LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR: een fijne organisatie

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Aangezien ik geen examen mág aanvragen ga je ervan uit dat het goed komt als de rijschool dat doet.
Je gaat ervan uit dat zij wel kunnen oordelen of je aanvraag wel kan omdat ze inzicht hebben op de CBR site. Een klant kan niet weten wat een rijschoolhouder wel of niet ziet op de CBR site. Rijscholen blijken dat inzicht niet te krijgen op de CBR site. Was dat wel zo geweest, had de fout waarschijnlijk niet ontstaan. Daarbovenop: Fout had zéker niet ontstaan als ze gewaarschuwd hadden.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 mei 2017 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdragen verwijderd

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

JanTinusPlukvet schreef: Aangezien ik geen examen mág aanvragen ga je ervan uit dat het goed komt als de rijschool dat doet.
Je gaat ervan uit dat zij wel kunnen oordelen of je aanvraag wel kan omdat ze inzicht hebben op de CBR site. Een klant kan niet weten wat een rijschoolhouder wel of niet ziet op de CBR site. Rijscholen blijken dat inzicht niet te krijgen op de CBR site. Was dat wel zo geweest, had de fout waarschijnlijk niet ontstaan. Daarbovenop: Fout had zéker niet ontstaan als ze gewaarschuwd hadden.
Nogmaals, je had kunnen weten dat het certificaat zou verlopen, het is immers bekend wat de geldigheidsduur is.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 mei 2017 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic / aanvallende tekst verwijderd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door kweenie »

JanTinusPlukvet schreef:.
Aangezien ik geen examen mág aanvragen ga je ervan uit dat het goed komt als de rijschool dat doet.
Je gaat ervan uit dat zij wel kunnen oordelen of je aanvraag wel kan omdat ze inzicht hebben op de CBR site. Een klant kan niet weten wat een rijschoolhouder wel of niet ziet op de CBR site. Rijscholen blijken dat inzicht niet te krijgen op de CBR site. Was dat wel zo geweest, had de fout waarschijnlijk niet ontstaan.
Je gaat van allerlei zaken uit, zonder na te gaan of die uitgangspunten wel kloppen. Blijkbaar is je rijschool niet bij jullie nagegaan of de theorie nog geldig was? Dat lijkt mij dan eerder een fout van de rijschool dan van het CBR. Vreemd dat je zo blijft afgeven op het CBR, terwijl de rijschool hierin zeker niet vrijuit gaat.

Want, nogmaals, het staat je ook vrij om je examen al aan te vragen voordat je de theorie hebt gehaald of dat examen hebt aangevraagd. Dus hoe moet het CBR weten of je wel of niet bewust een examen aanvraagt waarvoor je nog niet de benodigde papieren hebt?

Overigens ook bijzonder dat je niet van het bestaan van 'mijn CBR' weet, omdat je via die website ook de rijschool moet machtigen om het examen aan te vragen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Want, nogmaals, het staat je ook vrij om je examen al aan te vragen voordat je de theorie hebt gehaald of dat examen hebt aangevraagd. Dus hoe moet het CBR weten of je wel of niet bewust een examen aanvraagt waarvoor je nog niet de benodigde papieren hebt?
Dat hoeft het CBR niet te weten, maar het CBR heeft wel genoeg informatie om te waarschuwen of er op de examendatum nog sprake is van een geldig theorie certificaat..

Menig poster houdt TS een spiegel voor, maar feit is dat er 2 partijen zijn die ontstane situatie hadden kunnen voorkomen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door sjohie »

JanTinusPlukvet schreef:Ook dat zal ik zeker doen.
Echter die krijgt ook geen sein rood of groen. Dat zou wel een stuk makkelijker zijn voor een ieder
De rijschoolhouder heeft toch wel "iets", zeg een administratie of simpel dossier, waarin de vorderingen per leerling worden bijgehouden, en deze toch redelijk kritieke datum in vermeld staat?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef: Menig poster houdt TS een spiegel voor, maar feit is dat er 2 partijen zijn die ontstane situatie hadden kunnen voorkomen.
Drie partijen zelfs, waarbij in mijn ogen de rijschool het meest te verwijten valt. Maar om de een of andere reden wil TS vooral klagen over het CBR.

Ja, het CBR had technisch gezien de website voor de rijschoolhouders zo kunnen aanpassen dat zijn ook andere informatie van de examinandus te zien zouden krijgen. Waarvoor je waarschijnlijk eerst weer een aparte machtiging van die examinandus moet regelen, omdat het immers om persoonlijke informatie van haar gaat. En waarbij je ook weer de situatie kunt krijgen dat mensen dat niet willen, wat je vervolgens dus ook weer moet inregelen....

Terwijl je ook kunt denken dat mensen die een rijbewijs willen halen toch in staat moeten zijn om de regels te kennen zonder dat ze daar steeds op gewezen hoeven te worden.
(Of om in het thema te blijven, dat als je de bebouwde kom binnen rijdt, je ook niet steeds erop gewezen hoeft te worden dat je daar maar 50 mag.)
Laatst gewijzigd door kweenie op 05 mei 2017 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef: Menig poster houdt TS een spiegel voor, maar feit is dat er 2 partijen zijn die ontstane situatie hadden kunnen voorkomen.
Drie partijen zelfs, waarbij in mijn ogen de rijschool het meest te verwijten valt. Maar om de een of andere reden wil TS vooral klagen over het CBR.

Ja, het CBR had technisch gezien de website voor de rijschoolhouders zo kunnen aanpassen dat zijn ook andere informatie van de examinandus te zien zouden krijgen. Waarvoor je waarschijnlijk eerst weer een aparte machtiging van die examinandus moet regelen, omdat het immers om persoonlijke informatie van haar gaat. En waarbij je ook weer de situatie kunt krijgen dat mensen dat buurt willen, wat je vervolgens dus ook weer moet inregelen....

Terwijl je ook kunt denken dat mensen die een rijbewijs willen halen toch in staat moeten zijn om de regels te kennen zonder dat ze daar steeds op gewezen hoeven te worden.
(Of om in het thema te blijven, dat als je de bebouwde kom binnen rijdt, je ook niet steeds erop gewezen hoeft te worden dat je daar maar 50 mag.)

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Student90 »

16again schreef:
kweenie schreef:Want, nogmaals, het staat je ook vrij om je examen al aan te vragen voordat je de theorie hebt gehaald of dat examen hebt aangevraagd. Dus hoe moet het CBR weten of je wel of niet bewust een examen aanvraagt waarvoor je nog niet de benodigde papieren hebt?
Dat hoeft het CBR niet te weten, maar het CBR heeft wel genoeg informatie om te waarschuwen of er op de examendatum nog sprake is van een geldig theorie certificaat..

Menig poster houdt TS een spiegel voor, maar feit is dat er 2 partijen zijn die ontstane situatie hadden kunnen voorkomen.
Zoals terecht is opgemerkt dient de vrouw van TS de rijschool via mijn.cbr te machtigen. Daar had de vrouw van TS zelf kunnen zien wanneer het theorie-examen verloopt. Dit staat ook op het papieren theorie-examen, dat de vrouw van TS bij de hand dient te hebben voordat het rijexamen wordt afgelegd.

Ik zie zo niet waarom het CBR nog meer checks in zou moeten bouwen.

Als er naast (de vrouw van) TS iemand laakbaar heeft gehandeld dan is dat de rijschool. De rij-instructeur had met de vrouw van TS bij het overleggen over een geschikte datum, tevens moeten vragen naar de verstrijkdatum van het theorie-examen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door olaf79 »

JanTinusPlukvet schreef:
olaf79 schreef:Dat is een veel lastigere kwestie dan je zou denken want dan moeten er allerlei systemen gaan praten met elkaar.
Dat lijkt me niet, de rijschool moet op de CBR website een aanmelding doen. dus 'allerlei systemen' is niet van toepassing
Ok jij hebt ook verstand van ICT systemen.

Een website koppelen aan een back office waar je dan ook nog officieel moet bijhouden wie wanneer welke certificaten behaald heeft en dit veilig moet ontsluiten via internet, dat is een projectje van 6-12 maanden dat een paar miljoen gaat kosten.

Dus gewoon beter zelf opletten en de belastingbetaler die kosten besparen.

stofzuigertje

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je vele leerlingen hebt die in 1e of 2e keer slagen binnen 1 jaar vergeet je de controle.
De rijschool van mijn zoon heeft alleen voor die 3x examen doen een controle en met 3 tot 4 lessen per week is ook die 3e keer vaak binnen 1 jaar.

Hij heeft het getest en iemand die wegens ongeval al 2 jaren oude had kon gewoon examen boeken, dus totaal geen waarschuwing.
Gezien de verplichte Digid inlog zou je dat wel verwachten op BSN nummer.....

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

stofzuigertje schreef:Als je vele leerlingen hebt die in 1e of 2e keer slagen binnen 1 jaar vergeet je de controle.
De rijschool van mijn zoon heeft alleen voor die 3x examen doen een controle en met 3 tot 4 lessen per week is ook die 3e keer vaak binnen 1 jaar.

Hij heeft het getest en iemand die wegens ongeval al 2 jaren oude had kon gewoon examen boeken, dus totaal geen waarschuwing.
Gezien de verplichte Digid inlog zou je dat wel verwachten op BSN nummer.....
Ja tuurlijk, stofzuigertje weet het wel weer want z'n zoon heeft een rijschool, wat is het morgen? Je zus die astronaut is?

Ga toch is een keer weg met dat irrelevante gelul, sneue fantast.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door BL2 »

Stofzuigerd heeft werkelijk alles meegemaakt, dat hij er zelf niet moe van wordt.
Vandaag al weer de webshop, de wasmachimehandel en de rijschool voorbij zien komen....
Wanneer houd die onzin nu eens op ?!

Off-topic, een herexcamen en een faalangst excamen. Het moet toch niet gekker worden. Ben je dan wel de geschikte persoon om uberhaupt een rijexamen te gaan doen en een auto te besturen.
Bij veel andere examens krijg je niet zoveel "medewerking" in het afzwakken van de eisen.....

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

BL2 schreef:Stofzuigerd heeft werkelijk alles meegemaakt, dat hij er zelf niet moe van wordt.
Vandaag al weer de webshop, de wasmachimehandel en de rijschool voorbij zien komen....
Wanneer houd die onzin nu eens op ?!
Extreem irritant inderdaad, maar met dat gespam van hem lijkt het forum wel lekker actief, dus waarschijnlijk dat dat de rede is dat de moderators niet ingrijpen. Misschien dat het beter is om een disclaimer bij zijn posts te plaatsen ''Deze persoon zuigt alles uit zijn duim, geen waarde aan zijn advies hechten'' of iets in die trant... (ja, dat was sarcasme...)

Wel zeer opmerkelijk, aangezien een substantieel deel van de reacties die wel inhoudelijk zijn hier zonder enige aanleiding worden verwijderd.
Wellicht dat de mods doelbewust dit forum de nek wil omdraaien? Of zijn het een stel 14 jarigen die het gewoon leuk vinden af en toe op een kruisje te drukken en verder geen zak om dit forum geven?

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Vind het een beetje raar dat TS maar blijft door zeuren over het CBR dit lijkt me echt een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Toen ik praktijk examen moest doen (let is wel 14 jaar geleden) moesten we het theorie certificaat bij de hand hebben en ja de rijschool vraagt het aan maar die vroegen mij toen om de verval datum van het certificaat.
Hadden ze bij TS kunnen doen maar lijkt me niet iets dat ze verplicht zijn.

En ja ik ben absoluut geen ICT'er maar om nou het systeem om telaten bouwen om er een signaal in te laten zetten voor mensen waarvan hun theorie certficaat is verlopen lijkt me wel ver gaan.
Wat word het volgende iedereen van wie het certificaat bijna verloopt, een maand van te voren een mailtje of een brief sturen dat ze of hun praktijk snel moeten gaan halen of hun theorie weer op nieuw moeten halen????
Gaan we al onze eigen verantwoordelijkheid maar weg gooien?

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

BL2 schreef: Off-topic, een herexcamen en een faalangst excamen. Het moet toch niet gekker worden. Ben je dan wel de geschikte persoon om uberhaupt een rijexamen te gaan doen en een auto te besturen.
Bij veel andere examens krijg je niet zoveel "medewerking" in het afzwakken van de eisen.....
Uw reaktie is off-topic. Toch ga ik er even op in

Er zijn maar weinigen die hun rijbewijs in 1x halen. CBR Rijswijk schijnt ook nog eens niet de makkelijkste examinatoren te hebben.
Faalangst wil dus gewoon zeggen dat ze te zenuwachtig is, zoals iedereen dat kan zijn voor wat voor soort examen dan ook.
Na 3x mag je op een andere wijze examen doen, het faalangstexamen dus. Dat is zeker niet lichter want de eisen die gesteld worden zijn dezelfde. Sterker: het examen duurt zelfs langer. Het enige is dat de examinatoren een beetje meer empathisch vermogen hebben.
Dus een ieder die dit examen aflegt en het rijbewijs haalt is net zo geschikt als elke ander.

Er rijden genoeg malloten rond, zie de Slechtste Chauffeur van Nederland, die een rijbewijs onwaardig zijn en geen faalangst examen hebben afgelegd.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe ziet u het eigen voor u als u een reis gaat boeken op internet? Moet daar ook een stoplicht komen als u uw paspoortnummer ingeeft? Stel je voor dat uw paspoort verlopen is en u toch een reis gaat boeken. Zou meteen de schuld bij het reisburo neerleggen dat ze u een reis verkopen terwijl u geen geldig paspoort heeft.

Of dat u online iets wilt gaan regelen waar u uw rijbewijs als legitimatie moet gaan gebruiken. Geheid de schuld van het bedrijf als ze niet melden dat uw rijbewijs verlopen is.

Alles is te regelen en alles is te controleren, maar er bestaat ook nog zo iets als eigen verantwoordelijkheid.

stofzuigertje

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik bedoelde , de rijschool waar mijn zoon les kreeg.

Deze man gaf eerlijk info en hij weet dat je maar 18 maanden met dit formulier mag doen.
Als twijfel, kijk hij even, want meestal heeft niet de leerling maar rijschool dit formulier omdat het vaak zoek was......

Mijn zoon gaat echt geen rijschool beginnen, veel werk voor weinig geld.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door BL2 »

JanTinusPlukvet schreef: Er zijn maar weinigen die hun rijbewijs in 1x halen. CBR Rijswijk schijnt ook nog eens niet de makkelijkste examinatoren te hebben.
Faalangst wil dus gewoon zeggen dat ze te zenuwachtig is, zoals iedereen dat kan zijn voor wat voor soort examen dan ook.
Na 3x mag je op een andere wijze examen doen, het faalangstexamen dus. Dat is zeker niet lichter want de eisen die gesteld worden zijn dezelfde. Sterker: het examen duurt zelfs langer. Het enige is dat de examinatoren een beetje meer empathisch vermogen hebben.
Dus een ieder die dit examen aflegt en het rijbewijs haalt is net zo geschikt als elke ander.
Na drie keer zakken kun je je ook afvragen, en dat was mijn insteek, of je wel geschikt bent voor een rijbewijs.
Naast wat zenuwachtig zijn zal de oorzaak toch meer liggen in het feit dat het rijden met een auto niet haar ding is. Anders gesteld, ze heeft de kennis niet welke noodzakelijk is. Maar na 5 kerr afrijden zal ze heus wel eens slagen.
In mijn werk worden ook excamens afgeled, één keer, gezakt, één herexcamen. Weer gezakt dan ben je ongeschikt en kan je je werk niet uitvoeren en mag je gaan uikijken naar een andere functie ! !
Voor de derde keer excamen doen is uitgesloten :shock:

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Snoodaard »

stofzuigertje schreef:Ik bedoelde , de rijschool waar mijn zoon les kreeg.

Deze man gaf eerlijk info en hij weet dat je maar 18 maanden met dit formulier mag doen.
Als twijfel, kijk hij even, want meestal heeft niet de leerling maar rijschool dit formulier omdat het vaak zoek was......

Mijn zoon gaat echt geen rijschool beginnen, veel werk voor weinig geld.
Wellicht word het tijd voor professionele hulp?

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: CBR: een fijne organisatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
JanTinusPlukvet schreef: Er zijn maar weinigen die hun rijbewijs in 1x halen. CBR Rijswijk schijnt ook nog eens niet de makkelijkste examinatoren te hebben.
Faalangst wil dus gewoon zeggen dat ze te zenuwachtig is, zoals iedereen dat kan zijn voor wat voor soort examen dan ook.
Na 3x mag je op een andere wijze examen doen, het faalangstexamen dus. Dat is zeker niet lichter want de eisen die gesteld worden zijn dezelfde. Sterker: het examen duurt zelfs langer. Het enige is dat de examinatoren een beetje meer empathisch vermogen hebben.
Dus een ieder die dit examen aflegt en het rijbewijs haalt is net zo geschikt als elke ander.
Na drie keer zakken kun je je ook afvragen, en dat was mijn insteek, of je wel geschikt bent voor een rijbewijs.
Naast wat zenuwachtig zijn zal de oorzaak toch meer liggen in het feit dat het rijden met een auto niet haar ding is. Anders gesteld, ze heeft de kennis niet welke noodzakelijk is. Maar na 5 kerr afrijden zal ze heus wel eens slagen.
In mijn werk worden ook excamens afgeled, één keer, gezakt, één herexcamen. Weer gezakt dan ben je ongeschikt en kan je je werk niet uitvoeren en mag je gaan uikijken naar een andere functie ! !
Voor de derde keer excamen doen is uitgesloten :shock:
Nou, een examen doen op feiten of een examen doen op persoonlijke beoordeling is toch wat anders. Ik ken examinatoren die graag hebben dat je extreem voorzichtig rijdt en hebben liever dat je het verkeer ophoudt, maar er zijn ook examinatoren die een vlotte rijstijl en het meegaan met het verkeer hoog in het vaandel hebben. Heb je een redelijk normale rijstijl, dan zak je bij de eerste omdat je 5-10 km te hard richting een gevaarlijk punt rijdt, pas je je dan aan en heb je vervolgens de tweede, dan rijd je overal te langzaam en houdt je het verkeer op.

Gesloten