LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] APK: alsnog afkeur na steekproef

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
fzo4
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2010 23:33

APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door fzo4 »

Ik heb na een keuring bij een apk-station de benodigde reparaties laten uitvoeren(niet bij het keuringsstation). Dit heeft geresulteerd in een goedkeuring door het apk-station. Nu bleek bij een steekproef van het RDW dat er een scheur van ongeveer 30 a 40 cm in het chassis over het hoofd is gezien waardoor de auto dus toch is afgekeurd.

Nu is mijn vraag of ik het apk-station ergens op aan kan spreken? Ik had als ik dit van te voren had geweten de eerste reparaties nooit laten uitvoeren. Dit zat qua kosten al op het randje van wat ik nog aan deze auto wilde uitgeven, maar hier zou nu nog eens ongeveer 250 euro bijkomen (schatting van het apk- keuringsstation). Dit geld heb ik niet en de auto is deze totale kosten ook niet meer waard in mijn ogen.

Kan iemand mij hier enig advies over geven?

Alvast bedankt.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Je zou de APK kosten kunnen claimen. Deze keuring is immers niet goed uitgevoerd.

Gevolgschade (kosten van de uitgevoerde reparaties), zijn toch echt voor je eigen rekening

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door Mallemalle »

lastig, je kan het iig gaan overleggen met betreffende keuringssation

btw, een scheur van 30-40 cm kost bij mij geen 250 euro om dicht te maken, hooguit de helft, al heb ik het niet gezien maar 250 euro is nogal wat

stofzuigertje

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Lassen 40 cm, liefst iets meer en met tectyl behandelen tegen roest kost uurloon en las elektrode dus als goed bereikbaar met lasapparaat zal U nauwelijks materiaal en 1 uur arbeidsloon krijgen.

En bij elektrisch lassen eerst de accu los omdat dit opgeblazen kan worden.
Soms kan het opnieuw gepuntlast worden omdat die wel eens meer op iets te snel genomen drempels los breken, helaas zelf ervaring mee.. dus mijn eigen schuld.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Electrisch lassen aan een auto? :roll:

Electrisch valt er nauwelijks te lassen aan en wagen, het materiaal is meestal te dun daarvoor, electrisch lassen is er niet geschikt voor

Mig lassen is wel geschikt voor werk aan een auto, tenzij je dikke chassisbalken van en vrachtwagen moet lassen maar ook dan gaat dat veel makkelijker met een mig apparaat dan electrisch

Ga der maar van uit dat een scheur van 40 cm een lasklus wordt van minstens 60 tot 80 cm

Plaatwerk op maat maken zodat het er fatsoenlijk inpast, wegslijpen van roest en rottigheid zodat je hard materiaal overhoudt, en schoonmaken van de zaak is het meeste werk, lassen niet

Wil je het goed doen, met een uur ben je er niet, dat is ook weer overdreven, maar met een uurloon van 20 per uur is het in een uurtje of 3 tot 5 te doen, afhankelijk van de plak waar de rottigheid zit, onder de wagen is lastiger dan een reservewielbak bijv

Rechte stukken helemaal maar de ervaring leert dat er weinig recht is aan een gemiddelde lasklus


Bij lassen, welk apparaat ook,altijd accu pool loshalen wil je je electronica , bobine etc heel houden

Ook puntlassen is kul, ten eerste niet stevig genoeg en ten 2de daardoor niet apk waardig

Dus, mig lassen, werkt het nauwkeurigste, fijnste en is ten alle tijde apk waardig mits je doorlast, geen rupslassen

Geen id waar TS vandaan komt maar voor de helft van de prijs maak ik het , ook al heb ik de scheur niet eens gezien, apk waardig dicht

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Mallemalle,

Wat ik altijd al heb willen weten:

Wat is het verschil tussen elektrisch lassen, puntlassen en MIG-lassen? Is dat soort dingen moeilijk te leren? Of kan iemand het zichzelf leren?

Mischien een domme vraag, maar: Hoe kom je eigenlijk aan plaatmateriaal om te lassen? (Ooit vertelde iemand dat hij het metaal van een wasmachine gebruikte, geen idee wat ik met zo'n verhaal moet, ik ben ook maar een leek :( ).

Overigens, mijn (dorps)garage rekent ongeveer 60 euro per uur, geen 20. Als je die 60 vermenigvuldigt met de 3 tot 5 uur werk die je inschat kom je uit op 180 tot 300 euro.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door Mallemalle »

witte angora schreef:Hoi Mallemalle,

Wat ik altijd al heb willen weten:

Wat is het verschil tussen elektrisch lassen, puntlassen en MIG-lassen? Is dat soort dingen moeilijk te leren? Of kan iemand het zichzelf leren?

Mischien een domme vraag, maar: Hoe kom je eigenlijk aan plaatmateriaal om te lassen? (Ooit vertelde iemand dat hij het metaal van een wasmachine gebruikte, geen idee wat ik met zo'n verhaal moet, ik ben ook maar een leek :( ).

Overigens, mijn (dorps)garage rekent ongeveer 60 euro per uur, geen 20. Als je die 60 vermenigvuldigt met de 3 tot 5 uur werk die je inschat kom je uit op 180 tot 300 euro.
Voor de gehele uitleg en de verschillen in lassen kan je beter even googlen, anders loop ik ene hoop te typen terwijl de info zo op te zoeken is op het net ;)

Wasmachine materiaal, oude prullenbakken, colablikjes, koekblikken, ben het allemaal al eens tegengekomen en dat is natuurlijk rommelwerk ;)

Mijn plaatmateriaal koop ik 2de hands, gelukkig zit hier in eindhoven al jaren een loods waar allerlei roestvrijmetaal te koop is tegen kiloprijzen, en dat voldoet net zo goed als nieuw plaatwerk


Dat is een van de redenen dat ik redelijk goedkoop kan werken, ik vind 60 uur wel enorm veel voor apk laswerk overigens

Lassen kun je iedereen leren, maar als je accountant bent en je talent is om met cijfers te werken, je nooit een hamer of stuk gereedschap in je handen hebt, dan wordt het wat lastiger dan iemand die, zoals ik, al vanaf zijn peutertijd in de garage zit en altijd met zijn handen heeft gewerkt, kortom, en dat geld voor alles, aanleg is welkom ;)

Ik heb ooit basiscursus lassen gehad en thats it, de rest mezelf geleerd, voornamelijk mig

Lassen leer je door ervaring, door zoveel mogelijk te doen

Maar, laswerk aan bijv bruggen of boten, pijpleidingen en dergelijke, dat moet aan erg hoge en strenge eisen voldoen dat is ene ander verhaal als wat ik doe

Als iemand apk laswerk wil laten doen, of bij mij komt met een ontwerp van een sierlijk stuk hekwerk voor zijn villa, of een zelf ontworpen imperial voor zijn landrover,of een sm kooi gemaakt wil hebben (ja het gebeurd ;) u name it, ik maak het, en in die segmenten lever ik dan ook kwaliteit af ;)

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door witte angora »

Bedankt voor je antwoord.

Kortweg gezegd: als ik ooit denk even een oude eend te kopen of zoiets en dat dan helemaal zelf te gaan onderhouden - ik maak het mezelf dan wel erg moeilijk. Want het gaat natuurlijk niet alleen om af en toe een stukje laswerk, of het vervangen van een paar bougies. :roll:

Aan de andere kant - moeilijk is nog altijd iets anders dan onmogelijk, of niet dan. :wink:

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

@Mallemalle: waarschijnlijk doet u het laswerk in uw vrije tijd/hobbymatig/zwart. Een goede garage kan nooit voor 20,= per uur werken.
De meeste garages/schadebedrijven rekenen voor laswerk al gauw tussen de 60,= en 90,= per uur, excl.BTW.

Waarmee ik niet uw laswerk veroordeel, enkel de opmerking dat 60,= p/u te duur zou zijn.

Prijsvergelijkingen maken tussen officiele bedrijven en zwartwerkers is vergelijken van appels en peren.

v.d.Heyden

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door Mallemalle »

60 tot 90 euro per uur aan laswerk voor apk is belachelijk, ieder bedrijf dat dat vraagt zou eens goed achter de oren moeten krabben

Ik zeg niet dat 20 per uur gangbaar is, maar 60 tot 90 zeker niet

Daarnaast trek je de verkeerde conclusie

Ik heb een werkplaats waar ik voor mijzelf werk, maar waar ik ook een dagbesteding bied voor jongeren die hulp nodig hebben , dreigen te ontsporen, ervaring op willen doen, daar leer ik hen diverse disciplines als het gaat om metaalbewerking , laswerk etcetc, en daar is niets zwart aan

Dat draagt er mede aan bij dat ik het werk goedkoper kan doen dan een officieel bedrijf dat zich zuiver commercieel richt op laswerk

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet te geloven. Normaal sta ik altijd vooraan als het om googlen gaat en het verwijzen met linken, en nu moet een ander me de weg wijzen naar Google. :oops:

Heb zojuist even gekeken, de eerste link:

http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasg ... lassen.htm

geeft niet alleen heel veel informatie over wat MIG lassen is, hoe het werkt, waar je op moet letten, waar je het spul kunt kopen, maar er wordt zelfs voor absolute beginners een ééndagscursus aangeboden voor 125 euro. Wat wil je nog meer. :D

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door Mallemalle »

wat wil je nog meer?

cursusje doen ? ;)

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik zover ben, ga ik het zeker een keer doen. Al is het maar voor de algemene kennis. Het lijkt me echt interessant. 125 Euro voor een dag lijkt wel veel, maar ga maar eens na wat je gemiddeld per dag kwijt bent als je op vakantie gaat.

Maar eerst nog wat cursussen om klokken te repareren. Ik kan ook niet alles tegelijk...

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door Mallemalle »

witte angora schreef:Bedankt voor je antwoord.

Kortweg gezegd: als ik ooit denk even een oude eend te kopen of zoiets en dat dan helemaal zelf te gaan onderhouden - ik maak het mezelf dan wel erg moeilijk. Want het gaat natuurlijk niet alleen om af en toe een stukje laswerk, of het vervangen van een paar bougies. :roll:

Aan de andere kant - moeilijk is nog altijd iets anders dan onmogelijk, of niet dan. :wink:
Je geeft wel net dat ene voorbeeld waarbij het lastiger lassen is, d euitdaging nog groter

Plaatwerk van eendjes zijn gemaakt van 0,6 mm dikte, standaard is 0,8

Daarnaast zijn een hele hoop eendjes ook nog eens gemaakt van gerecycled materiaal, met name bouwjaren 1982 /1985 zijn berucht, plaatwerk uit landen als roemenie :wink:

komt bij dat roestpreventie niet bepaald gangbaar was bij franse wagens, het is inmiddels beter maar nog niet geweldig

magoed, lascursusje van een dag, en de uitdaging is beter te hanteren, en, alles is te maken ;)

doen is immer de beste leerschool , je hebt immers ook moeten leren fietsen, dat kon niemand je uitleggen ;)

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door witte angora »

Je geeft wel net dat ene voorbeeld waarbij het lastiger lassen is, d euitdaging nog groter

Plaatwerk van eendjes zijn gemaakt van 0,6 mm dikte, standaard is 0,8
Daar ben ik een kei in, geloof ik, om nét de verkeerde voorbeelden te gebruiken. :?

Maar hoe zit het met de acadyanes, en de amy's? Ook dat zijn om te zien leuke autootjes moet ik zeggen. (ja ik weet het, een recente importmercedes uit Duitsland of België kun je ook voor zo'n 2500 euri's kopen op het ogenblik, het rijdt fantastich, luxe, enzovoorts, ik zou dat aan een kant ook willen, maar ik heb ook zo'n hang naar de eenvoud van vroeger)

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door Mallemalle »

alle citroenmodellen rond die bouwjaren hebben plaatwerk van 0,6

ook daarom rotten ze harder

voor eenvoud kan je ook bij mercedes of opel terecht ;)

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, als je een citroen uit die tijd koopt ben je zuur. :lol:

Bedankt voor je info, een fransoos zal het dan zeker niet worden. Aan een kant jammer, want ik vindt ze echt leuk, maar het verstand, en daarmee de praktische overwegingen spreken ook een stevig woordje mee.

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door Schorpioen »

Mallemalle schreef:60 tot 90 euro per uur aan laswerk voor apk is belachelijk, ieder bedrijf dat dat vraagt zou eens goed achter de oren moeten krabben

Ik zeg niet dat 20 per uur gangbaar is, maar 60 tot 90 zeker niet
Er is geen verschil tussen "normaal" en APK laswerk.
Een garage rekend een uurtarief ongeacht wat er gedaan gaat worden.
Het maakt dan ook niet uit waarom of wat er gelast moet worden.
€ 60,00 - € 70,00 per uur is niet ongewoon.

R-Estau
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 mar 2010 15:58

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door R-Estau »

Onze garagehouder hanteert een tarief van 40 euro per uur inclusief voor alle werkzaamheden.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: APK: alsnog afkeur na steekproef

Ongelezen bericht door JtC »

Rond 60-70 Euro lijkt me inderdaad een redelijk gangbare prijs.

Gesloten