LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Gouda
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2005 21:42

Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door Gouda »

Ik heb 2 dochters die beiden met het behalen van het rijbewijs bezig zijn. De één heeft er al zo'n 20 lessen opzitten en de ander net 2.

Nu hoor ik wisselde berichten over het aanvragen van het examen.
Zo zouden kleine rijscholen extra lange wachttijden hebben maar grote rijscholen 'kopen' gewoon plek in en zijn veel sneller qua wachttijd.

Klopt dat? Als het zo is, dan is dat toch oneerlijke concurrentie?

Wie is daar ook tegenaan gelopen?

Friestyler
Berichten: 273
Lid geworden op: 18 mar 2008 02:44

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door Friestyler »

Hallo,

nu ben ik alweer zo'n 3 jaar uit de rijscholenwereld, maar wat ik zo weet is dat er geen onderscheid tussen grote en kleine rijscholen is.
iedere rijschool kan examenplaatsen kopen, alleen een grote rijschool zal eerder en/of meer inkopen dan een kleine rijschool.
de grote jongens kunnen examens eerder aan de leerlingen verkopen omdat er meer leerlingen zijn.

wat betreft de wachttijden: ik heb meegemaakt dat de aanvraagtijd zo ongeveer een half jaar was, zo erg is het nu niet meer toch?

rijscholen kunnen (nog steeds?) ingekochte examens weer in de etalage zetten als iemand afzegt o.i.d., dus de kans dat er examens vrij komen wil nog weleens gebeuren.

als jouw dochters een goede instructeur hebben, dan zal hij/zij ook de huidige aanvraagtijd kennen en daar zéér zeker rekening mee houden bij de aanvraag van het praktijk examen.

ik las trouwens dat 1 dochter al(!!) 20 lessen heeft gehad...heb je enig idee hoeveel lessen er gemiddeld nodig zijn?
we leven helaas niet meer in het tijdperk van 25 jaar geleden, rondje bioscoop en je bent geslaagd.

gemiddeld genomen zijn er zo'n 30 lessen nodig

vr. groet,

Gouda
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2005 21:42

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door Gouda »

We hebben voor dochter 1 een pakket van 30 lessen genomen, incl. afrijden en examen.
Ze heeft net haar theorie gedaan maar is helaas gzakt op 1 punt. Met 4 weken kan ze weer haar theorie halen. Als ze dan geslaagd is, begrijp ik er in iedere geval van, dán wordt haar praktijk examen pas aangevraagd. Klikt op zich logies maar ik weet niet of het de normale gang van zaken is.
Hier in Gouda is de keuze niet bepaald reuze.

Dochter 2 is nu bezig in Utrecht en regelt het per les.
In het studentenwereldje is inmiddels een Marokkaan doorgedrongen met zijn rijschool en dat gaat prima. Goede vent met zeer redelijke tarieven.

In ieder geval dank voor je antwoord.

O ja, ik heb mijn rijbewijs gehaald in 4 lessen (1973) á fl 12,50 per les van een uur.......dat kon toen nog, :D
En m'n motorrijbewijs in 7 lessen in 1995.

Patrick18
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2008 10:45

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door Patrick18 »

Ik ben net klaar met de rijlessen ect.. gelukkig alles gehaald!
maar ik had verder weinig last van de drukte.

Wat betreft het lange wachten bij het CBR komt gewoon door hun nieuwe regeltjes die ik zeker niet onterrecht vind!
Eerst was het zo een persoon komt smorgens aan en zet zich op de reserve lijst voor het examen. De persoon zakt en gaat naar de balie en zet zich weer opnieuw op de lijst... en zo gaat dat heel de dag door.
Daarom is er ingevoerd dat er een minimaal een X aantal dagen tussen moet zitten. Door de enorme drukte is dit uitgelopen tot wel 4 weken !

Verder blijf ik er wel bij dat als je snel je theorie heb dat je ook sneller 100% zelfstandig kan deelnemen aan het verkeer en zo sneller je leertraject kan doorlopen.

instr.
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2008 10:16

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door instr. »

Ik ben bekend in Utrecht en jl vrijdag (25 april) keken we voor examen indelen, 1e plek 27 AUGUSTUS! Dinsdag (29 april) weer gekeken 1e plek 2 OKTOBER waar is in die paar dagen september gebleven?? En wat betreft iedereen maakt evenveel kans om plekkies te kopen, een kleine rijschool kan er niet veel op voorraad kopen want die heeft daar te weinig leerlingen voor de grote doen dat wel en maken de kleine rijscholen hier door kapot!! Enne van de bovag hoef je niets te verwachten want de grootste rijschool in utrecht is Bruinsma en wie is hoofd afd. rijscholen van de Bovag: juist de heer Bruinsma.

Voor wat betreft het in de "etalage" zetten van examens, verleden jaar konden kleine rijscholen onderling nog wat doen voor elkaar, had er een een plek over zette ie 'm in de etalage op het moment dat je belde en kon jij 'm gelijk kopen nu wordt wat in de etalage gezet wordt binnen nu en 24 uur door het cbr er in gezet dus bellen naar elkaar heeft geen zin meer want je weet dan nog niet of jij 'm dan kan kopen want je weet niet hoe laat ie er in staat.

En wat slagingspercentage betreft dit zegt ook niet veel omdat het er ook aan ligt welke soort leerlingen je hebt. Er zit nl nogal wat leerverschil tussen de ene en de andere leerling. En dan zijn er ook nog die je oneindig laten lessen voordat je afrijdt.....

Gouda
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2005 21:42

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door Gouda »

Tja, oneendig doorlessen ....
Het vervelende is dat er geen enkele tussentijdse 'toets' is dat kan bepalen hoe ver iemand is met zijn/haar rijles. In feiten ben je overgeleverd aan de rijinstructeur waar je bij aan het rijden ben.
Of je het nu goed of niet goed doet, je weet het pas na tig lessen (examen).
Zou het niet handig zijn om tussendoor eens een les bij een ander te doen of het voordeel van een grotere rijschool benutten door meerdere leeraren in te zetten.

En dan het vaststellen van een examendatum....
Er wordt aangegeven dat er bij het CBR te weinig examinatoren zijn.
Ik betwijfel of dat dat de echte reden is.
Het is toch wel verdomd prettig voor de rijschoolhouders dat er zo'n grote tijd tussen de aanvraag en de examendatum zit.
Veel lessers zullen dan toch regelmatig een uurtje les willen nemen om de 'feeling' niet kwijt te raken. Dat is toch mooi weer 'uurtje-factuurtje' dus inkomsten voor de rijschoolhouders.

Wat beteft die theorie-examens ....
Als je gezakt bent duurt het dus weer 4 weken voordat je weer opnieuw 'op' mag.
Ik snap niet dat zoiets niet sneller kan. Het nakijken van de antwoorden
is niet meer werk dan het controleren van een Bingokaart.
Zorg dat er grotere zalen zijn en laat iedereen zo vaak terugkomen als 'ie wil (of moet eigenlijk). Dát zijn terechte inkomsten. Als je niet goed genoeg leert, leer je het van zelf af om vaak terug te moeten komen.

Just my two cents

instr.
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2008 10:16

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door instr. »

Ik denk dat je met de opmerking dat rijscholen de lange wachttijden wel "lekker" vinden een hoop rij-instructeurs voor de hoofd stoot. :evil: Geen betere reclame dan mond tot mond reclame en die goede reclame kan je met oneindig lessen en wachttijden wel vergeten. Dus denk na voordat je zoiets zegt.

Enne er is een tussentijdsetoets bij het cbr hoor kost alleen bijna net zo veel als een echt examen. Je kan als instructeur ook zelf zo'n t.t.t. doen kost het alleen gewoon het lesuur.

De examinatoren werken "over" b.v op zaterdag waardoor ze uren sparen om bv elke vrijdagmiddag vrij te zijn. Wij noemen dit geen overwerken maar in plaats van werken. En de grotere rijscholen kopen alle examens op hoor die hebben toch wel iemand die afrijdt en anders maar niet, ze verdienen zat zodat dat examengeld ze niet veel doet, kleine rijscholen kunnen dat niet zomaar 10 examens van te voren kopen want als je niemand hebt die af kan rijden (je wilt toch dat ze de 1e keer slagen!!) zit je met dat examen dat wel al door de rijschool gekocht en betaald is. Wat boeit het het cbr, het plekkie is verkocht en betaald en ze zien wel of er iemand komt en dat de kleinere rijscholen daardoor in de knoei komen, so what?? Hun inkomen is er al want verkocht is verkocht.

En de theorie examens, het is schandalig wat daar voor zakt leren de mensen niet voordat ze er naar toe gaan, iedereen is dagelijks in het verkeer maar ze weten het stomste ding nog geen eens. Leren moeten ze het leerboek en niet alleen stom plaatjes uit hun hoofd leren thuis en dan de antwoorden erbij weten maar owee als het een andere vraag is. Dom dom dom het kost niet nix en dan gaan gokken, leer het leerboek en zoek antwoorden op in het leerboek en niet domweg achterin naar het antwoord kijken. Enne als je lest heb je een instructeur die het weet uit te leggen naast je zitten vraag of ie naar zo'n situatie die je niet begrijpt toe rijdt met je. Maar nogmaals leren en eventueel theorieles volgen.. dat is de enige manier om in 1x te slagen dan heb je ook geen last van die wachttijd.

Gouda
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2005 21:42

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door Gouda »

Ik denk dat je met de opmerking .................... Dus denk na voordat je zoiets zegt.
Er zijn natuurlijk ook goede rijscholen...!
Enne er is een tussentijdsetoets bij het cbr hoor kost alleen bijna net zo veel als een echt examen. Je kan als instructeur ook zelf zo'n t.t.t. doen kost het alleen gewoon het lesuur.
Een goede tip!

De examinatoren werken "over" b.v op zaterdag ....... Wij noemen dit geen overwerken .......... ze verdienen zat ..........Wat boeit het het cbr, het plekkie is verkocht en betaald ............ verkocht is verkocht.
Dat zit dus goed FOUT!!!
En de theorie examens, het is schandalig wat daar voor zakt leren de mensen niet voordat ze er naar toe gaan, ............... dat is de enige manier om in 1x te slagen dan heb je ook geen last van die wachttijd.
Daar ben ik het zeer zeker mee eens!

Erwin rijinstructeur
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2008 17:30

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door Erwin rijinstructeur »

Sinds afgelopen weekend zijn de wachttijden voor de praktijkexamens weer redelijk normaal. Sinds 26 mei zijn er maatregelen getroffen om dit te bewerkstelligen. Het is nu voor iedere rijschool mogelijk binnen afzienbare tijd een kandidaat examen te laten doen.

Voor zowel grote als kleine rijscholen is het mogelijk examens in het voren (tot wel 4 maanden) aan te kopen. Dit kost de rijschool helemaal niets. Kleine rijscholen die klagen dat ze hun kandidaten geen examen kunnen laten doen hebben deze mogelijkheid niet (voldoende) benut.

instr.
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2008 10:16

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door instr. »

Het is idd een stuk verbeterd maar als ik instr. hoor vertellen dat ze examens inkopen op naam van heel veel neefjes en nichtjes (tot wel 40!!) denk ik waar zijn jullie mee bezig?? Een waterdicht systeem zal er helaas nooit komen (misschien weer terug naar het systeem dat het cbr de examens indeelde zoals het vroeger ging) maar het cbr is op de goede weg, nu nog dat slagingspercentage aan de kant zetten (welk opleidingsinst. /school etc lukt het om elk jaar ong. het zelfde slagingspercentage te halen??!!) er zijn elk jaar dezelfde maanden dat je een ll niet door het examen heen krijgt, vreemd. Dat zou eens onderzocht moeten worden. Ik spreek dan alleen voor Utrecht ik weet niet hoe het in de rest van het land is. En al die proeven met Ris en nu het vernieuwde rij-examen, leuk maar wordt ergens in Gelderland gedaan met MBO-leerlingen, doe het eens met de gemiddelde leerling in bv Utrecht of Amsterdam Ik heb zelf nog het oude MI (methodische instructie => de naam zegt het al: het huidige Ris) gedaan. Ik vind het lesgeven al 29 jaar hardstikke leuk maar de examens maken het vaak zeer frustrerend werk, hoe leuk het contact met de examinatoren soms ook is.

instr.
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 apr 2008 10:16

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door instr. »

Naar verluid, echter nooit bewezen, houden de examinatoren van het CBR, in opdracht, het percentage van geslaagden kandidaten op een voor het CBR acceptabel aantal. Indien de examinator hiervan afwijkt loopt hij de kans ontslag te krijgen bij zijn/haar werkgever. Enkele voorbeelden hiervan zijn bekend.

Als rechtsgeschapen mens wringt dat al gauw met de realiteit en bestaat de kans overspannen te geraken.Waardoor het ziekte verzuim bij het CBR hoger ligt dan normaal. Is dat misschien de werkelijkheid vande thans lange wachttijden bij het CBR ?

Wie zal het zeggen of heeft een mening over deze vreemde paktijken.

Gepubliceerd op 24-6-08 om 13:08 in slagingspercentage rijexamen | Permanente link

Tags: cbr, examen, fiscus, geslaagden, ontslag, percentage, rijexamen, wachttijden, ziekteverzuim
http://vreemdepraktijken.web-log.nl/vre ... t-22680956

Gouda
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2005 21:42

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door Gouda »

Even een 'Update'..... :wink:

Eén dochter is (in één keer) geslaagd :D . Ze heeft nu een tijdje haar rijbewijs en kart al rond in m'n vrouws autotje alsof 'ie van haar is.
Ze heeft totaal 29 lessen gehad.

De andere dochter is nog bezig. Ze had een pause ingelast, maar zit nu (al/pas) op 7 lessen. Ik hoop dat ook zij redelijk snel haar rijbewijs heeft....
(dan ben ik klaar met de financiële aderlating.....)

bobbie1980
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 nov 2008 23:08

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door bobbie1980 »

de rijscholen doen tegenwoordig maar wat. ik vind dat het cbr moet optreden. zij kunnen rijscholen toch makkelijk verbieden om dit soortpraktijken te doen!!!!!!!!!!!!!!!!

V-Clickert
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 aug 2008 08:23

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door V-Clickert »

Helaas zit er een hoop kaf onder het koren in de rijschoolbranche zolang iedereen het instructeurscertificaat kan halen er daarna gewoon een rijschool kan beginnen :shock:
Het verdienen van (grof) geld en het eigenbelang staat dan vaak boven dat van de leerling..hoewel op de opleiding toch echt geleerd wordt dat de leerling centraal staat. Rijscholen spreken ook niet meer over een leerling..maar over een klant :roll: waarbij deze echt geen koning is hoor :!:

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

de rijscholen die zijn geregistreerd bij het CBR kunnen examens inkopen naar het aantal leerlingen die zij in hun systeem hebben staan. De kleine rijscholen (die niet geregistreerd staan bij het CBR) kopen hun examens bij een bemiddelingsburo of bij een andere rijschool in. De rijscholen kunnen 3 maanden vooruit examens inkopen.

De wachttijden vallen in principe mee. Er moet 2 weken tussen het 1e en 2e rijexamen zitten. Een rijschool die dus veel in heeft kunnen kopen zal dan ook sneller plek hebben om een herexamen te kunnen doen.

V-Clickert
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 aug 2008 08:23

Re: Hoe zit dat met lange wachtijden examen CBR?

Ongelezen bericht door V-Clickert »

In theorie is dat zo ja..maar in de praktijk wordt er veel gerommeld met examendatums :roll: De meeste rijscholen willen zoveel mogelijk lessen aan een "klant" (leerling) "verkopen". Al die "pakket aanbiedingen" zijn lokkertjes.
Binnen 1 week je rijbewijs met 10/15 lessen..right... :lol: De meeste halen dat niet en zitten al gauw aan de 25/30 lessen
Net zoals vaak bij aanbiedingen in een folder. Als je naar de winkel gaat is die aanbieding net voorbij of uitverkocht..maar als je dan toch in die winkel ben :roll:

Gesloten