LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koop ontbinden na foute APK

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Koop ontbinden na foute APK

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat garages als deze kunnen blijven bestaan komt enkel dat goedgelovige mensen als u daar blijft kopen. Als mensen zouden nadenken bij wat ze doen sterven bedrijfjes als deze vanzelf uit.

En dat de remschijven versleten zouten zijn, nogmaals, apk is een rekbaar begrip. Waar de dealer zegt dat ze snel op zijn en een aandachtspunt is, zegt een ander dat het nog wel kan.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koop ontbinden na foute APK

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Wie zegt dat deze auto niet geschikt is voor het Nederlandse wegennet? Op het moment van afleveren zat er een nieuwe APK op. APK is een momentopname en, zoals eerder aangegeven, worden de regels creatief gelezen. Wij zijn niet bij het verkoopgesprek geweest, en ik lees ook niets over getuigen bij de verkoop. Dit is dan het ene woord tegen het andere. Dit is een auto in bijna het laagste segment waar je dus dingen kan verwachten. En zonder getuigen kan je niet aantonen dat bv de verkoper heeft aangegeven dat de remmen binnen nu en x kilometer aan vervanging toe is of dat de koppeling door het stilstaan stroever gaat.
Dat is in het voordeel van de koper, want het zal de verkoper zijn die dat zal moeten stellen.
NeoDutchio schreef:Uw gegeven uitspraak is van een duurdere auto waar andere verwachtingen bij zijn. Daarbij is de ene aankoop de andere niet en kan je dat niet met elkaar vergelijken. Wellicht waren bij de Mercedes wel getuigen die konden aantonen wat er gezegd was tijdens het verkoopgesprek.
Ik haal dergelijke arresten gewoon aan bij de rechter. Een arrest dat honderd procent gelijk is zul je niet snel vinden, maar hier ging het om een auto van 13 jaar oud die 1750 euro werd verkocht. In deze casus is de auto 15 jaar oud en is hij verkocht voor 1500 euro. Zo'n groot verschil is dat ook weer niet.

Bovendien is het algemene uitgangspunt dat de auto geschikt moet zijn voor normaal gebruik, dus om deel te nemen aan het Nederlands wegennet, behoudens gebreken die door een leek eenvoudig zijn te ontdekken. Een leek kan niet eenvoudig ontdekken dat een koppeling vervangen moet worden. Hetzelfde gaat op voor de remmen.

Kijk als ik 1 kg appels bestel bij een winkel, dan mag ik verwachten dat ik ook 1 kg appels geleverd krijg. Het argument "Ja, maar bij dergelijke winkelketens moet je verwachten dat je maar 800 gram appels geleverd krijgt" houdt bij de rechter geen stand.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Koop ontbinden na foute APK

Ongelezen bericht door peteroo »

Het heeft weinig zin om verder op dit forum te discussiëren. Sommigen zijn er op uit om een een ander onderuit te halen, anderen willen je helpen. Maar ook als u gelijk zou krijgen betekent dat niet dat u het conflict met de autohandelaar gewonnen hebt.

Verder is deze discussie niet meer te volgen doordat een deel van de reacties later verwijderd is.

Gesloten