LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] motor rijbewijs licht/zwaar probleem, hulp nodig .

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
simons112
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2013 22:07

motor rijbewijs licht/zwaar probleem, hulp nodig .

Ongelezen bericht door simons112 »

Ik heb een probleem :

september 2012 heb ik mijn motor rijbewijs gehaald , word in april 21 maar ik heb hem vorig jaar toch maar gehaald ivm de nieuwe regeling. Dit zou betekenen dat ik 2 jaar 25kw zou moeten rijden en dan automatisch over zou gaan na zwaar .

het probleem
ik wou mijn e achter b halen en deze gelijk mee op een nieuw pasje laten zetten . dit heb ik dus gedaan vorige week , maar nou ben ik er net toevallig vorige week achter gekomen dat ik nu onder de nieuwe regeltjes val . ik mag Wel 35kw rijden maar moet wel over 2 jaar weer een examen doen .

wat kan ik hier aan doen . Ik heb niet voor niets vorig jaar mijn rijbewijs gehaald . In september heb ik nergens gelezen dat dit ging gebeuren , anders had ik hem al lang aangevraagd.

dit las ik dus vorige week op de cbr site


Let op besluit tot afgifte!
Op dit moment kennen we de categorieën A(licht) en A(zwaar). Vanaf 19 januari 2013 worden dit de
categorieën A1, A2 en A(nieuw). Als u nu nog geen rijbewijs van de categorie A heeft, is het volgende
van belang.
Als u examen doet voor A(licht) vóór 19 januari 2013 gaat u dan tijdig naar de gemeente om het rijbewijs aan
te vragen. Het moment waarop het besluit tot afgifte door de gemeente wordt genomen, is bepalend voor
de vraag of u een rijbewijs met het oude model (A(licht)) krijgt of het nieuwe model (A2). Als het besluit tot
afgifte is genomen vóór 19 januari 2013, krijgt u een rijbewijs met het oude model. Of u het rijbewijs dan
vervolgens pas na deze datum ophaalt, maakt geen verschil. U moet het rijbewijs wel binnen 3 maanden
ophalen, want anders wordt het rijbewijs ongeldig.
Wanneer het besluit tot afgifte op of ná 19 januari 2013 wordt genomen, krijgt u een rijbewijs volgens het
nieuwe model (A2). Dan zult u niet automatisch de hogere categorie - A (onbeperkt) - krijgen. De leeftijdsnormen
van voor deze datum gelden wel voor u. Het rijbewijs A2 geeft in dit geval de bevoegdheid om op
een motor te rijden van de categorieën A1 en A2. Als u rijbewijs A (onbeperkt) wilt, dan mag u hiervoor
praktijkexamen doen mits u 2 jaar A2 hebt.

stofzuigertje

Re: motor rijbewijs licht/zwaar probleem, hulp nodig .

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag het CBR eens want een gemeente kan ook een foutje maken.

De betere
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 okt 2008 22:53

Re: motor rijbewijs licht/zwaar probleem, hulp nodig .

Ongelezen bericht door De betere »

Er is niks aan te doen, dit was tevens de reden dat het CBR op 18 januari geen motor examens afnam.
omdat je hem dan op 21 januari pas kon aanvragen.

Het CBR kan hier niks aan doen, de gemeentes hebben de knop om gezet.

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... er2012.pdf

simons112
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2013 22:07

Re: motor rijbewijs licht/zwaar probleem, hulp nodig .

Ongelezen bericht door simons112 »

oke ,

was er al bang voor maar alnog vind ik het zeer jammer.
het stond in september nog nergens voor mijn weten.

1 voordeel heb ik wel , ik mag nu 35 kw rijden inplaats van de oorspronkelijke 25 , dus een beetje meer brommer .

toch bedankt !

Gesloten