LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herhalingslessen en faalangst

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Herhalingslessen en faalangst

Ongelezen bericht door Sunbow »

Ik heb mijn rijbewijs maar al zo lang niet gereden dat ik besloot herhalngslessen te nemen. Echter: zodra er iemand op mijn vingers kijkt en continu vertelt wat ik allemaalfout doe dan ga ik nog meer fout doen en word ik een gevaar op de weg.
Als de instructeur naast me gewoon rustig blijft en ook benoemd wat er wel goed gaat dan voel ik me een stuk relaxter.
Afgelopen donderdag een les gehad bij eenr ijschool; WErd al zeer kritisch bekeken toen ik mijn spiegels instelde, wat dus ook al niet lukte en reed nog beroerder dan mijn 1e rijles. Volgens de ïnsturcteur" lag dit allemaal aan mijn vorige rijschool, had ik nooit goed les gehad, etc. (arrogante man). ZIjn woorden op een gegeven moment: "MIJN leerling die 10 lessen heeft gehad rijdt beter dan jou". Hij wil me nu overdragen aan een instructrice die bij hem in dienst is, maar heb het (voor)gevoel dat zij ook heel arrogant is en durf nu helemaal niet meer te rijden.

Zit enerzijds te dubben om te stoppen met herhlingslessen en gewoon te gaan rijden op rustige tijdstippen of anderzijds over te stappen nar een rijschool met instructeurs die om kunnen gan met faalangst (mits ik na het fiasco van de herhalingsles uberhaupt nog durf te rijden)

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Herhalingslessen en faalangst

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Opnieuw rijlessen......???

Ik denk dat u uw faalangst op een andere manier zou kunnen afleren wnat u heeft toch al afgereden? En uw rijbewijs?

Wat let u dan om uw vaardigheid snel terug te krijgen en zelfs te verbeteren!
Waarmee?
Met sliplessen!
Op een afgesloten baan.
Met een instructeur die in ieder geval u niet zo op de vingers zal gaan kijken als een gewone rij-instructeur in het gewone verkeer.

Trouwens, op dat vlak zijn er meer mogelijkheden.
Zoek het eens met google op slipscholen waarbij er ook meerdere mogelijkheden zijn dan alleen het leren hoe te handelen wanneer u in een slip geraakt.

Horen wij nog van u?

Grootvader

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Herhalingslessen en faalangst

Ongelezen bericht door Sunbow »

bedankt voor de tip :D
Hier had ik helemal niet bij stil gestaan en een slipcursus is noghartsikke nuttig ook.

Zal laten weten hoe het is afgelopen. Nu ff en griepje, dus wacht ff tot d ekoorts weer weg is en zal dan gaan zoeken.

Wenda.15
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2007 15:44

Re: Herhalingslessen en faalangst

Ongelezen bericht door Wenda.15 »

Hoi Sunbow,
ik lees jouw bericht over faalangst en de tiop die je hebt gekregen voor een slipcursus. Ook ik zit in dezelfde situatie en zou graag willen weten wat de slipcursus voor je heeft gedaan als het gaat om een meer vertrouwen in jezelf achter het stuur.
Ik zie er al tegenop aan aan zo'n slipcursus te beginnen, maar als het helpt...
Reageer je nog even, of iemand anders die dit leest.
Dank je

Wenda

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Herhalingslessen en faalangst

Ongelezen bericht door Ninja »

Hoi,

Ik heb een zelfde soort probleem, alleen heb ik m'n rijbewijs nog niet. Het is niet zo dat ik niet durf te rijden/angstig op de weg ben. Integendeel, ik beheers de auto, ken de verkeersregels en weet deze ook toe te passen. Dit gaat echer mis op het moment dat ik moet afrijden. Voor mijn eerste rijexamen voelde ik mij niet echt zenuwachtig, ik had het gevoel dat ik het wel zou halen. Helaas gingen er achter elkaar een paar kleine dingen mis, riep de examinator na 300 meter al als 'tip' dat ik beter moest kijken en toen ben ik me zo gaan focussen op het rijden dat het helemaal mis ging. Ik was me veel te veel bewust van die examinator die me ging beoordelen. Dus nog een paar lessen gehad en weer rijexamen gedaan. Deze keer was ik van te voren al zenuwachtig, want ik was de vorige keer al gezakt en waarom zou het deze keer anders zijn. Aangezien het probleem is dat ik er niet tegen kan om op m'n vingers gekeken te worden + dat ik nu dus ook zenuwachtig was. Had een hele aardige en begripvolle examinator, daar lag het dus niet aan. Maar ja, ook deze examinator moet mij beoordelen en bij een kleine fout van mij (niets ernstigs) blokkeerde ik helemaal, waardoor ik de fout dus niet netjes herstelde. Vanaf daar ging het alleen maar slechter en dus weer gezakt.

Natuurlijk wil ik nog steeds m'n rijbewijs halen, alleen heb ik er geen vertrouwen in dat ik de volgende keer wel slaag. Immers als er niets veranderd, dan gebeurt de volgende keer waarschijnlijk hetzelfde. Nu weet ik dus niet goed wat ik moet doen. Zat te denken om nog een paar lessen bij een andere rijschool te nemen (ben ook al een tijd niet zo tevreden over de huidige), maar dan moet ik weer een tijd wachten voordat er plaats is. Daarnaast ligt het probleem niet zo zeer in wat ik kan, maar meer in een soort van faalangst.

Heeft iemand hier misschien tips voor?

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Herhalingslessen en faalangst

Ongelezen bericht door Sunbow »

Hoi, uiteindelijk toch geen slipcursus gedaan. Wel nog een aantal rij-lessen gehad, bijiemad die enigszins rekenign hield metmijn faalangst. Maar goed ook die lessen, want de faalangst kwam ook o.a. doordat ik weer moest leren situaties in het verkeer te doorzien, leren defensief te rijden, etc.
Mijn voertuigbeheersing bleek ok te zijn, maar heb door de rijlessen geleerd deel te nemen aan het (drukke) verkeer en in te spelen op eventuele fouten van anderen.

@Ninja, ik kwam er later achter dat er ook speciaal opgeleide instructeurs zijn voor mensen met faalangst. Google eens op faalangst en autorijles. wat het examen betreft: misschien kun je op basisi van je faalangst gelijk al een staatexamen doen (heel relaxed examen waarbij de examinator eerst nog even met je praat en je start vaak vanuit een hotel/motel ipv vanuit het cbr)

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Herhalingslessen en faalangst

Ongelezen bericht door Ninja »

Hi,

Ik heb inmiddels m'n lessen bij m'n rijschool stopgezet en ga bij een andere rijschool verder.

Bij deze rijschool hebben ze in ieder geval instructeurs die getraind zijn op faalangst. Daarnaast heb ik geen vertrouwen meer in m'n vorige rijschool, waardoor het me verstandig leek om sowieso over te stappen.

Gesloten