LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door Ninja »

Hi allemaal,

Ik wil graag weten of er hier mensen zijn die bij Bruinsma Verkeersopleiding lessen of gelest hebben en wat de ervaring met Bruinsma is.

Ik heb zelf bij Bruinsma gelest en ben achteraf niet zo blij met ze. Ik heb om een aantal specificieke redenen voor Bruinsma gekozen, maar achteraf bleek ik hier niets aan te hebben. Omdat ik op internet verder geen ervaringen over Bruinsma kon vinden dacht ik: laat ik het hier eens vragen. Het kan namelijk zo zijn dat ik het gewoon niet getroffen heb, maar wellicht is het toch niet zo'n goede rijschool als ze zeggen te zijn.

Mijn redenen om bij Bruinsma te lessen waren:
- ze hebben een eigen verkeersoefencentrum
- ze hebben het Bovag driesterrenlabel voor rijscholen
- ze zijn groot en daardoor flexibel met lesuren en er kan snel een examen gepland worden.

Waarom ik hier niets aan had:
- Ik heb het verkeersoefencentrum nooit gezien! Ondanks dat ik hier meerdere malen om gevraagd heb, moest ik m'n bijzondere verrichtingen op de openbare weg oefenen. Overigens zijn die niet heel veel geoefend. Alleen fileparkeren heb ik vaak gedaan, de andere bijzondere verrichtingen heb ik maar 3x gedaan. De hellingproef heb ik zelfs nog nooit met handrem moeten doen.
- Het Bovag driesterrenlabel blijkt toch niet zoveel te zeggen als het lijkt: Bovag controleert de rijscholen eens per 3 jaar. Daardoor kan het zijn dat slagingspercentage onder het gemiddelde ligt, terwijl dit van Bovag niet mag. Ook houdt Bruinsma zich niet aan de gedragscode van Bovag.
- Groot zijn ze wel, flexibel valt helaas heel erg tegen. Met het plannen van examens had ik dan misschien wel voordeel. Maar dit was uiteindelijk de enige reden waarom ik niet halverwege ben overgestapt: vanwege lange wachttijden.

Daarnaast was het administratief bij Bruinsma ook niet goed geregeld. Ik was begonnen met een 20 lessenpakket. Ik had meteen gevraagd naar de betaling hiervan. Ik zou dit schriftelijk krijgen. Na een tijdje kreeg ik een rekening voor 6 losse lessen inclusief 7 euro administratiekosten. Deze heb ik betaald. Toen kreeg ik weer een rekening voor 6 lessen met 7 euro administratiekosten. Dat vond ik vreemd, ik dacht dat die administratiekosten eenmalig voor de inschrijving waren, maar die bleken dus voor de rekening te zijn. Dus ik heb hierover gebeld. Nou dat was de normale gang van zaken met losse lessen! Dit was niet zoals het mij eerst was verteld en ik heb aangegeven niet steeds 7 euro te gaan betalen. Nou toen hadden ze me gezegd dat ik wel een 30 lessenpakket kon nemen met examen en dat ze daarvoor geen administratiekosten rekenen als ik dat bedrag in 1x over zou maken.

Ook het plannen ging niet erg goed:
- m'n blokuur les ging 1x niet door, omdat de instructeur nog lag te slapen toen ik belde waar hij bleef
- m'n geplande lessen zijn meerdere malen een uur verzet, waarbij ik 2x niet van te voren hiervan op de hoogte was gesteld. 1x was zelfs op zaterdag met de reden dat er een examen was. Er wordt niet eens op zaterdag rijexamen afgenomen.

Nadat ik 2x gezakt was, heb ik alles nog eens voor mezelf geevalueerd, waarbij ik tot de conclusie kwam dat ik al een hele tijd niet echt tevreden ben en dat ik niet zo'n goed gevoel over Bruinsma heb. De hele tijd wilde ik niet overstappen, omdat het dan langer zou duren om examen te doen, maar achteraf heeft het bij Bruinsma ook zeker 3 maanden langer geduurd, omdat ik regelmatig 2 a 3 weken niet kon lessen omdat er niet ingepland kon worden. Dus heb ik voor mezelf besloten dat nog wat langer wachten ook niet meer uitmaakt en dat ik dus overstap naar een andere rijschool.

Deze keer heb ik wat meer vooronderzoek gedaan en op hele andere zaken gelet. Mijn uitgangspunt is hierbij het gemiddelde slagingspercentage geweest en hoe de rijschool met de eerste keer contact op me overkwam. In november heb ik bij een andere rijschool een proefles om te kijken hoe me dat bevalt en wat zij me adviseren. Hopelijk lukt het me dan wel om te slagen voor me examen.

lon_cocacola
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 nov 2007 18:27

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door lon_cocacola »

Ninja, het is toch erg he hoe een grote rijschool zo slecht te werk gaat. Ik herken zoveel van jou. Ook ik heb dit meegemaakt. En je verspilt er zoveel geld aan en je krijgt er niks voor terug. Ik niet tenminste. Door die k*t rijschool heb ik een hele foute rijstijl ontwikkeld en duurt het weer zo lang om het weer eruit te krijgen. Ik heb zo'n spijt dat ik bij een grote rijschool heb gelest.

pluisjemuis
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2007 12:54

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door pluisjemuis »

Ik heb ook bij bruinsma gelest. Ik had een instructeur die zelf overal boven op zat en als ik klachten had kon ik bij hem terecht en lostte hij het voor me op omdat volgens hem de "mutsen" er ook maar een zooitje van maakte en hij dat niet netjes vond. ik kon daardoro mijn rijlessen gewoon goed volge en hij plande zijn uren dus grotendeels zelf. ik ben de tweede keer geslaagd. het oefencentrum was er destijds nog niet, maar is er eigenlijk ook allen voor de motor volgens mij (en je kan de hellingproef er doen meer niet).

Een vriednin van mij heeft nu oko gelest bij bruinsma en zij komt met exact dezelfde klachtten, niet inplanne van lesse, instructeur die haar niet laat oefen waar zijn behoefte aan heeft, etc.

hekker
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2007 19:45

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door hekker »

je treft de hoofdprijs

Er is geen (juridische ) speld tussen te krijgen

Gewoon super commercieel bedrijf waarbij klanten niet echt meetellen.

Het allerleukste is dit
HIJ IS VOORZITTER VAN DE BOVAG AFD> RIJSCHOLEN !!

sterkte

Major
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 sep 2007 09:21

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door Major »

Waarom hecht iedereen toch zoveel waarde aan het BOVAG-label, omdat het dan een vertrouwde indruk maakt? onzin.
Je betaald er als rijschool extra kosten voor, die dan weer aan de leerlingen wordt doorberekend. Ga gewoon af op goede ervaringen van vrienden of familie ofzo, en dan vindt je vast wel een goede rijschool!

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Wat is wel een goeie rijschool in Utrecht, zou graag eens een paar positieve reactie's willen zien hierover.

Alvast bedankt :)

moontje_mona
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 dec 2007 23:49

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door moontje_mona »

hallo allemaal,

zo te lezen ben ik een van de weinige die er geen problemen mee heeft gehad.

Ik heb er veel geleerd en was beter dan mijn eerste rijschool waar ik gelest had.

mijn instructrice wist waar ze het over had en hielp me met veel dingen vooral om goed te kijken en dergelijke. Er is wel eens een les verschoven maar ach dat maakte mij niet uit.
En qua betaling ging het allemaal heel goed. heb 1x een verkeerde rekening gehad maar mijn instructrice was zo lief om dit recht te zetten.

Ben in 1x geslaagd en kan nu goed auto rijden. Ik vind het dus wel een goede rijschool, maar ieder zo zijn eigen ervaring.

groeten moontje

instr.
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2008 10:16

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door instr. »

Een tip les bij kleine rijschool daar ben je geen nummer maar een persoon en (te veel) wisselen kan dan ook niet want ze zijn maar met 2-3 mensen ik zou er wel een nemen die al heel lang bestaat ik ken een rijschool in breukelen die bestaat al 45 jaar en is van vader op dochter overgegaan dan weet je dat je geen eendagsvlieg treft.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door D1RK »

Via de site cbr.nl kun je kijken of ze werkelijk zo goed zijn met bovag, en diverse zonder scoren beter....

rosalief
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 18:20

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door rosalief »

Hallo allemaal,

Ook ik heb rijles bij Bruinsma en ik heb spijt als haren op mijn hoofd. De reden dat ik niet nu naar een andere rijschool overstap is omdat ik volgende week mijn herexamen heb die de rijschool betaald. Ik had namelijk een pakket met examengarantie.

Ten eerste heeft de rijschool me al 3 keer voor niets laten wachten. Lessen stonden ingepland en die zijn zomaar uit de planning gehaald zonder mij ook maar in te lichten. (geen belletje o.id.) En dat tot 3 keer toe!

Ten tweede moet je om je examengarantie te krijgen (bij het pakket wat ik heb) praktijkbegeleiding doen. Dit is altijd op woensdag en vrijdag. Omdat ik deze beide dagen echt niet kon mocht ik ook in plaats van praktijkbegeleiding een tussentijds examen doen. Daar heb ik zelf 3 keer achteraan gebeld. Steeds werd ik niet ingepland. De laatste keer bleek dat er geen ruimte meer was om mij hiervoor in te plannen voordat mijn examen was. Na een telefoontje van mij naar Bruinsma heb ik het voor elkaar gekregen mijn examengarantie toch te behouden. (het was immers de fout van Bruinsma dat ik voor mijn examen niet meer ingeroosterd kon worden)

Ten derde werd mij steeds beloofd door mijn instructeur dat hij me zou inplannen en dat hij me zou bellen. Iedere keer wanneer dit beloofd werd gebeurde dit niet. Hierdoor heb ik een hele lange tijd geen rijles meer gehad en als ik zelf belde bleek er geen plaats voor me te zijn.

En als laatste heb ik vandaag weer rijles gehad en gehoord dat ik mijn examen in nieuwe stijl moet doen. Door de wanpraktijken van Bruinsma was mijn laatste les een maand geleden! Alles heb ik dus in oude stijl geleerd. En nu moet ik in 2, 5 uur het examen in nieuwe stijl leren. A.s maandag is mijn examen namelijk al en daarvoor heb ik nog maar 2,5 uur les. Plek voor meer uur les is er wederom niet.

Wat betreft de bijzondere verrichtingen, die heb ik maar 1 keertje snel geoefend. Veel vertrouwen geeft dit niet.

Mocht ik mijn examen maandag niet halen dan ga ik naar een andere rijschool. Een eenmanszaakje, zo'n lesfabriek als Bruinsma wil ik NOOIT meer!!!

Bruinsma staat voor kwantiteit en geldklopperij! Dat is mijn ervaring.

rosalief
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 18:20

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door rosalief »

Hallo,

Nog even een aavulling op mijn vorige bericht.

Bij Bruinsma moet je wanneer je een les afzegt dit 3 werkdagen van tevoren doen. Op zich niet zo heel erg. Anders is het wanneer je ziek bent.

Zo lag ik eind vorige maand met 40C koorts in bed. Dit was 's nacht begonnen. De volgende dag had ik rijles, maar ik voelde me zo ziek dat ik niet eens zou kunnen autorijden. De kosten zijn gewoon in rekening gebracht. Hoe moest ik nu 3 werkdagen van tevoren weten dat ik ziek zou zijn die dag?!

GELDKLOPPERIJ!!! Wat een K*trijschool!!!!

Freestar
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:10

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door Freestar »

Ik heb vanaf januari rijles gehad bij deze rijschool. Ook ik heb een aantal slechte ervaringen gehad bij ze.

Het oefenterrein heb ik ook nooit gezien, maar dat werd in de praktijklessen verklaard: omdat het oefenterrein vrijwel leeg is en alles perfect is ingesteld, is het nauwelijks te vergelijken met een echte verkeerssituatie.

Maar verder had ik een instructeur die regelmatig te laat kwam voor een rijles of dubbele lessen had gepland en zelfs een keer op een zaterdagochtend ietwat tipsy naast mij in de auto zat.

Ook ik heb het probleem gehad dat ik met hem afsprak dat hij me zou bellen om nieuwe afspraken in te plannen. Dit heeft hij in de 5 keer dat hij dat beloofde 1 keer ook echt gedaan.

Ik moest er trouwens ook echt achteraan zitten dat er een examen werd ingepland door mijn instructuur. Na de 3e keer dat hij had gezegd dat hij me diezelfde dag zou bellen voor het inplannen van een examen, ben ik heel erg achter hem aan gaan bellen.
Hij stelde mij 3 data voor en koos er 1 uit. Ingepland dacht ik. Later belde ik Bruinsma om een afspraak te maken voor het betalen van de extra lessen die ik buiten mijn pakket nog gekregen had. Daar zei de mevrouw die ik aan de telefoon had dat ik helemaal niet ingepland stond voor een examen.

De keer daarop dat ik mijn instructeur weer zag heb ik er weer op aangedrongen dat we mijn examen zouden inplannen en ben er toen echt naast blijven zitten, zodat het ook echt gedan werd.

Fuseekogel
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door Fuseekogel »

Kan niet zeggen dat ik beste ervaringen met ze heb, lesuren gefactureerd waar de rijinstructeur te laat was. Bovendien verschillende instructeurs les, vrachtauto waarmee ik afreed was ineens een andere en uren die ineens verschoven.

Afrader.

bobbie1980
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 nov 2008 23:08

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door bobbie1980 »

de rijscholen doen tegenwoordig maar wat. ik vind dat het cbr moet optreden. zij kunnen rijscholen toch makkelijk verbieden om dit soortpraktijken te doen!!!!!!!!!!!!!!!!

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door Miss M »

Nou, dit is pas echt een zinnige bijdrage... Gewoon overal hetzelfde posten, terwijl het helemaal niet relevant is. Redactie, kunnen jullie die reacties van Bobbie er niet uitgooien?

diamondo
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2009 22:17

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door diamondo »

hey allemaal,

mijn ervaring met rijschool bruinsma is goed ,ik had een instructeur die engelen geduld met mij had.

Het is vervelend voor jullie zulke ervaringen, maar je kan je klacht ook
bij de rijschool neerleggen. Soms tref je het niet met je instructeur.
Maar wat mij betreft Top rijschool. :lol:

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door svdmeer »

2 dingen: Of sommigen hadden mazzel met hun instructeur of er zijn een aantal users die mooie verhalen posten namens de rijschool.

Toch denk ik dat het uiteindelijk vooral afhangt van de instructeur waarmee je te maken krijgt. Goede instructeurs kun je overal treffen, slechte helaas ook.

Deckdisz
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2009 11:22

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door Deckdisz »

Hm,

bij Bruinsma vond ik mijn instructeur een prima kerel. Een mens, in een bedrijf. Gewoon.
Op zich kwam het wel erg vaak voor dat er 'omstandigheden' waren die mijn les in de weg stonden, maar dat vond ik nog wel te overzien.

Maar wat Bruinsma me na behalen van het rijbewijs flikte, daar kan ik me aardig over opwinden. Een aanslag voor zogenaamd gereden lessen, terwijl ik juist net wat minder lessen had gekregen dan vooraf afgesproken, wat prima was want (in twee keer) heb ik het wel gehaald, een financiele afdeling die vervolgens collectief of bij toerbeurt op vakantie was, en dan net diegenen 'die er over gingen'.

Ik heb het stellige zij het wellicht wat paranoide idee dat dit een bewuste truc was om mij geld uit de zak te kloppen. Mijn contactpogingen werden eindelijk gehonoreerd toen ik een gefingeerde brief stuurde met de aanhef 'namens mijn client Joris Michels', zogenaamd ondertekend door een advocaat. Toen was alles opeens in orde. Er rijden zo'n zestig van die wagentjes door grootstad Utrecht, en in het gros zit een aardige instructeur, maar het kantoorpersoneel, of lieveer gezegd de financielen aldaar, die mogen wat mij betreft best ontslagen worden. Maar door wie. Meneer Bruinsma zet denk ik zelf dergelijke lijnen uit, en hij woont er comfortabel bij boven de Galgewaard.

Ik heb het na de advocatenbrief er maar bij gelaten, ben ook niet meer achter die nietgereden lessen aangegaan. Geld uitgegeven om niet cynischer te worden, well-spent, right?

Frank van den Berg
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2010 11:18

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door Frank van den Berg »

Dag allemaal,

Ik heb een aantal jaar geleden bij Bruinsma mijn autorijbewijs gehaald.
Was zeer tevreden over de afhandeling en de service die ze boden dus heb er afgelopen jaar ook met 3 vrienden mijn motorrijbewijs gehaald. Dit beviel net zo goed als met de auto.

Binnenkort ook BE halen.

Dus erg vreemd om alle negatieve reacties te lezen want ik heb er niets van gemerkt.

Wat natuurlijk wel zo is, mensen die tevreden zijn over een bedrijf die zetten niet zo gauw een reactie op internet...dus zal je vaker negatieve berichten lezen dan positieve berichten...

Al met al: prima rijschool, vriendelijk en behulpzaam personeel.

De betere
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 okt 2008 22:53

Re: Bruinsma verkeersopleidingen (omgeving Utrecht)

Ongelezen bericht door De betere »

hoge bomen vangen veel wind.
Als je zoveel leerlngen opleid dan kan het gewoon niet dat 100% van je klanten tevreden is.

Gesloten