LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Alma Dijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:43

Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door Alma Dijk »

Sinds januari 2011 is mijn vriendin verhuisd naar Zuid Holland. We hebben vrijwel meteen een huurtoeslag aangevraagd. Vrijwel onmiddellijk werd haar die huurtoeslag toegekend. Vanaf februari 2011 had zij recht op huurtoeslag,
Begin maart 2011 constateerde ik dat de volledige huur vande maand februari 2011 en maart 2011 van de rekening van mijn vriendin werd afgeschreven, terwijl wij hadden doorgegeven dat de huurtoeslag rechtstreeks naar de woningbouwvereniging overgemaakt kon worden. (rekeningnummer van de woningbouwvereniging is ingevuld op de aanvraag huurtoeslag). Ook werd de huurtoeslag niet op de rekening bijgeschreven.
Begin maart hebben wij navraag bij de belastingdienst, afdeling huurtoeslag, gedaan. Volgens de belastingdienst is de huurtoeslag wel overgemaakt, maar niet naar de rekening die wij hadden doorgegeven en ook niet naar de rekening van mijn vriendin. Na 10 dagen hebben wij nog een keer gebeld, wij kregen toen te horen dat men aan het uitzoeken was waar de huurtoeslag van de maanden februari 2011 en maart 2011 was gebleven, maar vanaf april 2011 zou het goed geregeld zijn. Eind maart bleek de woningbouwvereniging geen huurtoeslag te hebben ontvangen en 1 april 2011 is weer het volledige bedrag aan huur afgschreven.
Dankzij het goede werk van de belastingdienst staat mijn vriendin weer in het rood en heeft ze weer een BKR-notering.
Maar ik zou graag willen weten of dit meer mensen overkomen is!!!

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

denk dat er een foutje is gemaakt met het rekening nummer doorgeven van de woning stichting aan de belasting
is misschien maar 1 nr verkeerd en een ander krijgt het op zijn rekening
zou even vragen op wat voor nr dat gestort word door de belasting

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door fisbel »

Ineke van Vliet schreef:
Dankzij het goede werk van de belastingdienst staat mijn vriendin weer in het rood en heeft ze weer een BKR-notering.
Maar ik zou graag willen weten of dit meer mensen overkomen is!!!
De Belastingdienst heeft geen foutief nummer ingevuld. Bemiddelt in principe wel om deze bedragen terug te krijgen. Schrijven de persoon in enigszins ferme taal aan de bedragen terug te storten.
Meestal komt het wel goed. Dat er een rechtszaak van gemaakt moet worden om de onverschuldigde bedragen teruggestort te krijgen, is zeldzaam. Overigens moet in deze laatste situatie de aanvrager van de toeslag zelf een proces aanspannen.

Ik hoorde het verhaal iemand die ' tijdelijk' bij rekeningnummer had ingevuld: 111111 en de aanvraag had verstuurd zonder het goede rekeningnummer te vermelden. Dit bedrag kwam snel terug. Het geld was terechtgekomen bij de Clini Clowns.

Alma Dijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:43

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door Alma Dijk »

Ik weet zeker dat wij bij de aanvraag voor huurtoeslag GEEN verkeerd nummer hebben doorgegeven. Juist omdat mijn vriendin al een keer in de schuldsanering heeft gezeten, ben ik heel allert op dat soort zaken. Want ze raakt meteen in paniek bij brieven van overheidsinstanties.
De belastingdienst heeft 2 rekeningnummers van mijn vriendin door gekregen: 1 van de woningbouwvereniging voor de huurtoeslag, 1 van haar beheerrekening voor de zorgtoeslag. En dan wordt de huurtoeslag overgemaakt naar een rekening die wij NIET hebben doorgegeven, kan me niet voorstellen dat je dan de fout legt bij de aanvrager. Das volgens mij toch echt de fout van de behandelend belasting inspecteur. Aangezien er zoveel mensen over gaan is het de maanden februari, maart en april al fout op een verkeerde rekening gestort. En zijn we al van 7 maart bezig om het terug gestort te krijgen. Daarbij verzekerde de belastingdienst dat het per april goed geregeld zou zijn, NOT dus, want de woningbouw heeft weer het volledige bedrag afgeschreven. En het gaat wel om 3x een bedrag van 269 euro.

maroussia1958
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2011 03:15

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door maroussia1958 »

ik ben dus die benadeelde in deze kwestie ik heb zeker weten alles correkt ingevuld heb zelfs de aanvraag uit geprint om er zeker van te zijn dat ik geen fout heb gemaakt. ik heb foon kontakt gehad en beidde nummers op genoemd en bij geen van beidde kreeg ik een bevestiging dat dat het nummer was waarop gestord is en ze kunnen niet via de foon vertellen om welk nummer het gaat(mogen ze niet). conclusie de belasting zit fout en neemt niet de verandwoordeng over die gemaakte fout

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door ciske »

Misschien is het een optie eens bij het belastingkantoor langs te gaan, lijkt mij makkelijker praten dan door de telefoon.

Ik geloof wel dat jullie het nummer goed hebben doorgegeven en dat het een fout van de belasting is, heb hetzelfde een keer met wegenbelasting gehad.

succes.

Alma Dijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:43

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door Alma Dijk »

Ik kom net van het juridisch loket vandaan. Zij adviseerden mij om in plaats van telefonisch contact met de belastingdienst te zoeken, hen te bstoken met aangetekende brieven. Dan heb je in ieder geval bewijs dat je contact hebt gehad. Aangezien de belastingdienst zegt dat je uiterlijk na 10 werkdagen een reactie krijgt, raadde het juridisch loket mij ook aan de belastingdienst zwart op wit ook een termijn van 10 dagen te stellen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Alma Dijk schreef:Ik kom net van het juridisch loket vandaan. Zij adviseerden mij om in plaats van telefonisch contact met de belastingdienst te zoeken, hen te bstoken met aangetekende brieven. Dan heb je in ieder geval bewijs dat je contact hebt gehad. Aangezien de belastingdienst zegt dat je uiterlijk na 10 werkdagen een reactie krijgt, raadde het juridisch loket mij ook aan de belastingdienst zwart op wit ook een termijn van 10 dagen te stellen.
Aangetekende brieven kost je natuurlijk zelf een vermogen.
Mischien inderdaad eens langs gaan bij het belastingkantoor zelf, vaak bereik je daar mee als telefonisch.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door ciske »

@Alma Dijk dan moet je dat doen , bewijs is altijd goed en het juridisch loket weet meer dan wij, alsnog succes.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Aangetekend zegt niks over de inhoud van een brief dus echt bewijs is het niet en het is ook erg duur.
Ga maar liever langs bij een kantoor.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef: Ga maar liever langs bij een kantoor.
Dat is wel het beste ja.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door fisbel »

Daarbij verzekerde de belastingdienst dat het per april goed geregeld zou zijn,
April is nog maar net begonnen. Misschien moet u in aansluiting op vorige antwoorden toch nog even wachten met het versturen van aangetekende brieven. En zou u (nog een keer) kunnen vragen om u binnen 2 werkdagen terug te bellen. Voorkeurstijd kunt u aangeven. Meestal wordt er binnen deze termijn wel gereageerd op een terugbelverzoek.
In combinatie zou u zoals ook hiervoor al gesteld nog eens kunnen langsgaan bij het Regiokantoor. Dit zijn de meest rechtstreekse wegen. Voor briefcorrespondentie zou ik persoonlijk liever pas kiezen als alle andere mogelijkheden zijn uitgespit.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Als het goed is heeft u van de belastingdienst een brief gekregen met bevestiging van het door u opgegeven rekeningnummer. Ook op de beschikking die u heeft ontvangen staat een rekeningnummer vermeld waarop de toeslag wordt overgemaakt.
Al gecontroleerd of dit hetzelfde is als het rekeningnummer dat u heeft opgegeven?

Alma Dijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:43

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door Alma Dijk »

bij de aanvraag hebben wij een rekningnummer doorgegeven, deze stond niet op de beschikking. Op de beschikking stond alleen rekeningnummer bekend.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door ciske »

@ Alma Dijk, ik denk toch dat je beter een persoonlijk gesprek bij de belastingen kan doen, anders komen jullie er nooit uit.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door elmo43 »

Als je op google intikt fraude bij de belastingdienst, dan komt daar dus heel wat boven water.
O.a. onderzoek ingesteld ivm toeslagen fraude etc etc
Waarschijnlijk valt TS hier ook onder, en is haar huurtoeslag dus op een andere rekening terecht gekomen van een ander die dit heeft doorgegeven aan de belastingdienst.
Ik zou dat op die manier uit laten zoeken. :wink:

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Huurtoeslag toegekent, maar nooit ontvangen

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Kijk eens bij budgetbeheer, of het daar is terecht gekomen, ga inderdaad langs het belastingkantoor, en regel het ter plaatse. Daar hebben ze meer inzicht over de situatie dan de telefonistes die werken bij de belasting, en ze kunnen het ter plaatsen wijzigen.

Gesloten