LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanslag OZB belasting 2011

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

Een paar weken geleden kregen we een aanslag voor de Ontroerend Zaak Belasting voor het jaar 2011 voor onze oude woning.
De woning is verkocht op 5 november 2010 dus vanaf die dag niet meer in ons bezit.
We hebben gelijk bezwaar ingediend met de vermelding dat we 1 januari 2011 geen eigenaar meer zijn van het huis en dezelfde dag opgestuurd.
Na een paar weken komt er een bevestiging dat ze ons bezwaar in behandeling hebben maar dit is geen reden tot uitstel van betaling dus we moeten gewoon gaan betalen voor iets waar we niks meer mee te maken hebben.
Het gaat wel om 465 euro en ze gaan binnenkort al afgeschrijven van de rekening en in de bevestiging stond dat ze het binnen het kalenderjaar proberen op te lossen .
Dacht altijd zolang bezwaar in behandeling is dat je dan niet hoefde te betalen.
Hoop dan wel dat de belastingdienst zo vlot is van terug betalen.
Is dit een nieuwe regel ofzo? gewoon betalen ondanks bezwaarschrift????
Iemand ervaring hiermee?

Danielle

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door tennis »

Is dit een nieuwe regel ofzo? gewoon betalen ondanks bezwaarschrift????
Ik ken dit van de belastingdienst, als je daar een bezwaarschrift indient, moet je tevens ook om "Uitstel van betaling" vragen.
Hoe het met OZB is heb ik geen ervaring, is deze aanslag niet van de gemeente ?
suc6

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door riddert »

OZB is een gemeentelijke belasting en heeft niets met de belastingdienst van doen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door tennis »

tennis schreef: Hoe het met OZB is heb ik geen ervaring, is deze aanslag niet van de gemeente ?
suc6
Dat was mijn vraag, omdat TS schrijft van de belastingdienst, dus hij/zij moet toch weten waar de aanslag van is!
riddert schreef:OZB is een gemeentelijke belasting en heeft niets met de belastingdienst van doen.

Daantje1977 schreef: Hoop dan wel dat de belastingdienst zo vlot is van terug betalen.
Is dit een nieuwe regel ofzo? gewoon betalen ondanks bezwaarschrift????
Iemand ervaring hiermee?
Danielle

Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

Het is inderdaad gemeentebelasting en dat loopt inderdaad niet via de Belastingdienst
Sorry voor de verwarrende info maar het is toch allemaal 1 pot nat, van terug betalen zijn ze allemaal niet zo vlot.

Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

OZB is inderdaad een gemeente belasting en niet van 'De Belastingdienst'
gewoon een spraakverwarring, sorry daarvoor.
Maar jullie snappen toch wel wat ik bedoel.
Maar krijg geen uitstel in ieder geval en kon dat ook niet aangeven op het bewaarschrift.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het lijkt erop dat je eerst moet betalen en als je bezwaar gegrond wordt verklaard je je geld weer terug krijgt.
Net zoiets als bij een boete.

Wel vreemd.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door tennis »

Daantje1977 schreef:Het is inderdaad gemeentebelasting en dat loopt inderdaad niet via de Belastingdienst
Sorry voor de verwarrende info maar het is toch allemaal 1 pot nat, van terug betalen zijn ze allemaal niet zo vlot.
Als ik zo google, dan kom ik in verschillende gemeentes terecht, waar je wel uitstel van betaling kunt aanvragen.
Je kunt niet meer aanvragen, als het termijn van betaling is verstreken.
Ik weet natuurlijk niet, waar je woont!

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door priewjet »

Het is me niet duidelijk wat u bedoelt met "de woning is verkocht". Is dat de datum waar op u met de koper tot overeeenstemming bent gekomen of de datum dat de akte bij de notaris "is gepasseerd"? Pas wanneer die akte is gepasseerd, bent u officieel geen eigenaar meer.

Om te bepalen wie er op 1 januari van enig jaar eigenaar is, kijkt de gemeente bij het Kadaster wie daar op 1 januari als eigenaar staat. Dan moet de notaris de akte wel tijdig bij het Kadaster hebben gedeponeerd.

Is aan al deze voorwaarden voldaan, dan had u de aanslag niet mogen krijgen; er is dan iets verkeerd gegaan.

Bij het indienen van een bezwaarschrift wordt niet meer automatisch uitstel van betaling verleend. U moet daar in het bezwaarschrift apart om vragen. Dat de gemeente u kennelijk geen uitstel wil verlenen, lijkt mij Ombudsmanwaardig. Heeft u die afwijzing op schrift gewoon in de pen klimmen dus!

Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

priewjet schreef:Het is me niet duidelijk wat u bedoelt met "de woning is verkocht". Is dat de datum waar op u met de koper tot overeeenstemming bent gekomen of de datum dat de akte bij de notaris "is gepasseerd"? Pas wanneer die akte is gepasseerd, bent u officieel geen eigenaar meer.

Om te bepalen wie er op 1 januari van enig jaar eigenaar is, kijkt de gemeente bij het Kadaster wie daar op 1 januari als eigenaar staat. Dan moet de notaris de akte wel tijdig bij het Kadaster hebben gedeponeerd.

Is aan al deze voorwaarden voldaan, dan had u de aanslag niet mogen krijgen; er is dan iets verkeerd gegaan.

Bij het indienen van een bezwaarschrift wordt niet meer automatisch uitstel van betaling verleend. U moet daar in het bezwaarschrift apart om vragen. Dat de gemeente u kennelijk geen uitstel wil verlenen, lijkt mij Ombudsmanwaardig. Heeft u die afwijzing op schrift gewoon in de pen klimmen dus!

De akte is op 5 november bij de notaris gepasseerd en wij hebben ons nog voor die tijd uit laten schrijven op dat adres.
Op de site van Rotterdam.nk kan je zelf via je digid naar je aanslagen kijken van de afgelopen 5 jaar en die van 2011 staat er ook bij er staat zelfs bij dat de woning is verkocht op 5 november 2010 dus daarom vind ik het zo raar.
Tot nu toe niks meer vernomen van het bezwaarschrift, het is nog steeds in behandeling wat volgens hun hopelijk binnen een kalenderjaar is opgelost maar we wonen nu in ons nieuwe huis dus die aanslag zal ook wel een deze dagen komen en om dan 2 hoge aanslagen te moeten betalen daar zit ik niet echt op te wachten.

Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Re: Aanslag OZB belasting 2011

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

Vandaag de verlossende brief gehad en we worden in het gelijk gesteld en de aanslag is vernietigd en gelukkig net voor de 1e automatische incasso dus zaak is opgelost.
Iedereen bedankt voor hun reacties.........

Gesloten