LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik die foto zie snap ik wel waarom een 24 jaar oude kruiskoppeling het na '2 rondjes' al heeft begeven.

Maar Alfa, zou het niet kunnen dat je er deze keer naast zit? Dat ding is gekocht om te crossen, niet om te cruisen. Dat heeft niks met normaal gebruik te maken.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Maar Alfa, zou het niet kunnen dat je er deze keer naast zit? Dat ding is gekocht om te crossen, niet om te cruisen. Dat heeft niks met normaal gebruik te maken.
In feite gaat het niet per sé om "normaal gebruik", maar om "gebruik voor het doel waarvoor het aangeschaft is". Als dit ding gekocht is om te crossen, moet'ie dat dus ook kunnen doen. En als'tie al niet meer kan crossen, kan'ie zéker niet meer normaal gebruikt worden. De garage heeft vanuit dat oogpunt dus sowieso een ondeugdelijk product geleverd.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door alfatrion »

fonsflons schreef:Stel nu dat de auto dus duidelijk WEL voor de cross gekocht is. De garage is ook geen pannekoek en snapt ook wel dat vering niet omhoog gaat omdat TS nu eenmaal erg lang is.
Dus klant wil cross auto, garage heeft een mooie deels aangepaste staan, verfijnd hem nog wat, maar het blijkt toch een kat in de zak. Klant wil garantie, garage geeft geen garantie.
MM was me voor. Dan geld de wettelijke garantie. Als de auto is omgebouwd om deze geschikt te maken, dan moet deze vervolgs daar ook aan voldoen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
witte angora schreef:Maar Alfa, zou het niet kunnen dat je er deze keer naast zit? Dat ding is gekocht om te crossen, niet om te cruisen. Dat heeft niks met normaal gebruik te maken.
In feite gaat het niet per sé om "normaal gebruik", maar om "gebruik voor het doel waarvoor het aangeschaft is". Als dit ding gekocht is om te crossen, moet'ie dat dus ook kunnen doen. En als'tie al niet meer kan crossen, kan'ie zéker niet meer normaal gebruikt worden. De garage heeft vanuit dat oogpunt dus sowieso een ondeugdelijk product geleverd.
Een auto voor het verkeer is wat anders als een crossauto. Als mijn doel is het kopen van een crossauto en ik loop de ferrari showroom binnen kan ik niet de verantwoordelijkheid bij de dealer leggen. Een personenwagen is geen off road cross auto.
Er zijn wel eens van die mensen die met een gewone personenwagen met kenteken rondjes gaan rijden op een circuit. Daar is een auto niet voor bedoeld en kan ook geen garantie op gegeven worden. Ook al pas je de auto nog zo veel mogelijk aan, het blijft een personenwagen. Wil je een echte racewagen, moet je kopen. Die heeft ook geen kenteken en heeft geen typegoedkeuring. En zo ook met deze offroad crossauto. Je past zelf de auto aan om deze met een ander doel te gebruiken dan waar die voor gemaakt is.
Het gaat dus niet om het doel van de aanschaf, maar wat het doel is waar de auto voor gemaakt is. Hoe leuk deze jeepjes ook zijn, het gebruik op zo’n baan is altijd erger dan op de weg.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Neodutchio: Je bedoelt zoiets als: met een beitel kun je geen schroeven indraaien, en met een schroevendraaier kun je geen houtsnijwerk maken? Ook al lijken een beitel en een schroevendraaier enigszins op elkaar?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:@ Neodutchio: Je bedoelt zoiets als: met een beitel kun je geen schroeven indraaien, en met een schroevendraaier kun je geen houtsnijwerk maken? Ook al lijken een beitel en een schroevendraaier enigszins op elkaar?
Je zou het wel kunnen, maar je kan geen garantie claimen. Als ik mijn schroevendraaier als beitel ga gebruiken en die breekt af os het dikke pech. Dan kan ik wel de punt gaan aanpassen om mooiere bewegingen te maken, maar het blijft een schroevendraaier.
Een auto is type goedgekeurd voor het doel wat die heeft: deelnemen in het verkeer.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door alfatrion »

fonsflons schreef:Als ik een auto koop om burnouts mee te maken zal ik niet na 3x garantie kunnen claimen omdat de banden versleten zijn.
Je hebt normaal gebruik en bijzonder gebruik. Normaal gebruik is het gebruik zoals dat gebruikelijk wordt gepleegd door de groep die het gebruikt. Bijzonder gebruik is afgesproken gebruik. Dat jij een auto koopt voor burnouts, wil nog niet zeggen dat de verkoper hier ook weet van heeft. Daarbij zijn banden aan slijtage onderhevig. Maar misschien zijn hier er wel speciale banden voor.

Wanneer een garage een auto ontnouwd tot een crossauto en dan verkoopt, dan veranderd de doelgroep en daarmee wat onder normaal gebruik valt.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door Jefdus »

alfatrion schreef: Wanneer een garage een auto ontnouwd tot een crossauto en dan verkoopt, dan veranderd de doelgroep en daarmee wat onder normaal gebruik valt.
Zoals ik het lees, verkoopt de de garage een ongemodificeerde auto, om deze daarna op verzoek van de verkoper te modificeren. In dat geval kun je er natuurlijk niet vanuit gaan dat de garage een auto specifiek verkoopt als crossauto.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door alfatrion »

In dat geval zou het onder bijzonder gebruik vallen, mits afgesproken. Je kan het OP op een aantal verschillende manieren lezen met als gevolg dat er verschillende uitkomsten.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar dan weet je alsnog dat een auto voor dat bepaalde doel meer onderhoud nodig heeft dan normaal en regelmatig helemaal nagekeken moet worden. Dat is geen garantie, dat is onderdeel van de sport.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik bekijk 1 auto op site van deze garage, hier staat een heel ander kenteken in de omschrijving dan op de foto's op de auto zit.

http://www.garantie-garage.nl/Suzuki/Vi ... o=gallerij

Met een grote boog omheen lopen lijkt me.

stofzuigertje

Re: Slechte ervaring Garantiegarage / Suzukiparadijs Budel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zie dat ze online adverteren maar na verkoop niet gelijk verwijderen......

Je betaalde voor 1 auto die klanten trekt, een mooie goedkope die inmiddels weg is om de duurdere en volgens hun betere kwijt te raken.
Ze hebben van goedkope met laswerk en veel roest tot perfecte, dus welke heb je gekocht met welke voorwaarden.
Een goede gerestaureerde Vitara kan in welke uitvoering maakt niet uit tot €6000,- getaxeerd worden als liefhebber auto.

De verzekeraars hebben soms een voordelige verzekering voor ouder dan 25 jaren en met taxatie is WA+ of AR mogelijk.
Als je kale WA hebt zonder taxatie krijg je dagwaarde en dat is maximaal €1000,-

Verder moet je bij terrein gebruik tenminste 1x per jaar de bodem reinigen en schade bijwerken om roest en duur laswerk te voorkomen.
Ook kijk ik elk jaar met camera in de balken, een kleine camera + Lampje op mobiel en ik zie hoe het binnen is......
De Tectyl in meerdere dunne lagen aanbrengen want de 1x dikke wat vele doen gaat barsten en dus niet zo goed.
Na 3 dunne lagen breng ik wel een laag aan van 50% tectyl en 50% zilver verf... dat is dus mengsel die harder is en als een soort zacht blijvende lak zal beschermen... wel elk jaar diepe krassen van harde takken bijwerken, of na zware rit want 1 jaar kan als roest veroorzaken..... soms meerdere keren per jaar op brug.

Garantie, ja op hun eigen website dun je afhankelijk van de prijs onder hun voorwaarden tegen betaling deze bijkopen!
Voor voordelige auto, alleen onderdelen maar laswerk is juist arbeidsloon en hoe deskundig zijn zij?

Ik ben 1 keer langs gereden, met klein spiegeltje onder gekeken..... ook de duurdere hoef ik dan niet.
Hoewel hun laswerk netjes was... ik miste de gouden bodem van mijn Tectyl/Ziververf mix... deze gratis afval van spuiterij want 50% is zilver en ze houden over en niemand wil de 50 tinten grijs hebben..... ik meng het wel weg!

Dit is een handelaar die vrij prijzig is, elders in Europa zelf ophalen lijkt me voordeliger en dan eerst bijwerken!
Niet gaan rijden tot de gaten erin zitten want laswerk is duur en lichte plekken bij werken is beter en goedkoper.
Met reinigen bodem en lichte roest chemisch verwijderen en dan de lagen Tectyl kun je moeiteloos de 40 jaren tot belastingvrij halen!

Dit soort auto's met geen gaten behandelen is €600,- met controle van holle ruimtes en reinigen mee...
Bij laswerk duurder... en de rubbers, ja ik vervang meestal alles in 1x want ui telkens uitlijnen is ook niet gratis....
Preventief alle rubbers van Stuur en fusee kogels, draagarmen vervangen en invetten, en je kan een rubber van €1,38 beter hebben dan stuurkogel + uitlijnen...
Ook de waterslangen zijn na 25 jaren niet bepaald meer beste dus gelijk doen... kokende en/of vastgelopen motor kost meer....
Een voordelig in Ardennen gehaalde van €400,- koste na deze behandeling en herstel slijtage sporen en Lederen bekleding wegens versleten stof €3000,- totaal inclusief BPM en Kenteken... maar dan rij je langer mee dan nieuwe die minder behandeld is en zal gaan roesten.

Ja, €2600,- voor Tectyl, rubber en zo lijkt veel maar als je weer een jaar of 20 met nauwelijks kosten kunt rijden.....
De Taxatie van deze Cabrio was €5700,- dus bij totaal loss zou je zelfs winst maken....
De Taxatie kost wel geld en maar 3 jaren geldig... maar dan rij je wel een bijzondere classic en voordelig in verzekering mits je onder de 7000 Km per jaar bleef!

Gesloten