LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Laravelk
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2019 11:58

Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door Laravelk »

Op zoek naar advies, aangezien de rechtsbijstand niet kan helpen. Ik heb inmiddels de overkoepelende organisatie gemaild, maar nog niks vernomen. Ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Op 2 januari heeft mijn partner een tweedehands Punto gekocht. 20 minuten na ophalen stond de auto stil en bleek de koppakking stuk te zijn. ANWB gebeld, die konden niets doen want auto was net gekocht. Op verzoek van garage auto met kapotte koppakking teruggereden. Koppakking “kosteloos” gemaakt. Daarna bleef het motorlampje branden. Gebeld, auto naar garage gebracht. Zou de uitlaatsensor zijn. Motorlampje bleef weer branden. Week later, accu stuk. Accu vervangen (Kan gebeuren! Onze kosten). Motorlampje brandde nog steeds regelmatig. Vervolgens gaf de thermometer aan dat de motor te heet was. Auto naar garage gebracht. Er was niks aan de hand volgens eigenaar en we konden er gewoon mee doorrijden, zou het wijzertje wel zijn. Meermaals gevraagd of de motor echt niet oververhit kon zijn geraakt vanaf kapotte koppakking/aankoop. Nee, geen zorgen, als het me niet stoorde, dat wijzertje dan moest ik gewoon doorrijden, de motor was goed. Kort daarna viel de auto wederom stil. Ge-appt en toen kreeg ik een app terug dat we ook niet hadden mogen doorrijden, nu was de motor oververhit. Ze hebben de auto opgehaald en na een week heb ik gebeld om te vragen naar de status. De motor was kapot omdat we doorgereden hadden en ik moest 750 euro betalen, dan zaten daar verder alle kosten bij in.

Voor ons was de maat vol. We hebben ons vertrouwen bij hun gelegd, ondanks onze twijfels over de deugdelijkheid van de auto. Mijn partner (op wier naam de auto staat) besloot op basis van het consumentenrecht (auto vanaf dag 1 niet goed), de aankoop te ontbinden. Brief in de brievenbus gedaan en binnen een uur stond de zoon van de eigenaar op mijn kantoor (ik werk naast de garage), gooide de sleutels op mijn bureau en zei: ik heb de auto voor de deur gezet, kijk maar wat je er mee doet. Dat ten overstaan van mijn collega's.
De auto is niet hersteld noch hebben wij iets gehoord over de ontbinding van de aankoop.
Alle apps zijn nog te lezen en alle telefoongesprekken (dus ook die waarin mij verzekerd wordt dat de motor goed is en ik door mag rijden) heb ik nog.
Laatst gewijzigd door Radar op 02 mei 2019 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door criticus2 »

de app zou ik even opslaan voor er iets verwijderd wordt (kan opgeslagen naar mailbestand meen ik).
Voor de rest is dit dus een civiele procedure. Aangezien rechtsbijstand niets doet (denk omdat het geen bovag bedrijf is..) zal u die procedure zelf moeten opstarten mbv een advocaat.
Het is gelijk in het begin misgegaan, doorrijden met een kapotte koppakking geeft andere diepere schade door oververhitting van andere componenten. Er dan alleen een nieuwe pakking tussenvrotten, wat waarschijnlijk gedaan is, gaat het niet worden...
Wellicht was ie al kapot trouwens op moment dat u hem ophaalde.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is de leeftijd, aanschafprijs en km stand? Is er een aankoopkeuring gedaan? Is er iets bekend ovder de history van de auto?
Er mist teveel informatie om juist advies te kunnen geven.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt dus met een onbetrouwbare verkoper te maken. Hij zal ontkennen dat hij heeft gezegd dat u door kon rijden. Wat heb je aan schriftelijke stukken? En zijn er opnamen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door berndv »

Waarom doet uw rechtsbijstand niets? Het gaat toch om een aankoop waarover nu een geschil loopt met de verkoper? Mijn rechtsbijstand heeft geen uitsluiting voor welk type bedrijf.

Maar ze zijn dus wel bij een overkoepelende organisatie aangesloten? Dan zou ik daar het antwoord eerst eens van afwachten. En anders dan is er eigenlijk maar 1 weg als de verkoper niet meewerkt, en dat is zelf de gang naar de rechter inzetten. Dit kan met of zonder advocaat. U heeft naar mijn mening de garage genoeg kans gegeven om de auto in goede orde te krijgen.

Even voor mijn beeldvorming, hoe oud is de auto, wat was de km stand, wat heeft u betaald voor de auto en hoe is de onderhoudshistorie?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Koppakking gerepareerd dus toch iets gedaan....
Accu was oude dus niet zo verse auto.

Had je een proefrit voor de koop gemaakt en bouwjaar Km stand en prijs zou wel handiger zijn.
En is er garantie gegeven of alleen beloofd.

Graag eerst iets meer info.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door criticus2 »

berndv schreef:
02 mei 2019 11:19
Waarom doet uw rechtsbijstand niets? Het gaat toch om een aankoop waarover nu een geschil loopt met de verkoper? Mijn rechtsbijstand heeft geen uitsluiting voor welk type bedrijf.

Maar ze zijn dus wel bij een overkoepelende organisatie aangesloten? Dan zou ik daar het antwoord eerst eens van afwachten. En anders dan is er eigenlijk maar 1 weg als de verkoper niet meewerkt, en dat is zelf de gang naar de rechter inzetten. Dit kan met of zonder advocaat. U heeft naar mijn mening de garage genoeg kans gegeven om de auto in goede orde te krijgen.

Even voor mijn beeldvorming, hoe oud is de auto, wat was de km stand, wat heeft u betaald voor de auto en hoe is de onderhoudshistorie?
veel rechtsbijstandsverzekeraars sluiten conflict met niet-bovag aangesloten bedrijven uit van vergoeding/aanspraak. Mijn vorige, DAS, deed dat en mijn nieuwe ARAG ook.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door thecure »

Das natuurlijk logisch. Dan zou je bij elk louche bedrijf een barrel kunnen kopen.
Mankeert er wat aan, dan mag de RBV het oplossen.
Daar worden de premiebetalers niet blij van.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moderator, kom er maar in. In een andere topic gaf die TS aan dat ze verwacht had dat er een mailtje zou komen zodra er een reactie op het topic kwam.
Ook dit is weer een voorbeeld dat TS een onvolledige vraag stelt en voor het eerste antwoord uitlogt en niet meer terug komt. Kan TS een bericht krijgen dat er een aantal vragen gestelt zijn waar graag antwoord op zou komen om een goed advies te kunnen geven.
Is het sowieso niet makkelijk om standaart een mailtje te sturen naar een TS als er een reactie komt?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Goed plan, na 4 reacties of 2 dagen niet meer inloggen een mail sturen...

Maar daar is ander topic voor, dus stuur daar maar in.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door Radar »

NeoDutchio schreef:
03 mei 2019 07:33
Moderator, kom er maar in. In een andere topic gaf die TS aan dat ze verwacht had dat er een mailtje zou komen zodra er een reactie op het topic kwam.
(...)
Is het sowieso niet makkelijk om standaart een mailtje te sturen naar een TS als er een reactie komt?
Goed punt maar is hier off topic; we zullen er hier aandacht aan besteden: viewtopic.php?f=50&t=189325&p=2672023#p2672023

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door Radar »

NeoDutchio schreef:
03 mei 2019 07:33
Ook dit is weer een voorbeeld dat TS een onvolledige vraag stelt en voor het eerste antwoord uitlogt en niet meer terug komt. Kan TS een bericht krijgen dat er een aantal vragen gestelt zijn waar graag antwoord op zou komen om een goed advies te kunnen geven.
We hebben TS een PB gestuurd met de vriendelijke suggestie om hier nog eens een kijkje te nemen.

Radar ^KL

Laravelk
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2019 11:58

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door Laravelk »

Beste allemaal,

Ik zag dat er een aantal berichten goedgekeurd waren voor de mijne en heb voor en tijdens het weekend inderdaad niet meer ingelogd, mede omdat ik niet zag dat er een Topic van mij in de wacht stond. Ik ben er vanuit gegaan dat er iets fout gegaan moest zijn.
Bedankt voor alle reacties, ik zal vanavond alle vragen even beantwoorden!

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage

Ongelezen bericht door thecure »

welke vanavond? we zijn nu al twee dagen verder...

Gesloten