LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met rembekrachtiger VW Up

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Ed Jansen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2017 14:30

Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Ed Jansen »

Goedendag, wilden toch eventjes naar diverse meningen vragen wat betreft een nieuwe opgeleverde auto van januari dit jaar.

Wij hebben vanaf het begin problemen met onze auto dat de rembekrachtiging niet werkt bij het starten van de auto. Dus deze werkt pas na een aantal seconden. Met het gevolg dat je tegen iets aanrijdt wat je niet wilt. Dat je er erg aan moet denken om deze eerst op de handrem te zetten terwijl deze altijd in zijn versnelling 1 staat.

Na diverse keren te hebben gestaan in de garage.
Nou geeft de garage zelf aan dat dit geen defect is aan de auto zelf, maar een gebruikshandeling is.
Mag dit zomaar kunnen wij hier iets aan doen?
Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen
Laatst gewijzigd door Radar op 29 mei 2017 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ehm... misschien gewoon de auto starten als je 'm in z'n vrij hebt staan...?

En hoe kan je nou tegen iets aanrijden direct na het starten omdat de rem nog noet op druk is? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In zijn een starten met de voet niet op de koppeling. Auto schiet naar voren en slaat af. Als de rem het dan nog niet volledig doet, dan schiet ie zeker door. Hydraulische systemen kunnen inderdaad tijd nodig hebben om op druk te komen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door sjohie »

Ed Jansen schreef:Goedendag, wilden toch eventjes naar diverse meningen vragen wat betreft een nieuwe opgeleverde auto van januari dit jaar.

Wij hebben vanaf het begin problemen met onze auto dat de rembekrachtiging niet werkt bij het starten van de auto. Dus deze werkt pas na een aantal seconden. Met het gevolg dat je tegen iets aanrijdt wat je niet wilt. Dat je er erg aan moet denken om deze eerst op de handrem te zetten terwijl deze altijd in zijn versnelling 1 staat.

Na diverse keren te hebben gestaan in de garage.
Nou geeft de garage zelf aan dat dit geen defect is aan de auto zelf, maar een gebruikshandeling is.
Mag dit zomaar kunnen wij hier iets aan doen?
Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen
De rem, en de rembekrachtiging zijn 2 weliswaar verbonden, maar niet dezelfde dingen. Als de rem niet werkt knal je inderdaad tegen dingen op, en dan is het letterlijk levensgevaarlijk. Als de bekrachtiging niet meteen werkt, wat kan omdat er volgens mij eerst wat druk op gebouwd moet worden, dan moet je de eerste paar seconden harder trappen voor hetzelfde rem-resultaat als wanneer de bekrachtiging al wél op druk is. Dat laatste is een gedraging van de gebruiker, daar hebben ze wel een punt, echter als dit meer als een seconde of 2 duurt, is er wel wat aan de hand lijkt me, dat moeten ze oplossen. Als ze niet willen, en je zo te lezen afpoeieren, zou ik even googlen op non-conformiteit. of kijken bij consuwijzer over het ontbinden van de koop als ultieme oplossing.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:In zijn een starten met de voet niet op de koppeling. Auto schiet naar voren en slaat af. Als de rem het dan nog niet volledig doet, dan schiet ie zeker door. Hydraulische systemen kunnen inderdaad tijd nodig hebben om op druk te komen.
Ja, dat snap ik, maar dat is zo absurd dat ik mag hopen dat TS dat niet doet...

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik rij automaat en moet de rem intrappen bij het starten. Direct na het starten voel je dat de rembekrachting 'aan gaat' doordat het pedaal anders aanvoelt. Dit is heel normaal aangezien als de auto uit staat geen rembekrachting heeft. Vergelijk het maar met stuurbekrachtiging.
Voor de remmen heeft het dus een hele korte tijd nodig om op druk te komen. Niets mis mee dus.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Quark »

Ik neem aan dat we het nu over een automaat hebben ? dan is het probleem toch op gelost door hem in zijn vrij te zetten? Mijn schakel auto en die ik heb gehad moet de rem en stuur bekrachtiging ook altijd even wakker worden. En als ik de koppeling niet intrap en hij staat in zijn 1 gaat hij er ook een stukje vandoor.

Ed Jansen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2017 14:30

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Ed Jansen »

Even voor de duidelijkheid het is geen automaat. En onze oprit heeft een lichte helling die afloopt. Met als gevolg dat ik vorige week bijna een echtpaar aanreed die gewoon op de stoep loopt. Niet zo gauw aan gedacht om de handrem te gebruiken. Mij is aangeleerd om de auto in zijn versnelling te zetten i.v.m winterse dagen dat dan de handrem kan aanvriezen. Dit is niet mijn eerste auto heb diverse gehad ook o.a. de eerste Up. Dus ik heb al 20 jaar mijn rijbewijs en vanaf januari dit jaar kan ik volgens de monteur vd garage niet auto rijden.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Stel uw vraag ook eens op een Volkswagen forum. (Eventueel in Duitsland, als u de taal een beetje machtig bent). Wellicht zijn er meer mensen met een dergelijk probleem met een Up.
Een rembekrachtiger hoort niet eerst op druk te komen, het systeem werkt namelijk met vacuum. Tenzij er een vacuumslang gescheurd is, blijft er normaal gesproken altijd druk op staan. Het klinkt mij vreemd in de oren dat de bekrachtiger eerst op druk zou moeten komen. Eventueel in overleg met de dealer een technisch onderzoek door de importeur laten doen.
Ik heb geen ervaring met een nieuwe Up, maar het lijkt mij wat te gemakkelijk om dit als een pruducteigenschap af te doen. Niet echt veilig!!
Als de motor onder het rijden afslaat, heb je altijd nog genoeg "Druk" (= vacuum) om 1 of 2 keer te kunnen remmen voordat je echt hard op het pedaal moet "stampen" om alsnog te remmen. Anders dan bij een hydraulische stuurbekrachtiging, die werkt op een pomp welke wordt aangedreven door de (lopende) motor. Vandaar dat je met een niet-lopende motor geen stuurbekrachtiging hebt.

v.d.Heyden

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Nijogeth »

snuffel1 schreef:U doet toch iets niet helemaal goed want u heeft bij de rijlessen geleerd dat na elke rit de handrem = parkeer/noodrem aangetrokken dient te worden en de versnelling in de vrijstand gezet dient te worden of bij een automaat in de parkeerstand.
Niet helemaal correct. Vroeger werd geleerd om de auto in de versnelling te parkeren omdat bij vorst de ketting van de handrem kon vastvriezen (over het algemeen was dit na een paar minuten weer weg als de motor wat warmer werd) en je dus niet direct weg kon rijden.

Tegenwoordig hebben vrijwel alle nieuwe auto's een elektronische handrem en deze kunnen niet meer bevriezen. Dan is het inderdaad beter om de auto in zijn vrij en op de handrem te zetten en dit wordt dan ook aangeleerd bij rijlessen.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Quark »

Ik kan mijn auto niet eens starten als ik de koppeling niet intrap

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Toen ik nog schakel reed was het standaard de koppeling en rem intrappen bij het starten. Controle of die echt in z'n 1 staat en dan koppeling laten opkomen. Ik weet niet hoe TS het doet, maar voetgangers bijna aanrijden omdat de bekrachtiging pas na een paar seconden werkt komt apart over. Is het starten tijdens het rollen van het eigen erf af?

Walenburger
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2017 17:52

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Walenburger »

Bij bericht 747 staat dat iemand zijn UP niet kan starten als hij de koppeling niet indgedrukt houdt. DAt geldt ook voor mijn up uit 2014!

HOe kan dat nu, vraag ik mij af!!!!

elenpe
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2014 11:32

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door elenpe »

Mijn ervaring met het starten van de auto:

Mijn auto staat altijd in de eerste versnelling.

Ik start altijd met de ene voet op de koppeling en de andere op de rem.

Nooit last van wegrollen tijdens de startprocedure.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Walenburger schreef:Bij bericht 747 staat dat iemand zijn UP niet kan starten als hij de koppeling niet indgedrukt houdt. DAt geldt ook voor mijn up uit 2014!

HOe kan dat nu, vraag ik mij af!!!!

Is niet exclusief voor de VW Up, er zijn meerdere merken met zo'n startbeveiligingsschakelaar op het koppelingspedaal.
Is gewoon een schakelaartje bij het scharnierpunt van het pedaal.

v.d.Heyden

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Problemen met rembekrachtiger VW Up

Ongelezen bericht door Sira »

Ik woon aan een dijk met een zéér steile afrit. Staat mijn auto op de afrit met de neus naar boven, zet ik hem op de handrem en in de eerste versnelling. Staat hij met de neus naar beneden zet ik hem op de handrem en in z'n achteruit (zoals ook in de bergen geadviseerd wordt). In de winter gebruik ik helemaal geen handrem, uitsluitend de versnelling. Wanneer ik de auto start (Opel Frontera), moet ik hem volgens het boekje in z'n vrij zetten en koppelingspedaal ingedrukt houden. Het gebruik van de koppeling tijdens het starten, is per automerk verschillend, zelfs met mijn vorige Frontera. Maar handrem mèt versnelling is mij destijds wel aangeleerd, ik rij vanaf 1974 auto, en heb dus nooit anders gedaan.

Gesloten