LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door bartsscooterservice » 30 okt 2012 09:09

1JanV schreef:
bartsscooterservice schreef:Dat klopt, maar ik bedoelde te zeggen dat bijv de chinese cilinder ook op enkele '' kymco en sym blokken '' past zoals je ziet, en dan staan ze er nog niet allemaal bij.
Bijde merken doen hun best dat het net ietsje anders is dus pasop met advies dat het past op de goedkopere blokken. :wink:
Het past gewoon zonder aanpassingen, alleen niet op de eigen Kymco en Sym blokken, wel onder de goedkopere productie modellen waaronder ze algemene Chinese blokken gooien met wat cosmetische aanpassingen.

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door oo4load » 31 okt 2012 09:04

Afbeelding

Streng verboden onzin te vertellen!

"Het past gewoon zonder aanpassingen, alleen niet op de eigen Kymco en Sym blokken, wel onder de goedkopere productie modellen waaronder ze algemene Chinese blokken gooien met wat cosmetische aanpassingen."


Welke blokken bestaan er:
-Kymco Taiwan: Het origineel.
-Kymco China: Het origineel, maar dan in de chinese kymco fabriek china gebouwd, verder identiek aan Taiwanese blok.
-Chinees kymco imitatie. Kopie van het Kymco Filly blok 1997 uitvoering, dus uitlaatophanging 1cm lager.
-Sym 10 inch long stroke: 10 inch versie van het SYM long stroke blok. Totaal ander blok dan kymco.
-Sym 12 inch long stroke: 12 inch versie van het SYM long stroke blok, gebouwd in Chinese SYM joint venture.
-SYM / TGB "XS1P39QMB" : iets aangepast chinees imitatie blok (kleinere opening bij de cylinder zodat er geen 80cc op past). Zelfde bagger kwaliteit als doorsnee chinees blok, opgepast!


De enige uitzondering is dus het sym long stroke blok, verder past het altijd.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door bartsscooterservice » 31 okt 2012 21:57

Wat is er onwaar aan wat ik daar zei dan? Klopt gewoon.

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door oo4load » 01 nov 2012 08:32

Dat zal ik je vertellen:

"Het past gewoon zonder aanpassingen, alleen niet op de eigen Kymco en Sym blokken"

"Eigen kymco blokken", dat zijn de gewone normale kymco blokken die onder alle Kymco 4t scooters zitten en dat is nou juist het echte oorspronkelijke blok dat de chinezen gekopieerd hebben. Uiteraard past het daar dus wel op.

wel onder de goedkopere productie modellen waaronder ze algemene Chinese blokken gooien met wat cosmetische aanpassingen.

Voor Kymco complete onzin aangezien Kymco alles grotendeels in-house produceert en de rest op contractbasis exclusief laat produceren, er zitten geen "gewone chinese onderdelen" in een kymco.
Voor SYM deels waar, maar sinds een jaar of 2 ook niet meer het geval aangezien het longstroke blok hun eigen ontwerp is.

Dus je punten zijn voor meer dan de helft onwaar, dat is een vrij magere score natuurlijk.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door 1JanV » 01 nov 2012 19:17

wat een gedoe jongens, waarom gaan jullie samen niet eens met een dergelijk project elkaar ervaring uitwisselen.
ik weet dat er onderdelen van een chinese blokken niet altijd passen op Kymco's 4takts of op een SYM , Peugeot, denk daarbij eens aan de nokkenas uiteraard zullen er wel beter chinese onderdelen passen, ik deel mijn mening met beiden mogelijkheden. ook weet ik dat Kymco zijn best doet om er voor te zorgen dat juist die chinese onderdelen net niet goed passen uiteraard is die mogelijkheid er altijd om hier en daar iets te knabbelen zodat het wel past. ook weet ik dat niet elk onderdeel bij namen genoemd kunnen worden om met precisie te vertellen wat wel en niet past. mijn zoon heeft vandaag een chinees een peurt gegeven en op die teller stond 78430.0 kilometer en ik weet dat bij lange na dat die top merken dat nog niet eens halen. is het nu de duimpje voor het merk of voor het onderhoud/vakmanschap.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door bartsscooterservice » 01 nov 2012 23:43

oo4load schreef:Dat zal ik je vertellen:

"Het past gewoon zonder aanpassingen, alleen niet op de eigen Kymco en Sym blokken"

"Eigen kymco blokken", dat zijn de gewone normale kymco blokken die onder alle Kymco 4t scooters zitten en dat is nou juist het echte oorspronkelijke blok dat de chinezen gekopieerd hebben. Uiteraard past het daar dus wel op.

wel onder de goedkopere productie modellen waaronder ze algemene Chinese blokken gooien met wat cosmetische aanpassingen.

Voor Kymco complete onzin aangezien Kymco alles grotendeels in-house produceert en de rest op contractbasis exclusief laat produceren, er zitten geen "gewone chinese onderdelen" in een kymco.
Voor SYM deels waar, maar sinds een jaar of 2 ook niet meer het geval aangezien het longstroke blok hun eigen ontwerp is.

Dus je punten zijn voor meer dan de helft onwaar, dat is een vrij magere score natuurlijk.
Ja dus, dan klopt het nog steeds.

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door oo4load » 02 nov 2012 08:02

1JanV schreef:wat een gedoe jongens, waarom gaan jullie samen niet eens met een dergelijk project elkaar ervaring uitwisselen.
ik weet dat er onderdelen van een chinese blokken niet altijd passen op Kymco's 4takts of op een SYM , Peugeot, denk daarbij eens aan de nokkenas uiteraard zullen er wel beter chinese onderdelen passen, ik deel mijn mening met beiden mogelijkheden. ook weet ik dat Kymco zijn best doet om er voor te zorgen dat juist die chinese onderdelen net niet goed passen uiteraard is die mogelijkheid er altijd om hier en daar iets te knabbelen zodat het wel past. ook weet ik dat niet elk onderdeel bij namen genoemd kunnen worden om met precisie te vertellen wat wel en niet past.

Ten tijde van de eerste redesign van het eerste Filly blok naar de Kymco LDB6 standaard (waarbij het uitlaat ophangpunt is veranderd) waren die chinese kopieen er nog niet eens. De chinezen hebben vervolgens een oude Kymco Filly en Kymco Cobra naar china gehaald en die helemaal gekopieerd, bij de Filly zowel blok als de rest van de scooter (uiterlijk dan, Zie VCLIC) en bij de Cobra alleen het uiterlijk. Het enige dat dus niet past aan het blok is de uitlaat.
Vervolgens hebben de chinezen op sommige krukassen een iets groter oliepomp tandwiel gezet (zodat de pomp sneller draait). 16t vs 22t , in de hoop dat hun gerecyclede colablikjes materiaal wat minder snel verslijt. Maar die 22t as kom je niet zo vaak tegen.

De laatste aanpassing bij Kymco is de kop een jaar of 3 geleden, zitten nu langere kleppen in en een andere klephevelbrug, zodat de vorm van het in en ex kanaal iets gunstiger kon worden gemaakt (betere doorstroming = meer vermogen). Dat heeft niets te maken met chineesjes pesten, de enige die je ermee "pest" zijn monteurs die met kymco werken want die moeten nu bij vervanging van de kop door een goedkopere universele kop ook de klephevelbbrug mee vervangen.

Ik krijg echt tranen in mijn ogen van dealers / monteurs die de meest basale basiskennis niet hebben van de scooters waar ze elke dag mee werken. Als je verklaart dat een standaard kymco cylinder "niet op een eigen kymco blok past" en dat ook nog gaat staan te verdedigen dan praat je toch over een zeer ernstig gebrek aan kennis. Heb je dan nog nooit een Kymco van dichtbij bekeken of... ?
Ik ben geen beroeps monteur en ook geen medewerker van een td van een scooter importeur. Ik sleutel dus niet dagelijks aan scooters. Het enige wat ik heb is een beroepsmatige interesse in de diverse motorblokken, als onderdelen distributeur moet ik wel weten wat waar op past, liefst voordat de concurrentie dat in de gaten heeft (en dat zijn gelukkig ook niet van die heldere lichten, net als de meeste monteurs zoeken ze niet graag zelf iets uit!). Het is voor mij onnaceptabel als ik een klant een onderdeel verkoop of montage advies geef dat niet blijkt te kloppen.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door 1JanV » 02 nov 2012 22:29

oo4load schreef:
1JanV schreef:wat een gedoe jongens, waarom gaan jullie samen niet eens met een dergelijk project elkaar ervaring uitwisselen.
ik weet dat er onderdelen van een chinese blokken niet altijd passen op Kymco's 4takts of op een SYM , Peugeot, denk daarbij eens aan de nokkenas uiteraard zullen er wel beter chinese onderdelen passen, ik deel mijn mening met beiden mogelijkheden. ook weet ik dat Kymco zijn best doet om er voor te zorgen dat juist die chinese onderdelen net niet goed passen uiteraard is die mogelijkheid er altijd om hier en daar iets te knabbelen zodat het wel past. ook weet ik dat niet elk onderdeel bij namen genoemd kunnen worden om met precisie te vertellen wat wel en niet past.

Ten tijde van de eerste redesign van het eerste Filly blok naar de Kymco LDB6 standaard (waarbij het uitlaat ophangpunt is veranderd) waren die chinese kopieen er nog niet eens. De chinezen hebben vervolgens een oude Kymco Filly en Kymco Cobra naar china gehaald en die helemaal gekopieerd, bij de Filly zowel blok als de rest van de scooter (uiterlijk dan, Zie VCLIC) en bij de Cobra alleen het uiterlijk. Het enige dat dus niet past aan het blok is de uitlaat.
Vervolgens hebben de chinezen op sommige krukassen een iets groter oliepomp tandwiel gezet (zodat de pomp sneller draait). 16t vs 22t , in de hoop dat hun gerecyclede colablikjes materiaal wat minder snel verslijt. Maar die 22t as kom je niet zo vaak tegen.

De laatste aanpassing bij Kymco is de kop een jaar of 3 geleden, zitten nu langere kleppen in en een andere klephevelbrug, zodat de vorm van het in en ex kanaal iets gunstiger kon worden gemaakt (betere doorstroming = meer vermogen). Dat heeft niets te maken met chineesjes pesten, de enige die je ermee "pest" zijn monteurs die met kymco werken want die moeten nu bij vervanging van de kop door een goedkopere universele kop ook de klephevelbbrug mee vervangen.

Ik krijg echt tranen in mijn ogen van dealers / monteurs die de meest basale basiskennis niet hebben van de scooters waar ze elke dag mee werken. Als je verklaart dat een standaard kymco cylinder "niet op een eigen kymco blok past" en dat ook nog gaat staan te verdedigen dan praat je toch over een zeer ernstig gebrek aan kennis. Heb je dan nog nooit een Kymco van dichtbij bekeken of... ?
Ik ben geen beroeps monteur en ook geen medewerker van een td van een scooter importeur. Ik sleutel dus niet dagelijks aan scooters. Het enige wat ik heb is een beroepsmatige interesse in de diverse motorblokken, als onderdelen distributeur moet ik wel weten wat waar op past, liefst voordat de concurrentie dat in de gaten heeft (en dat zijn gelukkig ook niet van die heldere lichten, net als de meeste monteurs zoeken ze niet graag zelf iets uit!). Het is voor mij onnaceptabel als ik een klant een onderdeel verkoop of montage advies geef dat niet blijkt te kloppen.
is niets van gelogen, maar mijn ervaring is van lang geleden en zo nu en dan help ik mijn zoon, wat ik weet is dat ik 2 de zelfde kymco , op de brug had die dag en van beiden moesten de cilinderkop worden vervangen toch bij de ene moest de tuimelbrug aangepast worden. het bloknummer week een paar duizend af ook de kleppendeksel was anders?

Ook hebben wij te maken gehad (en dat gebeurt nog steeds) dat er chinese scooters voorzien werden met kymco stickers (filly en nog een) waardoor de winst enorm was. Creco heeft dit aangevochten omdat hun de klachten kregen en ik weet dat Patrick en of Hans mij zelf hebben verteld dat hun proberen het chinese gebeuren niet passend willen hebben op hun blokken. of het waar is en in de praktijk is uitgevoerd dat weet alleen de specialist.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door 1JanV » 02 nov 2012 22:35

Ik ben geen beroeps monteur en ook geen medewerker van een td van een scooter importeur. Ik sleutel dus niet dagelijks aan scooters. Het enige wat ik heb is een beroepsmatige interesse in de diverse motorblokken, als onderdelen distributeur moet ik wel weten wat waar op past, liefst voordat de concurrentie dat in de gaten heeft (en dat zijn gelukkig ook niet van die heldere lichten, net als de meeste monteurs zoeken ze niet graag zelf iets uit!). Het is voor mij onnaceptabel als ik een klant een onderdeel verkoop of montage advies geef dat niet blijkt te kloppen.
Ik kan mij daarbij wel iets voorstellen, maar het meeste moet je toch van de werkvloer vernemen Onze importeurs en dat zijn er best veel (nntg. PPparts,Creco,Bouwman,Huige,Hocoparts,M2trading,Motana,enz) en nog een paar waren blij dat wij vermelde dat het niet pasten of dat het product slecht is, maar vooral als wij melden waar het nog meer op toegepast kon worden, jij of een ander kan niet alles weten en het uiteraard ook verkeerd hebben niet dan? gezien je schrijven ben ik benieuwd of je bij dit rijtje behoort.

OlafBso
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2013 15:04

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door OlafBso » 11 jan 2013 15:12

Ik heb sinds augustus 2010 een ZNEN 50 CC Retro scooter.
Gekocht bij La Souris, online dus, voor maar 1000 euro.
Wat extraatjes er bij en altijd netjes onderhouden.
(Eerste 2 jaar elke 3 maanden een onderhoudsbeurt bij de dealer in de buurt)
Nu zelf olie verversen om de zoveel tijd, nieuw bougietje er in, nieuw uitlaatje er op.
Ik gebruik hem voor woon-werk, heel het jaar door.
In de zomer maak ik de scooter goed schoon, en voor de winter begint smeer ik hem onder de vaseline, op de metalen delen.
Ja, er waren op een gegeven moment wat kosten zoals de voorrem die muurvast zat, en hij liep op een gegeven moment niet helemaal lekker meer, maar dit was vrij vlot opgelost.
Omdat die beurten van 67,50 per keer me toch iets te gortig zijn, doe ik het nu zelf.
Net nog een nieuwe standaard uitlaat, bougie en handvat besteld voor bij elkaar nog geen 60 euro via Heima Scooters, online, en zelf de olie wederom ververst.
Het ding heeft bijna 7000 km gelopen en ik ben er super tevreden over.
Heb ook een Gilera Runner en een Gilera Super Motard gehad voor belachelijk veel geld, en niks dan **** er mee gehad.
Voornamelijk naar mijn werk gelopen in die tijd, i.p.v. gereden.

Een Chinese scooter is een aanrader, en mocht deze op zijn ga ik zeker weer een nieuwe bestellen.

mach2005
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:35

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door mach2005 » 20 jan 2013 11:16

Wat ik in het eerste gedeelte al gezegd heb... Goed onderhoud is het halve werk.

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door Jezebel » 20 jan 2013 22:57

OlafBso schreef:Ik heb sinds augustus 2010 een ZNEN 50 CC Retro scooter.
Gekocht bij La Souris, online dus, voor maar 1000 euro.
Wat extraatjes er bij en altijd netjes onderhouden.
(Eerste 2 jaar elke 3 maanden een onderhoudsbeurt bij de dealer in de buurt)
Nu zelf olie verversen om de zoveel tijd, nieuw bougietje er in, nieuw uitlaatje er op.
Ik gebruik hem voor woon-werk, heel het jaar door.
In de zomer maak ik de scooter goed schoon, en voor de winter begint smeer ik hem onder de vaseline, op de metalen delen.
Ja, er waren op een gegeven moment wat kosten zoals de voorrem die muurvast zat, en hij liep op een gegeven moment niet helemaal lekker meer, maar dit was vrij vlot opgelost.
Omdat die beurten van 67,50 per keer me toch iets te gortig zijn, doe ik het nu zelf.
Net nog een nieuwe standaard uitlaat, bougie en handvat besteld voor bij elkaar nog geen 60 euro via Heima Scooters, online, en zelf de olie wederom ververst.
Het ding heeft bijna 7000 km gelopen en ik ben er super tevreden over.
Heb ook een Gilera Runner en een Gilera Super Motard gehad voor belachelijk veel geld, en niks dan **** er mee gehad.
Voornamelijk naar mijn werk gelopen in die tijd, i.p.v. gereden.

Een Chinese scooter is een aanrader, en mocht deze op zijn ga ik zeker weer een nieuwe bestellen.
Volgens een medewerker van La Souris hahaha :mrgreen:
(In een ander topic lees je alleen maar ellende met dit bedrijf)

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door bartsscooterservice » 22 jan 2013 10:52

mach2005 schreef:Wat ik in het eerste gedeelte al gezegd heb... Goed onderhoud is het halve werk.
Dat ook, maar als ze niet goed rijklaar gemaakt worden, en de klant brengt hem veel te laat binnen voor onderhoud ( wat meestal gebeurt met die internetwinkel dingen ) , heeft het meestal ook geen nut meer, is er al een boel versleten.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Tips VOORDAT u een chinese scooter aanschaft!

Ongelezen bericht door 1JanV » 23 jan 2013 21:57

mach2005 schreef:Wat ik in het eerste gedeelte al gezegd heb... Goed onderhoud is het halve werk.
kon het even niet laten maar waarom is goed onderhoud halve werk mach2005 :lol: je bedoeld geen halve werk zeker

Gesloten