LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten rijklaar maken

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wat iedere autobezitter of koper al weet, is dat men bij het kopen van een auto kosten rijklaar maken MOET betalen. Toch vraag ik mij af in hoeverre je hier aan moet meewerken. Ik neem aan dat als je het zelf doet enkelt je garantie vervalt of zie ik het verkeerd.

Over het algemeen is het slechts olie verversen (vaak gebeurd dat nog niet eens), aftanken, schoonmaken, alle vloeistoffen nalopen en indien nodig bijvullen, onregelmatigheden verhelpen en diversen afstellen, banden op spanning brengen en verlichting controleren.

Nu ben ik iemand die alles zelf aan mij auto doet en daarvoor ook een werkruimte bezit en dus de juiste materialen en gereedschappen heb en gebruik. Voor anderen net als ik lijkt mij bovenstaande vaak een blok aan het been. Voor anderen die dit niet kunnen of graag uitbesteden is het weer wel makkelijk dat deze betaalde service er is.

Kan iemand mij dit uitleggen.....

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Kenteken aanvragen, transport.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Je moet de kosten niet betalen wanneer je de auto niet koopt.

Vooral in deze tijd kun je gewoon zeggen:
Je haalt die kosten eraf, anders gaat de koop niet door.
Mocht de verkoper moeilijk doen, loop dan gewoon weg.
Waarschijnlijk heeft de verkoper al je telefoonnummer ontfutseld en zal hij je later opbellen. Zo niet, gewoon naar een andere dealer gaan.

Ik vind het absurd dat bij auto's soms meer dan 10% van de verkoopprijs aan kosten rijklaar maken/afleverkosten wordt gerekend.

Nu wordt er geopperd dat dit o.a. transportkosten zijn, maar bij vrijwel elk ander produkt dat je in een winkel koopt, zijn deze kosten al in de prijs gecalculeerd en worden niet achteraf in rekening gebracht.

Kosten rijklaar maken wordt ook gebruikt om een deel bpm te omzeilen.

Toch zou ik liever zien dat met de rijklare prijzen van auto's zou worden geadverteerd.

handelaarster
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2009 21:45

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door handelaarster »

je hoef echt niet bij elke garage kosten rij klaar te betalen.
ik verkoop alle autos met nieuwe apk en ze krijgen standaard een grote beurt.
er valt alleen weinig bij mij over de prijs te betalen altijd scherp geprijst. en je bent niet verplicht om het te betalen want je kan en mag het weigeren

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Dit topic gaat volgens mij over nieuwe auto's.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

staat niets van bij

daarbij worden dergelijke belachelijk hoge kosten ook gevraagd bij het 'rijklaar'maken van een 2de handsje

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Maarten,

Er is een reden om deze kosten kunstmatig hoog te houden.
De leaserijder dient er geen bijtelling over te betalen, scheelt toch weer ..

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Mallemalle schreef:staat niets van bij

daarbij worden dergelijke belachelijk hoge kosten ook gevraagd bij het 'rijklaar'maken van een 2de handsje
Ik rij tegenwoordig altijd tweedehands, en heb het nog nooit meegemaakt dat er kosten voor rijklaar maken in rekening werden gebracht. Zou best kunnen zijn dat sommige handelaren deze kosten in rekening brengen.

Handelaren zullen het toch nog moeilijker gaan krijgen, nu bekend is dat de BPM in 2012/2013 vervangen zal zijn door de CO2-taks en kilometerheffing. (Bron: auto en vervoer.)

Hierdoor worden zuinige auto's met geringe uitstoot goedkoper. Neveneffect is dat kleine tweedehands auto's, waar nog de volle mep BPM is betaald, sterker in waarde dalen omdat ze duurder in aanschaf waren.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door Mallemalle »

ik heb het over officiele autobedrijven, in en verkoop auto's tevens reparatie, 'fatsoenlijke' bedrijven

die rekenen afleverkosten en dat slaat vaak nergens op als je kijkt wat voor diensten je er voor terugkrijgt

handelaren beschouw ik niet eens als een autobedrijf

Zilverspar
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 nov 2008 13:33

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door Zilverspar »

Bij Dealers staat over het algemeen nog een kostenpost opgenomen "kosten rijklaar" maken. Ook voor 2e hands auto's. Ik vroeg laatst al aan 1 of de auto nu dan niet rijdt? Omdat er rijklaar maak kosten gerekend worden.

Ik vind het belachelijk dat deze kosten apart gespecificeerd zijn, net als de zgn aantrekkelijke prijzen waar men nu mee adverteert, incl. de slooppremie........lokkertjes! Laat men nu eens gewoon een all-in prijs hanteren.

Inge

Zilverspar
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 nov 2008 13:33

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door Zilverspar »

Mallemalle schreef:ik heb het over officiele autobedrijven, in en verkoop auto's tevens reparatie, 'fatsoenlijke' bedrijven

die rekenen afleverkosten en dat slaat vaak nergens op als je kijkt wat voor diensten je er voor terugkrijgt

handelaren beschouw ik niet eens als een autobedrijf
Dit is ook al eens bij Kassa aan de orde geweest. Helaas zijn de kosten rijklaar maken soms zo bar en boos hoog dat het echt nergens meer op slaat.
Helemaal niet als het een auto betreft die er al staat, dus van transportkosten is dan geeneens sprake meer :? .....

Inge

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

Zilverspar schreef:Helemaal niet als het een auto betreft die er al staat, dus van transportkosten is dan geeneens sprake meer :? .....

Inge
En die auto die daar al staat is daar heen getoverd...... die is daar ook in het verleden heen gebracht, importeurs belasten de transportkosten van alle nieuwe auto's 1 op 1 door aan de dealer.....

Zilverspar
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 nov 2008 13:33

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door Zilverspar »

advocaatjeleefjenog schreef:
Zilverspar schreef:Helemaal niet als het een auto betreft die er al staat, dus van transportkosten is dan geeneens sprake meer :? .....

Inge
En die auto die daar al staat is daar heen getoverd...... die is daar ook in het verleden heen gebracht, importeurs belasten de transportkosten van alle nieuwe auto's 1 op 1 door aan de dealer.....
Het gaat hier om een tweedehands exemplaar, dus is het al in een eerder traject betaald.
Vervelend dat het in mijn stukje niet direct duidelijk blijkt te zijn.
Ik zal het niet aan passen, deze post lijkt me dan voldoende.

Inge

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

Volgens mij haalt u 2 dingen door elkaar "kosten rijklaarmaken" en specifiek transportkosten, bij een dealer krijgt de gebruikte auto een afleveringsbeurt en alles wat nodig is, dit zijn de "kosten rijklaarmaken".En die kunnen gemiddeld best wel behoorlijk hoog zijn,daar staat tegen over dat u er een stukje zekerheid voor terug krijgt. Bij een nieuwe auto zitten er behalve de afleveringsbeurt ook de transport kosten,leges e.d in. ......
En we willen allemaal transparante prijzen dus worden kosten gespecificeerd.......

Zilverspar
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 nov 2008 13:33

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door Zilverspar »

advocaatjeleefjenog schreef:Volgens mij haalt u 2 dingen door elkaar "kosten rijklaarmaken" en specifiek transportkosten, bij een dealer krijgt de gebruikte auto een afleveringsbeurt en alles wat nodig is, dit zijn de "kosten rijklaarmaken".En die kunnen gemiddeld best wel behoorlijk hoog zijn,daar staat tegen over dat u er een stukje zekerheid voor terug krijgt. Bij een nieuwe auto zitten er behalve de afleveringsbeurt ook de transport kosten,leges e.d in. ......
En we willen allemaal transparante prijzen dus worden kosten gespecificeerd.......
Beste,

Afgezien van het feit dat ik zelf bij een dealer werkzaam ben geweest haal ik niets door elkaar hoor.

Ik weet wat de kosten inhouden maar het is u vast opgevallen dat er veel differentiatie is in deze zgn kosten. Hier wordt namelijk veel op verdiend is gebleken uit diverse onderzoeken.

Ook hanteren sommige dealers bij tweedehands auto's erg hoge kosten rijklaarmaken/afleverkosten (tis maar net hoe het genoemd wordt). Dit wordt zelf bepaald door de garage. Het gaat dan om een afleverbeurt en poetsen bijvoorbeeld. Soms zijn deze kosten enorm hoog.
Laats stond er nog een auto te koop waar bij stond (bij afleverkosten): aflevering met nieuwe APK, bij natrekken bleek deze auto nog 10 maanden APK te hebben.

Enige tijd geleden is hier dan ook een onderzoek naar geweest en daar kwam nogal wat uit. Zo transparant zijn deze kosten dan ook helemaal niet.

Dus ik zou niet weten wat ik door elkaar haal, het is mij wel duidelijk allemaal. En die specificaties van kosten :( , als u weet wat een 0-beurt inhoud bijvoorbeeld, (u noemt het een afleveringsbeurt bij een nieuwe auto)? Het inregelen (boordcomputer) en controle van zaken (vloeistoffen) enz. bij nieuwe auto's.....hier wordt ook een behoorlijke prijs voor gerekend veelal en maar weinig voor gedaan, immers bij de fabriek wordt dit allemaal nauwkeurig gecontroleerd :) .

Kijk we weten allemaal wel wat bepaalde kosten zijn die nu eenmaal vastzitten aan een kenteken registratie e.d. Maar er zijn veel zgn kosten die erbij komen kijken wat de dealers zelf mogen bepalen en dan is nog maar de vraag wat je er voor terug krijgt. Dus zo transparant zijn deze prijzen niet.

Dit is wel leuk om even te bekijken wat betreft de transparantie:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/

Inge

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Het enige nut wat ik in hoge afleverkosten zie, is een reden om de catalogusprijs laag te houden.

Voor de leaserijder is het zeer nuttig om zoveel mogelijk afleverkosten te betalen en de basisprijs zo goedkoop mogelijk te houden

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door RobbieS. »

Zolang de marges voor de dealers op nieuwe auto's steeds kleiner worden (door hoge kortingen) zullen deze afleverkosten hoog blijven. Dit is vaak het enige winstgevende aan de verkoop van een nieuwe auto voor de dealer...

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Zolang de dealers adverteren met een prijs en daarna er nog even gemiddeld 500 rijklaarkosten bovenop gooien, worden ze toch als zakkenvullers gezien en vragen ze om lagere marges.

Gewoon adverteren met de rijklare afleverprijs (dus incl de rijklaarmaakkosten) zou het imago van de autodealers oppoetsen.

Ik denk, dat wanneer één automerk dit zelfs zou gebruiken in een advertentiecampagne ("Ook onze prijzen kunt U vertrouwen, geen onaangename verassingen achteraf"), dit zelfs als voordeel uit kan pakken.

Liefst zou ik dit wettelijk geregeld zien, want aan deze branche hoef je het niet over te laten.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

[quote="SimonleBon"]........Gewoon adverteren met de rijklare afleverprijs (dus incl de rijklaarmaakkosten) zou het imago van de autodealers oppoetsen.
Ik denk, dat wanneer één automerk dit zelfs zou gebruiken in een advertentiecampagne ("Ook onze prijzen kunt U vertrouwen, geen onaangename verassingen achteraf"), dit zelfs als voordeel uit kan pakken....
quote]

Dit is in het verleden door Mitsubishi geprobeerd, werd echter geen succes. Ze zijn er dus ook snel weer vanaf gestapt. Zolang de potentiele kopers hoofdzakelijk op prijs zoeken (en met dank aan internet lijkt dit inderdaad voor heel veel mensen het enige criterium), zullen bedrijven proberen om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Vandaar dat heel veel bedrijven adverteren met een meeneemprijs. Als je dan de advertentie doorleest komen er met regelmaat absurd hoge extra kosten (rijklaar maken, afleveringskosten, garantiepakketten, enz) tevoorschijn.

"Mallemalle; ieder autobedrijf is een handelaar, of hij nou nieuwe of gebruikte auto´s verkoopt. De nederlandse vertaling van het engelse woord DEALER zal ik maar achterwege laten..........

v.d.Heyden

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Kosten rijklaar maken

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

Zilverspar schreef:
Mallemalle schreef:ik heb het over officiele autobedrijven, in en verkoop auto's tevens reparatie, 'fatsoenlijke' bedrijven

die rekenen afleverkosten en dat slaat vaak nergens op als je kijkt wat voor diensten je er voor terugkrijgt

handelaren beschouw ik niet eens als een autobedrijf
Dit is ook al eens bij Kassa aan de orde geweest. Helaas zijn de kosten rijklaar maken soms zo bar en boos hoog dat het echt nergens meer op slaat.
Helemaal niet als het een auto betreft die er al staat, dus van transportkosten is dan geeneens sprake meer :? .....

Inge
@Inge
Mallemalle heeft het hier over kosten rijklaar maken u roept na deze qoute de transportkosten tot leve waarna u deze op gebruikte auto's toepast,normaal zijn deze transportkosten niet bij gebruikte auto's van toepassing dat is alles door elkaar halen of u nu in uw leven bij een autobedrijf heeft gewerkt of niet.

De kern is dat deze kosten niet duidelijk zijn, of ze terecht zijn of niet is een 2e, of u ze wil betalen is een 3e. Maar het is meer dan alleen even het 0-beurtje zoals u schets bij een nieuwe auto en bij een gebruikte is het een heel simpel reken sommetje namelijk wij hebben vorig jaar X auto's verkocht en hebben daar voor €X,xx uitgegeven dus deze delen we en dat zijn de afleverkosten voor dit jaar.Leven het ondernemersbloed :mrgreen:

Gesloten