk om daar zo over te denken. Je hebt dus nog nooit de gevraagde gegevens opgestuurd. Je bent voor je eigen gemak maar uit gegaan van wat het minste moeite kost. Tenminste zo lees ik dat.

Dit hebben we ook keurig in ons bezwaarschrift geschreven.
So what? Wat nou als bij het spul wat in beslag genomen is geen contracten zaten? Hoe durf je die aanname te maken? En mijn antwoord op het bericht die je wilt geven n.a.v. deze zinnen: het lijkt mij niet integer als de belastingdienst mededelingen gaat doen aan jou over wat ze wel en niet in het bezit hebben/in beslag hebben genomen. Misschien willen ze wel dubbelchecken om te zien wat voor informatie ze jou hebben gegeven. Maar dat gaat jou niks aan, jij moet gewoon die gegevens opsturen. Of tenminste (nogmaals) een brief met uitleg waarom het niet mogelijk is.

Nu meer dan een jaar later komt de belastingdienst erachter dat ze nog documenten nodig hebben. Wat hebben ze in al die tijd gedaan om achter zoiets kleins te moeten komen.
Het is blijkbaar niet iets kleins. Als het zo klein is wat is je moeite om daar achter aan te gaan? Het is blijkbaar iets essentieels om je recht over dat jaar te kunnen bepalen.

Maar dat terzijde. Ze vragen ook ineens allerlei andere dingen zoals bewijs dat ik betaald zou hebben. Ook dat zouden ze kunnen zien en ook wij hebben elk jaar een jaaropgave ingediend.
Hoe moeten ze zien dat jij betaald hebt? Aan de hand van de jaaropgaves? Laat me trouwens raden, gastouderopvang en contant betaald? :D gaat nog een leuk feestje worden dan, zeker als je in het gelijk wordt gesteld en de gastouder nog een aanslag na krijgt :P

Maar het lijkt erop dat de belastingdienst in ziet dat zij het niet gaan winnen van ons allemaal en gaan ze dit soort dingen verzinnen. Het ging om het VOG, daarom moesten we terugbetalen en die reden hebben we aangevochten. Moeten ze niet ineens met allerlei andere dingen komen om toch iets te kunnen vinden (door nalatigheid van DARKOM) zoals bijvoorbeeld Udith 79 die alleen maar een welkomstbrief heeft.

Groetjes en samen staan we sterk, we houden elkaar op de hoogte!
Paoel

Jij gaat het niet winnen als je geen bewijs kunt tonen. Succes met een eventuele rechtszaak. Want mocht je zover komen met een rechtszaak, wat ga je tegen de rechter zeggen. Uhm... tsja... uhm... ik heb gelijk want ik heb de gegevens opgestuurd alleen ik heb die gegevens niet meer, moet u bij de belastingdienst zijn... en wat betreft Udith79: een nota is geen contract meen ik mij te herinneren toen ik de laatste keer oplette op school.

paoel
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2010 22:59

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door paoel »

Lees mijn reacties bij jouw quotes. Ik ben ook echt wel bezig om een brief te sturen met uitleg naar de belastingdienst!
Species8472 schreef:
paoel schreef:@species8472

Mijn F* probleem is, dat wij in de veronderstelling zijn dat wij onrechtmatig behandeld zijn (en met mij heel veel mensen). Wij hebben daar al de nodige papieren voor opgestuurd, zoals het contract (wat al bij de belastingdienst in bezit is) en zo ook bewijzen van betaling. We hebben ook jaaropgaven verstrekt aan de belastingdienst. Wat is het volgende wat ze willen hebben. Dat is ons (en van heel veel mensen hier op het forum) het F* probleem. In plaats van dat je met echt advies komt, ga je hier een beetje met F* woorden strooien. Daar heeft niemand wat aan.
Lekker passief. Ook al maakt de belastingdienst een fout. Ook al moet jij nog een keer de gegevens opsturen. Dat zal een stuk sneller gaan dan gaan lopen klagen dat het allemaal weer fout gaat bij de belastingdienst. Ondertussen dat jij de tijd vrij maakt om te "klagen" om er maar onderuit te komen om ook maar enig moeite te doen had je allang actie kunnen ondernemen. Het zal de belastingdienst (of insert elk willekeurig andere persoon/instantie) geen reet kunnen schelen hoe het met jou afloopt. Zij zullen handelen volgens de wet en ook jij moet handelen volgens diezelfde wet.

wil het trouwens wel ontleden wat ik quote, ik was in de veronderstelling dat je ogen wel open gingen bij een simpele sneer (was te subtiel lees ik nu) euhm advies van mijn vorige post:
Hallo allemaal,

Ook ik zit met hetzelfde probleem. In november 2007 pas getekend maar met terugwerkende kracht in laten gaan omdat dat het advies van DARKOM was. Vorig jaar dus bericht gehad van de belastingdienst dat het VOG van mijn moeder te laat gedateerd was. Ik heb contact gehad met Gastouderland, zij zouden alles over hebben gekregen van Wijkids en die hadden van DARKOM alles over genomen. Wij hadden namelijk geen orgineel getekend exemplaar van de overeenkomst, maar wel een blanco kopie. Ik heb dus bij Gastouderland gevraagd of zij mij het orgineel of een kopie daarvan konden opsturen. Zeggen ze dat alles van DARKOM al door de belastingdienst in beslag is genomen. Met andere woorden de belastingdienst zou al die contracten al moeten hebben.

Lekker gemakkelijk om daar zo over te denken. Je hebt dus nog nooit de gevraagde gegevens opgestuurd. Je bent voor je eigen gemak maar uit gegaan van wat het minste moeite kost. Tenminste zo lees ik dat.

GFout geinterpreteerd. Je wilt niet weten hoeveel ik heb uitgezocht vorig jaar september. Ik ben achter het orgineel contract aangegaan, maar dat blijkt dus al bij de belastingdienst te liggen. En daarnaast nog allerelei telefoontjes en mailtjes aan besteed. Om uit te zoeken hoe ik had kunnen weten dat ik niet met terugwerkende kracht kinderopvangtoeslag aan kon vragen. Niet zonder en VOG die dateert van voor de startdatum

Dit hebben we ook keurig in ons bezwaarschrift geschreven.
So what? Wat nou als bij het spul wat in beslag genomen is geen contracten zaten? Hoe durf je die aanname te maken? En mijn antwoord op het bericht die je wilt geven n.a.v. deze zinnen: het lijkt mij niet integer als de belastingdienst mededelingen gaat doen aan jou over wat ze wel en niet in het bezit hebben/in beslag hebben genomen. Misschien willen ze wel dubbelchecken om te zien wat voor informatie ze jou hebben gegeven. Maar dat gaat jou niks aan, jij moet gewoon die gegevens opsturen. Of tenminste (nogmaals) een brief met uitleg waarom het niet mogelijk is.

En ook nu ben ik niet passief, want ik weet ook wel dat alleen met klagen ik niets bereik en ik ben dus echt wel afgelopen week weer bezig geweest om een en ander uit te zoeken en die brief gaat zeker verstuurd worden naar de belastingdienst.

Nu meer dan een jaar later komt de belastingdienst erachter dat ze nog documenten nodig hebben. Wat hebben ze in al die tijd gedaan om achter zoiets kleins te moeten komen.
Het is blijkbaar niet iets kleins. Als het zo klein is wat is je moeite om daar achter aan te gaan? Het is blijkbaar iets essentieels om je recht over dat jaar te kunnen bepalen.

Maar dat terzijde. Ze vragen ook ineens allerlei andere dingen zoals bewijs dat ik betaald zou hebben. Ook dat zouden ze kunnen zien en ook wij hebben elk jaar een jaaropgave ingediend.
Hoe moeten ze zien dat jij betaald hebt? Aan de hand van de jaaropgaves? Laat me trouwens raden, gastouderopvang en contant betaald? :D gaat nog een leuk feestje worden dan, zeker als je in het gelijk wordt gesteld en de gastouder nog een aanslag na krijgt :P

Dat feestje hebben mijn gastouders al en ik zal dus ook echt wel het aanslagnummer in mijn brief vermelden dat mijn ouders al aangeslagen worden om over 2007 te gaan betalen en ze zijn al aan het betalen. Mede een bewijs lijkt me. Of wil de belastingdienst aan 2 kanten vangen? Want ze hebben inderdaad jaaropgaves gehad.

Maar het lijkt erop dat de belastingdienst in ziet dat zij het niet gaan winnen van ons allemaal en gaan ze dit soort dingen verzinnen. Het ging om het VOG, daarom moesten we terugbetalen en die reden hebben we aangevochten. Moeten ze niet ineens met allerlei andere dingen komen om toch iets te kunnen vinden (door nalatigheid van DARKOM) zoals bijvoorbeeld Udith 79 die alleen maar een welkomstbrief heeft.

Groetjes en samen staan we sterk, we houden elkaar op de hoogte!
Paoel

Jij gaat het niet winnen als je geen bewijs kunt tonen. Succes met een eventuele rechtszaak. Want mocht je zover komen met een rechtszaak, wat ga je tegen de rechter zeggen. Uhm... tsja... uhm... ik heb gelijk want ik heb de gegevens opgestuurd alleen ik heb die gegevens niet meer, moet u bij de belastingdienst zijn... en wat betreft Udith79: een nota is geen contract meen ik mij te herinneren toen ik de laatste keer oplette op school.

Er staat eerder op het forum hier dat iemand omtrent dezelfde zaak deze zaak heeft gewonnen bij de rechter. Dus ik heb wel goede hoop hoor!

Maar ik zal me niet meer bezig houden met jouw reacties en me gaan richten op een goede brief naar de belastingdienst. Jij schijnt goed opgelet te hebben op school en waarschijnlijk bij de belastingdienst werken of iemand kennen die daar werkt. En jij zult zelf geen 11000 euro te moeten betalen. Wij wel, terwijl wij vals zijn voorgelicht door het gastouderbureau. En wij waren ons van geen kwaad bewust. Dus als ik echt makkelijk had willen doen had ik gezegd ga bij Darkom die gegeven opvragen maar die bestaan al lang niet meer. Maar zeggen dat ik makkelijk wil doen, slaat nergens op. Want ik heb al heel wat telefoontjes en mailtjes gepleegd. Ook met de belastingdienst zelf.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Even een paar opmerkingen:

Dat de belastingdienst de administratie van Darkom in beslag heeft genomen wil nog niet zeggen dat daarin ook een door alle partijen ondertekend contract aanwezig is. Als Darkom het van jou ontvangen contract nooit heeft ondertekend is er dus geen rechtsgeldige overeenkomst aanwezig. Daarnaast dien je natuurlijk zelf in het bezit te zijn van deze overeenkomst om je aanspraak op kinderopvangtoeslag te kunnen aantonen.

Het feit dat jouw gastouders inkomsten hebben gehad van gastouderopvang en hierover belasting betalen staat los van jouw recht op kinderopvangtoeslag. Ook als je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag maar wel hebt betaald voor de opvang moet de oppas deze inkomsten aangeven voor de inkomstenbelasting en hierover belasting betalen.

Dat het gastouderbureau jullie verkeerd heeft voorgelicht wil nog niet zeggen dat je daarom wel recht hebt op kinderopvangtoeslag. Hooguit is dit een kwestie tussen jou en je gastouderbureau. De wet kinderopvang is heel duidelijk over het recht op kinderopvangtoeslag: dit bestaat pas vanaf het moment dat er daadwerkelijk sprake is van formele opvang via een gastouderbureau. Informele oppas kan nooit met terugwerkende kracht geformaliseerd worden omdat er domweg niet met terugewerkende kracht begeleid kan worden.

Afgaan op mooie verkooppraatjes van zakkenvullers zonder verder zelf onderzoek te doen is helaas iets wat voor je eigen rekening en risico komt en niet voor dat van de belastingbetaler.

Niettemin: succes met de procedure.

Diamond3d
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2011 19:03

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Diamond3d »

paoel schreef:
Groetjes en samen staan we sterk, we houden elkaar op de hoogte!
Paoel

paoel, helemaal mee eens. Ook wij zitten in hetzelfde schuitje en hebben de brief ontvangen die jij ook hebt ontvangen.


Volgens mij werkt species8472 bij de belastingdienst. Anders begrijp ik niet wat hem ertoe leidt om zo te reageren.

@paoel, Hoe handel jij nu verder? Heb je al meer informatie gewonnen?
Zodra wij meer weten houden we jullie op de hoogte.

Het is overigens belachelijk dat de "brave" burger altijd de dupe moet zijn.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Diamond3d schreef: Het is overigens belachelijk dat de "brave" burger altijd de dupe moet zijn.
Helaas zijn niet alle burgers even braaf en lijden de goeden onder de kwaden. Ik heb verschillende contracten gezien van Darkom (wel ondertekend door beide partijen). Een contract ondertekend in oktober 2008 waarin wordt overeengekomen dat er (al) vanaf 1 januari 2008 sprake is van gastouderopvang is al dubieus. Je sluit immers in de regel een overeenkomst voorafgaand aan de dienstverlening en niet pas vele maanden later.

Daarnaast zijn er over de periode januari t/m oktober in het geheel geen contacten geweest tussen ouder en gastouderbureau en ook geen betalingen gedaan. Die werden pas gedaan nadat de kinderopvangtoeslag in november met terugwerkende kracht vanaf januari was uitgekeerd. Geloof jij dan dat er inderdaad vanaf 1 januari al begeleiding was door het gastouderbureau en werd voldaan aan de andere voorwaarden van de wet (vog, risico inventarisatie etc.)? Dat oma ook voor die tijd al wel op de kinderen paste wil ik zonder meer aannemen. Maar deze informele opvang geeft nu eenmaal geen recht op kinderopvangtoeslag.

En iemand die een contract ondertekent waarin gegevens staan die niet juist zijn (de ingangsdatum van de begeleiding door het gastouderbureau) pleegt in feite valsheid in geschrifte en had dat naar mijn mening ook kunnen weten. Er wordt immers iets ondertekend waarvan je, ook zonder enige wetskennis, wist dat het niet klopte.

Dit noem ik dan geen "brave" burger.

Diamond3d
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2011 19:03

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Diamond3d »

zwabbertje schreef:
Diamond3d schreef: Het is overigens belachelijk dat de "brave" burger altijd de dupe moet zijn.
Helaas zijn niet alle burgers even braaf en lijden de goeden onder de kwaden. Ik heb verschillende contracten gezien van Darkom (wel ondertekend door beide partijen). Een contract ondertekend in oktober 2008 waarin wordt overeengekomen dat er (al) vanaf 1 januari 2008 sprake is van gastouderopvang is al dubieus. Je sluit immers in de regel een overeenkomst voorafgaand aan de dienstverlening en niet pas vele maanden later.
Bij ons is het ingegaan op 01-01-2007. Pas in April vroeg Darkom een VOG. Weten wij veel (en vele andere) dat dat verplicht is.... als ze daar eerder mee kwamen hadden we daarvoor gezorgd natuurlijk. We hebben ook nagevraagd waarom het niet meteen bij het contract is gevraagd. "We lopen achter met de administratie kregen we te horen.

Volgens mij moet de belastingdienst toch ook alles "controleren" alvorens ze uitbetalen aan het bureau. Of alle papieren etc binnen zijn.

Nu wordt de burger de dupe omdat iets niet was ondertekend waar de burger niets vanaf weet. Beetje krom.

Ik sluit met jouw aan telefoon abbo af.... en na 5 maanden zeg ik dat je nog even iets moet ondertekenen. Vervolgens zeg ik een jaar later dat je die 5 maanden moet betalen omdat je niet op tijd was met tekenen.... Jij weet niet beter in dit geval.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Diamond3d schreef: Ik sluit met jouw aan telefoon abbo af.... en na 5 maanden zeg ik dat je nog even iets moet ondertekenen. Vervolgens zeg ik een jaar later dat je die 5 maanden moet betalen omdat je niet op tijd was met tekenen.... Jij weet niet beter in dit geval.
Eerlijk gezegd kan ik hier geen touw aan vastknopen en ontgaat mij de relevantie ervan.

Diamond3d
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2011 19:03

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Diamond3d »

zwabbertje schreef:
Diamond3d schreef: Ik sluit met jouw aan telefoon abbo af.... en na 5 maanden zeg ik dat je nog even iets moet ondertekenen. Vervolgens zeg ik een jaar later dat je die 5 maanden moet betalen omdat je niet op tijd was met tekenen.... Jij weet niet beter in dit geval.
Eerlijk gezegd kan ik hier geen touw aan vastknopen en ontgaat mij de relevantie ervan.
Dan begrijp ik nu waarom je geen concrete antwoorden gaf.


Nog mensen die kunnen helpen en oplossingsgericht zijn?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Op welke concrete vragen wil je concrete antwoorden?

Diamond3d
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 dec 2011 19:03

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Diamond3d »

zwabbertje schreef:Op welke concrete vragen wil je concrete antwoorden?
Veel mensen zullen dit forum en topic bezoeken om een antwoord te krijgen hoe zij het beste kunnen handelen. Het is inmiddels bekend dat veel mensen gedupeerd zijn door het gastouderbureau/belastingdienst.

Men is niet of te laat geïnformeerd over de Verklaring Omtrent Gedrag en al die maanden dat ze kinderopvangtoeslag hebben 'gekregen' VOORdat ze het VOG formulier hebben opgestuurd moeten ze nu (terug)betalen.

Hoe moet een leek weten dat er nog een VOG formulier opgestuurd moet worden. Als je niet weet dat er iets is, dan weet je dat niet.
Je levert netjes alles aan waar het bureau en de belastingdienst om vragen en dan ga je er vanuit dat het klaar is. Bovendien krijg je immers al kinderopvangtoeslag dus het gastouderbureau en de belastingdienst hebben als het ware "akkoord" gegeven dat het goed zit. Daar ga je wel vanuit anders trekt de belastingdienst wel aan de bel of betalen ze niets uit.

Een jaar later zegt de belastingdienst opeens u heeft te laat een VOG formulier opgestuurd en krijgt al 4 maanden (of langer) kinderopvangtoeslag. Wilt u even terug betalen??!?!?!?? Moet de belastingdienst dit niet eerder aangeven? Zij geven toch immers al de toeslag. Of komt dat omdat ze achterlopen met de administratie en controle over de VOG formulieren etc? Moet de Nederlander daar de dupe van worden omdat andere hun werk niet (op tijd) in orde hebben? Waarom betalen ze dan eigenlijk al uit?

We hebben een bezwaarschrift ingediend... vervolgens geeft de belastingdienst aan dat er veel bezwaarschriften en klachten zijn binnengekomen en of ze het bezwaar mogen uitstellen. "Omdat de zaak wordt onderzoekt vanwege de vele bezwaarschriften en klachten" MAAR, daarover moet wel rente betaald worden. Vervolgens geven ze een J A A R later antwoord op het bezwaarschrift. Een J-A-A-R later mensen...
Het antwoord luid dat ze geen reactie hebben gehad op een eerder verstuurde brief (ong 5 weken geleden na ontvangt van hun antwoord). Hierin vroegen ze om meer bewijs etc. om een en ander uit te zoeken (nog meer bewijs en papieren?) De brief waarover ze spreken is echter nooit aangekomen. Anders hadden we graag gereageerd. We doen niet voor niets al die moeite. En omdat ze binnen 5 weken, na hun brief, geen reactie hebben ontvangen (logisch, er is niks aangekomen), maken ze het bezwaarschrift maar eventjes ongegrond.

Kortom: Jij kan als gedupeerde ruim een jaar wachten (en rente betalen) en vervolgens maken ze je bezwaar binnen 5 weken ongegrond. Ik vind dit zeer onbeschoft!

Wij hebben, en vele andere met ons, netjes alles aangeleverd waar om gevraagd is door zowel het gastouderbureau als de belastingdienst. En nu moeten we een aantal maanden terug betalen omdat we niet tijdig of juist geïnformeerd zijn.

Kortom: Hoe kan men het beste handelen in bovenstaande situatie?

Bedankt.

Species8472
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2011 23:55

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Species8472 »

Over de invorderingsrente en het bezwaar: als je toch zeker weet dat je in je recht staat en het bezwaar gegrond verklaard gaat worden dan hoef je die rente niet te betalen.

Er zitten altijd twee kanten aan het verhaal, we kennen alleen die van jou...


Probeer dit http://www.toeslagen.nl/download/176.html of dien een klacht in... ennuh ga niet op de toer van belastingdienst heeft dit fout gedaan, heeft dat fout gedaan, het is niet eerlijk, whatever... het zijn ook mensen en daar moet je mee samenwerken om het (snel) opgelost te krijgen. Anders gaat het nog een lange procedure voor je worden als je op hoge poten blijft brullen, uiteindelijk zul je misschien in het gelijk gesteld worden maar had je sneller kunnen bereiken door kalm te blijven en samen te werken.

Wat heb je trouwens gedaan na de periode dat het bezwaar ongegrond is verklaard? Welk en wat voor soort contact is er geweest, wat is er afgesproken etc etc.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Diamond3d schreef:
Veel mensen zullen dit forum en topic bezoeken om een antwoord te krijgen hoe zij het beste kunnen handelen. Het is inmiddels bekend dat veel mensen gedupeerd zijn door het gastouderbureau/belastingdienst.
Mensen worden niet gedupeerd door de belastingdienst, het enige wat deze doet is uitvoering geven aan wat in de wet staat, niet anders.
Diamond3d schreef: Men is niet of te laat geïnformeerd over de Verklaring Omtrent Gedrag en al die maanden dat ze kinderopvangtoeslag hebben 'gekregen' VOORdat ze het VOG formulier hebben opgestuurd moeten ze nu (terug)betalen.
Hoe moet een leek weten dat er nog een VOG formulier opgestuurd moet worden. Als je niet weet dat er iets is, dan weet je dat niet.
Je levert netjes alles aan waar het bureau en de belastingdienst om vragen en dan ga je er vanuit dat het klaar is. Bovendien krijg je immers al kinderopvangtoeslag dus het gastouderbureau en de belastingdienst hebben als het ware "akkoord" gegeven dat het goed zit. Daar ga je wel vanuit anders trekt de belastingdienst wel aan de bel of betalen ze niets uit.

Een jaar later zegt de belastingdienst opeens u heeft te laat een VOG formulier opgestuurd en krijgt al 4 maanden (of langer) kinderopvangtoeslag. Wilt u even terug betalen??!?!?!?? Moet de belastingdienst dit niet eerder aangeven? Zij geven toch immers al de toeslag. Of komt dat omdat ze achterlopen met de administratie en controle over de VOG formulieren etc? Moet de Nederlander daar de dupe van worden omdat andere hun werk niet (op tijd) in orde hebben? Waarom betalen ze dan eigenlijk al uit?
De belastingdienst keert een voorschot uit en controleert achteraf of voldaan is aan de eisen van de wet. Hier is niets mis mee en wettelijk gezien ook gewoon toegestaan.
Het standpunt inzake de VOG heeft de belastingdienst allang verlaten aangezien zij door meerdere rechtbanken in het ongelijk zijn gesteld. De VOG is namelijk geen document waar de vraagouder invloed op heeft en is ook niet relevant voor de beoordeling van het recht op kinderopvangtoeslag. Omdat de belastingdienst om deze reden niet mag terugvorderen vragen zij aanvullende bewijsstukken op om te controleren of u inderdaad gebruik heeft gemaakt van formele opvang via een gastouderbureau. Lijkt me ook niets mis mee.
Diamond3d schreef: We hebben een bezwaarschrift ingediend... vervolgens geeft de belastingdienst aan dat er veel bezwaarschriften en klachten zijn binnengekomen en of ze het bezwaar mogen uitstellen. "Omdat de zaak wordt onderzoekt vanwege de vele bezwaarschriften en klachten" MAAR, daarover moet wel rente betaald worden. Vervolgens geven ze een J A A R later antwoord op het bezwaarschrift. Een J-A-A-R later mensen...
Het antwoord luid dat ze geen reactie hebben gehad op een eerder verstuurde brief (ong 5 weken geleden na ontvangt van hun antwoord). Hierin vroegen ze om meer bewijs etc. om een en ander uit te zoeken (nog meer bewijs en papieren?) De brief waarover ze spreken is echter nooit aangekomen. Anders hadden we graag gereageerd. We doen niet voor niets al die moeite. En omdat ze binnen 5 weken, na hun brief, geen reactie hebben ontvangen (logisch, er is niks aangekomen), maken ze het bezwaarschrift maar eventjes ongegrond.

Kortom: Jij kan als gedupeerde ruim een jaar wachten (en rente betalen) en vervolgens maken ze je bezwaar binnen 5 weken ongegrond. Ik vind dit zeer onbeschoft!

Wij hebben, en vele andere met ons, netjes alles aangeleverd waar om gevraagd is door zowel het gastouderbureau als de belastingdienst. En nu moeten we een aantal maanden terug betalen omdat we niet tijdig of juist geïnformeerd zijn.

Kortom: Hoe kan men het beste handelen in bovenstaande situatie?
Bedankt.
Als je het niet eens bent met de beslissing op bezwaar kun je hiertegen in beroep gaan bij de rechtbank. In de beslissing op bezwaar staat vermeld bij welke rechtbank je beroep kunt indienen. De termijn hiervoor is zes weken. Ook dit staat vermeld in de beslissing. Kortom, als concreet je vraag is wat je kunt doen als je bezwaar ongegrond is verklaard heb je twee opties:
1. In beroep gaan
2. Terugbetalen
Ik hoop dat dit concreet genoeg is.

Gesloten