Koop elektrische auto

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
adjotje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:35

Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door adjotje »

In maart heb ik bij Hyundai Nederland een elektrische auto gekocht met bepaalde functie de premium two tone dat is dus wit met zwart dak, heb hier ieder al iets over gevraagd maar de situatie is nu veranderd en ik vraag me af of er meer mensen zijn die hier mee te maken hebben gehad of nog hebben.

Maand of vier geleden ben ik op het matje geroepen bij de dealer door Hyundai Nederland omdat ik nogal actief ben op sociaal media en dat vinden ze niet zo prettig en ja zeer actief en zeker niet positief.

De situatie is dat ik september 2022 de auto geleverd zou krijgen maar zoals iedereen nu weet hebben ze overal problemen met leveren iets wat ik niet begrijp als je maar kan blijven bestellen.

Heb al vijf keer een andere maand te horen gekregen in november 2022 hoorde ik, wordt februari 2023 en een maand later werd het weer mei 2023 en op 27 december waar ik een gesprek had bij de dealer (zelf aangevraagd) hoorde ik dat het juli 2023 gaat worden dit durfde ze bijna niet te vertellen, dit kan toch niet.

En nu komt het, ik ben een maand geleden ook door iemand van Hyundai Nederland gebeld en die vertelde mij dat ik zeer waarschijnlijk de bestelde auto helemaal niet gaat krijgen omdat er een bepaalde aantal van de zelfde auto’s besteld moeten zijn voor dat ze van de band rollen en wat ik heb besteld de two tone wit met zwart dak dat gaat het zeer waarschijnlijk niet worden, alleen maar effe kleuren en ook omdat er nu al bijna een nieuw model op de markt is kan het zomaar zijn dat ik daar op moet wachten en dat kan zomaar eind van het jaar 2023 ergens zijn, en dat heeft de zelfde persoon vandaag 01-02-2023 weer bevestigd.

Kan een auto leverancier zomaar de orders naast zich neer leggen omdat er nu andere auto's van de band af komen, en dat het oude model minder wordt gemaakt of helemaal niet meer worden gemaakt.

Nou denk ik dat er hier mensen zijn die zeggen annuleren maar dat ga ik niet doen en wel om de volgende reden ik heb een prijs protection op de auto, dus welke auto het ook wordt ik betaal niks meer als wat er op de offerte staat en krijg ook de afgesproken inruil waarde van mijn auto die dan toch een jaar ouder is dus minder waard, dat is het probleem van de dealer dus met annuleren snij ik mezelf in vingers en moet ik weer achter in de rij aansluiten en gaat het mij waarschijnlijk ook meer kosten.

Ook wat de subsidie betreft is dat geen probleem de catalogus waarde zal dan hoger zijn maar daar gaan ze coulant mee om en moet de dealer iets voor doen dat er geen andere optie is, maar ga ik de auto toch annuleren dan kan ik alleen nog een basic auto kopen zonder alle extra's omdat die dan boven de catalogus waarde uit komt van meen iets van 45,000 en nu krijg je ook nog eens minder subsidie in 2023

Dan nu eigenlijk mijn vraag kan een auto leverancier zomaar zeggen helaas deze auto wordt niet meer gemaakt en legt de order naast zich neer en geeft dus aan u krijgt een ander model.
Ook werd er gezegd dat ze zomaar de offerte kunnen weigeren maar dat lijkt me toch van niet beide handtekeningen staan erop
Ben benieuwd naar de reacties en of iemand advies kan geven.
Vr Gr Joke

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door kuklos »

adjotje schreef:
01 feb 2023 22:55
Ben benieuwd naar de reacties en of iemand advies kan geven.
Ja. Wat staat er precies in de offerte aangaande later leveren, ontbindende voorwaarden etc?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.bovag.nl/hulp-bij-klachten.

Veel fabrikanten hebben leveringsproblemen.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door rwolters »

adjotje schreef:
01 feb 2023 22:55

Dan nu eigenlijk mijn vraag kan een auto leverancier zomaar zeggen helaas deze auto wordt niet meer gemaakt en legt de order naast zich neer en geeft dus aan u krijgt een ander model.
Als iets niet meer geproduceerd wordt dan kan het ook niet geleverd worden. Een dealer en zelfs importeur hebben daar maar weinig invloed op. De koper kan dan het contract ontbinden als niet geleverd wordt wat besteld is. Je krijgt alleen maar een ander model als je het contract niet ontbindt.

De keerzijde is dan natuurlijk wel dat je bij een andere merk weer onder aan de lijst komt te staan. Maar dat is een keuze. De makkelijkste manier is om akkoord te gaan met het nieuwe voorstel, dan maar geen two tone, maar de principiele weg is het contract ontbinden met bijbehorende nadelen. En als je akkoord gaat het het andere model kan je altijd nog proberen of er iets extra's is te regelen.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door Nevyn »

rwolters schreef:
02 feb 2023 08:50
adjotje schreef:
01 feb 2023 22:55

Dan nu eigenlijk mijn vraag kan een auto leverancier zomaar zeggen helaas deze auto wordt niet meer gemaakt en legt de order naast zich neer en geeft dus aan u krijgt een ander model.
Als iets niet meer geproduceerd wordt dan kan het ook niet geleverd worden. Een dealer en zelfs importeur hebben daar maar weinig invloed op. De koper kan dan het contract ontbinden als niet geleverd wordt wat besteld is. Je krijgt alleen maar een ander model als je het contract niet ontbindt.

De keerzijde is dan natuurlijk wel dat je bij een andere merk weer onder aan de lijst komt te staan. Maar dat is een keuze. De makkelijkste manier is om akkoord te gaan met het nieuwe voorstel, dan maar geen two tone, maar de principiele weg is het contract ontbinden met bijbehorende nadelen. En als je akkoord gaat het het andere model kan je altijd nog proberen of er iets extra's is te regelen.
Eventueel het dak even laten wrappen,.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er is een veel snellere manier om binnen enkele dagen een nieuwe auto te hebben. Ga een aantal dealers langs waar ze uw favoriete merk en type verkopen en kijk of de door U gewenste auto in de showroom tussen de nieuwe auto's staat. Het nadeel is dat U niet vele te kiezen hebt voor wat betreft extra's. Maar het voordeel is dat U binnen enkele dagen uw nieuwe auto thuis hebt.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
02 feb 2023 09:43
Er is een veel snellere manier....
En wat wordt de meerprijs? En hoeveel krijgt TS nu nog terug voor oude auto?
Je oplossing lijkt me dus niet het antwoord waar TS op wacht.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

rwolters schreef:
02 feb 2023 08:50
adjotje schreef:
01 feb 2023 22:55

Dan nu eigenlijk mijn vraag kan een auto leverancier zomaar zeggen helaas deze auto wordt niet meer gemaakt en legt de order naast zich neer en geeft dus aan u krijgt een ander model.
Als iets niet meer geproduceerd wordt dan kan het ook niet geleverd worden. Een dealer en zelfs importeur hebben daar maar weinig invloed op. De koper kan dan het contract ontbinden als niet geleverd wordt wat besteld is. Je krijgt alleen maar een ander model als je het contract niet ontbindt.

De keerzijde is dan natuurlijk wel dat je bij een andere merk weer onder aan de lijst komt te staan. Maar dat is een keuze. De makkelijkste manier is om akkoord te gaan met het nieuwe voorstel, dan maar geen two tone, maar de principiele weg is het contract ontbinden met bijbehorende nadelen. En als je akkoord gaat het het andere model kan je altijd nog proberen of er iets extra's is te regelen.
Zo zwart-wit is het allemaal niet. Dealers en importeurs leveren wel vaker auto's die afwijken van wat de fabriek levert. In de zakelijke lease zijn 'dealer opties' zelfs redelijk gangbaar en voor de klant zeer aantrekkelijk omdat ze niet meetellen voor de cataloguswaarde van de auto en dus ook niet voor de bijtelling. Als de fabriek geen two-tone levert, dan kan een dealer toch prima de auto in het wit uit de fabriek laten komen, en vervolgens het dak in de gewenste tweede kleur laten spuiten bij een professionele autospuiterij.

Wettelijk gezien is de ondernemer gewoon verplicht om te leveren wat er met de consument is overeengekomen. Alleen als dat redelijkerwijs écht niet kan door overmacht, kan de ondernemer zonder verdere gevolgen de overeenkomst ontbinden. Zoals ik al schreef, kan de ondernemer gewoon een wit exemplaar laten komen en daarvan het dak zwart laten spuiten. Dat dat wellicht meer kost dan wanneer de two-tone lak af fabriek geleverd wordt, is het ondernemersrisico. Blijkbaar zijn de afspraken tussen de dealer, importeur en fabriek niet hard genoeg om zonder gedoe de overeenkomst na te komen. Pech voor hen dat ze onderling die harde afspraken niet met elkaar gemaakt hebben, maar de dealer heeft met de klant wel een harde afspraak die met een beetje aanpassingsvermogen vanuit de dealer prima na te komen is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
02 feb 2023 18:50
Wettelijk gezien is de ondernemer gewoon verplicht om te leveren wat er met de consument is overeengekomen. Alleen als dat redelijkerwijs écht niet kan door overmacht, kan de ondernemer zonder verdere gevolgen de overeenkomst ontbinden. Zoals ik al schreef, kan de ondernemer gewoon een wit exemplaar laten komen en daarvan het dak zwart laten spuiten. Dat dat wellicht meer kost dan wanneer de two-tone lak af fabriek geleverd wordt, is het ondernemersrisico. Blijkbaar zijn de afspraken tussen de dealer, importeur en fabriek niet hard genoeg om zonder gedoe de overeenkomst na te komen. Pech voor hen dat ze onderling die harde afspraken niet met elkaar gemaakt hebben, maar de dealer heeft met de klant wel een harde afspraak die met een beetje aanpassingsvermogen vanuit de dealer prima na te komen is.
Dit klopt helemaal - maar wél met de kanttekening dat een en ander mede afhangt van wat er precies in de overeenkomst en bijbehorende voorwaarden staat.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
02 feb 2023 18:50
Wettelijk gezien is de ondernemer gewoon verplicht om te leveren wat er met de consument is overeengekomen. Alleen als dat redelijkerwijs écht niet kan door overmacht, kan de ondernemer zonder verdere gevolgen de overeenkomst ontbinden.
Een ondernemer kan niet ontbinden bij overmacht. Wat onder overmacht valt en de gevolgen die hieraan zijn verboden, is geregeld in art. 6:75 BW. De ondernemer schier te kort en dat kan hem niet worden aangerekend, maar overmacht geeft de ondernemer geen recht om de overeenkomst te ontbinden. Het is de consument die dan kan ontbinden wegens het te kort schieten.
rwolters schreef:
02 feb 2023 08:50
Als iets niet meer geproduceerd wordt dan kan het ook niet geleverd worden. Een dealer en zelfs importeur hebben daar maar weinig invloed op. De koper kan dan het contract ontbinden als niet geleverd wordt wat besteld is. Je krijgt alleen maar een ander model als je het contract niet ontbindt.
Je maakt veel te grote sprongen en laat daardoor heel wat opties weg. De herstel optie moet eerst bewandeld worden. Herstel kan hier plaatst vinden in de vorm van overspuiten. Dat kan de dealer (laten) doen, of de consument op kosten van de dealer nadat er de redelijke termijn uit de ingebrekestelling vruchteloos is verstreken.

De kanttekening van Moneyman is van toepassing.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
02 feb 2023 21:48
rwolters schreef:
02 feb 2023 08:50
Als iets niet meer geproduceerd wordt dan kan het ook niet geleverd worden. Een dealer en zelfs importeur hebben daar maar weinig invloed op. De koper kan dan het contract ontbinden als niet geleverd wordt wat besteld is. Je krijgt alleen maar een ander model als je het contract niet ontbindt.
Je maakt veel te grote sprongen en laat daardoor heel wat opties weg. De herstel optie moet eerst bewandeld worden. Herstel kan hier plaatst vinden in de vorm van overspuiten. Dat kan de dealer (laten) doen, of de consument op kosten van de dealer nadat er de redelijke termijn uit de ingebrekestelling vruchteloos is verstreken.
Een overgespoten auto is direct veel minder waard en daarnaast ook nooit zo goed als af-fabriek.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
05 feb 2023 16:20
Kom jij ooit wel eens buiten in de echte wereld of zit je alleen maar de theorie te bestuderen? Een overgespoten auto direct veel minder waard en daarnaast ook nooit zo goed als af-fabriek.
Probeer het nou eens zónder persoonlijke aanval. Nergens voor nodig. De optie van Alfatrion is een reeel voorbeeld van een andere optie. Of die voor TS acceptabel,is, kan hij zelf afwegen.

Los daarvan zijn je statements niet waar. Een goed (en niet wegens schade) overgespoten auto is niet direct minder waard. En de af-fabriek kwaliteit van autolakken is tegenwoordig bij veel merken zo beroerd dat overspuiten het direct veel beter maakt.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Gewoon onzin. In werkelijk iedere brochure en in ieder contract wat je tekent bij aanschaf van een nieuwe auto, is expliciet opgenomen dat opties zoals op dat ogenblik vermeld/aangeboden ten alle tijde kunnen veranderen of vervallen. Of dat nou een kleur is, of verwarmde spiegels, als de fabrikant ze niet meer levert heb je gewoon pech.
Met een contract met prijsgarantie op aanschaf en inruil zoals de op blijkbaar heeft, zou ik lekker wachten en hopen dat het nieuwe model uitkomt voor ze kunnen leveren, jongere nieuwere auto voor het geld van een ouder model. Waar kan ik tekenen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop elektrische auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Arizonakid schreef:
05 feb 2023 22:29
Gewoon onzin. In werkelijk iedere brochure en in ieder contract wat je tekent bij aanschaf van een nieuwe auto, is expliciet opgenomen dat opties zoals op dat ogenblik vermeld/aangeboden ten alle tijde kunnen veranderen of vervallen.
Klopt, dat staat er standaard. Maar dat betekent niet dat je niet iets anders kunt afspraken, en het betekent evenmin dat die clausule in rechte stand houdt. Dat hangt namelijk helemaal van de omstandigheden van het geval af.

Plaats reactie