LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Farmer112
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2015 18:06

Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Farmer112 »

Goedenavond,

Ik heb zojuist gehoord dat mijn rijschool waar ik motor rijlessen heb gevolgd hier mee gestopt is ivm. het niet willen aanschaffen van nieuwe motoren.

Ik ben vlak voor 2013 begonnen met het lessen aangezien ik mijn motor rijbewijs voor de nieuwe regeling wilde halen, toen enkele lessen los gekocht, daarna een pakket gekocht.
Ik heb toen mijn bijzondere verrichtingen gehaald, helaas met 1 fout te veel gezakt op mijn theorie examen.
Meerdere malen het theorie examen geprobeerd te halen, maar niet gelukt ivm prive redenen.
Toen ben ik er mee gestopt, nog enkele keren contact gehad met mijn toenmalig rij-instructeur dat ik het weer wilde gaan oppakken al is het hier nooit van gekomen.

Toendertijd heb ik aan hem gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen gezien de prive omstandigheden, maar kreeg ik het antwoord dat dit niet kon aangezien hier al belasting over betaald was.
Daar heb ik genoegen meegenomen aangezien ik m'n rijbewijs sowieso wel wilde gaan halen.
Nu blijkt het dus dat de rijschool gestopt is met motor rijlessen zonder hier mij ook maar enigszins op de hoogte ervan te brengen.

Helaas heb ik hier zelf totaal geen idee van wat ik hiermee aanmoet, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen!

mvg,

Bart.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Je verlies nemen, lijkt me. Je was zelf gestopt, dus wat moeten zij dan doen, alsnog rijlessen geven wanneer het jou uitkomt zonder dat ze daar motoren voor hebben? Lijkt me nogal onredelijk.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt betaald voor een dienst die niet meer geleverd wordt. Je hebt dan recht op je geld terug. In beginsel geld wel een verjaringstermijn van vijf jaar. Hiervan kan in de algemene voorwaarden worden afgeweken in jouw nadeel tot een jaar. De algemene voorwaarden moeten wel ter hand worden verstrekt. Verjaringstermijn zijn te stuiten, waarop dezelfde termijn opnieuw begint te lopen. Ik neem alleen wel aan dat je dit niet hebt gedaan, althans niet kunt bewijzen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Je hebt betaald voor een dienst die niet meer geleverd wordt.
In alle situaties ja? Lijkt me dat een bedrijf daar best voorwaarden aan zou kunnen stellen, zoals bijvoorbeeld een volle prijs per losse les t.o.v. korting voor een pakket.

Farmer112
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2015 18:06

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Farmer112 »

Julie4444 schreef:Je verlies nemen, lijkt me. Je was zelf gestopt, dus wat moeten zij dan doen, alsnog rijlessen geven wanneer het jou uitkomt zonder dat ze daar motoren voor hebben? Lijkt me nogal onredelijk.
Ik heb de rijschool nooit verteld dat ik in enige zin stop, dus ben ik theoretisch gezien niet gestopt.
alfatrion schreef:Je hebt betaald voor een dienst die niet meer geleverd wordt. Je hebt dan recht op je geld terug. In beginsel geld wel een verjaringstermijn van vijf jaar. Hiervan kan in de algemene voorwaarden worden afgeweken in jouw nadeel tot een jaar. De algemene voorwaarden moeten wel ter hand worden verstrekt. Verjaringstermijn zijn te stuiten, waarop dezelfde termijn opnieuw begint te lopen. Ik neem alleen wel aan dat je dit niet hebt gedaan, althans niet kunt bewijzen.
De rijschool/instructeur heeft mij nooit iets verteld over algemene voorwaarden of het verjaren van lessen oid. ik ben op de motor gestapt en gaan lessen, geen papieren aan te pas gekomen.
Ook is hier niets te vinden op de site van de rijschool.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Farmer112 schreef:
Julie4444 schreef:Je verlies nemen, lijkt me. Je was zelf gestopt, dus wat moeten zij dan doen, alsnog rijlessen geven wanneer het jou uitkomt zonder dat ze daar motoren voor hebben? Lijkt me nogal onredelijk.
Ik heb de rijschool nooit verteld dat ik in enige zin stop, dus ben ik theoretisch gezien niet gestopt.
Farmer112 schreef:Goedenavond,

Ik heb zojuist gehoord dat mijn rijschool waar ik motor rijlessen heb gevolgd hier mee gestopt is ivm. het niet willen aanschaffen van nieuwe motoren.

Ik ben vlak voor 2013 begonnen met het lessen aangezien ik mijn motor rijbewijs voor de nieuwe regeling wilde halen, toen enkele lessen los gekocht, daarna een pakket gekocht.
Ik heb toen mijn bijzondere verrichtingen gehaald, helaas met 1 fout te veel gezakt op mijn theorie examen.
Meerdere malen het theorie examen geprobeerd te halen, maar niet gelukt ivm prive redenen.
Toen ben ik er mee gestopt, nog enkele keren contact gehad met mijn toenmalig rij-instructeur dat ik het weer wilde gaan oppakken al is het hier nooit van gekomen.

Toendertijd heb ik aan hem gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen gezien de prive omstandigheden, maar kreeg ik het antwoord dat dit niet kon aangezien hier al belasting over betaald was.
Daar heb ik genoegen meegenomen aangezien ik m'n rijbewijs sowieso wel wilde gaan halen.
Nu blijkt het dus dat de rijschool gestopt is met motor rijlessen zonder hier mij ook maar enigszins op de hoogte ervan te brengen.

Helaas heb ik hier zelf totaal geen idee van wat ik hiermee aanmoet, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen!

mvg,

Bart.
Je bent zelf verantwoordelijk om dan te regelen dat de lessen weer beginnen. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de instructeur, als jij jaren niets van je laat horen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vraag gewoon (schriftelijk) je geld terug voor zover je wel betaald heb voor rijlessen maar die niet hebt genoten. Daar heb je recht op! Voor de rest gewoon een andere rijschool opzoeken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Vraag gewoon je geld terug. Daar heb je recht op!
Daar ben ik niet zo zeker van alfa. Als de lessen deel zijn van een kortingspakket en TS er maar een paar heeft gebruikt lijkt mij ook dat die korting komt te vervallen en dat de genomen lessen als los verrekend worden.. En dat zou volledig terecht zijn.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volledig onterecht, want de rijschool levert een wanprestatie. Stel er is een overeenkomst gesloten waarbij de rijschool 10 lessen voor x euro zou leveren. Als er 4 zijn geleverd dan heeft TS recht op 60% van x.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... als het om een pakket gaat, moeten die lessen dan niet binnen een bepaalde tijd af worden genomen?

Het zou even wat wezen, krijg ik (nou ja, mijn vrouw (beter gezegd wij samen)) een kleintje, nemen we meteen een lespakket van een les of 40, en als het jong 18 is, en de lessen 3 x zo duur zijn, kan meneertje (of mevrouwtje) in verhouding lekker goedkoop lessen. En als het net zo'n centenknijper als zijn vader is, dan wacht hij tot hij 40 is, dan zijn de lessen 6 x zo duur als ik ervoor betaald heb. Is dat jong even spekkoper!

Maar zo werkt het natuurlijk niet.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:Volledig onterecht, want de rijschool levert een wanprestatie. Stel er is een overeenkomst gesloten waarbij de rijschool 10 lessen voor x euro zou leveren. Als er 4 zijn geleverd dan heeft TS recht op 60% van x.
Waarom zijn maar 4 van de 10 lessen geleverd?
Omdat TS de lessen niet af wilde nemen. Daar is 2 jaar wel gelegenheid voor geweest.
Hierdoor heeft rijschool de overeenkomst niet uit kunnen voeren.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Alfa, ik denk niet dat je zo zwart-wit de schuld op de rijschool kan schuiven. Het is hier de TS die zelf stopte en jaren niets van zich liet horen. Het is van de zotten om dan een 1:1 percentage terug te eisen of verwijten naar de rijschool te richten. TS doet dit zelf. Hij stopte en hij liet niets horen. Je mag ervan uit gaan dat die school wel meer leerlingen heeft en het initiatief mag toch echt wel bij de klant liggen.

De klant heeft zich in die zin niet aan de overeenkomst gehouden omdat hij de lessen niet afnam. Moet hij zelf weten natuurlijk, maar als je dan geen duidelijke afspraken maakt en verder jaren niets van je laat horen is het ook niet gek dat ze niet actief gaan informeren. De school heeft hem blijkbaar 2 jaar de gelegenheid gegeven om alsnog de lessen af te nemen. Nu kunnen ze het niet meer, maar TS had ook best wel wat eerder mogen reageren.

Wat betreft die kortingen, zo werkt het dacht ik wel bij sportschool abonnementen en dergelijke. Waarom zou dit anders zijn?

En nog weten we niet wat de voorwaarden zijn. TS had gewoon door moeten gaan met lessen of duidelijk afspraken op papier moeten laten zetten oid.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door witte angora »

Farmer112 schreef: Ik ben vlak voor 2013 begonnen met het lessen

Oftewel, eind 2012. Bijna 3 jaar geleden dus.


Toen ben ik er mee gestopt, nog enkele keren contact gehad met mijn toenmalig rij-instructeur dat ik het weer wilde gaan oppakken al is het hier nooit van gekomen.

Wie het initiatief tot die gesprekken heeft genomen staat er niet bij. Maar er is meerdere malen over gesproken. Hoeveel tijd en energie moet de rijschool er nog in stoppen om Bart zover te krijgen dat hij alsnog het examen gaat doen?

Toendertijd heb ik aan hem gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen gezien de prive omstandigheden, maar kreeg ik het antwoord dat dit niet kon aangezien hier al belasting over betaald was.
Daar heb ik genoegen meegenomen aangezien ik m'n rijbewijs sowieso wel wilde gaan halen.

Toen kon Bart zijn geld al niet terug krijgen, waarom nu dan wel? Hij kon zijn lessen afnemen, een andere mogelijkheid was er niet. Nu is de rijschool gestopt met motorrijlessen. Moeten ze dan verplicht hiermee doorgaan alleen maar omdat Bart niet weet wanneer hij met dat examen verder wil?

Ik heb toen mijn bijzondere verrichtingen gehaald, helaas met 1 fout te veel gezakt op mijn theorie examen.
Meerdere malen het theorie examen geprobeerd te halen, maar niet gelukt ivm prive redenen.

En als hij zijn theorie toen wel gehaald had, had hij dan ook recht op geld terug? Of recht op lessen die hij niet nodig had? Want het enige wat ontbrak was de theorie. Wat me verbaast, want het is al vele jaren zo dat je éérst je theorie moet halen, pas daarna kun je je praktijk examen doen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
Farmer112 schreef: Ik ben vlak voor 2013 begonnen met het lessen

Oftewel, eind 2012. Bijna 3 jaar geleden dus.


Toen ben ik er mee gestopt, nog enkele keren contact gehad met mijn toenmalig rij-instructeur dat ik het weer wilde gaan oppakken al is het hier nooit van gekomen.

Wie het initiatief tot die gesprekken heeft genomen staat er niet bij. Maar er is meerdere malen over gesproken. Hoeveel tijd en energie moet de rijschool er nog in stoppen om Bart zover te krijgen dat hij alsnog het examen gaat doen?

Toendertijd heb ik aan hem gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen gezien de prive omstandigheden, maar kreeg ik het antwoord dat dit niet kon aangezien hier al belasting over betaald was.
Daar heb ik genoegen meegenomen aangezien ik m'n rijbewijs sowieso wel wilde gaan halen.

Toen kon Bart zijn geld al niet terug krijgen, waarom nu dan wel? Hij kon zijn lessen afnemen, een andere mogelijkheid was er niet. Nu is de rijschool gestopt met motorrijlessen. Moeten ze dan verplicht hiermee doorgaan alleen maar omdat Bart niet weet wanneer hij met dat examen verder wil?

Ik heb toen mijn bijzondere verrichtingen gehaald, helaas met 1 fout te veel gezakt op mijn theorie examen.
Meerdere malen het theorie examen geprobeerd te halen, maar niet gelukt ivm prive redenen.

En als hij zijn theorie toen wel gehaald had, had hij dan ook recht op geld terug? Of recht op lessen die hij niet nodig had? Want het enige wat ontbrak was de theorie. Wat me verbaast, want het is al vele jaren zo dat je éérst je theorie moet halen, pas daarna kun je je praktijk examen doen.

Vooral ivm die "priveredenen". Daar kan een rijschoolhouder ook niet zoveel van vinden lijkt me.

Farmer112
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2015 18:06

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Farmer112 »

Waarom word er zo op gehamerd dat ik mijn geld terug wil?
Ik heb nergens gezegd dat ik nu mijn geld terug wil, het enige wat ik heb gevraagd is wat ik hiermee aanmoet.

Ik weet prima dat ik niet handig heb gehandeld met het zo lang uitstellen, maar misschien is dat ook niet mijn keuze geweest.
Waarom ik hier mijn verhaal heb gedaan is puur om te weten te komen waar ik evt. recht op heb en of ik er iets aan kan doen, niet om als kleuter behandeld te worden( met het oog op de eerste reactie van witte angora.)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Zoals aangegeven in mijn eerste post: je verlies nemen (maar dat is mijn viewpoint).
Alfa begon over je geld terugeisen, en dat is waarom andere gebruikers daarover spreken, in reactie op die uitspraken van alfa.

Misschien kun je het zien als tip voor de toekomst: als je een lespakket of vergelijkbaar product afneemt, zorg dat je erg duidelijk schriftelijke afspraken maakt, of van te voren naar dit soort dingen informeert en dit dan ook weer op papier laat zetten (bijvoorbeeld per e-mail laat bevestigen), als je de indruk hebt dat je niet "normaal" de lessen kan afnemen. Zomaar jaren niets laten weten sterkt je absoluut niet in je zaak dus daar kan je denk ik niets concreets mee.

Zoals het nu is kan je er naar mijn idee niets mee naast bij een andere school te gaan lessen en dan daar duidelijk te communiceren en afspraken te maken als je tijdelijk wil stoppen.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 10 aug 2015 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Farmer, lezen kun je niet. Ik heb jou in beide reacties beslist niet als een kleuter behandeld, lees nog maar eens goed. Ik heb alleen maar een vraag gesteld:
Hmmm... als het om een pakket gaat, moeten die lessen dan niet binnen een bepaalde tijd af worden genomen?
De rest van het verhaal is alleen maar illustratief om te laten zien dat er een grens is aan de tijd dat je die lessen af kan nemen.

Verder snap ik niet wat je wil. Je wilt geen geld terug, lessen heb je niet meer nodig, want voor de praktijk was je al geslaagd, maar niet voor de theorie, dus wat wil je nu?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Verder snap ik niet wat je wil. Je wilt geen geld terug, lessen heb je niet meer nodig, want voor de praktijk was je al geslaagd, maar niet voor de theorie, dus wat wil je nu?
Je kan niet voor de praktijk slagen zonder geldige theorie. TS moet dus alsnog lessen als hij een geldig rijbewijs wil voor de motor (of ik heb iets gemist?).

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja Julie, je hebt iets gemist, en ik heb het ook niet helemaal goed gelezen.

Dat staat in dat grote kader. Daar zet ik ook al mijn vraagtekens bij het geheel. Topicstarter beweert geslaagd te zijn voor de bijzondere verrichtingen, maar de theorie op één vraag na niet gehaald te hebben. Ik maakte daarvan dat hij voor de praktijk geslaagd is. Alhoewel ik nog steeds niet snap hoe iemand zonder theorie een deel van het praktijkexamen kan doen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijschool gestopt, maar het niet laten weten. help!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Ja Julie, je hebt iets gemist, en ik heb het ook niet helemaal goed gelezen.

Dat staat in dat grote kader. Daar zet ik ook al mijn vraagtekens bij het geheel. Topicstarter beweert geslaagd te zijn voor de bijzondere verrichtingen, maar de theorie op één vraag na niet gehaald te hebben. Ik maakte daarvan dat hij voor de praktijk geslaagd is. Alhoewel ik nog steeds niet snap hoe iemand zonder theorie een deel van het praktijkexamen kan doen.
Hoe het bij motorrijles werkt weet ik niet, maar bij autorijles kun je een zogenaamde "tussentijdse toets" doen waarmee je je bijzondere verrichtingen kan halen, zodat je tijdens het feitelijke examen alleen een stukje hoeft te rijden. De bijzondere manoeuvres hoef je dan niet meer te halen tenzij je je examen niet haalt, want dan moet het opnieuw.

Ik ging er dus van uit dat TS een tussentijdse toets gedaan heeft en daar de manoeuvres alvast gehaald heeft, en dus géén praktijkexamen heeft afgerond, want dat kan niet zonder geldige theorie.

Maar ook de manoeuvres gehaald bij een tussentijdse toets zijn maar beperkt geldig, dus nu niet meer van toepassing als TS alsnog examen moet/wil doen.

Heb ik dat goed begrepen, of zit ik er nu helemaal naast? :lol:

Gesloten