LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] motor electrische fiets na 3 jaar al kapot

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Skyra
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2015 12:03

motor electrische fiets na 3 jaar al kapot

Ongelezen bericht door Skyra »

ik ben in het bezit van een Sparta Country Tour electric uit 2014.
Nu valt de ondersteuning uit. Naar de fietsenmaker ermee.
Eerst dacht men aan het display op het stuur, vervolgens aan de controller (daar waar de accu in gaat) en nu dat het aan de motor in het voorwiel ligt.
Fiets is 3 jaar oud! Nieuwe motor schijnt volgens de fietsenmaker niet meer door Sparta geleverd te worden, maar de oude kan nog wel gereviseerd? Kosten : 375,-
Nieuwe controller kost 275,-
nieuw display 40,-
Hoe kan een motor van 3 jaar oud kapot gaan. Ik heb altijd geleerd dat elektromotoren bijna niet slijten. De accu van een fiets wel.
Graag ontvang ik een gouden tip hoe dit kan en waarom Sparta GEEN garantie meer geeft.

Ik heb mijn fiets teruggevraagd zonder verdere reparaties. Er werd gelijk aan mij gevraagd wat voor soort fiets ik dan zou willen. Mijn fiets kan evt wel ingeruild, maar ja er zit wel werk aan, dus ik krijg een zeer lage inruilprijs. Op dat moment werd ik zeer achterdochtig. Ik kon mijn fiets niet ophalen, want deze bleek nog uit elkaar te liggen. De werkplaats is achter gesloten deuren, dus kon het niet zelf checken.

Graag ontvang ik reactie van iemand met dezelfde ervaring.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: motor electrische fiets na 3 jaar al kapot

Ongelezen bericht door sjohie »

Skyra schreef:ik ben in het bezit van een Sparta Country Tour electric uit 2014.
Nu valt de ondersteuning uit. Naar de fietsenmaker ermee.
Eerst dacht men aan het display op het stuur, vervolgens aan de controller (daar waar de accu in gaat) en nu dat het aan de motor in het voorwiel ligt.
Fiets is 3 jaar oud! Nieuwe motor schijnt volgens de fietsenmaker niet meer door Sparta geleverd te worden, maar de oude kan nog wel gereviseerd? Kosten : 375,-
Nieuwe controller kost 275,-
nieuw display 40,-
Hoe kan een motor van 3 jaar oud kapot gaan. Ik heb altijd geleerd dat elektromotoren bijna niet slijten. De accu van een fiets wel.
Graag ontvang ik een gouden tip hoe dit kan en waarom Sparta GEEN garantie meer geeft.

Ik heb mijn fiets teruggevraagd zonder verdere reparaties. Er werd gelijk aan mij gevraagd wat voor soort fiets ik dan zou willen. Mijn fiets kan evt wel ingeruild, maar ja er zit wel werk aan, dus ik krijg een zeer lage inruilprijs. Op dat moment werd ik zeer achterdochtig. Ik kon mijn fiets niet ophalen, want deze bleek nog uit elkaar te liggen. De werkplaats is achter gesloten deuren, dus kon het niet zelf checken.

Graag ontvang ik reactie van iemand met dezelfde ervaring.
Bijna niet, is niet synoniem met helemaal niet. Als er vuil in de lagers van de motor is gekomen, zal ook die de geest geven bijvoorbeeld. En dat wel/geen vuil in de lagers heeft weer een causaal verband met het gebruik en onderhoud van de fiets, iets wat de gebruiker dient te doen. Nou is er wel het eea gezegd over economische levensduur vs garantietermijnen, zo is 2 jaar garantie op een fiets leuk en aardig, maar je mag verwachten dat die langer meegaat dan dat. Dat betekent echter wel, dat een producent kan zeggen dat je proportioneel moet bijdragen in de reparatiekosten > 2 jaar, maar dat is nog wel een gedoe. Een gouden tip is er dan ook niet echt te geven.

stofzuigertje

Re: motor electrische fiets na 3 jaar al kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Display en controller was niet defect dus alleen motor betalen + montage en zoeken......
Matige firma, een gesloten werkplaats vertrouw ik minder.

Revisie is vaak beter als nieuwe ,ze kopen dan vaak SKF lagers en betere rubbers voor langere levensduur dan origineel die bepaald voordelig inkoop was.
Daarom zijn ze ook gestopt met deze!

Een plaatselijke post bezorger had na 11 maanden al de motor stuk!
Daar is gereviseerde in gekomen en die rijd nu nog steeds.
Ik heb even mail gestuurd maar daar koste de gereviseerde + montage maar €320,-...

Skyra
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2015 12:03

Re: motor electrische fiets na 3 jaar al kapot

Ongelezen bericht door Skyra »

dank voor de reacties. Begrijp ik dan goed dat het verstandig is om de motor te laten reviseren. Zeker die gesloten werkplaats zit mij niet lekker en wekt zeer zeker wantrouwen bij mij op helaas.
Ik ga morgen mijn fiets ophalen, kon niet eerder omdat deze uit elkaar lag ?, en breng deze bij een andere fietsenmaker/winkel. Wil even een second opinion, ook omdat deze reparateur mij direct een andere fiets wilde verkopen. Prijs + montage klinkt mij prettiger moet ik eerlijk zeggen.
Precies een jaar geleden heb ik de fiets een onderhoudsbeurt laten geven, waarbij ook het ondersteuningsgedeelte is gecheckt. Niets mis mee. Alleen van de accu kon men geen garanties geven.
Wanneer ik uitsluitsel heb ontvangen van de andere fietsenmaker, laat ik dit via dit topic weten. Thanks voor de reacties.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: motor electrische fiets na 3 jaar al kapot

Ongelezen bericht door Quark »

De voorwiel motor van mijn vrouw haar Giant uit 2014 gaf een maand geleden de geest er was water in gekomen en dat had de boel in de loop der tijd doen oxideren. Gelukkig hadden wij de fiets net 2e hands gekocht en nog garantie. Wat ik hier mee wil zeggen dat door omstandigheden ook de elektro motor kapot kan.

Skyra
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2015 12:03

Re: motor electrische fiets na 3 jaar al kapot

Ongelezen bericht door Skyra »

oké, dank voor de reactie. Het is dus niet heel bijzonder dat een voorwielmotor defect gaat. Goed te weten, dank u!

stofzuigertje

Re: motor electrische fiets na 3 jaar al kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Water, en wat moet de Postbezorger die dagelijks dus ook met regen moet bezorgen of schoolgaande kinderen?
Een fiets die door water stuk gaat zou ik voor garantie claimen als niet in Nederland bruikbare....
Zelfs in Suriname hoosbui gehad dus waar zijn deze nog wel verkoopbaar?

atlas1302

Re: motor electrische fiets na 3 jaar al kapot

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Klopt, hier sluit ik mij bij aan. Om het te verhelpen zou ik het motortje laten reviseren, goede lagers erin en stofafdichtingen, labyrinths zogezegd. heeft u toch weer veel plezier van uw Sparta. Af en toe lekker schoonspuiten kan ook geen kwaad en voorkom dat het motorje vettig is want daar blijft het stof en zand aan vast zitten.

succes,

Gesloten