LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onduidelijkheid over garantie bij aanschaf tweedehands auto bij garage

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onduidelijkheid over garantie bij aanschaf tweedehands auto bij garage

Ongelezen bericht door Radar »

Het lijkt zo simpel: een garage biedt een tweedehands auto aan voor een bepaalde prijs, en voor dat bedrag moet je er ook mee weg kunnen rijden. Maar uit onderzoek van Radar blijkt dat je toch goed op moet letten, wil je niet bij het afrekenen ineens meer kwijt zijn dan je dacht.

Er zijn dus regels, maar niet alle verkopers zijn er even duidelijk over.

Bekijk het fragment hier

k.w..van-'t-slot
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2020 21:22

Re: Onduidelijkheid over garantie bij aanschaf tweedehands auto bij garage

Ongelezen bericht door k.w..van-'t-slot »

Bovag garantie; het komt goed!
Helaas zou ik deze zinsnede ook als misleiding kunnen zien. Meegemaakt dat de prijs, weergegeven op de website van een autobedrijf, inclusief Bovag garantie toch niet inclusief bleek te zijn. Navraag bij de Bovag leverde op dat een autobedrijf dit mocht doen.
Volgende voorbeeld. Een auto aangeschaft van c.a. €24.000,- met als extra een Bovag garantie. Toen zich er een situatie voordeed waarbij ik aanspraak op de garantie moest doen binnen de 6 maanden, was de verkopende partij niet bereid om volledig mee te werken. Bij bemiddeling door de Bovag konden we wel dichter bij elkaar komen maar nog was de verkopende partij niet bereid om de totale kosten voor haar rekening te nemen. Het argument van de Bovag in deze was dat zij de verkopende partij, lees autobedrijf, niet konden dwingen. Ja, waar blijf je dan met je Bovag organisatie? Dan moet je dus dreigen met een rechtsgang waarbij uiteindelijk de rechtsbijstand verzekering zich de minste weet in dit geschil en het financiële gat, onder finale kwijting, dicht! Consumenten worden gewoon gepakt!

bosjors
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2020 21:40

Re: Onduidelijkheid over garantie bij aanschaf tweedehands auto bij garage

Ongelezen bericht door bosjors »

Wij hebben in augustus VIABOVAG.NL een auto gekocht bij Van der Zande in Apeldoorn waarbij stond inclusief 6 maanden BOVAGGARANTIE maar we moesten echter (na hoog en laag springen) 495,00 euro betalen voor deze 6 maanden BOVAGGARANTIE. En dit terwijl de directeur van BOVAG.NL net bij RADAR verteld dat dit strikt verboden is via hun website, VIABOVAG.NL!! Nu is het zelfs zo dat we binnen die maanden aangaven bij het bedrijf dat de versnellingsbak niet goed werkt en wij krijgen het aanbod dat ze de helft willen betalen en dat wij de andere helft moeten betalen om de versnellingsbak te vervangen... MENEER DE DIRECTEUR VAN VIABOVAG.NL, WAT U ZEGT KLOPT DUS NIET!!!!

Semper Paratus
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2020 10:08

Re: Onduidelijkheid over garantie bij aanschaf tweedehands auto bij garage

Ongelezen bericht door Semper Paratus »

Wees alert!

Reekers Automotive Breemarsweg 177 te Hengelo (ov)

Auto gekocht en in het kader van mijn kopersverplichting, bedrijf op internet i.v.m. klachten gecheckt, OVI/RDW gecheckt, verkoper alles gevraagd, een proefrit gemaakt en bij een garage laten onderzoeken, tevens op de brug bekeken.

Daarna de auto besproken en grotendeels in orde bevonden, afspraak gemaakt om de auto op te halen. Tijdens het tekenen van het koopcontract zie ik ineens in hoofdletters staan “GEEN GARANTIE”.

Navraag over dit gegeven leverde het volgende op. Verkoper Robin Reekers geeft aan dat “GEEN GARANTIE” betekend dat ik ook van de wettelijke garantie moet afzien, dus inpakken en wegwezen.
Het laatste is geschieden zonder auto. Conform meldingsplicht had hij dit vooraf moeten melden.

Er is Robin (een vriendelijk verkoper) duidelijk gemaakt dat hij dit niet kan en mag doen, zelfs een rechter zal in veel gevallen besluiten dat de wettelijke garantie (non-conformiteit) van kracht blijft, afhankelijk van bouwjaar/prijs/kwaliteit van de wagen. Het verweer van Robin is dat hij de auto van dealers krijgt (consignatie?)/koopt, er niet alles van weet (auto) en zelf geen werkplaats heeft en derhalve niet zelf kan repareren. Daarom verkoopt geen enkele auto met garantie.

Reden voor deze koper om ter plekke de koop te ontbinden. Ik koop voor duizenden euro’s een auto en als de motor er na twee maanden uit valt, is het mijn schuld en verantwoording? Kom, kom, ik koop brood. Op deze wijze ben je geen auto verkoper maar een kruidenier, die geen enkele verantwoordelijk wenst te nemen. Ik begrijp dat er auto’s zijn waar je geen garantie op wenst te geven wegens ouderdom en lage prijs maar één uit 2010 zonder zwaar leven en met een prijs a 6.000 euro, mag ik als koper verwachten dat deze minimaal 6 maanden naar behoren blijft functioneren. NB. De BOVAG geeft al zes maanden garantie op auto’s boven 4.500 euro!

Mijn advies wees zeer voorzichtig, teken niets voordat alles correct op papier staat, koop geen extra garantie pakket, aangezien het pakket verstrekkende bedrijf (ander dan de verkoper) met de verkoper overlegt wie, wanneer en voor hoeveel geld mag repareren. Niet echt onafhankelijk lijkt het.

Laat “GEEN GARANTIE” in het koopcontract wijzigen in “de wettelijke garantie is van kracht voor deze auto”met kenteken 00-00-00” en vul de tekst aan met “geen eigen verkoper garantie” en “geen gekochte aanvullende garantie”. Alleen zo blijven de rechten van de non-conformiteit c.q. wettelijke garantie intact.

Wees niet bang om een “mooie“ auto te laten staan kijk verder er staan er voldoende te koop. Bovendien jij hebt geen probleem, maar de verkoper. Jij hebt nl. het geld op zak en hij moet maar zien hoe hij het in zijn broekzak krijg! Een zeer sterke positie.

En denk niet dat hij de enige verkoper is met eenzelfde werkwijze, volgens RADAR is bovenstaande het geval bij 5 van de 7 verkopers.

Gesloten