Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Timmtje
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2021 06:41

Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door Timmtje »

Hoi,
Ik zou laatst een auto gaan kopen, maar ik heb nooit een koopovereenkomst getekend. Nu wil ik de auto niet meer omdat hij niet naar mijn zin is, omdat de dealer het niet voor elkaar kreeg om dat te regelen. Na 2 weken niks meer te horen krijg ik opeens een rekening via de mail van de velgen die ik zou hebben uitgekozen(degene niet naar mijn zin) ik heb nooit ergens wat getekend, alleen contact gehad via whats app. Ik sta in mijn recht om die rekening niet te betalen toch?

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar hebt u de auto nou wel of niet gekocht. Mondeling akkoord geven is ook koop.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door crazyme »

Je hoeft geen handtekening te zetten om een koopovereenkomst te sluiten.

Vertel eerst eens precies wat je hebt afgesproken.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Zo te zien heb je gevraagd om andere velgen die op dat moment niet beschikbaar waren; je hebt de koop en aanvraag-velgen niet afgezegd (?) en bent nu verbaasd dat er een rekening komt? Maar een rekening voor alleen de velgen lijkt me wel raar ...

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

"Ik zou laatst een auto gaan kopen, maar ik heb nooit een koopovereenkomst getekend."
Maar je heb wel gezegt "Ja die wil ik regel maar?"
"Nu wil ik de auto niet meer omdat hij niet naar mijn zin is, omdat de dealer het niet voor elkaar kreeg om dat te regelen."
Om wat te regelen? schijnbaar zijn er afspraken en voorwaarden gemaakt
"Na 2 weken niks meer te horen krijg ik opeens een rekening via de mail van de velgen die ik zou hebben uitgekozen(degene niet naar mijn zin)"
Ok dus er is gesproken over de velgen? Wat is er besproken?
"ik heb nooit ergens wat getekend, alleen contact gehad via whats app."
Wat is gezegt via whatsapp? als je daar hebt gezegt dat je de auto wil is het niet alleen een mondelijke afspraak maar kan die het ook zwart op wit bewijzen
"Ik sta in mijn recht om die rekening niet te betalen toch?"
Met het kleine beetje informatie die je gegeven hebt denk ik dat je mag gaan betalen maar dan moet je eerst meer gaan vertellen want vrees dat je de belangrijke stukken achterwege laat

Timmtje
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2021 06:41

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door Timmtje »

Ik heb afgesproken dat ik specifieke velgen wou op die auto, nu komt de dealer aan met andere velgen die niet naar mijn zin zijn. Ik heb de auto nog niet gekocht. Ik heb inderdaad akkoord geven voor andere velgen maar niet degene die ik nu krijg.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door riddert »

Dus je hebt velgen gekocht voor iemand anders zijn auto?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door 16again »

Sowieso ligt de bewijslast dat er een overeenkomst is bij de winkel.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik kan niet duidelijk ja of nee zeggen

Een mondelinge afspraak, een afspraak via Whatsapp is net zo hard geldig als een koopovereenkomst op papier. Bij de supermarkt zet je niet je handtekening voor je aankopen.

Wat is er precies geschreven in Whatsapp? Ben je overtuigd dat je alleen informatie heb gevraagd? Dan hoef je niet te betalen. Stuur een mail (of Whatsapp) dat je geen koopovereenkomst hebt. Vervolgens kunnen hun je dagvaarden. De rechter zal bepalen of er een koopovereenkomst is. Het gesprek op Whatsapp zal als bewijs dingen.
Geef de rechter jou gelijk, dan hoef je niks te betalen
Geef de rechter de autogarage gelijk, dan zal je ook diverse verhogingen en de proceskosten moeten betalen.

Ik wil je deze link erin zetten https://www.bovag.nl/info/auto/klachten , al denk ik niet dat hun in deze situatie veel meer informatie kunnen geven.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Timmtje schreef:
27 jul 2021 06:47
Hoi,
Ik zou laatst een auto gaan kopen, maar ik heb nooit een koopovereenkomst getekend. Nu wil ik de auto niet meer omdat hij niet naar mijn zin is, omdat de dealer het niet voor elkaar kreeg om dat te regelen. Na 2 weken niks meer te horen krijg ik opeens een rekening via de mail van de velgen die ik zou hebben uitgekozen(degene niet naar mijn zin) ik heb nooit ergens wat getekend, alleen contact gehad via whats app. Ik sta in mijn recht om die rekening niet te betalen toch?
Dat hangt af van wat er in die Whatsapp berichtjes staat.


Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Doe maar een citaat van die appjes. Tot die tijd krijg je toch geen concreet antwoord natuurlijk.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Timmtje schreef:
27 jul 2021 13:23
Ik heb afgesproken dat ik specifieke velgen wou op die auto, nu komt de dealer aan met andere velgen die niet naar mijn zin zijn. Ik heb de auto nog niet gekocht. Ik heb inderdaad akkoord geven voor andere velgen maar niet degene die ik nu krijg.
als je daadwerkelijk voor andere velgen dan deze akkoord gegeven hebt hoef je deze niet af te nemen, heb je akkoord gegeven voor velgen anders dan op de auto of vergelijkbaar zou ik maar als de donder overleggen met de verkoper, is de koop van de auto nog niet rond zal ie nog wel willen bewegen neem ik aan, zo niet, ergens anders de auto kopen....

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus je bestelt velgen voor een auto die je nog niet gekocht hebt, en nu wil je van de aankoop van auto en velgen af?

Vind je het erg dat ik het een beetje verwarrend vind?

Wilaiwan
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2009 09:22

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door Wilaiwan »

Sinds 14-06-2014 is er een wet ingetreden dat bij elke overeenkomst een handtekening benodigd is, mondeling is geen verbintenis meer sindsdien, dealer had een aanbetaling moeten krijgen dan is er een overeenkomst. Niet betalen.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

u hebt vast een link naar deze wet want dit komt mij onbekend en vreemd voor.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Timmtje schreef:
27 jul 2021 13:23
Ik heb afgesproken dat ik specifieke velgen wou op die auto, nu komt de dealer aan met andere velgen die niet naar mijn zin zijn. Ik heb de auto nog niet gekocht. Ik heb inderdaad akkoord geven voor andere velgen maar niet degene die ik nu krijg.
Wat is er dan mis gegaan in de communicatie over de specifieke velgen wens?
Waarom komt die man dan met heel andere velgen aanzetten?
Was u duidelijk genoeg? Is er getekend voor het bestellen van velgen?
Als u deze velgen niet heeft besteld, hoeft u deze ook niet te betalen n.m.m.
Wat staat er in de apps?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door grun »

Er is wel een wet gepubliceerd op 14-06-2014, maar die lijkt me meer te gaan over arbeidsovereenkomsten.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 4-216.html

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wilaiwan schreef:
28 jul 2021 16:49
Sinds 14-06-2014 is er een wet ingetreden dat bij elke overeenkomst een handtekening benodigd is, mondeling is geen verbintenis meer sindsdien, dealer had een aanbetaling moeten krijgen dan is er een overeenkomst. Niet betalen.
Dat is onjuist.
grun schreef:
28 jul 2021 17:04
Er is wel een wet gepubliceerd op 14-06-2014, maar die lijkt me meer te gaan over arbeidsovereenkomsten.
Het zal eerder gaan om de implementatie van de richtlijn consumentenrechten. Die richtlijn bevat een schriftelijkheidsvereisten voor overeenkomsten op afstand betreffende diensten. Deze wet is ingegaan op 13 juni 2014 en is daarvoor al gepubliceerd.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geen koopovereenkomst getekend: rekening betalen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

dacht al dat het niet klopte.

Gesloten