LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht vervangen van onderdelen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

juliomariner schreef:
18 sep 2020 14:59
De vraag is ook of van Mossel dit soort occasions verkoopt en dat ze deze niet de handel in doen.
Bij mijn Citroen dealer vind je bijna geen occasions ouder dan 5 jaar of met meer dan 150K op de teller, ze doen deze allemaal de handel in.
Ze verkopen veel occasions. ook van 5 jaar en ouder. Ik heb gekeken naar occasions Ford C Max bij van Mossel, staan er genoeg op met km standen tussen de 40.000 en de 117.000. Dus hoe het dan met die koppeling zit als het gebruikelijk is dat bij auto's bij die leeftijd en een km stand die net zo hoog is als die van ons was of nog hoger, dat vraag ik me dan af.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

sake1987 schreef:
19 sep 2020 11:47
Maar ben wel nieuwsgierig of dat gesprek met van Mossel nu al heeft plaats gevonden?
We zouden afgelopen donderdagmiddag een gesprek hebben maar dat werd die ochtend door van Mossel afgezegd wegens privé omstandigheden. Ik geloof wel dat het echt was en geen smoesje. We krijgen een nieuwe uitnodiging.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Moneyman schreef:
18 sep 2020 14:35
leeuwin58 schreef:
18 sep 2020 13:57
De exacte tekst in de brief die van Mossel stuurde was:

'de slijtage aan de koppelingset en het vliegwiel betreft normale slijtage. Het voertuig is inmiddels ruim 6 jaar oud en had ten tijde van de reparatie bijna 85.000km gereden. Het is niet ongebruikelijk dat deze slijtage voorkomt bij een auto van deze leeftijd. Bij een voertuig van dit model is het gebruikelijk dat het vliegwiel en de koppelingset gemiddeld tussen de 80.000 en de 130.000 kilometer vervangen dienen te worden.'

En wij vinden dat dus niet normaal en vragen ons dus af hoe dat nu zit met de occasions van dit model die zij dus ook verkopen met kilometerstanden die daar dus in de buurt komen. dan koop je volgens hun visie dus een auto met een bijna versleten koppeling of je koopt er een waar een nieuwe koppeling in zit (dat laatste geloof ik niet zo)
Helder. De vraag is natuurlijk wel hoe reëel jullie mening "dat het niet normaal is" is. Als de Ford-dealer aangeeft dat bij dit model (dat is dus heel concreet) het gebruikelijk is dat vervanging plaatsvindt, dan moet je met stevige argumenten komen om dat te weerleggen. En je argument over die aangeboden occasions, tsja... daar is natuurlijk ook niet een pasklaar antwoord op te geven, als is het maar omdat de range nog steeds 50.000km (80.000-130.000) is, en het bovendien ook van de vragen van de koper afhangt of het onderwerp uberhaupt ter sprake komt.

Als het echt zo is dat het gebruikelijk is dan moeten ze dat wel zeggen als ze zo'n auto verkopen. Ik weet niet of wij de auto hadden gekocht als we dit van tevoren geweten hadden. Ik denk het niet. En ik heb net gekeken naar wat ze van dit model (Ford C Max) aan occasions verkopen verkopen bij van Mossel en ze verkopen dus auto's met hogere km standen die dezelfde leeftijd hebben of net een jaar jonger zijn. En als het dus echt zo is van die koppeling dan moeten ze dat dus wel vermelden vind ik.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik ben van mening dat u onder valse informatie een keuze MOEST maken en als ze eerlijk hadden aangegeven dat alles er nog goed uit zag voor de KM's, dat u niet had gekozen voor vervangen. Een dealer moet heel goed kunnen inschatten hoe lang een koppeling nog mee zal gaan.

En u weet dat uw rijstijl niet één is van snel slijtende koppeling, dus 130.000 km moet echt goed haalbaar zijn. Zeker als bij 85.000Km alles er nog goed uitziet (volgens second opinion)
Ik rij dan Mazda en mijn koppeling is al 160.000 Km jong en werkt nog prima.
De slijtage zit immers ook in de voertuig controle.

Dus, gaan we in uw geval uit dat u de 130.000 Km makkelijk zou hebben gehaald, wat betekenden nog zeker 3 jaar kon rijden maar binnen 2 jaar wilde inruilen. En als dan toch de koppeling zou moeten gebeuren dat u precies weet wat daarvan de kosten zouden zijn, i.v.m. de arbeidskosten. En dat u nu geen eerlijke overweging heeft kunnen maken.

Daar komt bij dat de teller voor de koppeling nu op nul is gezet, terwijl dit ook op een veel later tijdstip had kunnen plaatsvinden wat DAN de inruilprijs nog gunstiger had kunnen beïnvloedden.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

hebra98 schreef:
19 sep 2020 12:29
Ik ben van mening dat u onder valse informatie een keuze MOEST maken en als ze eerlijk hadden aangegeven dat alles er nog goed uit zag voor de KM's, dat u niet had gekozen voor vervangen. Een dealer moet heel goed kunnen inschatten hoe lang een koppeling nog mee zal gaan.

En u weet dat uw rijstijl niet één is van snel slijtende koppeling, dus 130.000 km moet echt goed haalbaar zijn. Zeker als bij 85.000Km alles er nog goed uitziet (volgens second opinion)
Ik rij dan Mazda en mijn koppeling is al 160.000 Km jong en werkt nog prima.
De slijtage zit immers ook in de voertuig controle.

Dus, gaan we in uw geval uit dat u de 130.000 Km makkelijk zou hebben gehaald, wat betekenden nog zeker 3 jaar kon rijden maar binnen 2 jaar wilde inruilen. En als dan toch de koppeling zou moeten gebeuren dat u precies weet wat daarvan de kosten zouden zijn, i.v.m. de arbeidskosten. En dat u nu geen eerlijke overweging heeft kunnen maken.

Daar komt bij dat de teller voor de koppeling nu op nul is gezet, terwijl dit ook op een veel later tijdstip had kunnen plaatsvinden wat DAN de inruilprijs nog gunstiger had kunnen beïnvloedden.
Bij het eerste gesprek dat we met de verkoper (ook van Mossel) hadden zei die man dat onze auto nu interessant was als inruilauto, dus mijn partner zei toen dat ie dan toch wel een hogere inruilprijs zou willen vanwege de hoge kosten die we gemaakt hebben aan deze auto (toen de auto in 2016 een inderhoudsbeurt kreeg, moesten bijvoorbeeld ook alle remschoentjes vervangen worden, dat kostte ons toen ook al 1100 euro (inclusief grote onderhoudsbeurt) . Maar ze gaven voor onze auto er niet veel meer voor dan voor een Ford C Max waar geen nieuwe koppeling in zat. want dan konden ze er niet aan verdienen bij de verkoop, zeiden ze.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door hebra98 »

leeuwin58 schreef:
19 sep 2020 20:47
.....


Bij het eerste gesprek dat we met de verkoper (ook van Mossel) hadden zei die man dat onze auto nu interessant was als inruilauto, dus mijn partner zei toen dat ie dan toch wel een hogere inruilprijs zou willen vanwege de hoge kosten die we gemaakt hebben aan deze auto (toen de auto in 2016 een inderhoudsbeurt kreeg, moesten bijvoorbeeld ook alle remschoentjes vervangen worden, dat kostte ons toen ook al 1100 euro (inclusief grote onderhoudsbeurt) . Maar ze gaven voor onze auto er niet veel meer voor dan voor een Ford C Max waar geen nieuwe koppeling in zat. want dan konden ze er niet aan verdienen bij de verkoop, zeiden ze.
>>
Even kort,
Dan kunt u het beste naar een andere dealer gaan en dan, als een inruilprijs is gegeven, aangeven dat kort geleden de volledige koppeling is vervangen en de hulpcilinder. Ik denk dan wel dat de auto inruilwaarde omhoog gaat, want dit kan hij goed gebruiken bij de verkoop van uw een auto met redelijk lage km's.
Vraag alleen wel, zal het weer een Ford worden :evil: :evil:

Ik ben (na 3) wel genezen van Ford, als ik eerlijk ben.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door kokka »

Ja het vervangen van remblokken 4 jaar geleden is uiteraard een goede reden om de inruilwaarde te verhogen, zeker als je er een grote beurt bij heb gedaan....4 jaar geleden...

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door hebra98 »

kokka schreef:
21 sep 2020 00:49
Ja het vervangen van remblokken 4 jaar geleden is uiteraard een goede reden om de inruilwaarde te verhogen, zeker als je er een grote beurt bij heb gedaan....4 jaar geleden...
>>
Remblokken van €1800,- ?

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

kokka schreef:
21 sep 2020 00:49
Ja het vervangen van remblokken 4 jaar geleden is uiteraard een goede reden om de inruilwaarde te verhogen, zeker als je er een grote beurt bij heb gedaan....4 jaar geleden...
Dat waren de eerste grote kosten die we hadden, nu is dus de hele koppeling vervangen en of dat nodig was, is zeer twijfelachtig. Inruilwaarde blijft hetzelfde als van een eenzelfde auto, van dezelfde leeftijd met ongeveer dezelfde km.stand waarvan de koppeling dus niet vervangen is. dus lees even goed het oorspronkelijke bericht voor je zo cynisch reageert.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door kokka »

Als je je topic zelf leest, zie je dat ik al eerder gereageerd heb. Hierbij heb ik naar mijn mening een goed advies gegeven. Echter verwachten dat je auto meer waard is 4 jaar na een grote beurt incl. Remblokken is ronduit belachelijk(dus tja dan kan je best wat cynisme verwachten). Het vervangen van vliegwiel en koppeling zorgt niet voor dat je auto meer waard wordt, hooguit dat je hem makkelijker verkoopt. Het heeft ook bijzonder weinig te maken met het oorspronkelijke vraagstuk, of het wel of niet terecht was dat deze onderdelen werden vervangen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, een auto met een verse APK, nieuwe banden, nieuwe distributieriem, nieuwe koppeling etcetera verkoopt makkelijker omdat de nieuwe eigenaar daar voorlopig geen kosten meer aan heeft. Maar meer waard wordt de auto niet, omdat die onderdelen er gewoon op moeten zitten. De kosten van het vervangen is gewoon een kwestie van onderhoud.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

kokka schreef:
22 sep 2020 00:42
Als je je topic zelf leest, zie je dat ik al eerder gereageerd heb. Hierbij heb ik naar mijn mening een goed advies gegeven. Echter verwachten dat je auto meer waard is 4 jaar na een grote beurt incl. Remblokken is ronduit belachelijk(dus tja dan kan je best wat cynisme verwachten). Het vervangen van vliegwiel en koppeling zorgt niet voor dat je auto meer waard wordt, hooguit dat je hem makkelijker verkoopt. Het heeft ook bijzonder weinig te maken met het oorspronkelijke vraagstuk, of het wel of niet terecht was dat deze onderdelen werden vervangen.
Wij hadden helemaal niet verwacht dat de auto meer waard zou zijn. We waren/zijn helemaal nog niet van plan de auto in te ruilen. Maar toen van Mossel ons tijdens een gesprek over de koppeling ook nog even meldde dat de auto interessant was als inruilauto, hebben wij gezegd dat we dan 1800 euro meer wilde hebben, en toen erbij gezegd dat wij weten ze dat natuurlijk nooit zouden doen.
Wij vonden het eigenlijk ook heel vreemd dat ze dat tijdens dit gesprek begonnen over inruilen. Het heeft inderdaad niets te maken met het oorspronkelijke onderwerp maar wel hoe van Mossel denkt en communiceert.

sake1987

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door sake1987 »

En al een gesprek gehad?

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Komkommertijd schreef:
11 sep 2020 08:02
De oude normale koppeling was deze cilinder voldoende en goedkope, bij dubbel massa vliegwiel die soepeler werkte en klappen op vangt is die vaak lastig bereikbaar.. en veel duurdere....

Ik koos bewust voor een oudere auto en ruil daarom niets meer in.

Verder is de levensduur vooral afhankelijk gebruik.
Als je van Friesland naar Groningen veel Km maakte op rustige autoweg met 100 Km/h en alleen bij wegrijden en aankomst de koppeling gebruikte zou deze moeiteloos 300.000 km kunnen halen.

Maar mijn broer in Amsterdam die nauwelijks de stad uit komt, en heel veel in de file staat is 40.000 km al heel veel gebruik van koppeling, daarom kocht hij bewust voor een automaat, veel starten en stoppen op kort stukken....

Ik vermoed dat na ANWB herstel de koppeling nogmaals stoorde en geslipt heeft en dan is verkleuring goed te verklaren.
Verder heeft deze monteur eerst gebeld, gelijk doen of later nogmaals kans op kosten.

Zelf had ik deze dure Dubbele massa vliegwiel + platen niet gedaan, maar als DHZer reken ik ook geen uurloon.
Alleen een foto van Vliegwiel + koppeling kan uitsluitsel geven van toch gelijk doen of later.
Ik geeft Mossel als Ford garage in dit geval gelijk... goed advies....

Mijn advies hierbij: Denk eens aan een Automaat... weinig km in 6 jaren... en vermoedelijk bepaald gebruik!
We hebben heel kort een automaat gehad, maar schrokken enorm van het benzineverbruik. Dus die hebben we zeer snel weer weggedaan.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

leeuwin58 schreef:
25 sep 2020 15:42
We hebben heel kort een automaat gehad, maar schrokken enorm van het benzineverbruik. Dus die hebben we zeer snel weer weggedaan.
Dat hoeft niets met de automaat te maken te hebben. Ik rij zelf ook een automaat (diesel) en rij 1 op 22. Een collega die in een dezelfde auto rijdt, maar dan een schakelaar haalt net 1 op 19. Met die toevoeging dat hij al 3 keer zijn rijbewijs kwijt is geweest. De gebruiker heeft veel invloed. Niet dat u fors zou rijden, maar wellicht de berijder voor u wel.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Maar nogmaals, de eerste 25.000 kilometers zijn dus door een eerdere eigenaar afgelegd. Kan je zelf nog zo netjes rijden en koppelen, maar in die eerste 25.000 kilometer kan de hele boel al voor drie-kwart opgebruikt zijn!

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Arizonakid schreef:
25 sep 2020 17:24
Maar nogmaals, de eerste 25.000 kilometers zijn dus door een eerdere eigenaar afgelegd. Kan je zelf nog zo netjes rijden en koppelen, maar in die eerste 25.000 kilometer kan de hele boel al voor drie-kwart opgebruikt zijn!
Dat kan, maar dan zouden de koppelingsplaten en het vliegwiel veel meer slijtageplekken hebben gehad, en dat was dus niet het geval, alleen de cilinder was stuk. Verder zag het er prima uit bleek achteraf, dus we denken dat vervangen niet nodig geweest en dat we dus niet, zoals zij ons deden geloven, op korte termijn weer grote kosten zouden hebben gehad.
Maar we hebben 1 oktober een gesprek met van Mossel, zowel met de van Mossel garage die ons de auto verkocht heeft, als met de garage in Goes. En dan mogen zij ons een en ander uitleggen, wij gaan goed luisteren, en wij gaan ook onze kant van het verhaal toelichten en hopen dat zij ook goed naar ons luisteren. We laten het vliegwiel en de koppeling nogmaals zien als Goes ons niet geloofd, de verkoper heeft de 'versleten' onderdelen al gezien en toegegeven dat die slijtage nogal meeviel en heel normaal was voor deze km.stand.
En dan mogen ze ook uitleggen waarom van Mossel van mening is dat het gebruikelijk is dat bij dit type auto de koppeling tussen de 80.000 en 130.000 km vervangen zou moeten worden. Want dat hebben we nooit eerder gehoord of gelezen. Is ons ook niet verteld toen we de auto kochten. Ze verkopen nog steeds occasions van dit type auto met kilometerstanden tussen de 80.000 en de 130.000 km. Dus met een bijna versleten koppeling als ze hun eigen verhaal geloven.
Als ze alles goed kunnen uitleggen, als ze het ook goed kunnen onderbouwen, als ze ons ook uitleggen waarom ze ons de indruk gaven dat het vliegwiel heel erg blauw dus versleten was (defect stond er op de rekening) en wat dus helemaal niet zo bleek te zijn. Als ze ons kunnen overtuigen dat onze mening fout was en niet eerlijk naar hen toe, dan laten we het erbij. Maar we kopen dus nooit een Ford meer, hoe fijn deze auto ook rijdt. Inruilen doen we ook voorlopig niet want tenslotte zit er nu een hele nieuwe koppeling in die minstens 80.000km mee gaat toch?

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Update op mijn bericht over het onterecht vervangen van onderdelen.
Inmiddels is er een gesprek geweest met de directie van Van Mossel in Goes en Breda. Ons werd verteld dat men nogal geschrokken was van het feit dat ik geschreven zou hebben dat de garage in Goes oplichters zouden zijn. Zij zijn zeker geen oplichters liet hij weten. Ik heb dit even nagekeken en ik zag dus dat ik geschreven had dat we ons opgelicht voelen. Misschien zou 'sterk benadeeld' een betere omschrijving zijn geweest maar daar ben ik nog niet aan uit.
De directeur van Goes zegt dat alles een communicatiestoornis is geweest. Dat is zeker het geval, maar op mijn opmerking dat deze communicatiestoornis ons wel meer geld heeft gekost dan in onze ogen nodig was geweest, werd niet gereageerd.
Op mijn vraag hoe dat zit dat een bij het type auto van ons (Ford C Max) het gebruikelijk is dat de koppeling tussen de 80.000 en de 130.000 km vervangen moet worden konden beide directeuren geen antwoord geven. Zij wisten niets van correspondentie tussen onze rechtsbijstandsverzekering en de juridische afdeling van Van Mossel. In die brief staat dat dus letterlijk van die koppeling. En dat zou dus betekenen dat alle occasions van dit type auto met een km stand die tussen de 80.000 en de 130.000km een ver versleten koppeling zouden hebben. Niet bepaald bevorderlijk voor de verkoop als dit echt zo is. Ik kreeg de indruk dat ze het zelf ook heel vreemd vonden.
Ik heb de directeur van Goes kopieën gegeven van de brieven en ik heb hem er ook op gewezen dat iemand van van Mossel in Goes toch contact moet hebben gehad met de juridische afdeling van Van Mossel en dingen heeft gezegd die niet waar zijn zoals ons bellen voor de auto opengemaakt was. Dus als de directeur dat niet is geweest, wie dan wel?
Wat het vervangen van de koppeling tussen de 80.000 en de 130.000 km betreft, dat zou door de directeur van Goes uitgezocht worden en hij komt hier nog op terug. Over het andere is niet gesproken behalve steeds weer het woord 'communicatiestoornis'
Ik ben heel benieuwd naar de reactie.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, waarschijnlijk kom je dan in een fonetische discussie over wat er gezegd en bedoeld is. Ik geloof niet dat je hier nog veel te winnen hebt.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Ik heb inmiddels 15 jaar ervaring als service-adviseur in een autobedrijf, en herken zeer goed wat hier is gebeurd. Het druklager is defect (lek of wat dan ook). De versnellingsbak dient verwijderd te worden omdat dit lager in het koppelingshuis zit (holte in transmissiehuis tegen de motor aan). Aangezien dit erg arbeidsintensief is wordt het vliegwiel (bij een 2-massavliegwiel ook een slijtagedeel) en de koppeling vaak uit voorzorg mee vervangen. Deze zijn dan nog NIET versleten. Dit gebeurt zodat de klant niet op korte termijn nogmaals geconfronteerd wordt met extra arbeidskosten om het vliegwiel en/of de koppeling te vervangen. (Als dit voor komt hoor je de klant vaak moord en brand schreeuwen vanwege: Waarom heb je dit niet gezegd toen het druklager defect was?) Ik begrijp verder uit het verhaal dat de genoemde kosten voor de set van vliegwiel en koppeling waren, maar dat het mogelijk niet gezegd is dat de koppeling hierbij zat.
Al met al kan ik alleen maar concluderen dat de communicatie mogelijk niet helder is geweest, maar dat de handelingen die verricht zijn reëel en gebruikelijk zijn. De bedragen vind ik zelfs aan de lage kant, ik heb zelf te maken gehad met sets (vliegwiel en koppeling) van bijna 1600 euro, let wel, alleen voor de delen.

Het advies dat ANWB gaf is op basis van gemiddelden. 2-massa vliegwielen gaan in de praktijk tussen 100000 en 200000 km stuk. De koppeling mag dan sowieso mee vervangen worden aangezien de plaat inslijt op het vliegwiel. dat ANWB 150000 km aangeeft klopt dan wel.

Voordat iedereen gaat roepen dat ik bij van Mossel werk, nee, ik werk daar niet.
Ik zou TS waarschijnlijk met andere woorden hetzelfde geadviseerd hebben.

Mocht TS vragen hebben dan hoor ik het wel

Ik heb koppelingen al met 1000 km zien gaan, maar ook 400000+ km mee zien gaan. Dat laatste wel bij oudere auto's omdat die geen 2-massa vliegwiel hebben.
Laatst gewijzigd door Smokey20 op 07 okt 2020 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten