LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
dhtilligte
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2017 23:46

Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door dhtilligte »

Beste,

Op 19-7-2017 heb ik een VW Golf 6 gekocht met 153xxx km op de teller voor €11.500,-.
Bij aanschaf heb ik (oa) de volgende vragen gesteld:
- Is de auto 100% in orde?
- Heeft de auto schade gehad?
- Is de auto geïmporteerd?

Hierop kwam als antwoord dat de auto 100% in orde zou zijn, de auto heeft geen schade gehad (men adverteert ook op de site dat ze geen schade auto's verkopen) en hij zou niet geïmporteerd zijn.

U voelt het natuurlijk al aankomen: Dit alles blijkt niet waar, maar er is nog meer.

Nu, pak weg 3.5 maand later en 20.000 km verder, moest de distributieriem vervangen worden.
Dit heb ik laten uitvoeren door een collega op het werk. Hij belde mij vol schrik op om mij te vertellen wat er allemaal mis was met de auto:

Bij het motorblok, bestuurder kant portier en de ophanging missen veel bouten, de auto is nog krom en het linkervoorwiel staat er scheef onder. De voor ruiten zijn van een ander productie jaar dan de achterruiten, de voor bumper sluit niet goed aan en het linker achterlicht steekt iets buiten de auto.

Nadat mijn collega het motorblok had geopend voor de vervanging van de riem bleek de originele riem niet in het blok te zitten. Deze is dus al een keer vervangen, maar de garage's die in het onderhoudsboekje staan heb ik gebeld en hebben deze riem niet vervangen. Verder blijkt de drukgroep van de koppeling nagenoeg versleten/op te zijn, en zijn de wiellagers achter en linksvoor kapot/versleten. De achter remmen zijn compleet op terwijl de remmen voor nog in orde zijn. Hierdoor bekroop hem, en de vw dealer waar ik geweest ben met de auto, het gevoel dat er met de km stand van de auto geknoeid is maar, zie dit maar eens te bewijzen. Daarnaast is de kans aanwezig dat er een andere motor + versnellingsbak in gemonteerd is. Dit moeten we echter nog nakijken a.d.v. de nummers.

Kortom: Auto verkopen geeft aan dat de auto in orde is, geen schade heeft gehad en niet geïmporteerd is.
Achteraf blijkt de auto geïmporteerd te zijn, nagenoeg totall loss is geweest voor het invoeren (bpm waarde 134 euro) en dus niet in orde is.
Daarnaast is er dus het 'gevoel' dat er geknoeid is met de km-stand.

Maar het ergste vindt ik dat ik dus op weg ben gestuurd met een zogenaamde goede auto maar in werkelijkheid reed in een auto die absoluut een gevaar op de weg is (motor zat deels met tie-rips vast)(!!), de bestuurdersportier zo slecht vast (missende bouten) zat dat deze leunde op kokerbalk waardoor hier nu al roestplekken ontstaan.

Nu rest mij alleen nog de vraag: Wat zijn mijn rechten hierin? Is het reëel om mijn geld terug te verlangen en de auto daar achter te laten?
Verder heb ik 600 euro onderhoudskosten gehad tot nu toe (distributie set, v snaar, rollen, en grote onderhoudsbeurt)

Alvast bedankt voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,
Bas

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U heeft overduidelijk een niet conforme auto gekocht. Echter snap ik weer totaal niet hoe u een verkoper op zijn blauwe ogen kan geloven?
*Bij het motorblok, bestuurder kant portier en de ophanging missen veel bouten. Schijnbaar geen aankoopkeuring laten doen of zelf onder de motorkap gekeken?
*het linkervoorwiel staat er scheef onder. Niet zelf gezien toen u een rondje om de auto liep?
*de voor bumper sluit niet goed aan. Dit viel ook niet op?
*het linker achterlicht steekt iets buiten de auto. U had een zwarte zonnebril op toen u de auto bekeek?
*De achter remmen zijn compleet op. Dat moet u merken tijdens het remmen.
*Achteraf blijkt de auto geïmporteerd te zijn. U kunt dit aan het kenteken zien en al helemaal aan het kentekenbewijs. Er staat dan een andere datum eerste afgifte Nederland tov datum eerste toelating.
*Daarnaast is er dus het 'gevoel' dat er geknoeid is met de km-stand. 1 keer kentekencheck op de site van de RDW doen en als er staat onlogische km stand al meteen gaan doorvragen.

Er heeft hier onlangs een reageerder een voorbeeld aangedragen van een camper met behoorlijke gebreken waarvan de verkoper uiteindelijk voor de rechtbank ongelijk heeft gekregen. Deze moest de aankoop terugdraaien, het aankoopbedrag terug betalen incl. alle andere kosten die er gemaakt waren. Echter was dit pas nadat er een mogelijkheid gegeven is om de gebreken op te lossen. Wellicht is het verstandig om de auto bij de RDW te laten keuren om te zien wat er echt allemaal aan schort. Daaruit kan blijken of het nog loont om de auto veilig te krijgen.

Wel een hele goede les voor de volgende aankoop, laat een auto nakijken en kijk zelf vooral goed uit. Veel zaken die u benoemd hebt had u zelf kunnen zien. Ook al zou u een leek zijn, een uitstekende lamp kan iedereen opvallen. En even een kentekencheck doen is wel het minste om te doen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door thecure »

Ben wel benieuwd wat het bouwjaar is van de auto en wat het kenteken is. daaraan kun je meteen zien of hij geimporteerd is of niet. Is hij gekocht bij een (bovag) garage of dealer?

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Toen u contact opnam met de garage waar u de auto heeft gekocht wat werd er toen gezegd?
hebben ze aangeboden de auto te repareren? of enige andere info?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

dhtilligte schreef:Bij aanschaf heb ik (oa) de volgende vragen gesteld:
- Is de auto 100% in orde?
- Heeft de auto schade gehad?
- Is de auto geïmporteerd?

Hierop kwam als antwoord dat de auto 100% in orde zou zijn, de auto heeft geen schade gehad (men adverteert ook op de site dat ze geen schade auto's verkopen) en hij zou niet geïmporteerd zijn.
M.i.: tenzij opgenomen: welles-nietes dus op deze plaats volstrekt irrelevant.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Pfff.. weer zo een. Leren mensen het dan nooit? Een aankoopkeuring kost een paar tientjes, en kan ongelooflijk veel ellende voorkomen. In dit geval dus een schade van 11.500 euro.

Wat je rechten zijn kun je in tientallen exact dezelfde topics op dit forum vinden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

dhtilligte schreef:De voor ruiten zijn van een ander productie jaar dan de achterruiten
Dit zegt natuurlijk weinig. Mijn auto komt uit 2015 en vorig jaar is er een nieuw voorruit ingegaan omdat er een kiezeltje op de weg lag die het nodig vond mijn raam te raken. Dit maakt mijn auto geen schade auto.

Distributieriem lijkt me ook redelijk normaal als deze na 173xxx defect gaat en dat dit de 2de keer is is ook niet geheel vreemd. Weet niet of het merk specifiek is maar in mijn fiat stond er 80.000 KM voor de distributieruim, dus 2de maal kan best zo zijn.

Je zegt eerder dat je vermoed dat er is gekloot met de auto, maar dat je dit nog moet uitzoeken. En later stel je dat het een import auto is die total loss was?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

sylvesterb schreef:
dhtilligte schreef:De voor ruiten zijn van een ander productie jaar dan de achterruiten
Dit zegt natuurlijk weinig. Mijn auto komt uit 2015 en vorig jaar is er een nieuw voorruit ingegaan omdat er een kiezeltje op de weg lag die het nodig vond mijn raam te raken. Dit maakt mijn auto geen schade auto.
Er van afgezien, dat 'voorruit' iets heel anders is dan 'voor ruiten': klopt, als dat het enige was; maar dat was nog maar het begin.

dhtilligte
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2017 23:46

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door dhtilligte »

Allen bedankt voor de reacties.

Om te proberen alle vragen hier te reageren;

-De auto is bij een bovag garage gekocht.
-In hun 'beleids visie' op de website halen ze 6 punten aan. Onder die 6 punten vallen oa dat men geen schade auto's verkoopt en men uitsluitend auto's mèt nap verkopen.
-De auto blijkt, toen deze een half jaar oud was, te zijn geïmporteerd voor 135 euro.
Hieruit is dus wel op te maken dat het een schade auto betrof.
- de auto is van maart 2012 en heeft een nl kenteken gekregen in oktober 2012.
- Distributie riem dient bij 180xxx km te vervangen of na 10 jaar.

- last but not least;
Ja, het is inderdaad vrij stom om geen aankoop keuring te doen. Of iemand mee te nemen met verstand van auto's. Dat de bumper niet lekker sloot is me wel opgevallen evenals een deukje in een balk vlak bij het achterwiel, dit werd af gedaan als; tja het is geen nieuwe auto. Klopt ook wel dacht ik en dus weer te goed van trouw geweest.
En ik ben inderdaad iemand die mensen (te) snel vertrouwd, en er niet vanuit gaat dat iemand, iemand anders willens en wetens op pad stuurt met een dergelijke auto (ivm de missende bouten, gezien de auto voor aflevering nog APK gekeurd is kan ik niet geloven dat men dit niet gezien zou hebben).

Kort om; een hele wijze les voor veel geld.
Blijft voor mij de vraag; is het reëel om mijn geld terug te vragen en de aankoop dus nietig te verklaren?

Alvast bedankt voor uw/jullie reactie(s)

Mvg,
Bas

Bono2012
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2017 13:50

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Bono2012 »

Beste bas,

wij hebben het zelfde meegemaakt.
Uiteindelijk een uitnodiging van het bedrijf gekregen om het dan maar via de rechter te doen.
Nu bijna 4 jaar later hebben we gewonnen, zij waren in hoger beroep gegaan en wederom verloren.
Het kan dus wel, maar je moet wel de juiste weg bewandelen.

mvg
Angelique

dhtilligte
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2017 23:46

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door dhtilligte »

Dag Angelique,

Bedankt voor je reactie, ik heb echter nog wel een vraag; wat heb je in de tussen tijd met de auto gedaan?
Heb je deze stil gezet, of toch bij het bedrijf laten staan?
Ik neem aan dat je toen der tijd de rechtsbijstand hebt ingeschakeld voor deze kwestie?

Groeten,

Bas

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

dhtilligte schreef:Op 19-7-2017 heb ik een VW Golf 6 gekocht met 153xxx km op de teller voor €11.500,-.
Is dit een marktconforme prijs?
dhtilligte schreef:Bij het motorblok, bestuurder kant portier en de ophanging missen veel bouten, de auto is nog krom en het linkervoorwiel staat er scheef onder. De voor ruiten zijn van een ander productie jaar dan de achterruiten, de voor bumper sluit niet goed aan en het linker achterlicht steekt iets buiten de auto.

Nadat mijn collega het motorblok had geopend voor de vervanging van de riem bleek de originele riem niet in het blok te zitten. Deze is dus al een keer vervangen, maar de garage's die in het onderhoudsboekje staan heb ik gebeld en hebben deze riem niet vervangen. Verder blijkt de drukgroep van de koppeling nagenoeg versleten/op te zijn, en zijn de wiellagers achter en linksvoor kapot/versleten. De achter remmen zijn compleet op terwijl de remmen voor nog in orde zijn. Hierdoor bekroop hem, en de vw dealer waar ik geweest ben met de auto, het gevoel dat er met de km stand van de auto geknoeid is maar, zie dit maar eens te bewijzen. Daarnaast is de kans aanwezig dat er een andere motor + versnellingsbak in gemonteerd is. Dit moeten we echter nog nakijken a.d.v. de nummers.
Alles wat normaal gebruik in de weg zit en wat jij als leek niet eenvoudig kon ontdekken, moet de verkoper kosteloos verhelpen. Als dat niet kan of niet binnen een redelijke termijn gebeurt, dan heb je recht op ontbinding.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
dhtilligte schreef:Op 19-7-2017 heb ik een VW Golf 6 gekocht met 153xxx km op de teller voor €11.500,-.
Is dit een marktconforme prijs?
Voor een instapmodel is het duur (zou ca 7800 moeten zijn) maar voor een topspec GTI is het goedkoop (zou ca. 15k moeten zijn).

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toch weet je nooit hoe een rechter oordeelt. Het aanvaarden van de auto zonder goed door te vragen en zonder aankoopkeuring kan tegen je werken, zie bijvoorbeeld deze uitspraak.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:5366

Uiteraard geen identieke casus, maar toch... ik lees heel veel zaken die je niet gezien hebt en niet gedaan hebt, die je wel had kunnen zien of doen.

Nevyn
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Maar TS geeft aan de auto bij een bedrijf te hebben gekocht aangesloten bij de BOVAG. Dus eerst deze weg bewandelen.

dhtilligte
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2017 23:46

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door dhtilligte »

Een ieder bedankt voor de reacties.
Aanstaande vrijdag (17-11) heb ik een gesprek met de garagehouder nadat ik eerder al een uitvoerig telefoon gesprek heb gehad met hem. Hij gaf namelijk direct aan de auto sowieso niet terug te nemen omdat het volgens hem geen schade auto betrof aangezien de auto geen WOK status heeft gehad. De bouten die er niet in zaten zijn er uitgetrild volgens hem, hij kan zich niet voorstellen dat dit gemist zou zijn tijdens de keuring. Hij kon zich wel voorstellen dat ik niet veel vertrouwen meer had in de auto dus hij wou hem wel inruilen. Tegen een lager bedrag uiteraard als waarvoor ik hem had gekocht.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

dhtilligte schreef:Een ieder bedankt voor de reacties.
Aanstaande vrijdag (17-11) heb ik een gesprek met de garagehouder nadat ik eerder al een uitvoerig telefoon gesprek heb gehad met hem. Hij gaf namelijk direct aan de auto sowieso niet terug te nemen omdat het volgens hem geen schade auto betrof aangezien de auto geen WOK status heeft gehad. De bouten die er niet in zaten zijn er uitgetrild volgens hem, hij kan zich niet voorstellen dat dit gemist zou zijn tijdens de keuring. Hij kon zich wel voorstellen dat ik niet veel vertrouwen meer had in de auto dus hij wou hem wel inruilen. Tegen een lager bedrag uiteraard als waarvoor ik hem had gekocht.
Een WOK status zegt niks. Dat kan alleen opgelegd worden als de politie het kentekenbewijs inneemt. Als de auto als schade auto is geimporteert, of dat de vorige eigenaar na een eenzijdig ongeluk is doorgereden komt er geen WOK status op. En bouten die losgetrilt zijn? Normaal zijn de belangrijkste verbinden geborgd en is het aangegeven dat daar niet aangezeten mag worden. Dat soort bouten kunnen niet 'ineens' verdwijnen.
Mocht de garage de auto niet terug nemen kunt u altijd zelf een keuring laten uitvoeren bij de RDW. Dan weet u zeker wat de staat is en hoeveel kans u heeft om een zaak aan te spannen. Mocht u toch akkoord gaan met inruil, laat eerst de andere auto extern keuren.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inruilen betekent dus dat je een andere wagen daar afneemt? Heb je nog vertrouwen in dat bedrijf dan, met zulke smoesjes? Dat als eerste.

Tweede: je hebt 4 maanden met de auto gereden, en dat heeft natuurlijk ook zijn prijs. Wat ik je ter overweging geef is de koop ontbinden en dan de reparatiekosten voor eigen rekening nemen. Ontbinden kan om te beginnen mondeling (dus aanstaande vrijdag), daarna volgt een schriftelijke mededeling. Dat kun je aangetekend doen; maar makkelijker is het de brief voor vrijdag op te stellen, en dan vrijdag af te geven als je er niet uit komt. Het voordeel is dat je alle argumenten, doordat je het opschrijft, een aantal keren hebt doorgenomen. Dan zit het steviger in je hoofd, dat praat makkelijker.

Op internet kun je voorbeeldbrieven vinden inclusief de nodige wetteksten en de vervolgstappen die je kunt zetten als er op de brief niet gereageerd wordt.

dhtilligte
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2017 23:46

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door dhtilligte »

Dit zou inderdaad betekenen dat ik daar weer een auto af zou moeten nemen. Dat gaan we dus niet doen. Ik heb via de anwb al een brief gevonden die ik gebruiken kan voor het in gebreke stellen van de verkopende partij.

Betreft de kosten, zo had ik het zelf ook in gedachten.

Daarnaast is het denk ik verstandig de bovag vast te bellen/in te schakelen?

dhtilligte
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2017 23:46

Re: Gekochte auto heeft gebreken, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door dhtilligte »

Weer een nieuwtje; na veel zoek en speur werk met het chassisnummer en een paar tientjes verder kom ik er achter dat de auto een Odometeraflezingen (???): 4187 km heeft per juni 2012 en dit in Polen (!!) Is ingevoerd. Dit zou dus, als ik het goed begrijp, beteken dat de auto in België als nieuw verkocht is. Na 4187 km (of minder/meer) richting Polen is gegaan en daarna voor 135 euro geïmporteerd is in Nederland zonder wok status.
Heel bijzonder dit..

Gesloten