LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
WWilleke
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2016 13:55

Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door WWilleke »

Beste mensen,

Kunnen jullie mij advies geven?
Wanneer komt een fiets met problemen in aanmerking om retour fabrikant te gaan en de klant zijn geld terug te geven?

Mijn nieuwe Sparta Ion rxs+ met een extra grote batterij van €2500,- heeft tot nog toe steeds problemen gehad. De vriendelijke fietsenmaker heeft de problemen steeds kostenloos hersteld, maar voor mij is de maat meer dan vol. Ik ben het vertrouwen in de fiets kwijt en ben het beu steeds te komen "zeuren en klagen" over weer een probleem en de 15 km naar de fietsenmaker te fietsen om iets te laten repareren.

Ik vind de fiets inmiddels een ondeugdelijk product en wil mijn geld terug. De fietsenmaker wil meewerken, maar zegt dat Sparta daar niet in mee gaat. Volgens hem werkt Sparta niet mee aan retournames, alleen aan een complete revisie. De verzendkosten zijn echter hoog en de marge op de fiets voor de fietsenmaker te laag om deze voor zijn rekening te nemen.

Ik heb Sparta (accel) zelf gebeld, een zeker Dick gesproken die zijn achternaam niet wou vertellen, en te horen gekregen dat zij wel bereid zijn de fiets terug te nemen. De fietsenmaker krijgt deze persoon niet aan de telefoon.

De fietsenmaker geeft aan dat het normaal is dat een fiets nog wat mankementen vertoont na aanschaf. Dat kan. Daar is mijns inziens de eerste onderhoudsbeurt voor bedoeld: zo kunnen kleine montagefoutjes en dergelijke hersteld worden. Dat een fiets na een jaar en 2000 km nog steeds steeds terugmoet...dat gaat er bij mij niet in.

Een overzicht van de problemen:
-vele loszittende spaken in voor en achterwiel (waarop ik nog 12 km naar huis heb moeten fietsen en vervolgens 7 naar de fietsenmaker....)
-banden verkeerd gemonteerd dus nieuwe banden erop
-stuur niet goed gemonteerd
-achterspatbord wat te laag was gemonteerd waardoor na een pompbeurt de band ineens ongelooflijk aanliep. Op halflege banden naar de fietsenmaker...
- de hydraulische remmen die het bij een noodstop beide begaven, levensgevaarlijk!!!
( volgens de fietsenmaker was er mee "gerommeld" waardoor de leidingen knapten. Ik ben a-technisch dus dat kan ik noch ontkennen noch bevestigen. Ik heb er echter nog nooit eerder last van gehad...)
-ketting die er steeds (dagelijks!) afloopt omdat de versnelling ofzo niet goed afgesteld was
-leidingen van de remmen niet goed aangedraaid waardoor ze weer lekten
-ingebouwd frameslot wat echt niet soepel open en dicht gaat
- ketting die piept alsof er een familie muizen in woont (ook na 2x smeren)
- met losse handen fietsen gaat niet, dan gaat het stuur schudden en zwaaien
-inherent aan het type misschien...maar wanneer ik mijn fietstassen gebruik waar ze voor bedoeld zijn, dan heeft de fiets wel heel erg de neiging om te steigeren...regelmatig houd ik m niet in bedwang...



Ik rijd al meer dan 10 jaar sparta ion. Nooit problemen gehad en daarom ook voor deze "fiets van het jaar 2015!" gekozen. De grootste miskoop ooit en ik heb er reuze spijt van.

De fietsenmaker doet echt zijn best, helpt mij steeds netjes en adviseert me ook om steeds terug te komen. Meer kan hij niet doen zegt hij. Het is een kleine zelfstandige en zegt dat sparta niet mee wil werken.

Ik ben deze fiets meer dan beu. Ik voel me er niet veilig meer op en vind het eigenlijk ook wel genoeg zo. Mijn maat is vol.
Wanneer is de maat ook 'juridisch' vol? En hoe sterk sta ik in mijn wens mijn geld terug te willen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Willeke

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het recht op ontbinding wordt open gesteld op het moment dat herstel en vervanging onmogelijk zijn of niet redelijkerwijs kan worden verlangd of niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast kan worden uitgevoerd. De fietsenmaker heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid naar jou toe. Ook de kosten van verzending komen voor vergoeding in aanmerking. Overigens heeft de fietsenmaker een (typisch Nederlands) dwingend regresrecht en kan de kosten dus verhalen op zijn leverancier.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door witte angora »

WWilleke schreef: Een overzicht van de problemen:
-vele loszittende spaken in voor en achterwiel (waarop ik nog 12 km naar huis heb moeten fietsen en vervolgens 7 naar de fietsenmaker....)
-banden verkeerd gemonteerd dus nieuwe banden erop
-stuur niet goed gemonteerd
-achterspatbord wat te laag was gemonteerd waardoor na een pompbeurt de band ineens ongelooflijk aanliep. Op halflege banden naar de fietsenmaker...
- de hydraulische remmen die het bij een noodstop beide begaven, levensgevaarlijk!!!
( volgens de fietsenmaker was er mee "gerommeld" waardoor de leidingen knapten. Ik ben a-technisch dus dat kan ik noch ontkennen noch bevestigen. Ik heb er echter nog nooit eerder last van gehad...)
-ketting die er steeds (dagelijks!) afloopt omdat de versnelling ofzo niet goed afgesteld was
-leidingen van de remmen niet goed aangedraaid waardoor ze weer lekten
-ingebouwd frameslot wat echt niet soepel open en dicht gaat
- ketting die piept alsof er een familie muizen in woont (ook na 2x smeren)
- met losse handen fietsen gaat niet, dan gaat het stuur schudden en zwaaien
-inherent aan het type misschien...maar wanneer ik mijn fietstassen gebruik waar ze voor bedoeld zijn, dan heeft de fiets wel heel erg de neiging om te steigeren...regelmatig houd ik m niet in bedwang...
Beetje vreemde klachten, als ik eerlijk mag zijn. Het zijn stuk voor stuk punten die het gevolg zijn van een verkeerde c.q. gebrekkige montage of 'gerommel' om in de woorden van de fietsenmaker te blijven. Er mankeert niet eens zoveel aan de fiets, en ik kan me indenken dat de fabrikant dit niet gaat terug nemen. Er mankeert eerder iets aan de fietsenmaker of iemand anders die ermee aan het sleutelen is. Is er niet een andere fietsenmaker van dit merk in jouw omgeving, waar je terecht kunt?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door berndv »

ik ben het volledig met WA eens. De zaken die genoemd worden zijn bijna allemaal zaken die een fietsenmaker zou moeten controleren alvorens de fiets af te leveren. Dat is over het algemeen het verschil tussen het kopen van een fiets bij een webshop en het kopen van een fiets bij een fietsenmaker. Een goed fietsenmaker stelt voor het eerste gebruik de remmen af, draait de spaken aan, zorgt dat de banden goed opgepompt zijn, zonder dat de banden aanlopen. Het stuur wordt zeker door de fietsenmaker gemonteerd, aangezien deze standaard normaliter dwars staat voor transport. Ketting wordt ook normaliter nagelopen en eventueel op spanning gebracht, de versnellingen worden ook afgesteld. Al met al allemaal zaken waar de fietsenmaker voor aflevering al steken heeft laten vallen.

Daarnaast heb je niets te maken met wat sparta wel of niet doet. Je koopt de fiets bij een fietsenmaker en niet bij de poort van de fabriek. Met andere woorden, de overeenkomst heb je met de fietsenmaker en niet met de fabriek. De fietsenmaker moet het vervolgens maar met de fabriek gaan uitvechten.

WWilleke
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2016 13:55

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door WWilleke »

Alfatrion,
Bedankt voor je reactie. Dat is precies hetgene wat de fietsenmaker ook zegt. Alleen wanneer is genoeg genoeg? Ik ben in een jaar tijd al meer dan 16! Keer terug geweest naar de fietsenmaker. Steeds heenrijden, opgehaald worden want circa 7-8 km van huis, weer teruggebracht worden, naar huis fietsen. Of een uur wachten tot het weer gefixt is...Het kost me steeds een hoop tijd, geld en energie. En steeds wanneer ik denk dat het goed gaat, steekt er weer wat nieuws de kop op. Ik heb dit nog nooit eerder met een nieuwe fiets meegemaakt. Zelf een goedkope van de cranenbroek levert geen problemen op. En met deze van. 2 en halve mille...steeds weer terug?!

WA, ook jij edankt voor je reactie. Ik heb geen idee waar dit hoort te liggen. En jij vind het misschien rare klachten, ik vind sommigen levensgevaarlijk. Hydraulische remmen die het tijdens een noodstop beide begeven vind ik verre van een montagefout....

Een andere fietsenmaker is geen optie. Deze reparaties vallen onder de garantie en bij een ander zou ik er zelf voor moeten betalen. Met de remmen ben ik wel langs een ander gegaan, kosten bedroegen meer dan 600 euro. Geen optie dus. Bovendien ben ik niet ontevreden over de fietsenmaker. Deze blijft moeite doen om mij te helpen. De fiets echter komt steeds met nieuwe verrassende gebreken.... De fiets van a tot z nalopen en checken doet een fietsenmaker niet. Die vertrouwt ook op zijn leverancier. In dit geval accel. En die laten hem en mij nu behoorlijk in de kou staan.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door witte angora »

WWilleke schreef:De fiets van a tot z nalopen en checken doet een fietsenmaker niet.
En hier zit dus de denkfout. Als een fietsenmaker een fiets nieuw binnen krijgt, hoort hij hem helemaal na te lopen en af te stellen. Bij de eerste servicebeurt loopt hij ook alles na, ieder schroefje, boutje, moertje, alles. Blijkbaar is dat niet gebeurd. En zo heel veel werk is dat niet voor een ervaren iemand.

Ik zou me toch maar eens afvragen of je wel zo goed zit bij die fietsenmaker. Tenzij je iemand anders er aan hebt laten prutsen. Sowieso dat de banden verkeerd om zitten, hoe bedenk je zoiets? Bij banden waar dit belangrijk is staat de juiste richting er overduidelijk op aangegeven, kan niet missen.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ga mee met WA. Mijn fietsenmaker doet dit ook - en terecht.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
WWilleke schreef:De fiets van a tot z nalopen en checken doet een fietsenmaker niet.
En hier zit dus de denkfout. Als een fietsenmaker een fiets nieuw binnen krijgt, hoort hij hem helemaal na te lopen en af te stellen. Bij de eerste servicebeurt loopt hij ook alles na, ieder schroefje, boutje, moertje, alles. Blijkbaar is dat niet gebeurd. En zo heel veel werk is dat niet voor een ervaren iemand.

Ik zou me toch maar eens afvragen of je wel zo goed zit bij die fietsenmaker. Tenzij je iemand anders er aan hebt laten prutsen. Sowieso dat de banden verkeerd om zitten, hoe bedenk je zoiets? Bij banden waar dit belangrijk is staat de juiste richting er overduidelijk op aangegeven, kan niet missen.
Ik ging er altijd van uit dat dit juist het verschil maakte tussen een simpele dozenschuiver(webshop) en de lokale ondernemer. Als de fietsenmaker een fiets niet meer "aflevert" maar alleen nog maar "levert", waarom dan nog kiezen voor de lokale ondernemer, als die geen meerwaarde biedt ten opzichte van een webshop en pakketbezorging. Je betaalt er vaak ook nog meer voor, meestal wordt dat beargumenteerd met het stukje extra service. Deze fietsenmaker lijkt meer een dozenschuiver.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door moederslink »

WWilleke schreef: Een overzicht van de problemen:
-vele loszittende spaken in voor en achterwiel (waarop ik nog 12 km naar huis heb moeten fietsen en vervolgens 7 naar de fietsenmaker....)
-banden verkeerd gemonteerd dus nieuwe banden erop
-stuur niet goed gemonteerd
-achterspatbord wat te laag was gemonteerd waardoor na een pompbeurt de band ineens ongelooflijk aanliep. Op halflege banden naar de fietsenmaker...
- de hydraulische remmen die het bij een noodstop beide begaven, levensgevaarlijk!!!
( volgens de fietsenmaker was er mee "gerommeld" waardoor de leidingen knapten. Ik ben a-technisch dus dat kan ik noch ontkennen noch bevestigen. Ik heb er echter nog nooit eerder last van gehad...)
-ketting die er steeds (dagelijks!) afloopt omdat de versnelling ofzo niet goed afgesteld was
-leidingen van de remmen niet goed aangedraaid waardoor ze weer lekten
-ingebouwd frameslot wat echt niet soepel open en dicht gaat
- ketting die piept alsof er een familie muizen in woont (ook na 2x smeren)
- met losse handen fietsen gaat niet , dan gaat het stuur schudden en zwaaien
-inherent aan het type misschien...maar wanneer ik mijn fietstassen gebruik waar ze voor bedoeld zijn, dan heeft de fiets wel heel erg de neiging om te steigeren...regelmatig houd ik m niet in bedwang.
Dit zijn nmm toch stuk voor stuk problemen die een goeie fietsenmaker moet kunnen afhandelen.. :shock:
En met losse handen fietsen kan ik ook niet :wink:
berndv schreef:
witte angora schreef:
WWilleke schreef:De fiets van a tot z nalopen en checken doet een fietsenmaker niet.
En hier zit dus de denkfout. Als een fietsenmaker een fiets nieuw binnen krijgt, hoort hij hem helemaal na te lopen en af te stellen. Bij de eerste servicebeurt loopt hij ook alles na, ieder schroefje, boutje, moertje, alles. Blijkbaar is dat niet gebeurd. En zo heel veel werk is dat niet voor een ervaren iemand.

Ik zou me toch maar eens afvragen of je wel zo goed zit bij die fietsenmaker. Tenzij je iemand anders er aan hebt laten prutsen. Sowieso dat de banden verkeerd om zitten, hoe bedenk je zoiets? Bij banden waar dit belangrijk is staat de juiste richting er overduidelijk op aangegeven, kan niet missen.
Ik ging er altijd van uit dat dit juist het verschil maakte tussen een simpele dozenschuiver(webshop) en de lokale ondernemer. Als de fietsenmaker een fiets niet meer "aflevert" maar alleen nog maar "levert", waarom dan nog kiezen voor de lokale ondernemer, als die geen meerwaarde biedt ten opzichte van een webshop en pakketbezorging. Je betaalt er vaak ook nog meer voor, meestal wordt dat beargumenteerd met het stukje extra service. Deze fietsenmaker lijkt meer een dozenschuiver.
De fietsenmaker doet echt zijn best, helpt mij steeds netjes en adviseert me ook om steeds terug te komen. Meer kan hij niet doen zegt hij. Het is een kleine zelfstandige en zegt dat sparta niet mee wil werken.
Deze fietsenmaker moet nog meer zijn stinkende best doen :mrgreen:

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

op zich kun je de koop ontbinden, dit moet je wel bij de fietsenmaker doen, hier heb je de fiets gekocht namelijk en aldus is de koopovereenkomst met hem...

stuur hem een brief, schrijf hierin op wat er allemaal al gebeurt is wanneer je heen bent gegaan en hoevaak, als het kan noem de datums, schrijf in deze brief dat de fiets nu nog niet in orde is en dat je de koop wilt ontbinden omdat je van mening bent dat je deze maker genoeg de gelegenheid hebt gegeven om de fiets in orde te maken...

anmarut
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2016 11:48

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door anmarut »

Ik heb ruim 3 jaar geleden een Sparta gekocht waarvan de accu al na 2 jaar problemen gaf .Als ik de accu aanzet krijg ik een foutmelding en ik wilde weten wat er mis was. De winkelier heeft met Sparta gebeld, maar die wisten het niet. Werd niets mee gedaan. Nu kraken mijn trappers verschrikkelijk en ik zie mij met deze fiets geen 5 jaar meer rijden. Ik koop nooit meer een Sparta!!!!!!
De accu is heel vlug leeg, terwijl ik geen grote afstanden fiets, en dat na 3 jaar. De lak van de bagagedrager begon al na een week af te bladderen.
Dit zijn mijn bevindingen over Sparta.

RoosjeD
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2017 10:00

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door RoosjeD »

Mijn ervaringen met Sparta zijn wisselend. In eerste instantie niet heel positief. In 2015 heb ik regelmatig op een Sparta E-speed van mijn buurman gefietst. Hoewel de testrapporten en reviews best positief waren (https://elektrischefietsenkiezen.nl/tes ... -2015_1413) weet ik dat er best vaak probemen mee waren. Zoals een accu storing en versnellingen die niet soepel liepen. Ondanks deze ervaring ben ik op advies van een collega ben ik sinds kort zelf ook op Sparta overgestapt, namelijk een sparta pickup, damesmodel (https://www.fietsenwinkel.nl/fietsen/-/sparta/pick_up/). Momenteel 2 maanden in bezit en gelukkig nog geen enkel probleem mee gehad.

Wat betreft de problemen van de topicstarter denk ik dat het afhankelijk is van of deze problemen 1 voor 1 zijn ontstaan of dat deze problemen gelijktijdig zijn ontstaan. In het eerste geval mag je best concluderen dat de fiets van slechte kwaliteit is en dus het probleem bij Sparta licht. Als al deze problemen op hetzelfde moment zich afspelen ben ik het met de anderen eens, dat de fietsenmaker geen goed werk levert.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door scontra »

Ik kan maar één reactie verzinnen.
Alle klachten die u aangeeft, waarbij ik bij enkele mijn vraagtekens stel, komen voor uit een onkundige montage en/of het slecht afmonteren en het ondeskundig herstellen van de fouten die er gemaakt zijn door de fietsenmaker.
Het ligt niet aan uw fiets maar aan degene die zich "fietsenmaker" meent te mogen noemen.
Ga een langs een echte "fietsenmaker" en laat die prutser die nu aan uw fiets rommelt en maar wat aan klungelt er nooit meer aankomen.

Aangezien het zwaartepunt van de fiets vanwege de accu boven het achterwiel zit, zal elke extra gewicht die daarbij komt de fiets minder stabiel maken, maar dat mag geen verrassing voor u zijn. Vanwege de onstabiliteit in de achterkant van de fiets is het (bijna) onmogelijk om het stuur met beide handen los te laten en je moet je al afvragen of je dar sowieso wel zou willen aangezien deze handeling nergens voor nodig is.

Ben zelf een stevig doortrappende kilometervreter op mij Sparta ION GLS van 7 jr. oud (met het accupakket nog in het frame) en ben zeer tevreden met deze zeer stabiele fiets.
Ik herken dan ook al die klachten die u opnoemt niet in mijn Sparta.

zwollywood538
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2017 05:37

Re: Nieuwe e-bike met problemen. Genoeg is genoeg...

Ongelezen bericht door zwollywood538 »

WWilleke schreef:
De fiets van a tot z nalopen en checken doet een fietsenmaker niet.

Een goede fietsenmaker doet dit dus wel, daarom zijn de aanschafprijzen van een fiets bij een goede fietsenmaker veelal een klein beetje duurder (laat het een x €60 tot €100 wezen, maar daarvoor krijgt u een goede volledig nagelopen fiets.

Mij is recent ter horen gekomen uit zeer betrouwbare bron dat Sparta hedentendage hun fietsen niet echt 'perfect' afleveren fabrieksaf, huilen met de pet op, zoals genoemd door topicstarter : losse spaken, te strak of te slap gespannen ketting, en nog zovele andere kleinigheden, nu zal de verdiensten op een nieuwe fiets nou niet fors zijn, dus ea moet zo snel als maar kan geassembleerd worden, en dan nog het liefst door goedkope (oostblok) uitzendkrachten?

Maar goed, vooralsnog behoort een goede fietsenmaker alles na te lopen vóór aflevering fiets aan de klant. Dat er aan een nieuwe fiets na een tijdje ea bijgesteld moet worden is normaal daar vele onderdelen zich moeten 'zetten' ...

Iig veel succes met uw fiets, hoop voor u dat alles uiteindelijk naar wens afgehandeld word.

PS zelf heeft mijn vrouw zeer recent een prachtige Sparta F7e Smart LTD aangeschaft, een geweldige fijne fiets, en ja , na 3 dagen echt zowat alle spaken in het achterwiel los, hobbelde als een dolle, was id buurt van de verkopende fietsenmaker dus even heen gelopen (Mag hen ook bellen dan komen ze me zelfs gratis met een busje van hen ophalen) en werd onmiddelijk geholpen, 3 dagen later bleek na controle mijnerzijds dat er toch wederom enkele spaken in het zelfde achterwiel weer ietsje losser zaten, verzocht voor onze gemoedsrust om deze nogmaals aan te draaien, dit is dan ook weer netjes en onmiddelijk gedaan. De fietsenmaker maakte tevens de opmerking : voor alle zekerheid ga ik een nieuw achterwiel voor je bestellen, dit stond hem totaal niet aan dat gedoe met de spaken, had hij nog nimmer meegemaakt met zo'n nieuwe fiets (1e x was de fiets krap 3 dagen oud !) Maar voor de rest is het een geweldig en fijn rijdende fiets waar mijn vrouw en ik absoluut geen spijt van hebben, de fietsenmaker waar wij deze fiets (en eigenlijk altijd al onze benodigde fietsen kopen en aanverwanten) zijn wij zeer content mee, tip: koop nimmer een leuk geprijsde fiets van een internetfietsenhandel, zoals eerder a genoemd : Dozenschuiver...dan moet/mag jezelf alles netjes afstellen ..... Succes!

Gesloten