LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door ronald g »

Een Alfa met een tik in de motor kopen is vragen om onkosten. Afwentelen op de verkoper is triest, Ts wist wat hij kocht en ook nog eens voor een meeneem prijs. Ik kan geen medelijden hebben, gegokt en verloren.

chimari3536
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2012 12:40

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door chimari3536 »

ronald g schreef:Een Alfa met een tik in de motor kopen is vragen om onkosten. Afwentelen op de verkoper is triest, Ts wist wat hij kocht en ook nog eens voor een meeneem prijs. Ik kan geen medelijden hebben, gegokt en verloren.
Spreekt de handelaar.....

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Waar het mij om gaat is dat ik geen objectieve keus heb kunnen maken omdat een essentieel deel van de informatie, die wel bekend was, werd verzwegen.
Ik neem aan dat u vooraf op het internet hebt gekeken wat een Alfa 156 uit 2001 ongeveer zou moet kosten. Dan zult u ongetwijfeld weten dat een prijs van 1.000 euro voor een goede Alfa 156 uit 2001 echt niet normaal is.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door trebelski »

chimari3536 schreef:
Waar het mij om gaat is dat ik geen objectieve keus heb kunnen maken omdat een essentieel deel van de informatie, die wel bekend was, werd verzwegen.

Ik had dan n.l. van de koop afgezien, een handige hobbyist wellicht niet, het lijkt tegenwoordig wel abnormaal om eerlijk te zijn!

denk dat ik m dan ook maar weer doorverkoop aan een a-techneut met de mededeling dat er slechts een tikje is bij koude start, juridisch gezien sta ik dan verrekte sterk begrijp ik uit bovenstaande reacties!
Misschien moet je dan eens overwegen dat niet iedereen raad gaat vragen op het internet en dat jij net diegene treft die je de autosleutels net zolang door je str*t duwt tot je vanzelf het geld terug geeft. Niet doen dus, haal op de sloop een goede gebruikte motor voor een €1000.- geef nog €500.- uit om hem er netjes in te zetten en je hebt toch nog een nette goede wagen die nog jaren mee gaat voor een redelijke prijs ( gezien jou lage aanschafprijs)

chimari3536
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2012 12:40

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door chimari3536 »

De auto wordt gemaakt en ik zal mij overigens nooit verlagen tot dergelijke praktijken. Ik verkoop regelmatig zaken, ben geen heilig boontje, maar vermeld zaken zoals ze zijn, recht is recht, krom is krom.

Maar mensen, in deze gaat het niet om de waarde van het gekochte goed, maar om de betrouwbaarheid en vooral eerlijkheid van degene die het verkoopt. Waarom niet gewoon vertellen wat er werkelijk aan de hand is?

En die eerlijkheid is ver te zoeken, en erger nog er is juridisch niets aan te doen.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door trebelski »

chimari3536 schreef: Maar mensen, in deze gaat het niet om de waarde van het gekochte goed, maar om de betrouwbaarheid en vooral eerlijkheid van degene die het verkoopt. Waarom niet gewoon vertellen wat er werkelijk aan de hand is?

En die eerlijkheid is ver te zoeken, en erger nog er is juridisch niets aan te doen.
Dat ben ik helemaal met je eens en de eerlijkheid in jou geval is ver te zoeken.De verkoper heeft op een sluwe manier misbruik van je gemaakt, dat is zeker.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door ronald g »

Spreekt de handelaar.....
Ik ben geen handelaar en zal dat ook nooit worden.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat koper op de hoogte was van die tik in de motor, je kan van verkoper niet verwachten dat die expliciet het probleem uit legt. Verklaart ook de meeneem prijs, met garantie had het prijskaartje er heel anders uit gezien. Het risico van een miskoop ligt dus bij koper.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

chimari3536 schreef:De auto wordt gemaakt en ik zal mij overigens nooit verlagen tot dergelijke praktijken. Ik verkoop regelmatig zaken, ben geen heilig boontje, maar vermeld zaken zoals ze zijn, recht is recht, krom is krom.

Maar mensen, in deze gaat het niet om de waarde van het gekochte goed, maar om de betrouwbaarheid en vooral eerlijkheid van degene die het verkoopt. Waarom niet gewoon vertellen wat er werkelijk aan de hand is?

En die eerlijkheid is ver te zoeken, en erger nog er is juridisch niets aan te doen.
Kom nu toch. U heeft wel een beetje boter op uw hoofd als u meent om voor 1.000 euro een 100% goede Alfa te kunnen kopen, terwijl die elders gewoon 2.500-4.500 Euro kost

chimari3536
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2012 12:40

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door chimari3536 »

Nogmaals, lees anders even goed het gehele Topic, mijn hamvraag was, in hoeverre is een verkoper verplicht essentiële zaken te melden waarvan hij op de hoogte is. Dus in hoeverre heeft een verkoper meldingsplicht. of hangt het allemaal af van de ethiek van de verkoper?

En een tikje bij koude start betekent niet automatisch dat de motor aan gort is, ook niet bij een Alfa.

Het gaat hier om een relatief laag bedrag, maar zaken zoals hier omschreven gebeuren ook in het hogere segment, getuige de reacties op het forum op deze site

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door ronald g »

De verkoper moet melden dat er een tik in de motor is maar hoeft de oorzaak van die tik niet te melden domweg omdat hij de oorzaak niet kan weten. Rijdbaar is een breed begrip en zegt niet dat de motor ook later nog zal werken. Van het achterhouden van essentiële informatie is dus geen sprake want de verkoper heeft melding van een defect gemaakt, het is aan u hoe u het defect kwalificeert. Afzien van koop, nader onderzoek of gewoon afwachten tot de motor het begeeft, het laatste is het geval dus geen recht op herstel danwel enige vorm van garantie.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door sephora30 »

minpunt was een tikje in de motor bij koude start

Dit wist je van tevoren maar toch ben je er niet bij als de auto voor het eerst gestart wordt.
Ik heb niet zo heel veel verstand van auto`s maar ik vind dit toch niet een heel slimme zet van je.

chimari3536
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2012 12:40

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door chimari3536 »

Het werkelijke defect aan de motor , niet het tikje, was door de vorige eigenaar aan de verkoper meegedeeld. Dit heb ik zwart op wit.

Indien een particulier iets op dergelijke wijze verkoopt is tot daar aan toe, maar een garagebedrijf met kennis van zaken, in volledige wetenschap van het euvel, en dan dergelijke summiere info loslaten, en op een misleidende manier de transactie verrichten.

Degene die dat normaal vindt, deugt niet.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door trebelski »

chimari3536 schreef:Het werkelijke defect aan de motor , niet het tikje, was door de vorige eigenaar aan de verkoper meegedeeld. Dit heb ik zwart op wit.

Indien een particulier iets op dergelijke wijze verkoopt is tot daar aan toe, maar een garagebedrijf met kennis van zaken, in volledige wetenschap van het euvel, en dan dergelijke summiere info loslaten, en op een misleidende manier de transactie verrichten.

Degene die dat normaal vindt, deugt niet.
Dat is zo maar daar heb jij geen cent mee in je zak.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door Jolijn »

ronald g schreef:
Spreekt de handelaar.....
Ik ben geen handelaar en zal dat ook nooit worden.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat koper op de hoogte was van die tik in de motor, je kan van verkoper niet verwachten dat die expliciet het probleem uit legt. Verklaart ook de meeneem prijs, met garantie had het prijskaartje er heel anders uit gezien. Het risico van een miskoop ligt dus bij koper.
Dat is nu juist wel iets wat ik wel van een verkoper zou verwachten, vooral omdat hij ervan op de hoogte is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door Jolijn »

Is "onderzoeksplicht" 3 dubbel checken of een verkoper liegt?

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door trebelski »

Jolijn schreef:Is "onderzoeksplicht" 3 dubbel checken of een verkoper liegt?
Mischien wel, ik had VOOR de aankoop (aan de hand van het kenteken) de geschiedenis van de auto opgezocht en de eerdere eigenaar benaderd met de vraag over de tik in de motor bv. Maar goed, het is allerminst netjes gegaan en dat is de verkoper wel te verwijten.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als een auto voor minder dan de helft van de gangbare prijs door een garage wordt aangeboden, met melding van een defect in de motor , vind ik wel dat de koper ervanuit moet gaan dat er behoorlijke kosten aan zullen zijn.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door snepke »

Leo The Emperor schreef:Als een auto voor minder dan de helft van de gangbare prijs door een garage wordt aangeboden, met melding van een defect in de motor , vind ik wel dat de koper ervanuit moet gaan dat er behoorlijke kosten aan zullen zijn.
Klopt.
En hij is niet verplicht om die auto te kopen,misschien gedacht ,he een koopje.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door ciske »

Leo The Emperor schreef:Als een auto voor minder dan de helft van de gangbare prijs door een garage wordt aangeboden, met melding van een defect in de motor , vind ik wel dat de koper ervanuit moet gaan dat er behoorlijke kosten aan zullen zijn.

Dat vind ik dus niet, TS hoeft niet zomaar te accepteren dat de motor kapot is.

Beetje normaal mens koopt het dan niet.

chimari3536
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2012 12:40

Re: Advies gevraagd! Op of over het randje van oplichting??

Ongelezen bericht door chimari3536 »

Trebelski, Jolijn , Ciske jullie snappen wat ik bedoel.

Het is in dit land niet verplicht om eerlijk te zijn, zelfs juridisch niet blijkt uit sommige reacties.

sterker nog, er zijn mensen die een dergelijk gedrag zelfs normaal vinden.

En natuurlijk had ik wel verwacht onkosten te zullen maken, maar als de verkoper gewoon eerlijk was geweest had ik een juist kostenplaatje kunnen opstellen. ik ging nu uit van een cilinderkoprevisie/vervanging en niet van een verrotte motor.

En Snepke lees t topic s goed alvorens te reageren....

Gesloten