LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heron Auto B.V. Purmerend

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
KPIS
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2010 12:11

Heron Auto B.V. Purmerend

Ongelezen bericht door KPIS »

Het is halverwege januari 2010, ruim vier maanden voor het verstrijken van de leasetermijn van mijn Toyota Auris. Vol enthiousiasme ben ik op zoek naar een nieuwe leaseauto en kom na een beetje zoeken uit op de nieuwste VW Polo.

Ik zie de Polo in de showroom staan, bij Heron te Purmerend en was al behoorlijk onder de indruk van de auto. Ik ben naar verkoper A toegelopen en heb gevraagd of hij iets voor mij kon betekenen. We zijn meteen gaan zitten en vroeg wat ongeveer de levertijd zou zijn van de VW Polo 1.2 aut. Highline met veel extra`s erop. Verkoper A zei dat eind april maar zeker begin mei 2010 haalbaar zou zijn. Dit klonk voor mij prima. Immers liep mijn oude leasecontract door tot 1 juni 2010. Op die datum zou ik ook de nieuwe auto willen hebben en ook dat was geen probleem voor de dealer.

Heb nog zo`n twee weken rondgekeken voor wellicht een alternatieve auto maar zou toch bij mijn beslissing blijven. Ik ben begin februari terug gegaan naar Heron en zei dat ik akkoord was met de offerte die opgesteld was. Heerlijk met korting en al, zag er goed uit! Verkoper A moest me nog wel mededelen dat de auto een iets langere levertijd had, namelijk uiterlijk halverwege juni. We hadden afgesproken dat ik de periode tussen 1 juni en half juni een tijdelijke auto zou krijgen. Dat, dat helemaal geen probleem zou zijn. Tevens hadden we afgesproken om elkaar weer te bellen als het begin mei zou zijn, om even elkaar weer op de hoogte te brengen. Ok, auto besteld!

Inmiddels is het begin mei. Heb het erg druk met verbouwen en verhuizen en op het werk ook best hectisch. Desalniettemin verloopt alles goed. Ik bel Heron maar even op om te kijken of alles nog volgens afspraak verloopt. Op maandag 10 mei bel ik naar Heron maar krijg geen gehoor. Ik probeer het later nog eens. Wederom geen gehoor. Drie dagen later probeer ik het opnieuw en ik vraag naar verkoper A. Deze blijkt al een paar weken ziek te zijn en een andere verkoper zou mij dan later op de dag terugbellen om te laten weten of alles nog volgens planning liep. Wederom die dag geen gehoor. Ik probeerde het wederom in het weekend van 15 mei en kreeg eindelijk verkoper B aan de lijn. Ik vroeg naar de status van mijn bestelling en deze kon niet worden opgevraagd omdat het geen doordeweekse dag was. Mij werd vriendelijk verzocht om op een doordeweekse dag te bellen.

Goed, zo gezegd zo gedaan. Ik belde direct op maandag 17 mei weer naar Heron om de status op te vragen. Kreeg gelukkig verkoper B aan de lijn en meldde mij dat de auto nog gebouwd moest worden... Nota bene in week 25 (week van 20 tm 25 juni) zou de productie plaats gaan vinden. Afleverdatum zou dan op zijn vroegst 16 juli worden. Ik kon mijn oren niet geloven. Ik had ineens een groot probleem; ik zou voor een lange tijd een huurauto moeten nemen en mijn vakantie moeten verzetten. Ik voreg verkoper B of zij wel rekening hebben gehouden met mijn situatie maar daar wist verkoper B helemaal niks van af. Ik heb uitgelegd dat ik met verkoper A had afgesproken dat de uiterlijke leverdatum half juni zou zijn (weliswaar een peildatum maart toch), dat ik een tijdelijke huurauto kon nemen en hij mij op de hoogte zou brengen. Dit allemaal was onbekend en heb besloten om de volgende dag direct langs te gaan om de situatie te bespreken.

Dinsdag 18 mei direct naar mijn werk, snel naar Heron toe gereden. Erg blij was is natuurlijk niet. Ik arriveer daar om 17:20, min of meer net voor sluitingstijd maar goed, kon zelf ook niet eerder vertrekken vanuit Alkmaar (waar ik op dat moment werkte) Verkoper B had geen tijd voor me omdat hij zelf naar huis moest om 17:30. Ik leg hem kort uit dat ik een probleem had en we hebben afgesproken om dit verder te bespreken op zaterdag de 22e. Goed. Ik er weer naartoe. Kreeg eerst vele malen excuses voor hetgeen dat zij mij niet op de hoogte hebben gebracht inzake de productiedatum van de auto etc. Gaf te kennen dat ik daar niks aan had. Na lang slap gepraat kwamen we uiteindelijk op het punt om wellicht de auto op mijn vakantieadres (Kroatie) te laten afleveren en tot die tijd mij een huurauto te geven. Het was niet echt de ideale situatie maar ok, ik overwoog dat idee. Immers was de kans groot dat ik na de vakantie langer in Kroatie zou blijven ivm mijn werk. Verkoper B zou mij terugbellen op dinsdag 25 mei en zou dan een oplossing voor mij hebben.

De dinsdag verstrijkt en verkoper B laat niks van zich horen. Ik heb op dat moment dan nog 6 dagen de tijd om een tijdelijke auto te regelen. Dit omdat 1 juni mijn Toyota zou worden ingeleverd. Ik ben woensdag 26 mei wederom naar Heron gegaan en verkoper B deed alsof er niks aan de hand was. Hij was onze afspraak compleet vergeten. Ondanks dat hij een mooie agenda op zijn pc had, had hij de afspraak op een oud papiertje geschreven die hij later in zijn la vond. Hij ging wel direct aan het werk voor wat betreft de huurauto.

Ik was totaal not amused en werd dat alsmaar minder. Ik zou moeten opdraaien voor alle kosten en nog voordat hij over een dagtarief begon meldde hij mij dat er speciale voorwaarden aan vastzaten voor wat betreft de huurauto. Zo zou een eigen risico altijd tenminste EUR 4000,- (!) moeten bedragen omdat ik niks anders dan een occassion kon huren. Echt behulpzaam ging het dus niet en zei me om daar goed over na te denken.

Het is inmiddels donderdag 27 mei en ben met mijn hoofd niet op het werk maar alleen bezig met mijn eigen vervoer. Ik heb die dag verschillende offertes opgevraagd om een shortlease auto af te nemen. Gelukkig had ik, toevallig, een VW Golf gevonden die ik enkel maanden in de shortlease kon nemen. Op vrijdag een spoedoverboeking gemaakt naar VWP Car rent (goed geregeld bij die lui!) en had de garantie dat ik dinsdag 1 juni een tijdelijk auto zou krijgen. Een flinke stress viel van mijn schouders af.

De Golf zou ik nu enkele maanden moeten gaan rijden maar zat uiteraard met die bestelde Polo nog. Het is zaterdag 29 mei en ga wederom naar Heron. En dit gelukkig voor de laatste keer. Pissig dat ik was heb ik verkoper B verteld dat ik hen niet meewerkend vond en dat ik er helemaal klaar mee was. Verkoper B vond dat hij er alles aan gedaan heeft om mij te helpen maar dat was natuurlijk niet zo. Getuige het niet nakomen van al de afspraken die ik met hen had gemaakt. Ik wilde geen discussie meer en wilde van de Polo af. Ik had totaal geen zin meer om daarop te wachten en wilde die kopzorgen ook niet tijdens mijn vakantie. Overigens was de productiedatum van week 25 ook nog niet zeker, wist verkoper B mij te vertellen. Kortom, ik wil van die auto af.

Ik heb uiteraard de algemene voorwaarden nog eens doorgenomen van Heron en daarin moest ik hen zeker nog 4 maanden de tijd geven om de auto te laten afleveren. Ik zou dan hen in gebreke moeten stellen en vanaf dat moment hen nog 4 maanden de tijd geven om zonder schadevergoeding de deal te annuleren. Natuurlijk weten ze dat maar al te goed daar bij Heron dus aan annuleringskosten kwam ik niet vandaan. Ondanks de ongelooflijke slechte service zou ik 15% van de cat. prijs moeten vergoeden. Na wat discussie bood de baas van verkoper B mij de helft aan als schadevergoeding. Dit zou mij uiteindelijk iets meer dan 1500EUR gaan kosten. Maar heb het maar geaccepteerd. Ik was eindelijk van alle gezeik af. Factuur van EUR 1500 zou gaan volgen.

Het is 17 juli, zit uit te rusten op het strand. Kijk later die dag op mijn telefoon, zie dat ik een voicemail bericht heb. 1x maal raden wie dat kan zijn... Verkoper A die dolenthiousiast (bijna schreeuwend) mijn voicemail inspreekt om een afspraak te maken voor het leveren van de Polo. Dit was de eerste keer dat ik om de hele situatie kon lachen en heb hem enkel een mail gestuurd en verzocht contact op te nemen met verkoper B (let wel verkoper A en B zitten zo`n 10 meter uit elkaar in de showrrom) zodat hij alles kon uitleggen.

Mijn cocnlusie is het volgende.

Er zijn een tweetal situaties die in mijn geval gelden:

A. Dat tijdens het uitvallen van een collega de werkzaamheden niet worden opgepakt door een ander waardoor alle afspraken teniet worden gedaan
B. verkoper A heeft mij bewust voorgelogen over de afleverdatum (peildatum)

Kortom
Ik wil de mensen die van plan zijn om een (nieuwe) auto bij Heron B.V. te Purmerend af te nemen, waarschuwen voor de zeer zeer slechte service bij deze dealer. Ik heb enorme spijt dat ik niet naar mijn kennissen heb geluisterd die mij al waarschuwden voor de slechte service en de aflevertijden die zij hanteren. Ik dacht dat het bestellen van een nieuwe auto geen kwaad kon maar het bleek toch anders te zijn.

Ik heb mijn verhaal met enig haast geschreven en zal uiteraard details hebben gemist. Maar mochten er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag. Tevens heb ik verkoper A ingelicht over deze topic zodat hij in staat wordt gesteld om hier ook op te reageren.

Mvgr,

K.P.

EdoK
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:04

Re: Heron Auto B.V. Purmerend

Ongelezen bericht door EdoK »

Ik begrijp niet helemaal wat je met het leasecontract van de Auris bedoeld. Is dat een private lease? Bij lease via een werkgever is het een simpel telefoontje om het leasecontract iets te kunnen verlengen.
Bij private lease zou ik ook gewoon contact zoeken met de lease om de termijn iets te verlengen.

Overigens is een leverdatum altijd slechts een indicatie. Zeker rond de zomermaanden is het altijd lastiger om een exacte datum te noemen. Als er in een bepaalde periode heel veel bestellingen worden genoteerd dan loopt de productieplanning vaak uit. Dat heeft ook te maken met toeleveranciers. Ik heb ooit eens 7 maanden op een auto gewacht terwijl 12-16 weken de planning was.

KPIS
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2010 12:11

Re: Heron Auto B.V. Purmerend

Ongelezen bericht door KPIS »

Met de Auris had ik een operational leasecontract van 36 maanden. Heb geen werkgever, daar ik voor mezelf werk (ZZP) Ik wilde sowieso van deze auto af omdat hij mij te duur werd.

Ik weet dat een afleverdatum een peildatum is maar als ik niet eens ingelicht word, dan kan ik ook niet inspringen op de veranderingen die gaan komen.

7 maanden op een auto wachten vind ik overigens ook veel te lang. Ik kreeg een Toyota binnen een maand wat mij dus de indruk wekt dat daar wel alles goed verloopt. Het kan dus wel degelijk snel alleen je moet wel een Toyota willen rijden.

Carspecialist
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2010 20:21

Re: Heron Auto B.V. Purmerend

Ongelezen bericht door Carspecialist »

Dat een auto binnen een maand komt zegt meer over de populariteit. De Polo is zeer succesvol en net als bijvoorbeeld bij de Audi A3 lopen de leverdata op. Dat is jammer waar de dealer op zich niets aan kan doen.

Wat zij wel fout hebben gedaan is de communicatie. ze hadden je moeten inlichten en nooit wat mogen beloven (les 1 van een verkoper, nooit een afleverdatum beloven) om de dood eenvoudige reden dat ook de dealer afhankelijk is van de fabriek.

MAXIEM

Re: Heron Auto B.V. Purmerend

Ongelezen bericht door MAXIEM »

KPIS

Prima zaak, dat je de consumenten waarschuwt voor de praktijken van dit bedrijf. Zo kunnen zij bewuster beslissen of ze wel of geen zaken willen doen met deze firma.

Maxiem.

Gesloten