Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door D34M0N »

jonis schreef:
04 jun 2021 15:17
Wat zou je met een aankoopkeuring opschieten als je een 2-3 jaar oude toyota (er zijn nog enkele andere merken) met garantie zou kopen bij de toyotadealer?
Mocht je al met een specifiek probleem zitten heb je nog altijd met een dealer te maken die zijn afspraken op normale manier nakomt of die wat menselijker is als de afspraken zijn afgelopen (ipv bijv vaak vaag vag zakelijk)
Nog nooit ergens iets gekocht dat ik dacht dat een keuring ook maar iets zou toevoegen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar in het bericht dat ik citeerde werd niet gesproken over een aankoopkeuring, maar alleen over 'laten checken'. Laten checken kun je ook doen door, als je zelf niet veel verstand van auto's hebt, iemand mee te nemen die wel enigszins verstand van auto's heeft.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

sake1987 schreef:
05 jun 2021 06:45
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 jun 2021 21:10
Even een paar auto's op de site bekeken maar nergens een foto van de kilometerstand. Zonder kenteken is uiteraard niet vast te stellen of de kilometerstand logisch is, dat weet ja pas als je daar komt en de kenteken weet. Het is maar de vraag of je deze voor de koop krijgt te zien.
Het blijft toch verwonderlijk dat mensen een auto kopen zonder het kenteken te kennen.
Even invoeren in https://ovi.rdw.nl/ geeft je al zoveel informatie
Dan is het knap als u aan de hand van de foto's op de site het kenteken kunt achterhalen, die staan namelijk niet op de foto's.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door kuklos »

Mensen kunnen bijvoorbeeld ook een website als Finnik gebruiken voor een check. En dat is wel wat ik eens ben met de "critici" hier. Als je geen verstand hebt van auto's, niemand meeneemt die wel verstand heeft van auto's, geen aankoopkeuring laat doen, geen websites gebruikt die meer informatie leveren, tsja, dan is de kans dat het misgaat groot en ben je daar toch ook zelf wel schuldig aan.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik_weet_niet_alles schreef:
05 jun 2021 13:49
Dan is het knap als u aan de hand van de foto's op de site het kenteken kunt achterhalen, die staan namelijk niet op de foto's.
Des te meer reden om dit vooraf te vragen en als ze het niet willen geven af te zien van de aankoop.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kuklos schreef:
05 jun 2021 13:54
Ik_weet_niet_alles schreef:
05 jun 2021 13:49
Dan is het knap als u aan de hand van de foto's op de site het kenteken kunt achterhalen, die staan namelijk niet op de foto's.
Des te meer reden om dit vooraf te vragen en als ze het niet willen geven af te zien van de aankoop.
Aan het kenteken is bij import niet veel te zien hoor. Beter is om de boekjes erbij te nemen en simpel de garage(s) bellen waar de auto in onderhoud is geweest.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door kuklos »

NeoDutchio schreef:
05 jun 2021 14:49
kuklos schreef:
05 jun 2021 13:54
Ik_weet_niet_alles schreef:
05 jun 2021 13:49
Dan is het knap als u aan de hand van de foto's op de site het kenteken kunt achterhalen, die staan namelijk niet op de foto's.
Des te meer reden om dit vooraf te vragen en als ze het niet willen geven af te zien van de aankoop.
Aan het kenteken is bij import niet veel te zien hoor.
Dat is niet correct. Want een kentekencheck zal laten zien dat het een importauto is. Wat direct zou moeten betekenen dat iemand meer op zijn (of haar) hoede zou moeten zijn. Het geeft dus geen garanties, maar wel een eerste aanknopingspunt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Ook geeft het kenteken inzicht in het aantal eigenaars, eventuele openstaande terugroepacties en dergelijke. Dingen die je wilt weten als je een auto koopt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kuklos schreef:
05 jun 2021 14:54
NeoDutchio schreef:
05 jun 2021 14:49
kuklos schreef:
05 jun 2021 13:54
Des te meer reden om dit vooraf te vragen en als ze het niet willen geven af te zien van de aankoop.
Aan het kenteken is bij import niet veel te zien hoor.
Dat is niet correct. Want een kentekencheck zal laten zien dat het een importauto is. Wat direct zou moeten betekenen dat iemand meer op zijn (of haar) hoede zou moeten zijn. Het geeft dus geen garanties, maar wel een eerste aanknopingspunt.
Als ik kijk wat hier de laatste tijd op facebook aangeboden wordt (en ja, regio Apeldoorn waar je op je hoede moet zijn), dan is dat allemaal import. Aan het kenteken kan je al zien dat het om een import gaat, dat hoef je echt niet op internet op te zoeken. Een auto van 10 jaar oud heeft normaal geen nieuw kenteken, behalve bij import.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
05 jun 2021 15:13
kuklos schreef:
05 jun 2021 14:54
NeoDutchio schreef:
05 jun 2021 14:49
Aan het kenteken is bij import niet veel te zien hoor.
Dat is niet correct. Want een kentekencheck zal laten zien dat het een importauto is. Wat direct zou moeten betekenen dat iemand meer op zijn (of haar) hoede zou moeten zijn. Het geeft dus geen garanties, maar wel een eerste aanknopingspunt.
Als ik kijk wat hier de laatste tijd op facebook aangeboden wordt (en ja, regio Apeldoorn waar je op je hoede moet zijn), dan is dat allemaal import. Aan het kenteken kan je al zien dat het om een import gaat, dat hoef je echt niet op internet op te zoeken. Een auto van 10 jaar oud heeft normaal geen nieuw kenteken, behalve bij import.
You lost me Neo.

Jouw hele laatste reactie bevestigt dat het handig is het kenteken te hebben, terwijl dat de stelling van Kuklos was, die jij nu juist aan het bestrijden bent.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik ben juist zo huiverig voor het afschieten van alles wat we kunnen doen, want "het heeft toch geen nut". Het heeft wel nut. Een kentekencheck heeft altijd nut. Ook bij import. Het is de start van je informatiezoektocht. Waarbij ik start vetgedrukt, schuingedrukt en in rood mag plaatsen.
Dus wel doen. Daarmee beginnen. En je ook beseffen dat het niet alles zegt en een koper nog veel meer informatie moet verzamelen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kuklos schreef:
05 jun 2021 15:21
Ik ben juist zo huiverig voor het afschieten van alles wat we kunnen doen, want "het heeft toch geen nut". Het heeft wel nut. Een kentekencheck heeft altijd nut. Ook bij import. Het is de start van je informatiezoektocht. Waarbij ik start vetgedrukt, schuingedrukt en in rood mag plaatsen.
Dus wel doen. Daarmee beginnen. En je ook beseffen dat het niet alles zegt en een koper nog veel meer informatie moet verzamelen.
Ik zei dat het weinig nut heeft, niet dat het geen nut heeft. Als je het kenteken hebt kan je natuurlijk online zien dat het om een import auto gaat, maar dat kan je ook aan het kenteken zelf zien. Waarom zou je dan online gaan zoeken naar iets dat je zelf al ziet? Dat is mijn reactie. Wat je via de RWD wel kan zien is wat het juiste bouwjaar van de auto is. Die controle kan je inderdaad daar al uit halen. Maar de kilometerstand staat op onbekend of geen oordeel. Daar valt dus niets uit te halen.
Vandaar mijn advies over de boekjes, bel gewoon de garage op waar de auto in onderhoud is geweest. Die geeft meer informatie dan alleen de leeftijd die bij de RDW te zien is.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door kuklos »

@NeoDutchio, je bent mij nu ook volledig kwijt in wat je nu met je reacties probeert te zeggen. Als het wel nut heeft, waarom dan de hele discussie aangaan?

sake1987

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door sake1987 »

Bij kenteken kan je zien hoe oud de auto daadwerkelijk is (dus niet na de koop erachter komen dat de auto eigenlijk een jaar ouder is)
Welke datum en jaar de auto in Nederland is geïmporteerd.
Je krijgt dan bij de tellerstand, geen oordeel.
Dus dan weet je dat je verder moet zoeken d.m.v of boekjes of kijken in land van herkomst. (indien mogelijk)

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Uiteindelijk maakt het kenteken of import geen bal uit, waar het om draait is simpelweg of de auto goed is of niet.
Als je zelf geen verstand hebt van auto’s, moet je nooit gebruikt kopen zonder iemand mee te nemen die er wel verstand van heeft,klaar.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door kuklos »

Arizonakid schreef:
05 jun 2021 19:08
Uiteindelijk maakt het kenteken of import geen bal uit, waar het om draait is simpelweg of de auto goed is of niet.
Ja en nee; of nee en ja.
Vanuit AO/IC oogpunt, maar hoe stel je vast of de auto goed is? Beter nog, hoe stel je van tevoren vast of de auto goed is dan wel zou kunnen zijn? Middels een kentekencheck heb je een eerste idee, een indicatie, een startpunt.

Het kenteken is niet alles bepalend. Maar het levert wel een eerste stukje informatie op op basis waarvan je verder gaat kijken. Zo moet het gezien worden, de vraag om het kenteken. Idem voor de wetenschap of het een importauto is.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Met een kentekencheck op de RDW site kun je, naast de datum van 1e toelating, ook het BPM bedrag zien. Bij een grote afwijking van het BPM bedrag kun je er gevoeglijk van uit gaan dat je een schade-auto te pakken hebt.
Import-auto's en lage kilometerstanden, een terugkerende bron van vermaak/ellende/ergernis (doorhalen wat niet van toepassing is)
Moet er wel een kenteken bekend zijn natuurlijk.......

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door kuklos »

v.d.Heyden schreef:
05 jun 2021 23:33
Moet er wel een kenteken bekend zijn natuurlijk.......
Dan komen we bij wat ik al eerder schreef, vraag dit aan de handelaar. Weigert die een kenteken te geven, dan weet je genoeg. Geeft deze als reactie dat de auto nog op kenteken gesteld moet worden dat weet je dat je met een import te maken hebt en is dat ook voldoende aanleiding om op je hoede te zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

v.d.Heyden schreef:
05 jun 2021 23:33
Met een kentekencheck op de RDW site kun je, naast de datum van 1e toelating, ook het BPM bedrag zien. Bij een grote afwijking van het BPM bedrag kun je er gevoeglijk van uit gaan dat je een schade-auto te pakken hebt.
Hoe kan je als leek bepalen of iets een laag BPM bedrag is of niet? Op de site van de RDW staat trouwens het bruto BPM bedrag. De herberekende prijs vanwege afschrijvingen of schades is hierin niet meegenomen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
06 jun 2021 09:16


Hoe kan je als leek bepalen of iets een laag BPM bedrag is of niet? Op de site van de RDW staat trouwens het bruto BPM bedrag. De herberekende prijs vanwege afschrijvingen of schades is hierin niet meegenomen.
Rdw
. Gaat het om een geïmporteerd en gebruikt motorrijtuig en is de afschrijving op de BPM gebaseerd op de werkelijke waarde? Dan is de bruto BPM herrekend. Vaak is dat een lagere waarde dan de oorspronkelijke bruto BPM.
Vul maar eens xxxxxxx in.
Origineel richting 40.000 bpm, jaartje oud naar nl gekomen, dan is 22000 wel wat weinig en redenen om auto toch goed na te laten kijken.
Als leek kun je een bpmcalculator gebruiken zoals die van bijv autoweek.
In mijn voorbeeld zal het in principe wel overduidelijk zijn, bij de huidige veelgereden zuinige turbootjes, hybrides, verschillende rekenmethode etc wordt dat wel stukken lastiger.
Laatst gewijzigd door jonis op 06 jun 2021 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Grote teleurstelling Autohuis Wilmers Apeldoorn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
06 jun 2021 11:35
Als leek kun je een bpmcalculator gebruiken zoals die van bijv autoweek.
In mijn voorbeeld zal het in principe wel overduidelijk zijn, bij de huidige veelgereden zuinige turbootjes, hybrides, verschillende rekenmethode etc wordt dat wel stukken lastiger.
Je zal eerst de uitstoot moeten weten, dan kijken naar het bouwjaar, dat bepaald de BPM. Je hebt een CO2 uitstoot NEDC en een WLTP, tja, welke moet je dan hebben? Dan komt er vervolgens een rekensom bij kijken die niet voor elke leek te doen is. En dat moet je weer vergelijken met de RDW.
Dit is niet voor iedereen weggelegd.

Gesloten