€ 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door aaten »

BreejKC schreef:
22 mar 2023 12:14
Quote:
Een merkdealer is zeker niet per definitie duurder noch de onderdelen. Bij een merk als Toyota is het onderhoud met gebruik van merkonderdelen vaak goedkoper dan bij de universeel garage
Unquote.

Daar durf ik een groot vraagteken bij te zetten. Dat het veel voordeliger kan staat voor mij als een paal boven water. Hoe dat met de universeelgarages zit, dat weet ik niet, daar kom ik niet.

Mijn onderdelen koop ik bij de grote online onderdelenwinkels zoals o.a. mijn-autoonderdelen.nl, mister-auto.nl, winparts.nl etc. etc. Onlangs nog een vergelijk gehad met originele Skoda-merk en Skoda-prijzen, t.o.v. merkonderdelen (Brembo voor remschijven en -blokjes). Het verschil was zo ongeveer 75% per onderdeel, dankzij de 20% korting die ik ontving bij een bestelling bovdn de € 79,00.

Het eerder door mij genoemde garagebedrijf heeft voor een alleszins redelijke prijs deze onderdelen gewisseld, incl. de vier Hankook 4-seizoenenbanden die mij voor een scherpe prijs geleverd werden door Pneus-online en bij genoemd garagebedrijf werden afgeleverd. Ook die banden scheelden zo'n 40 tot 45% met de prijzen die de grote bandenwinkels rekenen. De merkgarage heb ik daarvoor maar overgeslagen.
Natuurlijk kan het goedkoper, je besteld je onderdelen zelf, dat is wat anders dan de gemiddelde consument doet. Natuurlijk is dat goedkoper aangezien het garagebedrijf dan ook geen garantie hoeft te geven op het product, immers hebben ze alleen gemonteerd.
Ik heb ook wel eens banden bij een online zaak besteld en zijn voor een schappelijk bedrag door de toyotadealer gemonteerd (zelfde prijs als de goedkoopste die kin de buurt kon vinden), was geen enkel probleem maar je weet dat je je garage niet kun5 aanspreken als er iets met een band niet goed is (behalve als de montage niet goed was).
Heb ook ervaring met een andere dealer (merk) die met banden net zo goedkoop was als online. De stelling dat je per definitie de merkdealer maar over slaat is wat overdreven, je geeft ze de kans niet eens.
Valt me ook altijd wel op dat de universeel garages mensen direct naar de merkdealer verwijzen als het een beetje bijzondere storing is, dan ga ik liever gelijk voor een vakkundig bedrijf. En ja ze zijn per uur duurder maar werken ook efficiënter omdat ze precies weten waar ze mee bezig zijn.
En ja, ik ben ook in een ver verleden gevallen voor de goedkoopheid van de universeel maar naar meerdere triplex naar de merkdealer omdat de universeel er niet meer uit kwam en dan bleek dat onderhoud gewoon niet goed uitgevoerd was ga ik niet meer naar de universeel garage.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door juliomariner »

aaten schreef:
23 mar 2023 23:11

Je stelling was; een merkdealer is altijd duurder.
Die stelling is dus aantoonbaar onwaar.
prima joh

Nanke Hofstra
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Nanke Hofstra »

aaten schreef:
23 mar 2023 23:11
juliomariner schreef:
22 mar 2023 10:56
Dat dit bij Toyota het geval is maakt mijn stelling nog steeds niet onwaar. Bij mijn Citroen dealer zijn zowel de motorolie per liter, de onderdelen als het uurloon een heel stuk duurder dan bij een universele garage.
Je stelling was; een merkdealer is altijd duurder.
Die stelling is dus aantoonbaar onwaar.
...
Overigens blijft het bij universeel ook altijd uitkijken of alles wel netjes volgens specificaties gedaan wordt, dan zijn ze wel goedkoper maar sta je uiteindelijk stil en moet de wegenwacht je redden.
Ik trek inmiddels de conclusie dat de merkdealer in bijna alle gevallen duurder is. En Van Mossel is 100% duurder. En niet een beetje duurder, maar ca. 5x zo duur dan een Mercedesgarage waar ik nu klant ben. Je krijgt daar niet meer service voor (als je op afspraak je auto komt halen moet je nog soms een uur wachten; er is niet altijd vervangend vervoer beschikbaar) en ook geen rijgarantie (ik ben vaak weggesleept van de pechstrook).

Bij Van Mossel kreeg ik wegenwachtservice erbij, omdat ik de auto daar liet onderhouden. Daar heb ik de afgelopen 5 jaar zo'n 8 keer gebruik van gemaakt. Dus ook bij Van Mossel is een goede auto - in ruil voor hoge koste - niet gegarandeerd.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

aaten schreef:
23 mar 2023 23:11
Je stelling was; een merkdealer is altijd duurder.
Die stelling is dus aantoonbaar onwaar.
Die stelling is volledig waar. Ook bij jouw Toyota dealer. Die zal namelijk altijd Toyota producten gebruiken om dingen te vervangen.

Ik weet 100% zeker dat deze Toyota producten duurder zijn dan exact datzelfde product met de naam van de producent erop. Vaak zelfs nog duurder dan aftermarket upgrades die nog beter zijn.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door BreejKC »

"je geeft de merkdealer niet eens een kans".

Inderdaad, logisch toch! Mijn recente ervaringen:
De laatste keer dat ik mijn Skoda-merkdealer die kans wel gaf was meteen de laatste keer.

Het stadslicht van mijn Octavia (Bj. 2009) kreeg ik niet los, rechts voor. Ik even langs de merkdealer in Spijkenisse. Ik noem geen namen. Dat fixten ze wel even. Een half uur later, klaar! Rekening: € 75,00.

75 Euro voor een stadslampje van € 0,50? Ja mijnheer, er raakte een draadje los, dat moesten we solderen. Begrijpt u nu waarom ik met een grote boog om mijn merkdealer heen loop? Heb ik nu zoiets dan rij ik wel even langs Berkel en Rodenrijs. Die doet het gratis, want goede klanten die terugkomen zijn voor hem waardevol.

Trouwens, die Rapid die ik nu heb, kwam ik ook bij die dealer tegen. Ongeveer 1 jaar ouder, hogere kilometerstand en € 2500,= tot € 3000,= prijziger als bij de garage in de Betuwe waar ik mijn huidige Rapid kocht. Tja, toch een prijsverschil waarvoor een mens zich een keer achter de oren krabbelt.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nijogeth schreef:
24 mar 2023 08:24
aaten schreef:
23 mar 2023 23:11
Je stelling was; een merkdealer is altijd duurder.
Die stelling is dus aantoonbaar onwaar.
Die stelling is volledig waar. Ook bij jouw Toyota dealer. Die zal namelijk altijd Toyota producten gebruiken om dingen te vervangen.

Ik weet 100% zeker dat deze Toyota producten duurder zijn dan exact datzelfde product met de naam van de producent erop. Vaak zelfs nog duurder dan aftermarket upgrades die nog beter zijn.
Ach Nijogeth, Aaten gelooft nu eenmaal dat hij gelijk heeft. Laat hem toch lekker bij de merkdealer als hij daar tevreden mee is.
Ik ben niet zo gek om een uurloon van 120 te betalen terwijl ik bij de universele garage nog geen 60 euro betaal (vind ik eigenlijk al veel)

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door BreejKC »

@aaten: U schrijft: aangezien het garagebedrijf dan ook geen garantie hoeft te geven op het product, immers hebben ze alleen gemonteerd.

Alsof dat een regulier argument is om die veel duurdere merkonderdelen dan maar bij een merkgarage te kopen. Allereerst die veel duurdere merkonderdelen worden in het algemeen helemaal niet bij het desbetreffende merk gemaakt maar worden die ook van een of andere onderdelen-fabrikant afgenomen. Het merkplaatje wordt veranderd in die van het automerk en de prijs aanzienlijk verhoogd. U heeft gelijk, gaat zo'n onderdeel kapot binnen de garantietermijn, hoe vaak komt dat nou voor (?), dan moet zo'n merkgarage dat onderdeel vervangen. Maar denkt u nu werkelijk dat ik via die online auto-onderdelen winkels geen garantie krijg? Wis en waarachtig wel.

De nieuwe koppeling van de Picanto van mijn dochter was na even een jaar plotseling kapot. Deze kwam van MisterAuto.nl en was van het merk Valeo. Een koppeling die slechts ruim een jaar meegaat en waar niet gek mee gereden is, is natuurlijk niet goed. Netjes gereclameerd bij MisterAuto en binnen de kortste keren een nieuwe koppelingset toegestuurd gekregen. Ja, die koppeling moest er opnieuw ingezet worden. De kleine garage waar ik kom heeft dat netjes gedaan, evenals de keer daarvoor. Dat was inderdaad niet gratis, maar een zodanig redelijke prijs gerekend dat het totale voordeel hiervan zelfs nog opwoog tegen de onderdelenprijs van de merkdealer. Uiteraard is het nog maar de vraag of de merkgarage dit ook weer gratis gemonteerd zou hebben, Daar kan ik niets van zeggen, maar ik heb mijn twijfels.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BreejKC schreef:
24 mar 2023 11:23
Het merkplaatje wordt veranderd in die van het automerk en de prijs aanzienlijk verhoogd.
Nog leuker, bij Mazda heb ik wel eens alleen een ander doosje gezien, maar wel de productcode van de originele maker. Kon je niet in de EU bestellen, maar wel via de UK.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door rwolters »

Wat heeft een wellesnietes discussie over prijzen bij dealer dan wel onafhankelijk garagebedrijf te maken met de vraag of 20000 euro in 5 jaar normaal is?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vijf jaar lang 4000 euro per jaar aan (preventief) onderhoud betalen en dan ook nog elk jaar wel een keer met pech staan, vind ik niet normaal.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door juliomariner »

rwolters schreef:
25 mar 2023 09:44
Wat heeft een wellesnietes discussie over prijzen bij dealer dan wel onafhankelijk garagebedrijf te maken met de vraag of 20000 euro in 5 jaar normaal is?
Ah fijn een nieuwe moderator.

Plaats reactie