Schade aan velgen zonder garantie?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
MBroeders
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2023 15:02

Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door MBroeders »

Eind november heb ik een Opel Crossland X gekocht. De auto gekocht met 4 winterbanden, APK en een beurt.
De auto is geleverd met de winterbanden (op stalen velgen) en op de LM velgen zijn nieuwe banden gemonteerd en deze lagen achterin de auto.
Bij thuiskomst zit er een grote beschadiging op de velg (zie foto), die er eerder niet zat.
Na diverse contacten (bellen, mailen, appen) geeft de dealer telkens niet thuis. Zij zeggen dat is niet ontstaan bij het monteren van de nieuwe banden, omdat er nog nooit schade is ontstaan (dat kan namelijk niet).

De auto heeft ongeveer 45000 km gereden en had nieuwe banden nodig - dat zou ongeveer de eerste keer wisselen moeten zijn en de schade kan onmogelijk ontstaan zijn door het raken van een stoepje.

Wat kan ik doen als volgende stap, nu de dealer geen contact meer wil hebben over dit onderwerp
velg1 (2).jpeg
(56.75 KiB) 203 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
velg1 (2).jpeg
(56.75 KiB) 203 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door cherokee »

Hm...dat is een behoorlijke schade. Maar als ik eerlijk ben is dit geen schade zoals die veroorzaakt wordt door een bandenapparaat. Eerder door inderdaad een stoeprand of zoiets. Ik heb al heel wat banden gewisseld, maar een bandenapparaat kan dit gewoon niet veroorzaken. Weet u heel zeker dat de schade bij de garage veroorzaakt is en toch niet al eerder, misschien onopgemerkt, aanwezig kon zijn?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

cherokee schreef:
31 jan 2023 13:32
Maar als ik eerlijk ben is dit geen schade zoals die veroorzaakt wordt door een bandenapparaat.
Eens. Maar wat wél kan, is dat de werknemer bij de dealer het wiel/ de velg simpelweg uit zijn handen en ergens op heeft laten vallen. En dan kan dit prima de schade zijn.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dat is dus geen antwoord op de vraag van TS. Ik zou eerst kijken of de dealer ergens bij is aangesloten om daar te claimen. En ik zou naar een andere garage gaan om te vragen wat men dar over de schade denkt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

rvjapio schreef:
31 jan 2023 13:55
Dat is dus geen antwoord op de vraag van TS.
Natuurlijk is dat wel relevant op de vraag van TS. De dealer zegt immers : kan niet door mijn apparaat veroorzaakt zijn. En dat kan dus weerlegd worden.

riddert
Berichten: 2117
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door riddert »

U kunt de velg laten repareren bij een velgen dokter, je hebt op de blank gelakte oppervlakken ook nogal wat corrosie, dan kun je dat ook direct weg laten werken.

Bovenstaande post van moneyman lijkt me onwaarschijnlijk, temeer de velg op het bandendemontageapparaat blijft liggen tijdens de wissel van banden, en dus niet kan vallen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou een ingebrekestelling versturen. TS heeft wettelijke garantie en het eerste jaar is de bewijslast omgedraaid. Eerst wat druk uitoefenen.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
31 jan 2023 14:00
De dealer zegt immers : kan niet door mijn apparaat veroorzaakt zijn. En dat kan dus weerlegd worden.
Nou nee, dát lijkt niet weerlegd te kunnen worden. Wat wel aangevoerd kan worden is dat een andere actie van de dealer de schade kan hebben veroorzaakt. En de dealer mag dan bewijzen dat hij de schade níet veroorzaakt heeft. Interessant. Gaat namelijk lastig worden om te bewijzen - tenzij ze voor en na foto's hebben gemaakt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
31 jan 2023 14:08
Moneyman schreef:
31 jan 2023 14:00
De dealer zegt immers : kan niet door mijn apparaat veroorzaakt zijn. En dat kan dus weerlegd worden.
Nou nee, dát lijkt niet weerlegd te kunnen worden. Wat wel aangevoerd kan worden is dat een andere actie van de dealer de schade kan hebben veroorzaakt.
Haha scherp! Dat was uiteraard wat ik bedoelde - maar net niet schreef :wink:

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door BL2 »

De auto is tweedehands. Wie zegt dat de beschadiging met corrosie erom heen er nog niet was. Is daar bewijs van ?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
31 jan 2023 15:21
De auto is tweedehands. Wie zegt dat de beschadiging met corrosie erom heen er nog niet was. Is daar bewijs van ?
Is met die corrosie vast te stellen of het een nieuwe schade is?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij het schuren langs een stoeprand zou je een andere schade verwachten. Kijkend naar mijn eigen velg is de schade door een stoeprand groter en meer een schuurplek.
In uw geval lijkt het meer op een put/stootschade. Echter is er wel de vraag hoe dit er in gekomen is. U geeft aan dat het bij verwisselen gebeurd is, maar de dealer ontkent dat. Helaas is het aan u om aan te tonen dat de velg schadevrij naar binnen is gegaan. Het kan inderdaad zijn dat de monteur de velg heeft laten stuiteren bij het verwisselen van de band, maar (even advocaat van de duivel spelen) kan het ook zijn dat u de velg hebt laten vallen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
31 jan 2023 15:29
Helaas is het aan u om aan te tonen dat de velg schadevrij naar binnen is gegaan.
Onjuist. De velg is eind november gekocht en sindsdien zijn er minder dan twaalf maanden verstreken, dus het is aan de verkoper om te bewijzen dat hij een velg zonder gebreken heeft geleverd.

LectoriSalutem
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Bij een lichtmetalen wiel wordt de bandenlepel afgesteund op de arm van het apparaat.... Jammer dat de foto juist de schade niet scherp weergeeft, maar wel de lijntjes op de zijkant van de band.
De mate van vervuiling van de beschadiging zegt veel over de ouderdom van die schade.
Wij kunnen dat hier niet zien, dus worden er weel volop aanames gedaan... (zoals gewoonlijk)

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door BL2 »

De foto zou veel meer het detail met schade moeten tonen. Dit is te veraf genomen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
31 jan 2023 13:47
cherokee schreef:
31 jan 2023 13:32
Maar als ik eerlijk ben is dit geen schade zoals die veroorzaakt wordt door een bandenapparaat.
Eens. Maar wat wél kan, is dat de werknemer bij de dealer het wiel/ de velg simpelweg uit zijn handen en ergens op heeft laten vallen. En dan kan dit prima de schade zijn.
Nou, daar ontstaat zulke schade ook niet heel gauw bij. Velgen kunnen aardig wat hebben. Dit is geen kras of zo. Dit is een flinke impact geweest en is in mijn ogen vrijwel zeker stoeprandschade.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door grun »

snuffel1 schreef:
31 jan 2023 17:37
Bij een stalen velg wordt een degelijke bandenlichter gebruikt om dat deel van de band middels een hevel beweging met de nodige kracht over de velg te trekken.
Dat klopt maar als je het goed doet is er niet zo heel veel kracht nodig. De truc is om gelijktijdig de wang aan de tegenoverliggende zijde naar beneden te duwen, zodat die in de flens in het midden van de velg naar binnen getrokken wordt. Op die manier hoeft de hiel van de band maar een klein beetje uit te rekken.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
31 jan 2023 17:25
NeoDutchio schreef:
31 jan 2023 15:29
Helaas is het aan u om aan te tonen dat de velg schadevrij naar binnen is gegaan.
Onjuist. De velg is eind november gekocht en sindsdien zijn er minder dan twaalf maanden verstreken, dus het is aan de verkoper om te bewijzen dat hij een velg zonder gebreken heeft geleverd.
De deuk zat er niet vanaf het begin in. Dus schadevrij geleverd. Een deuk ontstaat ook niet zomaar, daar is kracht voor nodig. TS stelt dat de dealer dit veroorzaakt heeft en zal dat moeten onderbouwen

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
31 jan 2023 17:25
NeoDutchio schreef:
31 jan 2023 15:29
Helaas is het aan u om aan te tonen dat de velg schadevrij naar binnen is gegaan.
Onjuist. De velg is eind november gekocht en sindsdien zijn er minder dan twaalf maanden verstreken, dus het is aan de verkoper om te bewijzen dat hij een velg zonder gebreken heeft geleverd.
Dat kan verkoper mbv dit topic:
MBroeders schreef:
29 jan 2023 15:35
Bij thuiskomst zit er een grote beschadiging op de velg (zie foto), die er eerder niet zat.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Schade aan velgen zonder garantie?

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
31 jan 2023 17:25
NeoDutchio schreef:
31 jan 2023 15:29
Helaas is het aan u om aan te tonen dat de velg schadevrij naar binnen is gegaan.
Onjuist. De velg is eind november gekocht en sindsdien zijn er minder dan twaalf maanden verstreken, dus het is aan de verkoper om te bewijzen dat hij een velg zonder gebreken heeft geleverd.
Jij zegt nu dus eigenlijk dat als ik met nieuwe velgen ergens tegen aan rijdt de dealer maar moet aantonen dat het niet zijn schuld is? Ik ga dan natuurlijk gewoon glashard ontkennen dat ik tegen een stoeprand aan zaten dat het al aanwezig was.

Dat geloof je toch zeker zelf ook niet?

Plaats reactie