LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Biggetjes onverdoofd Castreren

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Caladriel
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:44

Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Caladriel »

Onlangs is de uitzending geweest, waar onder andere aandacht werd besteed aan het castreren van Biggetjes.

Veel ondernemers zeggen biggetjes verdoofd te castreren, maar dit is echter niet waar. Alles blijft in een kringetje lopen, en er wordt nog steeds niets aan gedaan. Echter willen velen een Europees verbod op het onverdoofd castreren, al zal dat nog lang duren.

Hoe denken jullie hierover? Ik was ronduit geschokeerd. Hoe egoistisch kan de mens zijn, om maar even het geslachtsdeel van een biggetje eraf te halen, zodat het vlees aantrekkelijker is!!!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Shine »

Veel onnodig dierenleed kunnen we voorkomen door inentingen enz. Maar de EU staat dit weer niet toe. Denk aan de vele kippen, varkens die de afgelopen jaren dood zijn gegaan aan de ziekte, waarvoor wel degelijk een inenting aanwezig is. Mij ontgaat iedere logica.
De mens prikken we suf aan inentingen, het dier laten we voor wat het is.
De mens ondergaat de kleinste operatie onder een verdoving. Van het big snijden we de ballen er zonder pardon en zonder verdoving uit. Anno 2007 is dit een zorgelijke en ronduit kwalijke zaak.
Vlees aantrekkelijker? Laat me niet lachen. Denk aan deze mishandling bij ieder hap die genomen wordt. Dan smaakt het vlees direct niet meer.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door D1RK »

Iedere boer mag van mijn alle biggetjes zonder verdoving castreren, mits ik het bij hem mag doen, en dan ook zonder verdoving.

Wedden dat ze dan allemaal ermee stoppen!

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Henri42 »

Dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest, de varkensboeren valt niets te verwijten,het castreren wordt al eeuwenlang zo uitgevoerd,volgens mij niets mis mee.

Nederland wil weer roomser dan de paus zijn en voorop lopen samen met de PVDD met haar kousenband 2* kamerleden.

Caladriel
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:44

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Caladriel »

Daar ben ik het niet mee eens.

De vraag blijft deze: vind jij het oke, als we zonder verdoving biggetjes castreren, omdat het dan lekkerder ruikt? Wat een pijn moeten die beestjes lijden.. Met een prikje zou het stukken aangenamer zijn!

Ik vindt dat mensen egoistisch zijn. Met een mens ga je met respect om. Met dieren zou het precies hetzelfde moeten zijn. Wij kunnen wel mooi vlees eten, doordat die beestjes hun leven opofferen. Zou het dan niet het minste bedankje zijn, om met respect met ze om te gaan?

Mede hierom heb ik besloten om geen vlees meer te eten ;-).

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Shine »

Iets wat al eeuwenlang zo uitgevoerd wordt, wil niet zeggen dat het dan ook maar als zodanig gehandhaafd moet worden. Als dit de denkwijze en het uitgangspunt is, dan zou ook voor de mens talloze vooruitgangen op o.a. medisch gebied teruggedraaid moeten worden omdat men dat vroeger anders, zo deed.
Als een man zich bij een ziekenhuis meldt voor een castratie stel ik voor dat dit dan ook maar zonder verdoving moet gebeuren. Zeker als Henri 42 zich daarvoor meldt. Immers, zo deed men dat vroeger ook, dus is er toch niets mis mee.

Deze issue heeft niets te maken met 'roomser dan de paus willen zijn, of een voorop willen lopen' alswel met een stuk onnodig dierenleed voorkomen.
Goed dat dit nogmaals onder de aandacht wordt gebracht.

Peter.L
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:55

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Peter.L »

Wat een trammelant om niks.!!!!
Ik heb zelf varkens gehad, en biggen gecastreerd, en ik weet uit ervaring dat als je de biggen in de eerste week castreerd, deze er nagenoeg geen litteken, en bijna geen last ervan hebben. Als dit op de juiste manier gebeurd, {wat men normaal gesproken nooit op tv ziet}, valt alles best mee. Verder is het inderdaad zo dat nederland vaak voorop loopt als het wetgeving aangaat. En het klopt inderdaad dat vlees gaat ruiken van de mannetjes die niet gecastreerd zijn. Dit is heel eenvoudig te verklaren.
Omdat deze varkens eerder geslachtsrijp zijn dan slachtrijp. Het vlees gaat hierdoor ruiken. De mensen moeten gewoon iets meer begrip tonen voor de nederlandse varkenshouderij en veehouderij. Zoveel regels heeft geen enkele andere tak van bedrijven.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door pardon »

die biggetjes moeten gewoon verdoofd worden.dan stinkt het vlees maar.
nergens voor nodig dat die beestjes pijn moeten hebben

Peter.L
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:55

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Peter.L »

Pardon, U bent dus een van de velen die geen enkel begrip toont voor de nederlandse varkenshouderijen.[HELAAS] De agrariers [ boeren ], moeten toch ook hun brood verdienen. Het is al zo moeilijk om het hoofd boven water te houden. Er zijn al zoveel kosten die de boeren moeten dragen, die ze niet terug krijgen door verkoop van varkens of biggen. Zij zijn altijd al het kind van de rekening geweest, en dat zal helaas ook altijd zo blijven. :( De consument, [ U dus ], betaalt nu eenmaal niet mee aan deze extra kosten. Zie het verschil maar tussen wat de boeren krijgen voor hun dieren en wat vlees in de winkel kost. Na aftrek van alle kosten blijft de boer als enige bedrogen over. GEEN TOEKOMST ZONDER BOEREN. Zij zorgen voor eten....... en niet alleen vlees..!!!!!! :wink: :)

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door eeliane »

Half uur later (of korter?)is de verdoving uitgewerkt, maakt dat het er beter op voor de biggen of niet, doet het dan weer heel veel pijn...

Peter.L
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:55

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Peter.L »

eeliane,
Ik denk dat je het kan vergelijken met jezelf en de tandarts.
Als de verdoving uitgewerkt zal zijn , voel je het evengoed nog.
Anderzijds, waarom een big extra stress veroorzaken voor een extra prik voor de verdoving ???. Stress kan tot dood leiden.!!! Vergeet dit niet.!!!! Mijn eigen ervaring heeft me geleerd, dat deze extra prik niet nodig is, en de big zich er weinig van aan trekt. Ze lopen direkt weer weg zodra je ze terug zet bij de moeder. Het moet alleen op de juiste manier gebeuren.!!!! :)

Peter.L
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:55

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Peter.L »

Nog even een kleine toevoeging.,
Veel mensen laten hun tanden vullen , trekken en pollijsten zonder verdoving. Je voelt het even maar dan gaat dit ook weer over.
Dit kun je vergelijken met castreren, ze voelen het even, maar niet genoeg om nog meer stress te veroorzaken voor een onbenullig spuitje.!!!!!!!!

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Henri42 »

Peter, ik weet inderdaad dat castreren bij een big onverdoofd gebeurd en dat het biggetje er niet van gaat krijsen en pijn voelt, de stadse lui moeten klagen bij de overheid en niet de boeren barbaren vinden, zoals de PVDD met de kousenband kamerleden.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Biggetjes onverdoofd Castreren

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Hier maakt men zich druk over al dan niet verdoven bij castratie. Wat denk je dat daarna met die biggen gebeurt?

Die gaan op export naar landen zoals Spanje, waar men van dierenwelzijn nog nooit heeft gehoord. De laadklep van de vrachtwagen gaat open, er wordt een loopplank over een betonnen greppel gelegd en lopen maar. Enkele meters verder wacht een ketting met een paar duizend volt, waar de biggen tegenaan lopen en dan ter plekke dood neervallen. De biggen die achterop lopen zien het, raken in paniek en er vallen biggen in de betonnen greppel. Ze breken 1 of meerdere poten en kunnen er niet uit komen. Ze worden aan hun lot overgelaten. Dit alles uit eerste hand vernomen van een goede vriend van me (was een paar jaar internationaal vrachtwagenchauffeur) en geen reden om er aan te twijfelen.

Saillant detail: dat de big niet uit de betonnen greppel kon komen realiseerde hij zich pas toen hij enkele weken later nog een lading kwam afleveren: inmiddels lag er enkel nog een karkas in de greppel.

En wij maar kamervragen stellen over verdovinkjes, terwijl ze zo'n lot tegemoet gaan. Als je je sterk wil maken voor dieren, moet je dat internationaal doen. In het buitenland (Zuid- en Oosteuropa, Azië) heeft men 0.0 respect voor een dierenleven.

Gesloten