Werkwijze hondenopvang Zalikas

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Miran68
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2021 17:50

Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door Miran68 »

We hebben via de website van Zalikas een verzoek tot adoptie ingediend voor -zover ik kon zien -een hondje dat reeds in Nederland zat.
Dat bleek niet zo, na inschrijving kregen we te horen dat het hondje zaterdag 15 mei naar Nederland zou komen.
Het is een stichting geleid door ene Danielle uit loenbeek GLd. Ze halen de hondjes uit Bulgarije. Je bent verplicht deel te nemen aan zoomsessies, en ze zijn standaard tegen enten en hebben een beetje de instelling het beter te weten dan een gemiddeld dierenarts. Maar tot hier leek het allemaal nog een gedegen organisatie.

Een paar dagen voor het ophalen, en nadat we wat nodige zaken voor het nieuwe adoptie hondje hadden gekocht kregen we een berichtje dat het wel kon gebeuren dat je een ander hondje meekreeg.... het was afhankelijk van Danielle en of zij een klik zou zien.

Nou is het bij veel asiels ook niet de gewoonte dat een hondje gelijk mee gaat. Ook daar zijn meer bezoeken nodig om te kijken of jij en het hondje een match zijn.
Maar je gaat voor een bepaald hondje. Je hebt daar ook een formulier voor ingevuld. Later bleek dat er altijd meerdere mensen zijn voor hetzelfde hondje.

Ook bijzonder was het berichtje wat het ophalen betreft.
De hondjes - in totaal ruim 15- zouden tussen 13 en 17 uur aankomen en we werden verwacht op een parkeerterrein bij de Lidl in Helmond?! Dat vonden wij direct heel vreemd.
Die ochtend bleek het transport vertraagd en werd de ophaalactie verplaatst naar een oud gesloten pension in Naarden. We moesten daar om voor 21 uur zijn.

Het voelde al niet goed.
Daar aangekomen bleek het een locatie te zijn zonder stromend water en elektriciteit
De aanwezige vrijwilligers wisten niet zo goed wat we moesten verwachten.
Het transport kwam even na 21 uur aan
Meer dan 15 honden hadden meer dan 20 uur in een busje gezeten met 1 chauffeur
Ik durf aan te nemen dat deze hondjes onderweg niet de kans hebben gehad even hun behoefte te doen.

Ze werden in een veld gegooid met hoog nat gras en onkruid
Kregen wat water en een bak eten.
Verder gebeurde er weinig.
Daniëlle kwam nadat deze bus arriveerde zelf pas aan, stapte uit met de opmerking
Zooo druk hier.
En dat was het ook
Er stonden nl meer mensen dan er hondjes waren.

Omdat buiten ging regenen en donker werd besloot deze mevrouw dat de verdeling binnen zou plaatsvinden. Niet dat daar licht was, er was nl geen electriciteit. Men zette ergens een auto neer met de koplampen aan.
De wijze waarop sommige vrijwilligers de hondjes letterlijk over de drempel heen sleurden was echt te erg voor woorden. Even optillen was teveel gevraagd. Geen empathie voor een hondje wat gewoon bang is. Ze maken nogal wat mee in een dag tijd.

Toen riep ze, dat ze binnen 5 minuten wel had gezien met wie het hondje een klik had, die ging dan naar de volgende ruimte voor de riempjes/adoptiecontract en ik neem aan de betaling van de riemen en adoptiekosten.

Ze riep alle mensen met interesse voor een bepaald hondje naar binnen. Het werd dus een soort grabbelton? Stel je voor je bent meer dan 20 uur onderweg, je bent nat en koud, wordt in een donkere kennel gestopt zonder dekentjes, zonder warmte, en dan komen er zo’n man of 7 om je heen staan, en die mevrouw die dit allemaal zo geweldig geregeld heeft gaat aan jou zien bij wie je het liefste bent! Hoe dan?

Nou ja ze kon het ook niet zien want het was te donker.
Ze ging alsnog buiten staan kijken of het niet toch buiten kon.... in de pikdonkere weide
Geen enkel overleg, niet met de mensen binnen, niet met de mensen buiten.
Toen er van alle kanten commentaar op de organisatie kwam deed ze letterlijk haar handen over haar oren.
Ze kon het zo niet. We konden naar huis. Ondertussen was het na 23 uur.

Dankzij deze gang van zaken hebben er die nacht meer dan 15 honden op een koude vloer gelegen. Ze zijn uiteindelijk de dag erna doorgegaan. Wij zijn niet terug gegaan. Het voelde als handel. Er werd nl zeker niet uit het belang van het hondje gedacht.

Uiteindelijk blijkt deze stichting geen vaste locatie te kunnen gebruiken, omdat er op het oude adres een dwangsom staat op de aanwezigheid van meer dan 15 honden.
Maar ze laat wel maandelijks een transport met honden komen ? Waar blijven die als niet alle honden met iemand meegaan?
En dat gebeurt!

Die zondag was het aanbod op de site van zalikas bijna volledig gewijzigd, er stonden nog 4 hondjes op van het transport van de 15e.
En alle nieuwe hondjes stonden er al weer op. Voor de volgende lading adoptanten.

Er worden elke keer andere locaties gebruikt voor de overdracht. Er is geen basis, waar gaan de hondjes heen die niet direct na het transport met een nieuw baasje meegaan?

We hebben onze klachten nog gemeld maar er is geen respons meer gekomen. Dat verbaast me niet, maar deze stichting zou best eens tegen het licht gehouden mogen worden.

Zijn er nog meer mensen met ervaringen met deze stichting?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Miran68 schreef:
18 mei 2021 18:39
Ze halen de hondjes uit Bulgarije. Je bent verplicht deel te nemen aan zoomsessies, en ze zijn standaard tegen enten en hebben een beetje de instelling het beter te weten dan een gemiddeld dierenarts. Maar tot hier leek het allemaal nog een gedegen organisatie.
Ehm... wat is er precies "gedegen" aan het bovenstaande...? Te triest voor woorden, dit. En het wordt helaas allemaal in stand gehouden door de kopers.

Goed dat je afgehaakt bent, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat gesleep met honden uit diverse buitenlanden is, zeker de laatste tijd, regelmatig in het nieuws geweest. Het wordt ook ten sterkste afgeraden.

Niet-ingeënte honden invoeren is ook illegaal.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door reggie2 »

Niet de dierenbescherming en 114 gebeld?? Zalikas heeft zover ik uit mijn hoofd weet al veel gedonder gehad en laatst ook een rechtszaak gehad die ze helaas gewonnen hebben.

Voor je een hond uit het buitenland wil adopteren......lees je dan goed in, er zijn goede stichtingen/organisaties maar ook veel die zo verrot als de pest zijn.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door reggie2 »

snellie schreef:
19 mei 2021 13:21
In een ander topic over hondjes uit het buitenland werd ik behoorlijk aangevallen toen ik zei dat we hier in NL honden genoeg hadden in de asiels.
Aanvallen wil ik het niet noemen, maar ja......er zijn geen honden genoeg in de asielen hier. Ga er eens heen dan zal je zien dat de meeste honden die daar zitten vechthonden zijn.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door reggie2 »

snellie schreef:
19 mei 2021 13:29
Volgens mij moet er gewoon een stop komen op het importeren van honden via dit soort stichtingen. Wij lopen daardoor ook risico's op ziekten als hondsdolheid in NL. Zit toch niemand op te wachten?
:lol: Jij kijkt waarschijnlijk te veel naar horror films. Laat je nakijken.

Stop is helemaal niet nodig, zolang er een goede stichting op zit. Niet die verrotte handelaren.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door reggie2 »

snellie schreef:
19 mei 2021 13:37
Dus hoe maak je dan een goede afweging?
Door veel maar dan ook heel veel te vragen, dan krijg je een beetje een beeld. Ga eens naar Huize Zwerfhond die doen het enorm goed. Zo zijn er nog meer. Hoe meer je vraagt , hoe ongeduldiger een "slechte stichting/organisatie" gaat reageren.

En dat van hondsdolheid is een fabeltje. Kijk eens hoeveel mensen hier uit Nederland hun hond laten inenten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Naast hondsdolheid (rabiës) onder andere gedragsproblemen. Mensen willen maar niet begrijpen dat zielige honden importeren niets oplost.

Van de week nog wat oude afleveringen van Opgelicht terug gekeken over dit onderwerp.

Recent in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5227f8d/
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 19 mei 2021 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee hoor

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door reggie2 »

Bob Schurkjens schreef:
19 mei 2021 13:49
Naast hondsdolheid (rabiës) onder andere gedragsproblemen. Mensen willen maar niet begrijpen dat zielige honden importeren niets oplost.

Van de week nog wat oude afleveringen van Opgelicht terug gekeken over dit onderwerp.

Gedragsproblemen komen ook bij Nederlandse honden voor, hangt er net vanaf hoe je met een dier omgaat. Daar kunnen de dieren niks aan doen.

Volkskrant is een sensatieblad.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door newmikey »

Miran68 schreef:
18 mei 2021 18:39
We hebben via de website van Zalikas een verzoek tot adoptie ingediend voor -zover ik kon zien -een hondje dat reeds in Nederland zat.
Eerste foute beslissing
Dat bleek niet zo, na inschrijving kregen we te horen dat het hondje zaterdag 15 mei naar Nederland zou komen.
Het is een stichting geleid door ene Danielle uit loenbeek GLd. Ze halen de hondjes uit Bulgarije. Je bent verplicht deel te nemen aan zoomsessies, en ze zijn standaard tegen enten en hebben een beetje de instelling het beter te weten dan een gemiddeld dierenarts. Maar tot hier leek het allemaal nog een gedegen organisatie.
Tweede fout, hier had u al lont moeten ruiken
Een paar dagen voor het ophalen, en nadat we wat nodige zaken voor het nieuwe adoptie hondje hadden gekocht kregen we een berichtje dat het wel kon gebeuren dat je een ander hondje meekreeg.... het was afhankelijk van Danielle en of zij een klik zou zien.
En tòch gewoon dóór blijven gaan?
Het voelde al niet goed.
Daar aangekomen bleek het een locatie te zijn zonder stromend water en elektriciteit
De aanwezige vrijwilligers wisten niet zo goed wat we moesten verwachten.
Het transport kwam even na 21 uur aan
Meer dan 15 honden hadden meer dan 20 uur in een busje gezeten met 1 chauffeur
Ik durf aan te nemen dat deze hondjes onderweg niet de kans hebben gehad even hun behoefte te doen.
Wat hield u tegen om gewoon weg te lopen dan? Waren er niet genoeg bewijzen voor dierenmishandeling waar u voluit medeplichtig aan was?
Dankzij deze gang van zaken hebben er die nacht meer dan 15 honden op een koude vloer gelegen. Ze zijn uiteindelijk de dag erna doorgegaan.
Nee, dankzij u! Want u bent de opdrachtgever die hier allemaal verantwoordelijk voor is. Zonder u zou niets hiervan gebeurd zijn. Neem nu potverdikkie eens verantwoordelijkheid!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat een vreselijk verhaal!
Ondanks 100.000 waarschuwingen , blijven mensen daar mee handelen.
Kijk toch eens goed uit je doppen van te voren :evil: .
Je haalt geen pak melk, maar een levend wezen waar je zo.n 14 jaar mee optrekt!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door moederslink »

Dit soort handelaren moet knetterhard aangepakt worden met een boete van 10 duizenden euro.s.
Ook in het "fokland waar ze gefokt worden ".
De ellende is dat ze hier in Nederland altijd op ' schimmige ' adresjes afspreken en idd van adres verwisselen .

Ik meen dat Stegeman daar eens een item over had en ook van plek naar plek werd gestuurd.

Van de ' kopers ' snap ik ook he-le-maal niets! Ik word hier echt pislink van. :twisted:

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door Sira »

Het hier binnenhalen van rabiës is wel degelijk een groot gevaar, omdat in Nederland uitsluitend de honden worden gevaccineerd die tijdens de vakantie mee naar het buitenland gaan of in een pension worden ondergebracht. De overige honden zijn daarvoor niet meer gevaccineerd.
In de jaren '60 of '70 moest ook in Nederland iedere hond verplicht tegen rabiës worden gevaccineerd, want toen heerste het hier ook. Ik kan mij niet herinneren of dit toen ook bij katten verplicht was. De gevaccineerde hond moest aan de halsband een penning dragen die door de gemeente werd verstrekt.
Waarschijnlijk is toen de rabiës meegekomen uit Duitsland. In die jaren stonden er in Duitsland dan ook overal waarschuwingsborden met Tollwut.
Het is een nare ziekte met een triest einde indien het niet tijdig wordt onderkend.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
19 mei 2021 15:30

De ellende is dat ze hier in Nederland altijd op ' schimmige ' adresjes afspreken en idd van adres verwisselen .



Een goede stichting , dat is ook ff voor @snellie, doet eerst de hond in een opvanggezin ,dan ga je bij het gezin als belangstellende kijken of het een hond is die jij wil hebben en op die manier leer je de hond te kennen. Ook krijg je eerst huisbezoek een intake gesprek en daarna beslis je samen met het gastgezin ( + stichting) of je de hond wil hebben.
Daarna krijg je nog na controle dat kan onverwachts zijn, dat kan ook op afspraak zijn.

Van de TS die de koper is snap ik ook niks, die had meteen moeten afhaken.

Vanessaknowsbest
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2021 20:25

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door Vanessaknowsbest »

Zalikas is een ' stichting ' die men links moet laten liggen. Omdat ze dus geen handel meer mogen vanuit hun adres in Loerbeek zoeken ze nu diverse parkeerplaatsen op om nog te kunnen handelen. Maar wettelijk moet een hond een aantal dagen in quarantaine bij aankomst dus ook daar hebben ze geen boodschap aan maar wel aan snel geld verdienen. Men koopt de honden voor rond de €75 en verkoopt ze snel voor €325 excl. Tuig en riem. Die moet je apart kopen en op een aparte rekening storten die niet gelinkt is met de stichting. Maar ga eens kijken op hun locatie in Loerbeek waar nog vele honden lopen. Het is daar smerig en stinkt en gewoon een vieze bende. Vandaar de gemeente ook heeft ingegrepen en zo kunnen we nog uren door gaan over deze ' stichting '.

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door Karel123## »

Wil je zo graag een hond, kijk dan eerst wat voor soort hond bij je past! Anders hebben we misschien weer een loslopende hond in een bos rondlopen. In Nederlands puilt het uit van de dierenasielen, waarom zo nodig uit het buitenland, maar oké dat is mijn gedachte.
Mevrouw van Zalikas staat op internet aardig bekend. :roll:

https://www.gelderlander.nl/montferland ... ~ade3e36e/

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door Karel123## »

Ze durven ook nog donaties te vragen, hier word ik hels van!!!!
https://steunactie.nl/actie/stichting-z ... -en-doneer

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door reggie2 »

Karel123## schreef:
19 jun 2021 09:52
. In Nederlands puilt het uit van de dierenasielen,

Dieren asielen puilen nog niet uit, normaal gesproken zitten er weinig "gewone " honden , meestal die staffords.

Ik denk dat je over een paar weken helaas keus genoeg hebt in de asielen, dan komen de corona hondjes binnen.:-(

Met een hond uit het buitenland is niks mis, alleen moet je je huiswerk doen en goed opletten bij wie je een hond vandaan wil halen.

sake1987

Re: Werkwijze hondenopvang Zalikas

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik snap eigenlijk al heel lang niet waarom deze dieren naar Nederland moeten worden gehaald.
Er zullen veel mensen zijn die het goed bedoelen, maar lossen ze een probleem op? Daar in het buitenland denken ze makkelijk en de er wordt niks aan gedaan, want dat doen die Nederlanders wel.
En dan hebben ze het over zielige honden, nu als ik over de Griekse eilanden loop, zie ik veel gelukkige honden, lekker vrij en overal is wel wat te eten.
Ja , ze hebben geen mooi jasje aan of halsbandje om en ze moeten zelf lopen, maar als ik hond zou zijn wist ik het wel, lekker zwerven en zorgen dat die Nederlanders me niet te pakken krijgen.

Plaats reactie