LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR: een fijne organisatie

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Mijn vrouw wilde vandaag haar (her)examen afleggen voor het rijbewijs B (faalangst examen)
Ter plaatse bleek dat het af te leggen examen werd niet afgenomen.
De reden is dat haar Theoriecertificaat 1 dag (!) verlopen is.

Ik ben erg verbaasd hierover.
De rijschool, heeft de aanvraag ingediend.
Die heeft geen terugkoppeling vanuit het CBR gekregen dat een examen op 4 mei niet meer mogelijk zou zijn.
Dit had mijns inziens wél zo moeten zijn.
Ik verwijt het CBR dan ook dat dit niet aangegeven is. Bij aanmelding voor de datum van 4 mei 2017 had er een sein 'op rood' moeten staan. Dan hadden we een datum eerder kunnen kiezen, of indien dat niet mogelijk was, kunnen zorgen voor een geldig theoriecertificaat.

Ik heb het CBR het volgende voorgesteld:
- Het examen alsnog afnemen, onder de conditie dat het oude certificaat als geldig wordt aangemerkt, zonder extra kosten.
- Het examengeld welke betaald is, in totaal € 270.- incl. de kosten voor de huur van de auto en een les voorafgaand aan het examen, terug te storten op de rekening van mijn vrouw
Ik reken dan nog niet de extra lessen mee die mijn vrouw voorafgaand aan het examen gevolgd heeft, die kosten zijn nog veel hoger.

De voorkeur (natuurlijk) gaat uit naar het alsnog afleggen van het examen, zonder extra kosten, binnen een redelijke termijn van ca. 6 weken na dit schrijven.
Dit omdat er wéér kosten gemaakt zullen worden voor lessen om de kennis op peil te houden.

Ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren en anders wordt het een klusje Ombudsman vrees ik.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoezo is dit een fout van het CBR? Het CBR heeft als eis dat men een geldig theoriecertificaat meebrengt en gaat er dus vanuit dat iemand die een examen inplant, deze dan ook heeft. Niks geen terugkoppeling, maar gewoon gezond verstand. Het schijnt dat jij en je vrouw niet de moeite hebben genomen om even te kijken wanneer het theoriecertificaat is behaald, voordat je de datum hebt uitgekozen. Ik denk dat er geen mogelijkheid om iets te bereiken bij het CBR, behalve een plekje op korte termijn bij een theorie-examen.

En ik denk ook dat de Ombudsman aangeeft dat je zelf ook wel had moeten weten wanneer het theoriecertificaat verloopt. En of het nou 1 dag is of 1 jaar, dat maakt dan totaal niet uit. Die grenzen zijn er juist om het duidelijk te maken en onduidelijkheid te voorkomen.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Wij hebben de aanvraag niet ingediend, maar de rijschool.
Die heeft ook niet zitten opletten, dat is waar. Echter een 'sein op rood' had dit wel duidelijk gemaakt.
Zo moeilijk moet het niet zijn om dat in te bouwen in hun computersystemen.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

JanTinusPlukvet schreef:Wij hebben de aanvraag niet ingediend, maar de rijschool.
Die heeft ook niet zitten opletten, dat is waar. Echter een 'sein op rood' had dit wel duidelijk gemaakt.
Zo moeilijk moet het niet zijn om dat in te bouwen in hun computersystemen.
Zo moeilijk moet het niet zijn om je eigen administratie op orde te houden.

Lekker makkelijk hè, je eigen onkunde op de grote boze instanties afschrijven.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Je moet een rijschool machtigen! Daar heb je zelf geen vat op.
Je kan dus zelf geen examen aanvragen

Overigens is het geen 'rocket science' om een tool in je computersysteem te maken die wél een sein 'groen' of 'rood' geeft.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door BL2 »

Als je de schuld (nu) bij de rijschool legt, dan zou ik daar eens in gesprek gaan.....

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ook dat zal ik zeker doen.
Echter die krijgt ook geen sein rood of groen. Dat zou wel een stuk makkelijker zijn voor een ieder

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

JanTinusPlukvet schreef:Je moet een rijschool machtigen! Daar heb je zelf geen vat op.
Je kan dus zelf geen examen aanvragen

Overigens is het geen 'rocket science' om een tool in je computersysteem te maken die wél een sein 'groen' of 'rood' geeft.


Het is 100% onmogelijk om dat te kunnen weten aangezien u niet weet met wat voor systemen ze werken, en je blijft verantwoordelijk voor een geldig theoriecertificaat, heeft een machtiging niks mee te maken.

Maar blijf vooral uw onkunde afschrijven op het CBR...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door olaf79 »

JanTinusPlukvet schreef:Je moet een rijschool machtigen! Daar heb je zelf geen vat op.
Je kan dus zelf geen examen aanvragen

Overigens is het geen 'rocket science' om een tool in je computersysteem te maken die wél een sein 'groen' of 'rood' geeft.
Dat is een veel lastigere kwestie dan je zou denken want dan moeten er allerlei systemen gaan praten met elkaar.

Overigens ben ik het volledig eens met de anderen. Het is je eigen verantwoording om als volwassene hier aan te denken en te checken of het allemaal in orde is. Dat soort verantwoordelijkheden horen bij het volwassen zijn en het (toekomstig) bezit van een rijbewijs.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

olaf79 schreef:Dat is een veel lastigere kwestie dan je zou denken want dan moeten er allerlei systemen gaan praten met elkaar.
Dat lijkt me niet, de rijschool moet op de CBR website een aanmelding doen. dus 'allerlei systemen' is niet van toepassing

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

JanTinusPlukvet schreef:
olaf79 schreef:Dat is een veel lastigere kwestie dan je zou denken want dan moeten er allerlei systemen gaan praten met elkaar.
Dat lijkt me niet, de rijschool moet op de CBR website een aanmelding doen. dus 'allerlei systemen' is niet van toepassing

Blijkbaar weet je alles van IT, wellicht kan je mij uitleggen hoe je een rood sein zelf zal realiseren, een xml-feed of een MySQL query lijkt mij onwensenlijk ivm beveiliging, wellicht een SSH client API?

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ik ken hun software niet. Wel andere.
Een module 'signaleringen' hebben vrijwel alle facilitaire programma's waarin je uiterste datums kunt ingeven en die waarschuwen.
ik werk er dagelijks mee.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

JanTinusPlukvet schreef:Ik ken hun software niet. Wel andere.
Een module 'signaleringen' hebben vrijwel alle facilitaire programma's waarin je uiterste datums kunt ingeven en die waarschuwen.
ik werk er dagelijks mee.

Dus eigenlijk snap je er geen snars van en was het "makkelijk in te bouwen rood sein" maar wat dom nietszeggend gebrabbel?

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Wat nou 'gebrabbel'? Zo moeilijk is het niet. Vrijwel elk financieel programma heeft het ook ingebouwd om uiterste betaaldata in te geven.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

JanTinusPlukvet schreef:Wat nou 'gebrabbel'? Zo moeilijk is het niet. Vrijwel elk financieel programma heeft het ook ingebouwd om uiterste betaaldata in te geven.
Fijn dat je mijn standpunt nog even kracht bij zet.

Zolang jij met nietszeggende drogredennaties kom aanzetten blijf ik het kwalificeren als ''dom nietszeggend gebrabbel''

En wat heeft een financieel programma nou in vredesnaam met het database van het CBR te maken?
Het geeft niet dat je er geen zak van begrijpt, dat doet namelijk 99% van de bevolking niet, maar laat dan die ongefundeerde uitspraken achterwegen.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En die uiterste betaaldata zijn dan voor 1 klant en niet voor 100.000 potentiële klanten. Het systeem van theoriecertificaten staat los dan dat van praktijkexamens. Overigens wordt er direct bij de aanvraag aangegeven dat deelnemer aan een praktijkexamen een theoriecertificaat hoort te hebben. Dat is toch ook een rood licht? Als je niet aan de eisen voldoet, dan hoor je in dit geval niet in te schrijven, dat is toch niet zo moeilijk?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is bovendien niet ongebruikelijk dat iemand het praktijkexamen aanvraagt voordat hij het theoretisch examen heeft afgelegd.

Het is hoe dan ook vooral aan de rijschool om te weten aan welke formaliteiten je moet voldoen. Als iemand iets te verwijten is, dan is hij het.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Het mooie is dat ik net door iemand werd gewezen op de mogelijkheid 'mijn cbr' (inloggen met Digi-D)
Daar staan alle eerdere examens en ook het theorie examen op welke datum die zijn gedaan.
Zelfs het niet afgenomen examen van vandaag staat er al vermeld.
Het CBR is dus op de hoogte of iemand een theorie certificaat heeft of niet.
Wat mij betreft blijf ik dus bij mijn standpunt

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Student90 »

JanTinusPlukvet schreef:Het mooie is dat ik net door iemand werd gewezen op de mogelijkheid 'mijn cbr' (inloggen met Digi-D)
Daar staan alle eerdere examens en ook het theorie examen op welke datum die zijn gedaan.
Zelfs het niet afgenomen examen van vandaag staat er al vermeld.
Het CBR is dus op de hoogte of iemand een theorie certificaat heeft of niet.
Wat mij betreft blijf ik dus bij mijn standpunt
Natuurlijk zijn ze op de hoogte. Het examen wordt immers bij het CBR afgelegd. Dat betekend niet dat ze een extra systeem (extra kosten) in moeten bouwen om een singaal te geven als het theorie-examen niet (meer) geldig is; dat is de eigen verantwoordelijkheid. U kunt dit beter bij uw rijschool aankaarten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JanTinusPlukvet schreef:Het mooie is dat ik net door iemand werd gewezen op de mogelijkheid 'mijn cbr' (inloggen met Digi-D)
Daar staan alle eerdere examens en ook het theorie examen op welke datum die zijn gedaan.
Zelfs het niet afgenomen examen van vandaag staat er al vermeld.
Het CBR is dus op de hoogte of iemand een theorie certificaat heeft of niet.
Wat mij betreft blijf ik dus bij mijn standpunt
Prima, maar je gaat dit standpunt niet bij de Ombudsman of welke organisatie dan ook winnen. Je hebt een eigen verantwoording en het CBR zal jouw geen geld gaan terug geven of het vervallen theorie examen opnieuw geldig verklaren.

Het CBR heeft geen rode vlag systeem, ze vertrouwen erop dat iemand simpel weet dat als je op 3 mei 2016 je theorie haalt dat je begrijpt dat hij 1 jaar na dato op 4 mei 2017 is verlopen.

Gesloten