nog een 2-takt scooter kopen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
langste adem

nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door langste adem » 12 sep 2017 09:25

Ik las dat de verkoop van nieuwe 2-takt scooters wordt verboden vanaf 1 januari 2018. Ik zit eraan te denken om er nog een te kopen voordat het niet meer mag. De 4-takt scooter die ik nu heb rijdt op zich prima , maar de afgelopen jaren is er wel relatief veel onderhoud geweest. Met name startproblemen. De 2-takt scooter die ik daarvoor had was ontzettend oud, maar maar die startte eigenlijk altijd zonder problemen, met 1 trapje op de kickstart liep die.
Eigenlijk wil ik dus nu een 2 takt . Ik rijd geen lange stukken, integendeel, maar ik gebruik de scooter wel dagelijks en betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan een lager benzineverbruik.
Momenteel heb ik een peugeot vivacity en eigenlijk wil ik dezelfde soort scooter of gelijkwaardig van de 2-taktvariant (met een goed wegligging, voldoende beenruimte omdat ik wat langer ben, maar bovenal moet hij betrouwbaar zijn, dus geen vaag merk).

Is het handig om nog even te wachten tot november of december ? Ik vermoed namelijk dat de prijzen gaan dalen omdat ze straks onverkoopbaar zijn geworden na 1 januari. Of is de bestaande voorraad bijna op en moet ik snel wezen om er nog 1 te bemachtigen ?

breien

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door breien » 12 sep 2017 10:56

Ga naar de plaatselijke scooterverkoper en bekijk daar eens hoeveel 2takt-scooters nog te koop zijn. Het zou zo maar kunnen dat u nu al te laat bent..

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem » 12 sep 2017 11:57

De plaatselijke scooterverkoper (die de scooters direct bij Peugeot afneemt) heeft ze niet meer staan helaas. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er ergens , waar dan ook , nog wel voorraad is bij een handelaar, waar ik er 1 van kan bestellen.
Ik zie bij online shops nog wel andere merken te koop staan in de 2takt variant, maar liefst heb ik dezelfde model scooter als nu omdat ik dan weet wat ik heb.

Als iemand ervaring heeft met een ander goed en betrouwbaar merk scooter (2-takt) die geschikt is voor lange mensen , hoor ik dat ook graag.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 12 sep 2017 13:07

Vanaf 2018 "mogen" er geen 2 takt scooters meer verkocht worden maar dat wil nog niet zeggen dat 2 takt scooters van voor 2018 de weg niet meer op mogen. Gemeentes gaan wel proberen ze uit bepaalde stadsgebieden te weren en gezien de invloed van de milieu lobby's gaat dat ook wel gebeuren. U kunt beter voor een moderne 4 takt scooter gaan want u heeft niets aan een 2 takt scooter die qua onderhoud goedkoper is maar in veel gebieden geweerd gaat worden.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem » 12 sep 2017 14:32

Ik heb ook gelezen dat ze dergelijke scooters willen gaan weren in Amsterdam en ongetwijfeld zullen meer gemeenten op den duur gaan volgen.
Maar ik woon niet in een grote stad, en bovendien denk ik dat zo'n verbod vrij lastig te handhaven is, en ik schat een uitsterfconstructie realistischer in : omdat de 2-takts niet meer verkocht mogen worden zal "het probleem" zichzelf oplossen na een aantal jaar.

Ik begrijp dat milieu een nobel streven is, maar eerlijk gezegd geloof ik gewoon niet dat 2takts honderden malen vervuilender zijn dan 2 takts zoals de milieu loby weleens beweert.

scontra

Ongelezen bericht door scontra » 12 sep 2017 14:49

langste adem schreef:Ik las dat de verkoop van nieuwe 2-takt scooters wordt verboden vanaf 1 januari 2018. Ik zit eraan te denken om er nog een te kopen voordat het niet meer mag. De 4-takt scooter die ik nu heb rijdt op zich prima , maar de afgelopen jaren is er wel relatief veel onderhoud geweest. Met name startproblemen. De 2-takt scooter die ik daarvoor had was ontzettend oud, maar maar die startte eigenlijk altijd zonder problemen, met 1 trapje op de kickstart liep die.
Eigenlijk wil ik dus nu een 2 takt . Ik rijd geen lange stukken, integendeel, maar ik gebruik de scooter wel dagelijks en betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan een lager benzineverbruik.
Momenteel heb ik een peugeot vivacity en eigenlijk wil ik dezelfde soort scooter of gelijkwaardig van de 2-taktvariant (met een goed wegligging, voldoende beenruimte omdat ik wat langer ben, maar bovenal moet hij betrouwbaar zijn, dus geen vaag merk).

Is het handig om nog even te wachten tot november of december ? Ik vermoed namelijk dat de prijzen gaan dalen omdat ze straks onverkoopbaar zijn geworden na 1 januari. Of is de bestaande voorraad bijna op en moet ik snel wezen om er nog 1 te bemachtigen ?
@langste adem,

Van een tweetakt motor(tje) krijg je in de kortste keren een "hele korte adem" vanwege de enorme luchtvervuiling die deze motoren veroorzaken omdat ze veel olie (mengsmering) verbrandden. Ze worden natuurlijk niet voor niets verboden en binnen een paar jaar ben je met zo'n luchtvervuiler nergens meer welkom en dat is maar goed ook.
Een nadenkend mens koopt niet zo'n super milieuvervuilend monstertje maar richt zich op de toekomst van zijn nazaten en koopt, heel sociaal, een 4 takt of elektrische scooter.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 12 sep 2017 15:15

Vervuilender zijn 2 takt motoren wel want er wordt olie met de benzine mee verbrandt terwijl dat bij 4 takt motoren niet gebeurt. 2 takt motoren zijn qua uitlaatgeluid irritanter aanwezig en wordt door menigeen ook als storend ervaren en dat speelt ook mee. Edoch door de simpele techniek is een 2 takt motor relatief betrouwbaar en is leuker om mee te rijden maar dat terzijde. De milieu lobby gaat het wel voor elkaar krijgen om de 2 takt motoren te verbieden want de doelen voor minder uitstoot e.d. zijn Europees vastgelegd en moeten gehaald worden.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 12 sep 2017 15:40

De huidige 2 takt scooters gaan efficiënter met 2 takt olie om want er hoeft geen mengsmeringsbenzine getankt te worden. De olie wordt middels een pomp apart toegevoegd en de olie die voor de smering niet nodig is gaat retour olietank. Het is de slechte naam die de 2 takt motor heeft de das omdoet.

En dat van die hele korte adem vanwege de "enorme vervuiling" is uit de lucht gegrepen want ik heb nog nooit iemand die naast mijn toenmalige 2 takt bromfiets stond van benauwdheid om zien vallen.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus » 12 sep 2017 15:52

snuffel1 schreef: En dat van die hele korte adem vanwege de "enorme vervuiling" is uit de lucht gegrepen want ik heb nog nooit iemand die naast mijn toenmalige 2 takt bromfiets stond van benauwdheid om zien vallen.
In de kolenmijnen vielen ze ook niet elke dag met bosjes om tijdens het werk. Maar om nou te zeggen dat het daarom niet slecht voor de gezondheid is...

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem » 12 sep 2017 16:07

Ik weet dat ze iets vervuilender zijn en een ander uitlaatgeluid hebben, maar om nou te spreken van "enorme luchtvervuiling" en "super milieuvervuilend monstertje" gaat me toch wel wat erg ver. Ik gebruik ook nog steeds ouderwetse gloeilampen, naar volle tevredenheid, en zonder enig schuldgevoel. Ik vind eigenlijk dat de milieulobby perverse vormen aanneemt in Europa, terwijl tegelijkertijd de meeste producten tegenwoordig uit China en andere Aziatische landen komen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu. En al die producten moeten vervolgens ook nog eens hier naartoe vervoerd worden, dat is pas enorm vervuilend voor het milieu.

Maar ik dwaal een beetje af.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare scooter , en 2takts zijn nu eenmaal betrouwbaarder dan 4takts, want ze vergen minder onderhoud. Althans dat is mijn ervaring. Waarom zou ik zo'n product niet mogen kopen ?

breien

Ongelezen bericht door breien » 12 sep 2017 16:24

Waar is John van Drongelen als we hem nodig hebben?

scontra

Ongelezen bericht door scontra » 12 sep 2017 17:52

breien schreef:Waar is John van Drongelen als we hem nodig hebben?

Dit is John van Drongelen !!

scontra

Ongelezen bericht door scontra » 12 sep 2017 17:56

langste adem schreef:Ik weet dat ze iets vervuilender zijn en een ander uitlaatgeluid hebben, maar om nou te spreken van "enorme luchtvervuiling" en "super milieuvervuilend monstertje" gaat me toch wel wat erg ver. Ik gebruik ook nog steeds ouderwetse gloeilampen, naar volle tevredenheid, en zonder enig schuldgevoel. Ik vind eigenlijk dat de milieulobby perverse vormen aanneemt in Europa, terwijl tegelijkertijd de meeste producten tegenwoordig uit China en andere Aziatische landen komen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu. En al die producten moeten vervolgens ook nog eens hier naartoe vervoerd worden, dat is pas enorm vervuilend voor het milieu.

Ik ben op zoek naar een betrouwbare scooter , en 2takts zijn nu eenmaal betrouwbaarder dan 4takts, want ze vergen minder onderhoud. Althans dat is mijn ervaring. Waarom zou ik zo'n product niet mogen kopen ?

@langste adem,

U dwaalt niet af, maar blijft ter eigen glorie de milieuvervuilende aspecten van zo'n "super vervuilend monstertje" ontkennen en hebt geen enkele voeling met de vervuiling van de aardkloot waarop wij leven en aan deze vervuiling draagt u blijkbaar graag uw steentje bij.
Uw motto is blijkbaar : Alles voor een leefbare wereld, als ik er zelf maar niet aan hoef mee te doen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 12 sep 2017 18:57

scontra schreef:
langste adem schreef:Ik weet dat ze iets vervuilender zijn en een ander uitlaatgeluid hebben, maar om nou te spreken van "enorme luchtvervuiling" en "super milieuvervuilend monstertje" gaat me toch wel wat erg ver. Ik gebruik ook nog steeds ouderwetse gloeilampen, naar volle tevredenheid, en zonder enig schuldgevoel. Ik vind eigenlijk dat de milieulobby perverse vormen aanneemt in Europa, terwijl tegelijkertijd de meeste producten tegenwoordig uit China en andere Aziatische landen komen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu. En al die producten moeten vervolgens ook nog eens hier naartoe vervoerd worden, dat is pas enorm vervuilend voor het milieu.

@langste adem,

U dwaalt niet af, maar blijft ter eigen glorie de milieuvervuilende aspecten van zo'n "super vervuilend monstertje" ontkennen en hebt geen enkele voeling met de vervuiling van de aardkloot waarop wij leven en aan deze vervuiling draagt u blijkbaar graag uw steentje bij.
Uw motto is blijkbaar : Alles voor een leefbare wereld, als ik er zelf maar niet aan hoef mee te doen.
Jup, onze afdruk is duidelijk te zien. Wij mensen hebben het voor elkaar gekregen om 6% van de volledige uitstoot van co2 uit te stoten. 6 hele procenten. De reden dat er meer co2 blijft hangen heeft meer met de gigantische boskap in de afgelopen eeuwen te maken dan met de groeiende co2-uitstoot.

Overigens is het normaal dat we nu een temperatuurstijging zouden hebben, we zitten namelijk net na een kleine ijstijd. Dan zijn de temperaturen lager en dus stijgen ze. Ik zal niet zeggen dat we als mens geen enkele invloed erop uitoefenen, maar zolang er geen bewijs is dat wij de hoofdoorzaak zijn, vind ik het verwaarloosbaar. Als we voor 0,1 graden van de 2 graden temperatuursstijging in de afgelopen 150 jaar verantwoordelijk zijn, dan is dat niet eens boeiend. Mensen roepen maar, maar niemand kan de werkelijke door mensen veroorzaakte stijging bewijzen.

Ik vind dat we ons beter kunnen aanpassen aan de natuur en zijn grillen, dan dat we proberen een natuurlijk proces tegen te werken. Ja, de noordpool smelt, maar wat doet de zuidpool? Juist, die groeit.

Er zijn zoveel zaken van invloed op de klimaatveranderingen en de grootste oorzaken waren er al lang voor de mens. Of denkt iedereen dat er nooit eerder klimaatveranderingen waren?

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 12 sep 2017 19:01

TNO heeft de uitstoot van twee en viertakt snor/bromscooters gemeten en die uitstoot is relatief minder dan de gemiddelde auto.
Dat een scooter met welke verbrandingsmotor dan ook meer vervuilend zou zijn dan een ietwat oudere auto waar iedereen vrolijk mee rondrijd is niet waar maar men denkt dat een auto voorzien van een katalysator "milieu" vriendelijker is.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 12 sep 2017 19:10

Oude diesels zijn al weg uit bepaalde centra van grote steden en U wilt een probleem voor de toekomst kopen?
Vaak is 2 tact minder zuinig en de Honda brommers waren ooit betrouwbaarder dan de vele 2 tact merken.

Als je Chinese rommel 4 tact vergelijkt met uitontwikkelde 2 tact krijg je dit soort verhalen.
maar een 4 tact kan zelfde of langer mee gaan mits je een goed merk koopt en geen twijfel product uit land dat nog maar relatief kort in Nederland actief is.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 13 sep 2017 09:37

Ik vind eigenlijk dat de milieulobby perverse vormen aanneemt in Europa, terwijl tegelijkertijd de meeste producten tegenwoordig uit China en andere Aziatische landen komen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu.
Dan heb je de ontwikkelingen in China niet echt gevolgd. In diverse grote steden zijn scooters daar al lang verboden. China is ook een van de weinige landen die de doelstellingen van Parijs ruimschoots lijkt te halen. Onder meer door gigantische zonnepanelenparken, maar ook door bijvoorbeeld flink in te zetten op elektrisch vervoer. Tesla klopt zichzelf erg op zijn borst omdat ze zo'n grote nieuwe accufabriek hebben gebouwd, terwijl een van de Chinese merken al lang een accufabriek heeft die in z'n eentje al acht keer meer accucapaciteit produceert... Maar ja, dat is China en geen Amerika.

Terug on topic, het doet mij toch denken aan iemand die snel nog wat videobanden gaat kopen, voordat die uit de handel gaan. Er zijn veel andere en betere alternatieven, maar die oude videorecorder was zo lekker degelijk en daar kon je zelf nog aan sleutelen als die stuk was. Veel beter dan die tere dvd's of harde schijf recorders. Dat de hedendaagse technologie op veel punten een stuk beter is dan deze verouderde technologieën doet dan dus niet ter zake.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus » 13 sep 2017 09:41

Nijogeth schreef: Jup, onze afdruk is duidelijk te zien. Wij mensen hebben het voor elkaar gekregen om 6% van de volledige uitstoot van co2 uit te stoten. 6 hele procenten. De reden dat er meer co2 blijft hangen heeft meer met de gigantische boskap in de afgelopen eeuwen te maken dan met de groeiende co2-uitstoot.
CO2 is natuurlijk niet het belangrijkste probleem bij 2-takt brommers. Het echte probleem ligt bij de uitstoot van fijnstof en complexe koolwaterstoffen, die direct nadelig zijn voor de gezondheid. Wat dat betreft is het jammer dat er altijd weer op CO2 wordt gefocust als het over het milieu gaat.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem » 13 sep 2017 10:26

In eerste instantie dacht ik nog van huh ? heftige reactie in de categorie van " wie de eerste steen gooit is zelf zonder zonde" ,

Maar inderdaad,naar aanleiding van mijn wens voor een scooter moet ik wel asociaal zijn en lak hebben aan de aardkloot en de toekomst daarvan.
Gelukkig zijn er nog mensen zoals u, die alles maar dan ook alles opzij zetten voor het milieu. U bezit vast ook geen auto maar pakt altijd de fiets, Of u hebt een electrsche auto omdat u gehoord heeft dat die goed zijn voor het milieu. vliegreizen vanwege vakantie begint u niet aan, en de computer waar u achter zit loopt vast en zeker op groene stroom. Of u heeft gesubsidieerde zonnepanelen (maar zonder subsidie had u ze uiteraard ook wel genomen). Verder trekt u liever 3 truien over elkaar aan als u het koud heeft dan de verwarming een graadje hoger te zetten, Verder gooit u af en toe wat in de collectebus van greenpeace om uw geweten te sussen, en voila, u bent een modelburger. Respect !

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 13 sep 2017 10:49

Dus omdat men elders een zooitje maakt moeten wij maar lekker doorgaan om de aarde naar de ***** te helpen? Overigens is de Chinese overheid momenteel een stuk ambitieuzer als het gaat om conversie van fossiele brandstof naar alternatieven dan wij.

Plaats reactie