LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hyundai van Riel Breda

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

Je praat over een auto van 17 jaar oud. Al ziet en rijd hij vlekkeloos je kunt wel verwachten dat er flinke mankementen kunnen vertonen met die leeftijd.
En ja soms is het lastig te zien ontdekken. Ik had in 2009 een micra uit 1994 gekocht voor 500 euro Als nood oplossing voor tijdelijk vervoer 2de auto.
Ik wou wachten tot ik een fatsoenlijke andere auto kon vinden. Tijdens de apk was er niks aan de hand en kon weer een jaar vooruit. Ik dacht mooi sparen voor een betere 2de auto. Pas in 2015 kwam hij niet door apk en kreeg er 200 euro bij de sloop voor. Je ziet dat er verschil is in auto met roest maar ook hoe is omgegaan met de auto met stalling en onderhoud. Mijn verwachting was dus maar 1 jaar. Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:Ik had in 2009 een micra uit 1994 gekocht voor 500 euro Als nood oplossing voor tijdelijk vervoer 2de auto.
Ik wou wachten tot ik een fatsoenlijke andere auto kon vinden. Tijdens de apk was er niks aan de hand en kon weer een jaar vooruit. Ik dacht mooi sparen voor een betere 2de auto. Pas in 2015 kwam hij niet door apk en kreeg er 200 euro bij de sloop voor.
Zo, dan ben je mooi spekkoper geweest! Zes jaar autorijden met een afschrijving van 300 euro, dat doe je goed!

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

Ik rijd nu een scoda fabia uit 2002. Gekocht met 194000 km op de teller in 2012 op gas. Koppakking was kapot. Totaal was ik 1000 euro kwijt met koop en reparatie{Samen met een maat die monteur is gemaakt}. Hij rijd nog 100% en geen roest of iets. Gekocht met de bedoeling om 2 tot 3 jaar te rijden. En sparen voor een nieuwere gezinsauto. Bij apk bleek er een remklauw niet goed te functioneren. Voor 5 euro een sloop schuifpin erop gezet. Dat en de jaarlijkse apk en beurt zijn tot nu de enigste kosten. Ik kan logischerwijs verwachten dat er ernstigere verbreken kan komen. Maar roest zie ik nog nergens. Daarmee wil ik duidelijk maken dat leeftijd en roest niet altijd hand in hand gaan. Ligt ook aan stalling. Van deze auto weet ik dat hij met de eerste eigenaar altijd in de garage heeft gestaan. En in de winter goed is onderhouden ivm zout. Het belangrijkste van een oude auto kopen is dat je kijkt naar hoeveel eigenaars gehad en onderhoud bij garage of zelf. Niet alleen dat maar ook onderkant auto goed beoordelen naar schade en of hij getectyleerd is. Als de onderkant is getectyleerd/gebietakt kan dat 2 dingen betekenen bij oudere auto's. Of hij is uitmuntend onderhouden met goed verstand van een auto of de verkoper wil roest onzichtbaar maken. Dus goed controleren. Meestal als het recent is gedaan dan ben je al te laat of bewust gedaan. Mijn laatste 2de auto heb ik na aankoop goed getectyleerd. Dat houd de roest weg.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door peteroo »

Mijn eerste auto was een Renault Express bestelwagentje, dat ik voor 500 gulden(!) overnam van mijn zwager. Familievoordeeltje en de bedoeling was dat ik even goedkoop vervoer zou hebben. Uiteindelijk heb ik er zowat vier jaar mee rondgereden, inclusief vakanties naar België. Het einde kwam niet door roest of de aanrijding die ik er mee heb gehad, maar door een gebroken distributieriem.

Nu rijd ik al jarenlang in een Audi van begin jaren '90. Vrij ouderwets en niet zo snel, maar zuinig en praktisch genoeg naar m'n zin. Roest is nauwelijks aan de orde, op enkele oppervlakkige plekjes na. Ik heb er best wat aan (laten) vervangen, maar doe klein onderhoud zoveel mogelijk zelf. De ellende kan 'm vooral zitten in een versleten versnellingsbak of koppeling, of dure reparaties aan de ophanging.

Gesloten