Elektrische of benzine scooter? Merk?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Wereldreiziger62

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Wereldreiziger62 »

Leuk al die tegenstrijdige berichtgeving.

Jaren geleden had ik gewone bromfietsen of bromscooter. Ik zal maar niet vertellen hoe vaak ik met die dingen naar de reparateur moest lopen vanwege problemen.

Omdat ik tegenwoordig regelmatig 40 km of meer per dag afleg heb ik daarom een moderne elektrische scooter gekocht met extra accu voor 110 km bij 45 km/uur.

Prima, die 55 km op één accu haal ik nog steeds nadat ik nu bijna 4000 km heb afgelegd en heb geen enkel technisch probleem gehad.

Twee accu’s met 2x 600 laadcycli. Vierduizend kilometer gelijkmatig verdeeld over beide accu’s. Dit betekend 4000/55km = 73 laadcycli gebruikt op een totaal van 1200!

Anders gezegd: 1200 cycli x 55km = 66000 km. Als je dan ook nog verstandig met de accu’s omgaat, accu’s nooit helemaal leeg rijden en zeker niet leeg bewaren, regelmatig omwisselt, tijdens vorst binnen en nooit stallen met meer dan 90% lading dan kan de accu naar verwachting zomaar 50% langer meegaan, de tijd zal het leren.

Ik laad bij thuiskomst de accu’s niet voller dan 70-80%, (voor alle zekerheid nooit ’s nachts opladen) laad vlak voor het gebruik wel tot maximaal, maar ga dan ook meteen weg zodat de lading maar kort 100% blijft. De tweede, losse accu is altijd 80% vol, tenzij ik echt bijna honderd kilometer ga rijden.

Voordelen zijn er elektrisch te over als je dus maar niet meer dan 100 kilometer per dag hoeft. Alleen remmen, remolie, bandspanning controleren en op tijd nieuwe banden. De levensduur van de scooter zal langer zijn dan bij benzinemodellen want de enige bewegende delen zijn het stuur, de wielophanging en voor- en achterwiel dat ook de direct drive motor is. Geen geronk, alleen een zacht zoemen dat je door je helm al bijna niet meer hoort.

Ik ben bij de ‘winkel op de hoek’ gevallen voor de in Nederland geassembleerde ‘Monasso S5’ scooter met 3kw Bosch motor. Ik ben heel tevreden en de Monasso heeft ook nog wat technische snufjes als anti diefstalalarm. Geen seconde spijt gehad. Omdat er in mijn geval twee accu’s zijn is er geen bergruimte onder de buddyseat daarom kwam het bekende koffertje achterop. Overladen van de accu kan gelukkig niet want de lader stopt vanzelf.

Wel een punt van verbetering is de aansluitkabel van de accu’s. Die is zo kort dat je de accu’s steeds van plaats moeten wisselen als je de andere wilt aansluiten. Niet zo handig onderweg maar ach, er zijn ergere dingen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Maak jij nu speciaal een account om in een topic te reageren van okt 2020 ?!? Meer dan een jaar geleden ?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Is leuk om hier wat ervaringen te lezen. Blijft actueel onderwerp.

Plaats reactie