LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Over dierenleed veroorzaakt door de rashondenfokkerij. Uitzending 11 december 2010.

"Een echte rashond is kostbaar en voor de nakomelingen wordt grof geld betaald. Fokkers doen er dus alles aan om aan het gewenste schoonheidsideaal van de rashond te voldoen. Modetrends bepalen hoe een hond eruit moet zien. En dus lopen er honden rond met te platte snuiten, te kleine schedels, uitpuilende ogen, doorgezakte heupen en tal van andere erfelijke aandoeningen, waar de dieren mee geboren worden en waar ze de rest van hun leven ernstig last van hebben. Hoewel er al jaren wordt gepraat om aan deze dierenmishandeling een einde te maken, blijven echte maatregelen uit."

http://tinyurl.com/36zcgum

Marley1
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:21

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Marley1 »

Voor een juiste beeldvorming en nuancering:

http://www.raadvanbeheer.nl/nieuws/nieu ... 6f6bf50cd/

Monique S
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2010 11:16

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Monique S »

Had het idd al op verschillende dierenforums gelezen en natuurlijk gelijk getekend en doorgestuurd voor zo veel mogelijk handtekeningen want dit moet zeker stoppen. :twisted:

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik vraag me af in welke mate de mensen het hele verhaal kennen en niet alleen wat de media hun voorhoudt.

stofzuigertje

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn halfbloed is gezonder, en hoewel Geert Wilders tegen gemengde rassen is in Nederland, mijn hond is wel gezond en deze halve Vuilnisbak is goedkoper en gezonder dus naast aanschaf ondanks het vrijwel ras uiterlijk ook vele jaren later nog meer plezier dan die dure op marktplaats.

Ook de pups zijn dus gezond en brengen nog redelijk bedrag op.
Maar niet ik maar onze hond bepaalde zelf wie zij wilde.
Dus kies voor een echte Kliko, ja op onze stamboom staat op de achtergrond een Kliko als Watermerk dus echte vuilnisbak kan ook boven de €250,- opbrengen omdat gezonde mooie beter is als raszuivere met vaste klanten korting bij dierenarts.

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Jezebel »

stofzuigertje schreef:Mijn halfbloed is gezonder, en hoewel Geert Wilders tegen gemengde rassen is in Nederland, mijn hond is wel gezond en deze halve Vuilnisbak is goedkoper en gezonder dus naast aanschaf ondanks het vrijwel ras uiterlijk ook vele jaren later nog meer plezier dan die dure op marktplaats.

Ook de pups zijn dus gezond en brengen nog redelijk bedrag op.Maar niet ik maar onze hond bepaalde zelf wie zij wilde.
Dus kies voor een echte Kliko, ja op onze stamboom staat op de achtergrond een Kliko als Watermerk dus echte vuilnisbak kan ook boven de €250,- opbrengen omdat gezonde mooie beter is als raszuivere met vaste klanten korting bij dierenarts.
Typisch voorbeeld van een broodfokker........of is het toch voor de hobby.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Soraya »

het is juist de kliko die de gezondheidsproblemen heeft en geeft...
Ja er zijn ook rassen bij die het niet goed hebben, maar de meeste mensen hebben dus geen rashond met stamboom... met alle gevolgen van dien....
En dat andere mensen dan over de gezondheid van een rasloos dier heen gaan, en die over een koper, dat vind ik erg triest.... zegt veel over die personen...

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door bianca82 »

vuilnisbakjes zijn wel gezond (mixrassen)

maar rashonden met of zonder papieren zijn niet gezond.. met papieren moet ik zeggen heb je wel kans op gezondere dieren dan zonder papieren (ivm broodfokkerij)

maar jaren terug was er al een documentaire over rashonden..

ging voornamelijk over crufts (grootste hondenshow ter wereld in birmingham engeland) de winnaar van crufts paar jaar terug (ik was dat jaar overigens op crufts) lijd aan diverse aangeboren genetische ziekten en kwalen.. maar denk nou niet dat t arme beesje die amper op zn poten kon staan niet gebruikt wordt voor de fok... hij is juist omdat hij winnaar van crufts was meerdere keren ingezet als fok reu..

terwijl dit alles al bekend was..

als ik de link weer kan vinden van die docu zal ik hem hier plaatsen.

ik hou van dieren.. en ja ik hou ook van rassen maar sommige mensen (broodfokkers maar ook sommige hobby fokkers denken niet bijster goed na... uiteraard zijn er ook goede fokkers)

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Rashondencampagne Sophia-Vereeniging succesvol:
Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt

Algemene Maatregel van Bestuur

Vandaag vond de commissievergadering over dierhouderij van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie plaats. Op de agenda stond de reactie van staatssecretaris Bleker op ‘Einde van de rashond’. Tijdens de vergadering kwam Bleker terug op zijn uitspraken in de ZEMBLA-uitzending en liet weten dat deze maand nog een Algemene Maatregel van Bestuur van kracht zal worden, waarmee het fokken op extreme uiterlijke kenmerken wordt aangepakt. Het gaat dan in eerste instantie om kenmerken die direct negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van de honden.

bron: http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... epakt.html

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Het zijn juist de vuilnisbakrassen die gezondheidsproblemen hebben, grootste lariekoek die er is.
Ze zijn alleen niet zo "voorgeprogrameerd"als rashonden, er blijft nog wat te raden over hoe het gaat verlopen met karakter vorming noem maar op.
En ik heb verschillende honden gehad van de grootste rashond tot grote vuilnisbakken honden tot kleine rashondjes en vuilnisbakhond.
Bij vuilnisbak honden is het voordeel dat ze niet gefokt worden via de modegrillen die gezinnen graag willen hebben.
De rashonden worden vaker eerder afgedankt omdat ze niet meer in de "mode"vallen bij de rijkere zogenaamde dierenliefhebbers.

Madera
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2011 03:38

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Madera »

Op het moment zijn veel rasverenigingen juist bezig om rasziekten te beperken. Bedoel bij bijna elk ras zijn gezondheidstesten verplicht. En dat buiten de exterieur keuringen die iedereen zo hypt op het moment dat men zegt dat rashonden zo zielig en ongezond zijn.

Over gezondheidstesten, zo worden bij de meeste rassen HD-(heup dysplasie) foto's verplicht gesteld net als ED-foto's (eleboogdysplasie) dit om aangeboren (zeer pijnlijke) heup en elleboog aandoeningen te verkleinen/eruit te fokken.
Bij een ras als de dalmatische hond (bekend om doofheid) wordt op een leeftijd van een week of 6 een gehoortest gedaan, geheel dove pups moeten dan worden ingeslapen, unilateraal (aan een oor doof) zijn perfecte huishonden, maar mag niet mee worden gefokt dit mag alleen met bilaterale honden. Wat dacht je van oogtesten die bij veel jachthonden verplicht zijn, hartonderzoek bij de cavalier king charles enz.enz.

Rashonden MET stamboom en gefokt volgens de rasvereniging uit een weloverwogen combinatie reu-teef zijn niet de honden die zo veel problemen geven. Het zijn juist de honden die "voor de lol" of door "broodfokkers" op de wereld worden gezet. Dus combinaties waarover niet nagedacht wordt, het idee jij hebt een reu merk-x ik heb een teef merk-x Let's have Puppies! Allemaal leuk, maar er wordt niet over nagedacht en veel pups krijgen op die manier problemen. Dove pups, zieke pups, pups met aangeboren afwijkingen die als de ouders getest waren nooit waren geboren omdat t te link is voor de pups....

En tuurlijk ieder ras heeft wel een zwakke plek, maar als er gefokt wordt aan de hand van de regels van de rasvereniging, probeert men dit zoveel mogelijk te beperken. Zoniet deze afwijkingen "uit te fokken".

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door tiptoo »

Madera schreef:En tuurlijk ieder ras heeft wel een zwakke plek, maar als er gefokt wordt aan de hand van de regels van de rasvereniging, probeert men dit zoveel mogelijk te beperken. Zoniet deze afwijkingen "uit te fokken".

wat een onzin , dit is alleen maar om de rasvereniging te spekken.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Soraya »

Inderdaad probeert een vereniging ook zich zo goed mogelijk in te zetten voor de gezondheid van een dier, en hiervoor te waken. Mede door het testen te stimuleren bij de fokkers, om zo zoveel mogelijk ziekten eruit te halen en te minimaliseren.

Helaas zie je dit bij veel dieren die via partikulieren worden aangeboden niet terug, want die testen nergens op en die doen het gewoon voor het geld.

Bij beide groepen zijn er altijd uitzonderingen, maar dan speel ik het nog steeds liever via de vereniging: mocht ik een pup kopen bij een slechte fokker die een erfelijke afwijking heeft, dan zal ik als koper veel sterker staan, daar de vereniging zal helpen te bemiddelen, en de fokker te waarschuwen, of royeren. Zo krijgt een slechte fokker ook snel een slechte naam, met alle gevolgen vandien.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door tiptoo »

ach ja dan ken je de pup gewoon terugbrengen goede oplossing zeg!! :shock:

Madera
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2011 03:38

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Madera »

tiptoo schreef:
Madera schreef:En tuurlijk ieder ras heeft wel een zwakke plek, maar als er gefokt wordt aan de hand van de regels van de rasvereniging, probeert men dit zoveel mogelijk te beperken. Zoniet deze afwijkingen "uit te fokken".

wat een onzin , dit is alleen maar om de rasvereniging te spekken.
een rasvereniging verdient weinig aan pups misschien 25 euro per nestje, ongeacht het aantal pups, om deze in de pupinfo op te nemen.

Om op Tiptoo's andere opmerking van een pup terugbrengen terug te komen: als jij een pup koopt bij een fokker die via een rasvereniging fokt, en met een koopcantract werkt (en geloof me dat doet 99%) heb jij als koper rechten, bijvoorbeeld als er binnen in het contract gestelde termijn een erfelijke ziekte blijkt, als bij een reu de balletjes niet goed indalen enz. enz. in al deze gevallen zal er geen sprake zijn van "de pup terugbrengen", maar zal de fokker ofwel een deel van de aankoopprijs terugbetalen (wegens leveren van een product met gebreken) of de medische kosten vergoeden.


PS: Ik vind het niets om over dieren te praten als zijnde producten, maar dit gaat puur en alleen om de wettelijke kant van het verhaal, Voor de wet is een dier een gekocht product. Dat het veel meer is dan het pak macaroni in de kast is voor de wet onbelangrijk.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door tiptoo »

ik snap je punt, maar bij mij is een hond geen product net als bij jou niet , eens een hond in huis dan niks terugbrengen , sorry dat gaat mij te ver.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Soraya »

en in de tussentijd lacht de fokker in zijn handjes: immers de dieren zijn verkocht, met mankementen, en hij hoeft de verantwoording niet te nemen, en kan gewoon doorgaan met het fokken....
Zo wordt de broodfok dus ook in stand gehouden.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door tiptoo »

Soraya schreef:....
Zo wordt de broodfok dus ook in stand gehouden.

mag jij vinden nogmaals ondanks de wet is bij mij een hond geen product!!

Milady
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 aug 2010 00:13

Re: Zembla tv-uitzending over dierenleed: 'Einde van de rashond'

Ongelezen bericht door Milady »

Madera schreef:als jij een pup koopt bij een fokker die via een rasvereniging fokt, en met een koopcontract werkt (en geloof me dat doet 99%) heb jij als koper rechten,
Klopt helemaal wij hebben onze 2 berners ook gekocht bij dezelfde fokster die via een rasvereniging fokt en we hebben inderdaad van beide honden een koopcontract/overeenkomst, waarin staat mocht je hond binnen 1 jaar HD en of ED hebben en het de dood of operatief ingrijpen van de hond tot gevolg heeft dan betaald de fokker de kosten van de behandeling tot maximaal de helft van het aankoop bedrag terug van de pup aan de eigenaar.
Verder ben je wel verplicht om de hond door een door de fokker aangewezen dierenarts te gaan.
In het contract staat zelfs als de hond om een of andere reden niet behouden kan worden dat je dan eerst contact opneemt met de fokker zodat die mee kan zoeken naar een nieuwe eigenaar.
Over gezondheidstesten, zo worden bij de meeste rassen HD-(heup dysplasie) foto's verplicht gesteld net als ED-foto's (eleboogdysplasie) dit om aangeboren (zeer pijnlijke) heup en elleboog aandoeningen te verkleinen/eruit te fokken.
Klopt staat ook in het contract dat de ouders onderzocht zijn op HD en ED maar het sluit niet uit dat ze het niet kunnen krijgen maar het risico blijft in ieder geval wel beperkt.

Verder vind ik het als honden eigenaar natuurlijk van belang dat je de jonge opgroeiende hond niet laat trap lopen voor tenminste 1 jaar en maximaal 18 maanden (bij grote hondenrassen zoals b.v. Berner Sennenhonden) en niet laat springen vanaf hoogtes ook dit is van groot belang ter voorkoming van HD en ED.

Gelukkig zijn onze 2 Berner teefjes de oudste van 2 jaar en 3 maanden en de jongste van 1 jaar tot nu toe kerngezond. :D
Onze vorige hond ook een Berner Sennenhond en een teefje was 12 jaar en 8 maanden geworden terwijl de levensverwachting voor berners over het algemeen maar 8 a 9 jaar is.

Gesloten