LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Pieter-paf
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2012 12:57

CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door Pieter-paf »

Beste,

Ik heb in juli mijn AVB gehaald voor de motor samen met mijn broertje.
Volgens het CBR is je AVB 1 jaar geldig zoals hier in de link te vinden is.
http://www.cbr.nl/1290.pp
Echter is dat voor dit jaar niet geldig en je hoort er ook weining over.
Als je je AVB dit jaar na 19 januari hebt gehaald is ie maar geldig tot 19 Januari 2013 ook al heb je je AVB deze maand gehaald en gaat de regel van het CBR niet op dat je AVB 1 jaar geldig is.
Dit komt doordat 19 januari 2013 de europese wetgeving ingaat voor het afnemen van het motorrijbewijs.
Een zware motor is op dit moment 35kw maar na 19 Januarie 2013 zal dat 40kw zijn.
Om een geldig rijbewijs te halen moet je zo wel je AVB als je AVD op een motor van 40kw doen.
op dit moment weet het CBR nog niet of er een uitzondering op de regel zal komen voor de mensen die nu net hun AVB hebben gehaald en het niet gaan redden om voor 19 Januari hun motor rijbewijs te halen.
Het cbr heeft zelf ook aangegeven dat ze rijscholen aanraden om geen motorrijles te geven aan mensen waarvan de rijschool denkt dat ze het niet gaan halen voor 19 Januarie 2013.
Ik vind dit een hele aparte gewaarwording aangezien ik nergens wat kan vinden bij CBR op de site en omdat ik op site`s van rijscholen er ook niks over lees.
Het lijkt mij ook raar voor een rijschool om iemand geen les te gaan geven omdat ze al denken dat je het niet gaat halen?! en dat in tijden van crisis?!
ik ga het zelf wel halen of ik moet wel,maar ik ben benieuwd hoeveel mensen hiervan op de hoogte zijn en of er mensen zijn die net hun AVB hebben gehaald.
Zie dit bericht als waarschuwing... ook omdat mijn broertje nu 22 is en ze AVB heeft gehaald op een zware motor maar na 19 januarie 2013 moet wachten tot dat ie 24 is voordat ie mag afrijden op een zware motor.
en het CBR verkondigd dus ook steeds op de site dat vandaag de dag je AVB 1 jaar geldig is maar dat klopt dus niet...CBR vind het de verantwoordlijkheid van de persoon die zijn rijbewijs wilt halen om hiervan op de hoogte te zijn?!Bizar aangezien ze zelf nog niet eens weten of er een uitzondering op word gemaakt maar daar zou ik dus ook niet op wachten....
Met vriendelijke groeten,

bernie123
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:52

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door bernie123 »

Beste Pieter,
Ik wil heel graag alle mensen die hier mee te maken hebben oproepen te reageren zodat we onze krachten kunnen bundelen.
Als je bij onderwerp overheid kijkt zul je hetzelfde bericht zien als hieronder:
Mijn zoon is 22 jaar en is vanaf februari 2012 aan het lessen voor zijn motorrijbewijs A.
Hij heeft erge faalangst en heeft daardoor al 4 keer examen voor de weg moeten doen, zonder goed gevolg.
Morgen is zijn laatste kans om examen te doen vóórdat de nieuwe regeling van 19 januari 2013 ingaat.
Hij heeft theorie en bijzondere oefeningen examen al gehaald.
Hij gaat dan een BNOR examen doen, maar..........
Gezien de weersomstandigheden gaan de examens waarschijnlijk (99% zeker) niet door.
Er worden nog bij het CBR, nog RDW, nog gemeente een uitzondering gemaakt voor deze gevallen.
Dit houd in dat hij dan opnieuw op examen moet, maar dan opnieuw alles moet halen, voor A1.
Het hele grapje heeft hem al meer dan € 3000.00 gekost, gewoon in de goot gegooid.
Er worden géén uitzonderingen gemaakt en dat terwijl hij er zelf niets aan kan doen.
Daardoor kan hij alle examens weer opnieuw doen.
Hij mag dan een motor gaan berijden, wat eigenlijk een verkapte brommer is, dan op 24 jarige leeftijd weer examen doen voor alle kalibers.

om kort te gaan is het toch wel heel bizar dat alle mensen die door deze bijzondere weersomstandigheden gedupeerd worden geen enkele kans maken om bij beter weer tegen de “oude” regelingen af te kunnen rijden????

Ik wil je dan ook vragen om hier iets aan te doen.
overigens neemt België de regels niet zo nauw, die gaan daar pas 1 mei in en mensen met een b rijbewijs kunnen gewoon een lichte motor rijden, en bij de nieuwe regelingen moet je in belgië wel 4 lessen volgen, maar hoeven geen examen te doen. lang leve Europa

Nederland is weer eens het liefste jongetje van de klas.
dit is voor zoveel mensen heel wrang.
Mijn zoon heeft het hele rijbewijs bij elkaar gespaard door bijbaantjes en moet op dit moment stage lopen bij een bedrijf die hem wel wil hebben, maar daar toch vooral geen vergoeding tegenover stelt, dus draait ie ongeveer 70 uur in de week om dit rijbewijs te verdienen, en dat wordt na morgen gewoon in de goot gegooid.

overigens wel vreemd dat dit soort ingrijpende regelingen ingesteld worden zonder overgangsregelingen.
met groet,
B

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Ik vind het, als instructeur, ook verschrikkelijk. Ik heb een kandidaat op de lichte motorfiets die een gisteren gepland examen (overigens zeer terecht) afgelast zag worden. De kandidaat is 20 jaar en valt nu dus onder de nieuwe regeling. De uitslag AVB blijft natuurlijk staan maar ze moet nu afrijden op een 125 cc (11Kw) Die moet ik dus nu aanschaffen. Een kostenpost van een kleine € 3000,= (inclusief valbeugels e.d.) En dat voor een motor die ik daarna vrijwel nooit meer nodig heb. Want ik voorspel dat de meesten nu gaan wachten tot ze 24 zijn en dus in 1 x zwaar kunnen gaan rijden. Nog een detail. Wij (Nederland) zijn het enige land waar een motorrijder, jonger dan 24 jaar, alle cat. moet doorlopen. Dit terwijl in de andere landen een "zij-instroom" mogelijk is. D.w.z. dat een leerling van 21 jaar, zonder motorrijbewijs, zo kan instappen in de "middencat" Nee, deze moet in Nederland ook beginnen op de 125 cc. Schijnt een vertaalfout te zijn van de wet. De Bovag is al aan het praten met de Minister. Ik hoop dat de Bovag daar wint.

marijke48
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2013 18:35

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door marijke48 »

Mijn zoon van bijna 22 jaar is ook de pineut ,is op 22 november gezakt voor zijn avd ,op 15 januarie laaste kans toen lag er een laag sneeuw.
Hij baalt als een stekker.Nationale ombustman gemailt,die is doorgestuurd naar CBR ,bellen ze je op met een **** praatje .
Gemaild naar de pers voorlichter van minister Schultz ,die niet heeft op gelet naar de nederlandse vertaling ,want daar zit de fout.
Wacht nog op antwoord,mail is wel ontvangen krijg zo snel mogelijk andwoord.
de RAI heeft een mail gestuurd naar minister Schultz , ze wachten nog op antwoord.
Ik ben bang dat het voor alle bijna 2500 leerlingen die gedupeerd zijn een hard gelach word .
Ik vind dit schandalig de jeugd zo op kosten jagen.

De betere
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 okt 2008 22:53

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door De betere »

Het probleem zit voornamelijk bij de gemeentes, of eigenlijk het RDW omdat de datum van aanvragen bindend is.
Dit keer kan het CBR er niks aan doen. ook al zouden ze nu alles inhalen.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Het wordt nog gekker. De Minister heeft inmiddels door dat ze een fout heeft gemaakt. Deze fout gaat ze herstellen. Maar........... De groep 21-22 jarigen die afgelopen jaar theorie en AVB heeft gedaan en net de AVD niet op tijd (voor 19-01) heeft gehaald vallen tussen de wal en het schip. Die moeten of over 1 jaar alles opnieuw doen OF nu op de 125 cc en dan volgend jaar weer examen doen op de middencat. En dat door een fout die bij de MINISTER ligt. Schande!!!

ZIE HIER

SAhil89NL
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2013 18:42

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door SAhil89NL »

Beste,

ik heb mijn motor theorie en AVB examen gehaald midden en eind 2012.. door geld gebrek kon ik niet afrijden voordat de nieuwe wetswijziging begint.. en toen kwam de bom!

het blijkt dus, net als jullie, dat ik al mijn geld verspilt heb aan niets :)
want, zoals jullie al weten kunnen wij alleen nog afrijden op een motor.. die niet sneller gaat dan een bromfiets? en dan kunnen we lekker weer gaan dokken na onze 24ste, voor een zwaardere motor :) !!


om mijn pech nog leuker te maken verloopt mijn theorie en avb net voordat ik 24 wordt.. voor andere is het ook idd vervelend om niet te kunnen afrijden NET voor de nieuwe datum, door sneeuw e.d.

als iemand goed nieuws heeft dan hoor ik/ WIJ dat graag !!!

groet,










om het pech nog groter te maken, wanneer ik eind van dit jaar net 24 wordt is ook NET mijn motor theorie en avb verlopen..

en dat doet pijn..aan mijn portomonee en tijd !!

K91s
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2014 05:49

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door K91s »

Mij is dus precies overkomen wat TS beschrijft. Ik heb ook het AVB op zwaar vermogen behaald en was toen ook 22, nu 23 jaar. Uiteindelijk werd mijn AVD examen maar liefst 2x uitgesteld door de sneeuw en moest ik afrijden op een A1 motor.

Nu, even later, hebben ze de wet weer doodleuk gewijzigd. Ik heb in principe recht op het A2 rijbewijs door deze wijziging welke wederom geweest is in mijn nadeel.

Als TROS kan helpen zouden een hele hoop mensen daar blij van worden :)

Mijn topic: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 2&t=145133

daffyduck80
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:35

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door daffyduck80 »

K91s schreef:Mij is dus precies overkomen wat TS beschrijft. Ik heb ook het AVB op zwaar vermogen behaald en was toen ook 22, nu 23 jaar. Uiteindelijk werd mijn AVD examen maar liefst 2x uitgesteld door de sneeuw en moest ik afrijden op een A1 motor.

Nu, even later, hebben ze de wet weer doodleuk gewijzigd. Ik heb in principe recht op het A2 rijbewijs door deze wijziging welke wederom geweest is in mijn nadeel.

Als TROS kan helpen zouden een hele hoop mensen daar blij van worden :)

Mijn topic: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 2&t=145133
Hoe cru het ook is of jij AVB op zwaar hebt gehaald doet niet terzake het gaat om het deel AVD en dat heb je dus niet gehaald.
Dat dit helaas door sneeuw is gekomen is nu eenmaal niet bij het CBR neer te leggen, maar alle rijscholen wisten dit al heel lang en hebben erg lang gewacht om leerlingen toch voor die tijd op te kunnen laten gaan.

Ik zat zelf ook in die periode en mijn rijschool vroeg zelfs aan mij of ik mijn examen wilde verschuiven omdat ik toch zwaar mag rijden ivm leeftijd voor een andere leerling die dat niet had.
Dus ze hebben bij het CBR mijn examen verplaatst naar de andere leerling en ik kreeg de week erop examen op haar datum.
Dus alleen het CBR de schuld geven of de Overheid ( want laten we eerlijk zijn te jong op een snelle motor levert veel lijken op dat is al vaak genoeg bewezen) is not done.
Je rijschool wist dit al een jaar van te voren en hadden je veel beter kunnen begeleiden

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

daffyduck80 schreef: Hoe cru het ook is of jij AVB op zwaar hebt gehaald doet niet terzake het gaat om het deel AVD en dat heb je dus niet gehaald.
Dat dit helaas door sneeuw is gekomen is nu eenmaal niet bij het CBR neer te leggen, maar alle rijscholen wisten dit al heel lang en hebben erg lang gewacht om leerlingen toch voor die tijd op te kunnen laten gaan.

Dus alleen het CBR de schuld geven of de Overheid ( want laten we eerlijk zijn te jong op een snelle motor levert veel lijken op dat is al vaak genoeg bewezen) is not done.
Je rijschool wist dit al een jaar van te voren en hadden je veel beter kunnen begeleiden
Inderdaad niet kies om de schuld bij alleen het CBR of de overheid te leggen. Rijscholen hebben volop geadverteerd. IK heb zelf vele advertenties gezien en geplaatst dat de derde rijbewijsrichtlijn per 19 januari een feit zou zijn. En daar veranderde niet alleen dingen voor het A rijbewijs maar ook voor ALLE andere rijbewijzen. Dus A, C, D en E. Je legt de schuld overal maar je vergeet er 1. De Leerling!! Ook die heeft een verantwoording toch? Die wil een rijbewijs halen en met internet is in enkele seconden alle info zo oproepbaar.

daffyduck80
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:35

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door daffyduck80 »

@ Instructeur69

Dat klopt maar we zijn het hier gewend de consument maakt nooit fouten.
Ik geef ook alleen mijn eerlijke mening mijn rijschool deed er genoeg moeite voor.
Ik heb er in die tijd ook zat gezien die wel dachten dat ze konden rijden dus wat mij betreft zouden de regels voor jongeren nog veel strakker mogen.
Ik zou liever eerst zien veel ervaring in de auto en dan pas na 25 a 26 op voor motor.

K91s
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2014 05:49

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door K91s »

daffyduck80 schreef: ( want laten we eerlijk zijn te jong op een snelle motor levert veel lijken op dat is al vaak genoeg bewezen) is not done.
Leeftijd heeft er in mijn opinie niet veel mee te maken, ik blijf er bij dat het je volwassenheid moet zijn die je gebruikt bij het rijden. Iemand van 45 kan nog veel gevaarlijker rijden dan iemand van 23.

En een motor die maximaal 110 rijdt. Veilig? Daar zijn verschillende discussies over gaande...

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR,Motorrijbewijs en EU wetgeving 19 Januari

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

K91s schreef: Leeftijd heeft er in mijn opinie niet veel mee te maken, ik blijf er bij dat het je volwassenheid moet zijn die je gebruikt bij het rijden. Iemand van 45 kan nog veel gevaarlijker rijden dan iemand van 23
Leeftijd heeft er wel degelijk mee te maken. De grootste risicogroep in het verkeer zijn de 18 tot 24 jarigen. Deze hebben volgens onderzoek een ongevalskans die 6 x zo hoog zijn als die van andere groepen. Vreemd vind ik dan altijd dat juist die groep, die dus zoveel ongelukken maakt en er voor zorgt dat de verzekeringspremies de pan uit rijzen, roepen dat mensen van boven de 65 jaar het rijbewijs moet worden afgepakt. Terwijl deze mensen juist veel minder ongevallen veroorzaken.
K91s schreef:En een motor die maximaal 110 rijdt. Veilig? Daar zijn verschillende discussies over gaande...
Eens! Het probleem met de derde rijbewijsrichtlijn is dat men regels heeft verzonnen en de uitvoering aan de lidstaten hebben overgelaten. Ik ben voorstander van het Duitse model. Daar kan men vanaf 16 jaar lessen en examen doen op de A1 motor. Als men dan het A1 rijbewijs heeft mag men niet rijden op de snelweg en de autoweg. En dat is inderdaad veel veiliger dan 110 km/h op se snelweg waar men dikwijls 130 of harder rijdt. Hoe krom het allemaal is kun je bij het CBR zien. Er zijn examinatoren die weigeren met een A1 de snelweg op te gaan tijdens het examen. En gelijk hebben ze!

Gesloten