LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Chanel555
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 21:00

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Chanel555 »

Tegenwoordig VINDT iedereen wel ergens wat van............ ik ben zelf vegetarisch,maar om redenen die ik voor mijzelf kan verantwoorden en dat iemand heerlijk kan genieten van een stukje vlees.......be my guest.
Mijn motto is: Oordeel niet opdat Gij niet beoordeelt zult worden.
Als meerdere mensen zo zouden denken was de hele maatschappij een stukje vriedelijker.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
04 feb 2020 16:34
Dion Graus en Geert Wilders doen vandaag aangifte tegen deze slachters en hopen daarmee te bereiken dat het bedrijf wordt opgedoekt en deze slachters gevangenisstraf krijgen.
Dit zou een goede preventieve waarschuwing kunnen zijn.
Echter deze misstanden komen ook bij andere slachterijen voor en daar is vooralsnog géén heterdaadje geweest. Om te huilen gewoon , deze varkensmishandelingen :cry: .
Dat is dan wel lekker opportuun van ze, en natuurlijk onlosmakelijk verbonden met hun eigen politieke agenda. daarnaast is het aantal incidenten, op het totale aantal slachtbewegingen, een scheet in een tornado, ondanks wat partijen als wakker dier insinueren met de berichtgeving.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik woon pas 15 jaar samen met mijn partner (30+ jaar vega) en heb er geen probleem mee. Zij ook niet en koopt voor mij als ik dat wil vlees, èn maakt het smaakvol klaar. Ik respecteer haar en zij respecteert mij. Ergo, je hoeft er geen probleem van te maken, maar als je je bijna als een geloofsfanaat gaat gedragen die meestal op zondagmorgen ongewenst aanbellen, anderen gaat bestoken met jouw mening, juist dan stoot je mensen af ipv dat je ze aantrekt. Begrip van twee kanten werkt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Morganlefay schreef:
02 mar 2020 13:19
Fijn dat mensen vegetariër worden vanwege het vele dierenleed. Maar, hoe zit het met kleding, elektrische apparaten en wat te denken van smartphones :twisted:
Je ziet wel vaker dat als mensen principieel zijn op het gebied van duurzaam eten, vliegen of een beter klimaat dan langs een morele meetlat worden gelegd waarbij ze dan ook werkelijk álles goed moeten doen.
Dat is echt niet nodig.
Het een staat los van het ander.
Omgekeerd is het ook niet zo dat mensen die zich daar niet mee bezig houden werkelijk alles 'verkeerd' doen.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@morganlefay

Wat heeft een smartphone met dierenleed te maken? Of de rest wat u aanhaalt?

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Ik lees nergens dat TS iets probeert op te dringen hoor. Dat is een verkeerde aanname. Ook de aanname dat vegetariers in het algemeen zo zijn. Ik ben ook vegetarisch maar wat een ander eet daar bemoei ik me niet mee. Dus als iemand wel of geen vlees wil eten is dat iedereen zijn of haar eigen keuze. Jammer dat vegetariers nu over 1 kam worden gescheerd want zoals je kunt lezen is dat niet terecht.
Tipje voor de volgende keer;)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

Morganlefay schreef:
02 mar 2020 13:19
Fijn dat mensen vegetariër worden vanwege het vele dierenleed. Maar, hoe zit het met kleding, elektrische apparaten en wat te denken van smartphones :twisted:
Of het gebruik van dierlijke proteïnen voor het maken van vaccins die men gretig haalt voor tropische vakanties, of het gebruik van dierlijk materiaal in de medische wereld, denk aan het implanteren van een biologische hartklep implantaat, afkomstig van een varken. Of het servies waarvan men de vegetarische maaltijd nuttigt, dat kan zeer wel bestaan uit een gedeelte beenderas van slachtrunderen.

Als men zich echt 100% vegetarisch wil gedragen, zal je zo ongeveer alle moderne gemakken moeten afschrijven, inclusief gebruik van moderne medische zorg, want het is bijna ondoenlijk om 100% vegetarisch te leven in een moderne samenleving.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, als je zuiver veganistisch wilt leven moet je eigenlijk alles zelf maken.

Komt dat even goed uit, ik heb gisteren een boek besteld over hoe je bier kunt brouwen. Morgen komt het binnen. En dan na de komende verhuizing toch eens kijken voor een volkstuintje.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

nicolesw1981 schreef:
02 mar 2020 14:23
Ik lees nergens dat TS iets probeert op te dringen hoor. Dat is een verkeerde aanname. Ook de aanname dat vegetariers in het algemeen zo zijn. Ik ben ook vegetarisch maar wat een ander eet daar bemoei ik me niet mee. Dus als iemand wel of geen vlees wil eten is dat iedereen zijn of haar eigen keuze. Jammer dat vegetariers nu over 1 kam worden gescheerd want zoals je kunt lezen is dat niet terecht.
Tipje voor de volgende keer;)
De meeste vegetariërs zijn inderdaad ook niet zo, maar juist wel de types die in de media komen. Dat zijn de mensen waar een normale discussie niet mee te voeren is en die zorgen voor een afkeer tegen die groep. Andersom zullen deze er inderdaad ook wel zijn, maar deze krijgen amper tijd in de media of laten zich minder sterk uit. In deze discussie is niet echt iets dat op feiten gevoerd kan worden, maar veelal op gevoel. Veel mensen zullen niet gauw hun gevoel laten spreken in een discussie, de mensen die dat wel doen, dat zijn de mensen waar geen discussie mee is te voeren, want deze zijn ineens blind voor de feiten.

En Witte Angora, waarom een volkstuintje? Als dat bier te pruimen is, dan kun je ook gewoon een brouwerij beginnen :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:
02 mar 2020 15:06
Als men zich echt 100% vegetarisch wil gedragen, zal je zo ongeveer alle moderne gemakken moeten afschrijven, inclusief gebruik van moderne medische zorg, want het is bijna ondoenlijk om 100% vegetarisch te leven in een moderne samenleving.
Wat een onzin. De voorbeelden die je noemt hebben niets te maken met vegetarisch, maar zijn eerder veganistisch. Dat zijn twee verschillende dingen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kweenie »

Morganlefay schreef:
02 mar 2020 14:14
Omdat het linksom of rechtsom de aarde is die een beetje over de kook raakt.
En dat heeft dus niet te maken met dierenleed, maar met de milieu impact. Terwijl het hier gaat over vegetarisch worden vanwege het dierenleed.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
02 mar 2020 15:27
sjohie schreef:
02 mar 2020 15:06
Als men zich echt 100% vegetarisch wil gedragen, zal je zo ongeveer alle moderne gemakken moeten afschrijven, inclusief gebruik van moderne medische zorg, want het is bijna ondoenlijk om 100% vegetarisch te leven in een moderne samenleving.
Wat een onzin. De voorbeelden die je noemt hebben niets te maken met vegetarisch, maar zijn eerder veganistisch. Dat zijn twee verschillende dingen.
Als je vegetariër wordt voor het dierenleed, dan heeft dat dus niet zo bijster veel zin, want veel bijproducten van de vleesindustrie zal je dan nog steeds (onbewust) gebruiken, ook al eet je vlees niet meer. Dan zou je inderdaad veganistisch moeten gaan leven, maar ook dat zal nooit 100% lukken, want zoals ik al schetste, je komt dierlijke producten op de meest onverwachte plekken tegen. Veganistische collega van me, rijdt een Kia, waarin slangen zitten met dierlijke oliën, zijn steenmarters gek op trouwens, maar toen ik hem daar op wees, ging die auto niet de deur uit, want reden zus en zo. Idem zijn vaccins voor een grote reis door het oosten van Afrika. Toen de GGD hem zei dat ze niet konden garanderen dat ze veganistisch waren, nam hij ze toch, want tsja, die reis wilde hij toch wel maken.

Dat laatste is dus waar ik wat jeuk van krijg, als je dan binnen zelf opgetrokken morele kaders je wel/niet vegetarisch/veganistisch leven beslissing neemt, laat anderen dat dan ook doen op basis van hun eigen afwegingen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

De aarde wordt natuurlijk uitgeput en verkl** door de overbevolking en de overconsumptie en de overproductie.
Zoveel vleesconsumptie gaat wel ten koste van dierenwelzijn.
Nou kunnen wij het hier in Nederland redelijk goed op orde hebben, maar we weten allemaal wel dat er heel veel dierenleed is elders in Europa en andere continenten ten behoeve van de mens.

Wat te denken van massale ontbossing waarbij de natuurlijke habitat van veel dieren wordt verstoord___ is ook dierenleed.
Overbevissing ?
Opwarming vd aarde ___ dreiging uitsterven van bv de ijsberen?
Minder bijen, minder vlinders ?

Ik noem dit als voorbeelden waarbij dierenleed ter sprake komt.
Misschien wat te ver doorgeredeneerd , maar toch....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
02 mar 2020 16:18
De aarde wordt natuurlijk uitgeput en verkl** door de overbevolking en de overconsumptie en de overproductie.
Op zich is hier wel een oplossing voor. De vraag is alleen wie bepaalt wie er mag blijven leven. :wink:

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een coronavirus zou dit probleem kunnen oplossen. Maar daar verzetten we ons ook met hand en tand tegen. En nee, dit is geen flauwe grap: dit is één van de redenen dat de wereld steeds overbevolkter wordt.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Ik vind vlees lekker en blijf het gewoon eten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:
02 mar 2020 16:03
Dat laatste is dus waar ik wat jeuk van krijg, als je dan binnen zelf opgetrokken morele kaders je wel/niet vegetarisch/veganistisch leven beslissing neemt, laat anderen dat dan ook doen op basis van hun eigen afwegingen.
Wat ik 'jeuk van krijg' is als mensen naar aanleiding van één keus meteen honderd andere keuzes zouden moeten maken. Dat je altijd alles of niets zou moeten kiezen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Je hoeft idd niet je hele levensstijl radicaal om te gooien.
Wat wel belangrijk is , vlg mij, dat je je in ieder geval bewust bent of wordt wat er mis is en daarop met een andere mindset kunt anticiperen , als jij dat wilt.
Daar is ieder vrij in natuurlijk , maar voor mijzelf kan ik zeggen dat ik in ieder geval probeer na te denken over mijn ecologische voetstap .
Ik ben graag zuinig op moeder Aarde , we hebben er maar één 🤔.

ValarChinese
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2020 21:16
Contacteer:

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door ValarChinese »

Ik ben vegetariër en eet geen vlees. Ik eet alleen fruit en groenten. Ik let heel goed op mijn dieet. Ik drink veel water. Ik heb een geweldige gezondheid.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Ik eet fruit, groenten en vlees. Ik let ook goed op mijn dieet. Ik drink ook water en ik heb ook een geweldige gezondheid.

Gesloten