LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nog een 2-takt scooter kopen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik las dat de verkoop van nieuwe 2-takt scooters wordt verboden vanaf 1 januari 2018. Ik zit eraan te denken om er nog een te kopen voordat het niet meer mag. De 4-takt scooter die ik nu heb rijdt op zich prima , maar de afgelopen jaren is er wel relatief veel onderhoud geweest. Met name startproblemen. De 2-takt scooter die ik daarvoor had was ontzettend oud, maar maar die startte eigenlijk altijd zonder problemen, met 1 trapje op de kickstart liep die.
Eigenlijk wil ik dus nu een 2 takt . Ik rijd geen lange stukken, integendeel, maar ik gebruik de scooter wel dagelijks en betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan een lager benzineverbruik.
Momenteel heb ik een peugeot vivacity en eigenlijk wil ik dezelfde soort scooter of gelijkwaardig van de 2-taktvariant (met een goed wegligging, voldoende beenruimte omdat ik wat langer ben, maar bovenal moet hij betrouwbaar zijn, dus geen vaag merk).

Is het handig om nog even te wachten tot november of december ? Ik vermoed namelijk dat de prijzen gaan dalen omdat ze straks onverkoopbaar zijn geworden na 1 januari. Of is de bestaande voorraad bijna op en moet ik snel wezen om er nog 1 te bemachtigen ?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door langste adem »

De plaatselijke scooterverkoper (die de scooters direct bij Peugeot afneemt) heeft ze niet meer staan helaas. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er ergens , waar dan ook , nog wel voorraad is bij een handelaar, waar ik er 1 van kan bestellen.
Ik zie bij online shops nog wel andere merken te koop staan in de 2takt variant, maar liefst heb ik dezelfde model scooter als nu omdat ik dan weet wat ik heb.

Als iemand ervaring heeft met een ander goed en betrouwbaar merk scooter (2-takt) die geschikt is voor lange mensen , hoor ik dat ook graag.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb ook gelezen dat ze dergelijke scooters willen gaan weren in Amsterdam en ongetwijfeld zullen meer gemeenten op den duur gaan volgen.
Maar ik woon niet in een grote stad, en bovendien denk ik dat zo'n verbod vrij lastig te handhaven is, en ik schat een uitsterfconstructie realistischer in : omdat de 2-takts niet meer verkocht mogen worden zal "het probleem" zichzelf oplossen na een aantal jaar.

Ik begrijp dat milieu een nobel streven is, maar eerlijk gezegd geloof ik gewoon niet dat 2takts honderden malen vervuilender zijn dan 2 takts zoals de milieu loby weleens beweert.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door scontra »

langste adem schreef:Ik las dat de verkoop van nieuwe 2-takt scooters wordt verboden vanaf 1 januari 2018. Ik zit eraan te denken om er nog een te kopen voordat het niet meer mag. De 4-takt scooter die ik nu heb rijdt op zich prima , maar de afgelopen jaren is er wel relatief veel onderhoud geweest. Met name startproblemen. De 2-takt scooter die ik daarvoor had was ontzettend oud, maar maar die startte eigenlijk altijd zonder problemen, met 1 trapje op de kickstart liep die.
Eigenlijk wil ik dus nu een 2 takt . Ik rijd geen lange stukken, integendeel, maar ik gebruik de scooter wel dagelijks en betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan een lager benzineverbruik.
Momenteel heb ik een peugeot vivacity en eigenlijk wil ik dezelfde soort scooter of gelijkwaardig van de 2-taktvariant (met een goed wegligging, voldoende beenruimte omdat ik wat langer ben, maar bovenal moet hij betrouwbaar zijn, dus geen vaag merk).

Is het handig om nog even te wachten tot november of december ? Ik vermoed namelijk dat de prijzen gaan dalen omdat ze straks onverkoopbaar zijn geworden na 1 januari. Of is de bestaande voorraad bijna op en moet ik snel wezen om er nog 1 te bemachtigen ?
@langste adem,

Van een tweetakt motor(tje) krijg je in de kortste keren een "hele korte adem" vanwege de enorme luchtvervuiling die deze motoren veroorzaken omdat ze veel olie (mengsmering) verbrandden. Ze worden natuurlijk niet voor niets verboden en binnen een paar jaar ben je met zo'n luchtvervuiler nergens meer welkom en dat is maar goed ook.
Een nadenkend mens koopt niet zo'n super milieuvervuilend monstertje maar richt zich op de toekomst van zijn nazaten en koopt, heel sociaal, een 4 takt of elektrische scooter.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Jefdus »

snuffel1 schreef: En dat van die hele korte adem vanwege de "enorme vervuiling" is uit de lucht gegrepen want ik heb nog nooit iemand die naast mijn toenmalige 2 takt bromfiets stond van benauwdheid om zien vallen.
In de kolenmijnen vielen ze ook niet elke dag met bosjes om tijdens het werk. Maar om nou te zeggen dat het daarom niet slecht voor de gezondheid is...

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik weet dat ze iets vervuilender zijn en een ander uitlaatgeluid hebben, maar om nou te spreken van "enorme luchtvervuiling" en "super milieuvervuilend monstertje" gaat me toch wel wat erg ver. Ik gebruik ook nog steeds ouderwetse gloeilampen, naar volle tevredenheid, en zonder enig schuldgevoel. Ik vind eigenlijk dat de milieulobby perverse vormen aanneemt in Europa, terwijl tegelijkertijd de meeste producten tegenwoordig uit China en andere Aziatische landen komen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu. En al die producten moeten vervolgens ook nog eens hier naartoe vervoerd worden, dat is pas enorm vervuilend voor het milieu.

Maar ik dwaal een beetje af.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare scooter , en 2takts zijn nu eenmaal betrouwbaarder dan 4takts, want ze vergen minder onderhoud. Althans dat is mijn ervaring. Waarom zou ik zo'n product niet mogen kopen ?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:Waar is John van Drongelen als we hem nodig hebben?

Dit is John van Drongelen !!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door scontra »

langste adem schreef:Ik weet dat ze iets vervuilender zijn en een ander uitlaatgeluid hebben, maar om nou te spreken van "enorme luchtvervuiling" en "super milieuvervuilend monstertje" gaat me toch wel wat erg ver. Ik gebruik ook nog steeds ouderwetse gloeilampen, naar volle tevredenheid, en zonder enig schuldgevoel. Ik vind eigenlijk dat de milieulobby perverse vormen aanneemt in Europa, terwijl tegelijkertijd de meeste producten tegenwoordig uit China en andere Aziatische landen komen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu. En al die producten moeten vervolgens ook nog eens hier naartoe vervoerd worden, dat is pas enorm vervuilend voor het milieu.

Maar ik dwaal een beetje af.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare scooter , en 2takts zijn nu eenmaal betrouwbaarder dan 4takts, want ze vergen minder onderhoud. Althans dat is mijn ervaring. Waarom zou ik zo'n product niet mogen kopen ?

@langste adem,

U dwaalt niet af, maar blijft ter eigen glorie de milieuvervuilende aspecten van zo'n "super vervuilend monstertje" ontkennen en hebt geen enkele voeling met de vervuiling van de aardkloot waarop wij leven en aan deze vervuiling draagt u blijkbaar graag uw steentje bij.
Uw motto is blijkbaar : Alles voor een leefbare wereld, als ik er zelf maar niet aan hoef mee te doen.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
langste adem schreef:Ik weet dat ze iets vervuilender zijn en een ander uitlaatgeluid hebben, maar om nou te spreken van "enorme luchtvervuiling" en "super milieuvervuilend monstertje" gaat me toch wel wat erg ver. Ik gebruik ook nog steeds ouderwetse gloeilampen, naar volle tevredenheid, en zonder enig schuldgevoel. Ik vind eigenlijk dat de milieulobby perverse vormen aanneemt in Europa, terwijl tegelijkertijd de meeste producten tegenwoordig uit China en andere Aziatische landen komen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu. En al die producten moeten vervolgens ook nog eens hier naartoe vervoerd worden, dat is pas enorm vervuilend voor het milieu.

Maar ik dwaal een beetje af.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare scooter , en 2takts zijn nu eenmaal betrouwbaarder dan 4takts, want ze vergen minder onderhoud. Althans dat is mijn ervaring. Waarom zou ik zo'n product niet mogen kopen ?

@langste adem,

U dwaalt niet af, maar blijft ter eigen glorie de milieuvervuilende aspecten van zo'n "super vervuilend monstertje" ontkennen en hebt geen enkele voeling met de vervuiling van de aardkloot waarop wij leven en aan deze vervuiling draagt u blijkbaar graag uw steentje bij.
Uw motto is blijkbaar : Alles voor een leefbare wereld, als ik er zelf maar niet aan hoef mee te doen.
Jup, onze afdruk is duidelijk te zien. Wij mensen hebben het voor elkaar gekregen om 6% van de volledige uitstoot van co2 uit te stoten. 6 hele procenten. De reden dat er meer co2 blijft hangen heeft meer met de gigantische boskap in de afgelopen eeuwen te maken dan met de groeiende co2-uitstoot.

Overigens is het normaal dat we nu een temperatuurstijging zouden hebben, we zitten namelijk net na een kleine ijstijd. Dan zijn de temperaturen lager en dus stijgen ze. Ik zal niet zeggen dat we als mens geen enkele invloed erop uitoefenen, maar zolang er geen bewijs is dat wij de hoofdoorzaak zijn, vind ik het verwaarloosbaar. Als we voor 0,1 graden van de 2 graden temperatuursstijging in de afgelopen 150 jaar verantwoordelijk zijn, dan is dat niet eens boeiend. Mensen roepen maar, maar niemand kan de werkelijke door mensen veroorzaakte stijging bewijzen.

Ik vind dat we ons beter kunnen aanpassen aan de natuur en zijn grillen, dan dat we proberen een natuurlijk proces tegen te werken. Ja, de noordpool smelt, maar wat doet de zuidpool? Juist, die groeit.

Er zijn zoveel zaken van invloed op de klimaatveranderingen en de grootste oorzaken waren er al lang voor de mens. Of denkt iedereen dat er nooit eerder klimaatveranderingen waren?

stofzuigertje

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Oude diesels zijn al weg uit bepaalde centra van grote steden en U wilt een probleem voor de toekomst kopen?
Vaak is 2 tact minder zuinig en de Honda brommers waren ooit betrouwbaarder dan de vele 2 tact merken.

Als je Chinese rommel 4 tact vergelijkt met uitontwikkelde 2 tact krijg je dit soort verhalen.
maar een 4 tact kan zelfde of langer mee gaan mits je een goed merk koopt en geen twijfel product uit land dat nog maar relatief kort in Nederland actief is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind eigenlijk dat de milieulobby perverse vormen aanneemt in Europa, terwijl tegelijkertijd de meeste producten tegenwoordig uit China en andere Aziatische landen komen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu.
Dan heb je de ontwikkelingen in China niet echt gevolgd. In diverse grote steden zijn scooters daar al lang verboden. China is ook een van de weinige landen die de doelstellingen van Parijs ruimschoots lijkt te halen. Onder meer door gigantische zonnepanelenparken, maar ook door bijvoorbeeld flink in te zetten op elektrisch vervoer. Tesla klopt zichzelf erg op zijn borst omdat ze zo'n grote nieuwe accufabriek hebben gebouwd, terwijl een van de Chinese merken al lang een accufabriek heeft die in z'n eentje al acht keer meer accucapaciteit produceert... Maar ja, dat is China en geen Amerika.

Terug on topic, het doet mij toch denken aan iemand die snel nog wat videobanden gaat kopen, voordat die uit de handel gaan. Er zijn veel andere en betere alternatieven, maar die oude videorecorder was zo lekker degelijk en daar kon je zelf nog aan sleutelen als die stuk was. Veel beter dan die tere dvd's of harde schijf recorders. Dat de hedendaagse technologie op veel punten een stuk beter is dan deze verouderde technologieën doet dan dus niet ter zake.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Jefdus »

Nijogeth schreef: Jup, onze afdruk is duidelijk te zien. Wij mensen hebben het voor elkaar gekregen om 6% van de volledige uitstoot van co2 uit te stoten. 6 hele procenten. De reden dat er meer co2 blijft hangen heeft meer met de gigantische boskap in de afgelopen eeuwen te maken dan met de groeiende co2-uitstoot.
CO2 is natuurlijk niet het belangrijkste probleem bij 2-takt brommers. Het echte probleem ligt bij de uitstoot van fijnstof en complexe koolwaterstoffen, die direct nadelig zijn voor de gezondheid. Wat dat betreft is het jammer dat er altijd weer op CO2 wordt gefocust als het over het milieu gaat.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door langste adem »

U dwaalt niet af, maar blijft ter eigen glorie de milieuvervuilende aspecten van zo'n "super vervuilend monstertje" ontkennen en hebt geen enkele voeling met de vervuiling van de aardkloot waarop wij leven en aan deze vervuiling draagt u blijkbaar graag uw steentje bij.
Uw motto is blijkbaar : Alles voor een leefbare wereld, als ik er zelf maar niet aan hoef mee te doen.
In eerste instantie dacht ik nog van huh ? heftige reactie in de categorie van " wie de eerste steen gooit is zelf zonder zonde" ,

Maar inderdaad,naar aanleiding van mijn wens voor een scooter moet ik wel asociaal zijn en lak hebben aan de aardkloot en de toekomst daarvan.
Gelukkig zijn er nog mensen zoals u, die alles maar dan ook alles opzij zetten voor het milieu. U bezit vast ook geen auto maar pakt altijd de fiets, Of u hebt een electrsche auto omdat u gehoord heeft dat die goed zijn voor het milieu. vliegreizen vanwege vakantie begint u niet aan, en de computer waar u achter zit loopt vast en zeker op groene stroom. Of u heeft gesubsidieerde zonnepanelen (maar zonder subsidie had u ze uiteraard ook wel genomen). Verder trekt u liever 3 truien over elkaar aan als u het koud heeft dan de verwarming een graadje hoger te zetten, Verder gooit u af en toe wat in de collectebus van greenpeace om uw geweten te sussen, en voila, u bent een modelburger. Respect !

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door renewouters »

langste adem schreef:Ik weet dat ze iets vervuilender zijn en een ander uitlaatgeluid hebben, maar om nou te spreken van "enorme luchtvervuiling" en "super milieuvervuilend monstertje" gaat me toch wel wat erg ver. Ik gebruik ook nog steeds ouderwetse gloeilampen, naar volle tevredenheid, en zonder enig schuldgevoel. Ik vind eigenlijk dat de milieulobby perverse vormen aanneemt in Europa, terwijl tegelijkertijd de meeste producten tegenwoordig uit China en andere Aziatische landen komen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu. En al die producten moeten vervolgens ook nog eens hier naartoe vervoerd worden, dat is pas enorm vervuilend voor het milieu.
Dus omdat men elders een zooitje maakt moeten wij maar lekker doorgaan om de aarde naar de ***** te helpen? Overigens is de Chinese overheid momenteel een stuk ambitieuzer als het gaat om conversie van fossiele brandstof naar alternatieven dan wij.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door renewouters »

Jefdus schreef:
Nijogeth schreef: Jup, onze afdruk is duidelijk te zien. Wij mensen hebben het voor elkaar gekregen om 6% van de volledige uitstoot van co2 uit te stoten. 6 hele procenten. De reden dat er meer co2 blijft hangen heeft meer met de gigantische boskap in de afgelopen eeuwen te maken dan met de groeiende co2-uitstoot.
CO2 is natuurlijk niet het belangrijkste probleem bij 2-takt brommers. Het echte probleem ligt bij de uitstoot van fijnstof en complexe koolwaterstoffen, die direct nadelig zijn voor de gezondheid. Wat dat betreft is het jammer dat er altijd weer op CO2 wordt gefocust als het over het milieu gaat.
Bijkomend probleem bij die kutscootertjes is dat je stikt als je per ongeluk op je fiets achter zo'n ding staat.

stofzuigertje

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat 2 tact in diverse landen een verkoop verbod hadden worden die nu hier gedumpt en dat stopt straks.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door scontra »

langste adem schreef: Maar inderdaad,naar aanleiding van mijn wens voor een scooter moet ik wel asociaal zijn en lak hebben aan de aardkloot en de toekomst daarvan.
@langste adem,

Deze kwalificatie heb ik niet gebruikt en zal die ook niet gebruiken aangezien daar geen enkel reden voor is.

En voor de duidelijkheid, mijn reactie is uitsluitend en alleen gericht op uw voornemen om (nu nog) een scooter te willen aanschaffen met een vervuilende tweetaktmotor, terwijl er genoeg en minder vervuilende varianten voorhanden zijn.
Ik heb niet anders geprobeerd dan om u op andere gedachten te brengen, maar gelet de wijze waarop u meent te moeten reageren naar mijn en andere bijdragen op uw topic, staat u niet open voor een andere gedachtegang.
Maar koop gerust uw tweetaktje en misschien kunt u daar nog een paar jaartjes gebruik van maken alvorens er een gebruiksverbod op komt.

Tegen beter weten in toch nog maar een "TIP" : Honda biedt prachtige 4 takt alternatieven van zeer betrouwbare kwaliteit, ;-)

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door langste adem »

Deze kwalificatie heb ik niet gebruikt en zal die ook niet gebruiken aangezien daar geen enkel reden voor is.
Maar u had het wel over
Een nadenkend mens koopt niet zo'n super milieuvervuilend monstertje maar richt zich op de toekomst van zijn nazaten en koopt, heel sociaal, een 4 takt of elektrische scooter.
Maar genoeg modder gegooi, ik begrijp uw standpunt en uw zorgen omtrent onze aardkloot. Ik heb daar ook zorgen over, maar met een andere insteek.
Dus omdat men elders een zooitje maakt moeten wij maar lekker doorgaan om de aarde naar de ***** te helpen? Overigens is de Chinese overheid momenteel een stuk ambitieuzer als het gaat om conversie van fossiele brandstof naar alternatieven dan wij.
Dat China tegenwoordig wat beter begaan is met het milieu en hier en daar wat kolenmijnen sluit is misschien wel waar, maar onze mijnen waren al gesloten in de jaren 70 van de vorige eeuw . Daarnaast kun je in China nog steeds producten kopen die gemaakt zijn met grondstoffen die hier allang verboden zijn . En vanwege de lage prjzen worden die producten allemaal hierheen vervoerd per vliegtuig of boot.
Dus ja, dat vinden we met zijn allen prima. Want lekker goedkoop, en het milieu, tsja.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Jammer dat ik nergens lees dat de overheid zélf voor deze vervuilende brommers en scooters heeft gezorgd!, de 45km/uur begrenzer is de grootste vervuiler van deze voertuigen, de motor wordt afgenepen waardoor de motor te veel benzine krijgt en te weinig lucht waardoor het met de emissie helemaal mis is, bij sommige brommers zie je letterlijk de olie uit de uitlaat druppelen!, daarbij wordt de versnelling teruggezet dat de motor te veel toeren draait tegenover de snelheid die de scooter rijdt, dus onnodig veel herrie bij 45 km/uur rijden, vergelijk het met de auto 80 km/uur rijden in de 3e versnelling!, onnodig veel toeren zorgen voor een sterk verhoogd brandstof verbruik, de 2takt motor komt door deze begrenzing niet goed op temperatuur en daardoor wordt de olie niet goed verbrand en zorgt voor de bekende blauwe stinkpluim aan de uitlaat,

Een goed ontworpen 2takt rookt alleen even wanneer deze koud is en is een stuk zuiniger in verbruik bij hogere snelheden, ook hoeft de uitlaat nooit vervangen of ontkoold worden, en is de milieuverontreiniging een stuk minder,

Dat 2takt op de schop moet kan ik inkomen, wel zouden hier met verbetering van het ontwerp zeker veel te winnen zijn, minder vervuiling en herrie en stank en een lager verbruik.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door grun »

Ik dacht dat nieuwe 2takt brommers en scooters nog wel verkocht mogen worden, mits ze voldoen aan de euro 4 norm. Tomos is zo'n merk dat een 2takt ontwikkeld heeft dat aan de euro 4 norm voldoet, onder andere door een katalysator in de uitlaat te plaatsen.
https://www.tomos-parts.nl/blogs/euro4/

Gesloten