LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Yanell
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2008 18:40

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Yanell »

Nou goed dan.. laat ik het zo stellen !

Ikweet dat ik kan rijden, want het gaat altijd goed tijdens de lessen.
Ik kan mij niet eens heugen wanneer mijn rij-instructeur voor het laast bij mij heeft moeten ingrijpen!
Elke keer als ik gezakt ben zegt hij, ja waarom doe je het tijdens het lessen wel goed en ben je wel zelfverzekerd maar als jegaat afrijden niet!

Ik zak elke keer omdat ik zo zenuwachtig ben, en daar word ook niet goed mee omgegaan .. daarbij mag het cbr maar 40% per dag laten slagen.. dat in combinatie!!

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Pruim »

daarbij mag het cbr maar 40% per dag laten slagen.. dat in combinatie!!
De bron graag, waar dit vandaan komt.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door eeliane »

Heb me voor de theorie helemaal te pletter geleerd, examen: 1 fout.
vervolgens rij examen, 's cohtnds 8 uur, donker, regen en veel fietsers etc zonder licht en met z'n 4en naast elkaar: ellendigste tijd vd dag dus...
hop geslaagd, zelfs nog een klein foutje gemaakt maar voor de rest heel goed gereden: geslaagd
kan dus wel hoor , keihard leren (is wat moeilijk soms voor sommige mensen (tja want leuk is die theorie niet), maar dit is gewoon de grote mensen wereld, we zitten niet meer op de lagere/middelbare school! leren die handel dus!)en genoeg lessen en goed opletten. Rijbewijs is geen veter of zwem diploma maar gewoon heel serieus, onthouden...
en serieus benaderen, dat ziet zo'n examinator al van een kilometer afstand! en voor de theorie: herhalen herhalen herhalen, gewoon duizenden dias bestuderen en evt lessen volgen...
je moet er wat voor doen!!!! en ophouden met zeuren!

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door justme1 »

Ook ik heb kortgeleden alles afgerond.....zowel theorie als praktijk.

De vraag die nu wordt neergelegd door topic-starter kreeg ik ook en ik moet zeggen dat het inderdaad een strikvraag is, maar deze door goed lezen wel goed beantwoord kan worden...Als uw zoon problemen heeft met lezen, kan hij hier dus de fout zijn ingegaan, alleen dan nog...je mag 6 fouten maken geloof ik, dus het kan niet aan deze ene vraag gelegen hebben.....

In totaal heb ik 2 x gedaan over het afrijden...Het feit dat ik gezakt was,vond ik ook enigzins niet helemaal terecht....Ik had een vlekkeloze rit gereden, maar was alsnog gezakt omdat de examinator het GEVOEL had dat ik niet ver genoeg vooruit zou kijken...Uiteraard toch even vragen of hij me kon uitleggen wat hij bedoelde en of hij er een situatie bij kon beschrijven...helaas lukte hem dit niet....Flink balen dus!!!

Daarbij kwam ook dat de examinator (nadat hij me vroeg wat voor werk ik deed) me steeds vragen ging stellen over zijn hypotheek en zijn levensverzekering...je weet wel vragen waar je even over moet nadenken...heb hem op een gegeven moment echt moeten zeggen dat ik er verder niet over wilde praten omdat ik ergens anders mee bezig was...zo'n examinator moet wel begrijpen dat je niet echt een diepgaand gesprek kan voeren als je bezig bent met afrijden...

Mijn vriend gaf al aan dat ik bezwaar moest maken. Dit heb ik niet gedaan, want besloot het een maandje later nog maar eens te proberen...gelukkig kreeg ik iemand anders en was het deze keer wel gelukt....

Dragoon
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 feb 2006 20:31

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Dragoon »

Ik heb zelf gelukkig geen problemen gehad met de theorie/praktijk.
Mijn broer daar in tegen wel! Hij reed namelijk bij het afrijden over een putdeksel heen, dit was voor de examinator de reden dat hij niet geslaagd was omdat hij daardoor een lekke band zou kunnen krijgen :roll: !
Mijn broer is hier uiteraard tegen in gegaan maar de examinator bleef bij zijn standpunt!

Stitch626
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2008 00:27

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Stitch626 »

Laat ik als 4x gezakte dan ook maar even reageren.

Betreffende de theorie. Lezen heeft grotendeels niets met autorijden te maken natuurlijk, op de borden na natuurlijk. Als je dyslectisch bent of moeilijkheden hebt met begrijpend lezen, dan heeft het cbr hier prima mogelijkheden voor. Je dient dit alleen wel aan te vragen en de kosten zijn iets hoger. Wat begrijpelijk is omdat er een persoon dan gedurende +- 45min met jou bezig is.

Over de praktijk, jij vind dat hij goed kan rijden, de examinator niet. Wie zijn werk is het om hierover te oordelen? Als de examinator zegt rechtsaf, je rijd te hard en hebt niet de tijd om alle handelingen uit te voeren, dan rijd je toch lekker rechtdoor? Ga je lekker de volgende rechts, of anders als hij dat wil. Hij kan je niet laten zakken als hij rechtsaf wil maar jij rechtdoor gaat (tenzij dit verboden is natuurlijk), maar wel als je de vereiste handelingen niet uitvoert. Verder zijn examinatoren ook lang niet de slechtste, je mag best 1x een foutje maken, als je maar niet constant dezelfde fout maakt en het overige verkeer hier niet mee ingevaar hebt gebracht.

Verder na een examen denk je altijd van ***, wat zijkt die vent etc. Maar als je er dan nog eens een nachtje over slaapt, bedenk je je dat het wel allemaal waar is wat hij zegt.

mari-janne
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2008 16:13

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door mari-janne »

Heb zelf ook afgereden voor de 2de keer en ben weer gezakt, deze laatste keer zei de examinator dat ik zeker goed kan rijde maar er kan altijd wat gebeuren. Dit was zijn reden waarom ik niet geslaagd was, hij verteld erbij dat ik goed reed, goed dingen inschatten maar er zou altijd iets kunnen gebeuren. Ik heb hier eens goed over nagedacht, maar jullie kunnen mij nit vertellen dat dit geen smoesje is hoor, volgens mij maak je hier overduidelijk op uit dat ze maar een bepaald aantal mensen mogen laten slagen. En tja, als jij gewoon goed rijd (wat hij tevens zelf ook zegt) maar je zit net bij de verkeerde examinator die al zoveel mensen heeft laten slagen dan heb je echt gewoon pech hoe goed je ook rijd!

bobbie1980
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 nov 2008 23:08

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door bobbie1980 »

de rijscholen doen tegenwoordig maar wat. ik vind dat het cbr moet optreden. zij kunnen rijscholen toch makkelijk verbieden om dit soortpraktijken te doen!!!!!!!!!!!!!!!!

Grrr!
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2009 13:40

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Grrr! »

Ik ben laatst gezakt voor mijn eerste examen en zou het met de examinator eens geweest zijn als hij had gezegd dat mijn rijstijl niet vloeiend genoeg was.
Ik was erg nerveus en het liep niet soepeltjes, maar zijn argumenten voor het mij laten zakken spraken daar geenszins van en raakten kant noch wal. Ik zou bij het rechtsafslaan niet op het paralelle fietspad gelet hebben, waar ik zelfs van te voren enkele malen naar gekeken heb en bij het afslaan nogmaals overduidelijk. Volgens hem was het daar niet eens mogelijk om van te voren te kijken, terwijl tussen dat bewuste fietspad en de weg niet eens geparkeerde auto's, bomen of wat maar ook stonden!
Zo noemde hij nog twee situaties die simpelweg absoluut niet strookten met hoe het werkelijk ging.
Het lullige van dit alles is dat je het maar te doen hebt met de beslissing van zo'n examinator en daar verder geen toezicht op kan plaatsvinden. Als hij je om één of andere reden niet mag, in een slechte bui is of, zoals hiervoor beweerd wordt, al aan zijn tax zit qua geslaagde kandidaten heb je het nakijken.
Mijn instructeur was niet bij het examen aanwezig; iets dat niet ongewoon schijnt te zijn; dit om de kandidaat wat rust te gunnen. Ik kwam erg laat terug, na ca. 50 min. en nadien verklaarde mijn instructeur dat bijna iedereen gezakt was, noemde het CBR zelfs een corrupt zooitje. Het zal wel, hij zit pas 30 jaar (!) in het vak...
Ben later nog met hem exact hetzelfde traject afgereden en aan de hand van de gekozen route, de uitzonderlijk hoge hoeveelheid bijzondere verrichtingen die ik moest uitvoeren en dus de duur van het examen was er wat hem betreft geen twijfel over mogelijk. Ik had geen schijn van kans...
Grrr!@CBR

rien dirksen
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2009 15:52

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door rien dirksen »

(1/2)

In mijn dichte nabijheid heb ik moeten ervaren hoe iemand zonder goede reden bijna niet had mogen rijden of te wel hij bijna is afgekeurd (schakel) door een laat ik het politiek correct zeggen wat andere benadering van toetsen en omgang met persoon in kwestie.

De rijschool en de afnemer van de test zal hem gemakshalve maar even kees noemen. Hebben allebij in verweer gegaan bij het CBR. Dit resulteerde in een aanvraag second opinium.

Deze test zal nog worden afgenomen maar met vol vertrouwen omdat een derde onafhankelijke persoon die de papieren bezit (coach van rijinstructeurs). Duidelijk heeft gemaakt dat het nergens op sloeg dat kees bij de eerste keuring min of meer is afgekeurd.

CBR is een organisatie die open staat voor kritiek hoewel dit soms anders wordt ervaren. Misschien wel omdat teleurstelling en emotie vaak het oordeel bijvoorbaad al niet goed is.

En zo het CBR moeilijk het koren van het kaf kan scheiden. Maar als je afgekeurd bent en je bent zeker van je zaak maak er werk van en houd vol.

Ik adviseer mensen daarom om je rijinstructeur mee te nemen en vraag bij voorbaat als je gaat lessen of de rijschool dit wel of niet doet bij examen en testen.

Dit kan veel problemen voorkomen want alleen sta je minder sterk voor dan met een rijschool achter je. Bedoel een rijexaminator kan ook een wat minder prettige dag hebben of een andere bril op hebben. Dan is het fijn om iemand te hebben die ook vaardig is. Tenslotte zijn we allemaal mensen.
Laatst gewijzigd door rien dirksen op 31 jul 2009 06:40, 2 keer totaal gewijzigd.

rien dirksen
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2009 15:52

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door rien dirksen »

(2/2)

Zo vertelde ik 14 juli het verhaal van kees die onterecht is afgekeurd nu is het 30 juli geweest en er is weer een rijtest afgenomen.

Even wat achtergrond informatie Kees is medisch goed gekeurd door Dhr Dr Corthals uit Tilburg. De man zag geen redenen om Kees op medische gronden af te keuren.

Na de test afgenomen te hebben kwamen kees en de AA examinator op het kantoortje hier werd tegen kees gezegd dat de AA examinator twijfels had de voornaamste reden die hij aangaf was dat de informatie verwerking anders is bij Kees.

En omdat Kees in 2001 ook al 40 rijlessen heeft gehad hij het rijden niet verleerd zou moeten zijn.

2001 - 2009 is 8 jaar verschil in die 8 jaar is Kees een ander mens geworden in de tijd dat hij die lessen deed ging het niet goed met hem hij had moeilijke thuis situatie slikte medicatie. Eigenlijk niet een goed moment om toen te rijden maar goed dat is achteraf.

Deze reden vind kees drog reden waarom ?

De AA examinator gebruikt medische argumentatie terwijl kees medisch is goedgekeurd.

En kan je niet hard maken dat iemand na 8 jaar nog moet kunnen auto rijden. En dit argument niks te maken heeft met de test en hoe er gereden is want dit kan namelijk altijd gebruikt worden.

Na Kees en na mij mening moet de vraag zijn.

Heeft Kees de potentie om binnen 40 tot 60 lessen veilig deel te nemen aan het verkeer ?

Een orgaan als het CBR heeft macht, de macht om iemand af te keuren voor schakel en of automaat. Mag je dan niet van zo'n organisatie verwachten dat ze zorgvuldig zijn ?

Kees had op deze argumentatie afgekeurd kunnen worden zonder uberhaut een test te doen.

Nou is kees als alternatief aangeboden om automaat te rijden kees zou natuurlijk eieren voor z'n geld kunen kiezen.

Maar kees heeft als voornaamste reden dat hij z'n rijbewijs wil halen om makkelijker aan een baan te komen.

En in Nederland de meeste auto's schakel zijn.

Er zal waarschijnelijk een vervolg komen omdat er nog een test wordt afgenomen. Nou maar hopen dat 3 keer scheepsrecht is.

Baby-L
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2009 15:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Baby-L »

:cry: CBR is totaal niet eerlijk qua examens. Ik moet steeds naar CBR Utrecht, en heb daar 3x afgereden. Elke keer lieten ze mij zakken om dingen die niet voor gekomen waren etc. Ik vond dit behoorlijk vreemd dus stuurde hen een klachtenbrief! En wat krijg je als antwoord? ONGEGROND! Want de examinatoren zeggen dat het zo was etc. En dan heb jij niks meer in te brengen! Belachelijk toch? Belde DHR. VAN STRAATEN mij van het CBR, en die zegt dood leuk: "Klacht doen bij het CBR? Ik ga er voor zorgen dat jij NOOIT je rijbewijs zal kunnen halen! LET MAAR OP!" En dat was na de 2 keren dat ik examen gedaan heb, toen de 3e keer zakte ik weer om iets wat niet voorgekomen was!

Ik ken mensen die daar werken en die vertellen mij dit;
"Als een examinator ruzie heeft gehad met zijn vrouw, moet jij daar voor boeten!
Als de examinator vind dat jou kop hem niet aanstaat, ben jij ook al de sjaak, laten ze je ook al zakken!"

Ook hoorde ik dat er maar zoveel procent mochten slagen op een dag! En nog erger, tijdens mijn examen, maakte mijn instructeur naar mijn examinatoren een teken met zijn handen, en andersom ook weer? Ik vond dit vreemd. Kwam ik er achter dat dit betekende:
"Niet laten slagen, zonder reden"

CBR beweerd dat dit niet kan, maar van zijn eigen examinatoren heb ik het 1 en ander begrepen!

Door die stomme grappen van hun ben ik al 3000 euro kwijt aan lessen en examens. Omdat dhr van straaten ook mijn examens tegen houd, verloopt dus nu ook nog eens mijn theorie 11 september!!

Ook flauw dat mensen dan standaard zeggen:
"Joh als jij zoveel geld kwijt bent kan je gewoon niet rijden!"
Vind ik echt te zieleg en standaard.

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met problemen?
Want anders zouden we eventueel een groep kunnen vormen,
dat wij met zijn allen naar het CBR kunnen stappen om een klacht te doen?

Baby-L
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2009 15:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Baby-L »

CBR is totaal niet eerlijk qua examens. Ik moet steeds naar CBR Utrecht, en heb daar 3x afgereden. Elke keer lieten ze mij zakken om dingen die niet voor gekomen waren etc. Ik vond dit behoorlijk vreemd dus stuurde hen een klachtenbrief! En wat krijg je als antwoord? ONGEGROND! Want de examinatoren zeggen dat het zo was etc. En dan heb jij niks meer in te brengen! Belachelijk toch? Belde DHR. VAN STRAATEN mij van het CBR, en die zegt dood leuk: "Klacht doen bij het CBR? Ik ga er voor zorgen dat jij NOOIT je rijbewijs zal kunnen halen! LET MAAR OP!" En dat was na de 2 keren dat ik examen gedaan heb, toen de 3e keer zakte ik weer om iets wat niet voorgekomen was!

Ik ken mensen die daar werken en die vertellen mij dit;
"Als een examinator ruzie heeft gehad met zijn vrouw, moet jij daar voor boeten!
Als de examinator vind dat jou kop hem niet aanstaat, ben jij ook al de sjaak, laten ze je ook al zakken!"

Ook hoorde ik dat er maar zoveel procent mochten slagen op een dag! En nog erger, tijdens mijn examen, maakte mijn instructeur naar mijn examinatoren een teken met zijn handen, en andersom ook weer? Ik vond dit vreemd. Kwam ik er achter dat dit betekende:
"Niet laten slagen, zonder reden"

CBR beweerd dat dit niet kan, maar van zijn eigen examinatoren heb ik het 1 en ander begrepen!

Door die stomme grappen van hun ben ik al 3000 euro kwijt aan lessen en examens. Omdat dhr van straaten ook mijn examens tegen houd, verloopt dus nu ook nog eens mijn theorie 11 september!!

Ook flauw dat mensen dan standaard zeggen:
"Joh als jij zoveel geld kwijt bent kan je gewoon niet rijden!"
Vind ik echt te zieleg en standaard.

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met problemen?
Want anders zouden we eventueel een groep kunnen vormen,
dat wij met zijn allen naar het CBR kunnen stappen om een klacht te doen?[/b]

De betere
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 okt 2008 22:53

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door De betere »

@baby-l

heb je de audities van Idols wel eens gezien?
Mensen die zichzelf geweldig vinden zingen, en toch afgewezen worden.
Je hebt vast allemaal allemaal kruisjes bij de 9 in je zelfreflectie formulier.

hou jezelf is een spiegel voor

Baby-L
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2009 15:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Baby-L »

Nou meneer de betere;)
Zo zit dat dus niet in elkaar. wel standaard antwoorden zeg ;) Maar toen ik deed ging het niet om kruisjes;) dus dat is wel apart he :)

Als je al zo reageerd op iemand:
"verander de wereld, begin bij jezelf;)"

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

zorg dat je altijd je instructeur meeneemt tijdens je rijexamen. Als je onterecht zakt kan de instructeur/rijschool een klachtenbrief schrijven.

HC
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2009 01:14

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door HC »

wel of niet slagen tijdens praktijkexamens gaat onwijs willekeurig. en de 'feedback ' na afloop al net zo. ik heb nu drie keer afgereden en drie keer niet geslaagd. de eerste keer reed ik te onzeker, de tweede keer reed ik te zeker :? en de derde keer waren me bijzondere verrichtingen niet goed. ze zitten af en toe gewoon wat te zoeken om je te laten zaken.

tijdens me tweede examen kreeg ik een ingreep. er was een kruising twee auto's van links sloegen beide rechts af en een auto van rechts die links af sloeg voor hij de kruising had bereikt ik wil doorrijden trapt ie op de rem. wat totaal niet nodig was. maar de examinator twijfelde nog. hij kon niet beoordelen of ik het al had gezien. waarom zit ie er dan bij ?? maar zo iets nemen ze dan weer niet mee, nee dan rij ik te zeker...ofwel onvoorzichtig ofzo.

en een ingreep of niet haalt nog niets uit. een vriendin van mij reed af kreeg een ingreep al bij het verlaten van het parkeerterrein. ze had de snelheid van een motor verkeerd ingeschat. zegt de meneer laten we dit maar door de vingers zien dan gaan we nu echt beginnen...

ze doen daar maar een beetje wat ze goed uitkomt.je rijd 40u bij een instructeur en een half uur bij een examinator en die ziet dan meteen of je kan rijden, tuurlijk...,dat hele systeem deugt niet en moet veranderd worden.

pele
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:53

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door pele »

Mijn zoon heeft afgelopen vrijdag rijexamen gedaan en is in een keer geslaagd. Dus das mooi. Omdat de ambtenaren vrijdags maar tot 12 uur werken kon hij pas maandag naar het stadhuis om zijn rijbewijs te regelen. En wat denk je, zijn gegevens van het CBR zijn daar niet aangekomen, dus helaas pindakaas, wij kunnen uw aanvraag niet in behandeling nemen totdat de gegevens boven water zijn. denk je na je slagen lekker te kunnen gaan autorijden, heb je dit.

Baby-L
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2009 15:44

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Baby-L »

Toch schrik ik wel van zoveel negatieve berichten over het CBR! Want het CBR laat overkomen alsof jij de enige bent die het niet eens bent met... ze scheren iedereen over 1 kam, leerlingen zijn leerlingen, en ze weten niet beter toch? Zo denken ze! ik vind het erg jammer dat het CBR zo werkt, want je bent wel van hun afhankelijk, het is wel een overheidsinstantie!!! :|

jojogirl21
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:53

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door jojogirl21 »

Bailey schreef:Ik kreef op een proefexamen eens een foto van een openstaande motorkap. De vraag ‘is het toegestaan om te roken als je onder de motorkap aan het kijken bent’. Ik antwoordde ja, want hoewel het niet verstandig is is het volgens mij niet verboden. Mijn antwoord was fout, het zou dus verboden zijn. Verdere uitleg: het is niet verstandig te roken als je onder de motorkap aan het kijken bent. Dus….het is niet verboden, maar niet verstandig. Mijn antwoord was dus eigenlijk wel correct, maar werd toch fout gerekend omdat het niet verstandig is. Ja…zo ken ik er nog meer.
Deze vraag test jou inzichtelijke kennis. Er zijn zoveel dingen niet bij wet geregeld en toch weten we allemaal dat het niet de bedoeling is. In dit geval is dat ook zo. Verkeer gaat niet alleen over exacte theoretische regeltjes, maar ook (vooral zelfs) draait het om inzicht!

Gesloten