LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
HermanVD
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jun 2018 19:13

Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door HermanVD »

Wij hebben 2 elektrische fietsen gekocht, Koga Deluxe model 2016. Het eerste jaar hebben ze bijna uitsluitend bij de fietsenhandelaar gestaan omdat de elektrische ondersteuning steeds uitviel. Koga had onvoldoende onderdelen omdat dit probleem blijkbaar massaal voorkwam en we hebben dus maanden moeten wachten op vervanging van de onderdelen.
We zijn nu geruime tijd verder. Bij elke oneffenheid in de weg, valt het beeldscherm van de display regelmatig uit en kunnen de functies van de display niet gebruikt worden. De ondersteuning valt dan ook uit. In heb mijn fiets op 18-06-'18 nog maar eens bij de fietsenhandelaar binnen gebracht. De onderdelen (display en display-houder) waren geleverd. Koga had volgens de dealer hun software programma aangepast, en voorlopig kon hij als dealer niet meer aanloggen om de onderdelen te registreren. Vandaag 14 dagen later vernomen dat de fiets klaar is en gaan afhalen. Mijn verwondering was groot toen bleek dat Koga een display en display-houder van Sparta heeft laten monteren. Telkens ik de display opzet of uitzet verschijnt de naam Sparta. Hoe kunnen ze zich zo belachelijk maken door op een dure Koga (3500 euro) onderdelen van een goedkope Sparta te zetten. En dan moet ik nog afwachten of de fiets na 2,5 jaar ellende met deze herstelling eindelijk in orde is. Koga blijkt dus een dure maar onbetrouwbare investering te zijn en dat mag volgens mij ook gezegd worden. Zeker geen aanrader voor diegene die de aankoop van een elektrische fiets nog overwegen. Koga voert de tekst: Een Koga elektrische fiets is een keuze voor klasse. Ze zouden dit beter veranderen in een keuze voor frustratie. Uiteindelijk hadden we beter een Sparta’s van amper 2000 euro gekocht i.p.v. die dure Koga’s. De belangrijkste onderdelen voor een elektrische fiets zijn nu toch van Sparta.

Ik heb de fiets aangekocht omdat ik wegens kanker onvoldoende kracht had om nog met mijn oude Batavus Flying Dutchman van 35 jaar oud te rijden.
Nu mis ik de fiets omdat deze tenminste betrouwbaar was. Benieuwd naar de mening van andere

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien zij die Sparta onderdelen wel veel beter en bent u nu goed af.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door mahadma »

Beter een werkend Sparta scherm als een niet werkend Koga systeem, goede oplossing for the time being, zodat u nu in elk geval weer "vooruit" kunt. Complimenten voor de fietsenmaker.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:Misschien zij die Sparta onderdelen wel veel beter en bent u nu goed af.
Pats! Die Lady1234 is onverslaanbaar.
Maar speelt wel met vuur denk ik.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door tttlocke »

fonsflons schreef:
HermanVD schreef:Mijn verwondering was groot toen bleek dat Koga een display en display-houder van Sparta heeft laten monteren..[..]...De belangrijkste onderdelen voor een elektrische fiets zijn nu toch van Sparta.
Ik vermoed ook dat de fietsenmaker voor een oplossing van een slepend probleem heeft willen zorgen.....
Ik zou dan ook zeker het gesprek aangaan om te vragen naar de reden van deze (op het oog goede) actie, en uiteraard een toezegging krijgen dat dit later alsnog met het correcte onderdeel vervangen wordt....
.... Uit je verhaal blijkt dat hij echter wel oplossend werkt en zoals door iemand anders vermeld..beter een goed werkend sparta scherm dan een niet werken koga scherm als tijdelijke oplossing.
Goede tip, al lees ik wel dat TS zegt dat Koga dit onderdeel heeft laten monteren. Dus of het een goedbedoeld initiatief van de fietsenmaker is?

Na het lezen van het relaas van TS ben ik er bovendien niet van overtuigd dat beide onderdelen, Sparta en KOGA, van elkaar verschillen. Mogelijk zijn het gewoon identieke onderdelen, dat er een relatie met 'Sparta' was bleek TS immers door het aanzetten van het ding, waarbij de naam 'Sparta' verscheen. Slordig, maar niet het bewijs dat het echt een ander onderdeel, laat staan een inferieur onderdeel is (ik moet ineens aan Lady1234 denken).
HermanVD schreef: ..Uiteindelijk hadden we beter een Sparta’s van amper 2000 euro gekocht i.p.v. die dure Koga’s. De belangrijkste onderdelen voor een elektrische fiets zijn nu toch van Sparta. ...
Ik heb geen verstand van elektrische fietsen, maar het lijkt me wat overdreven dat 'display' en 'displayhouder' de belangrijkste onderdelen van een elektrische fiets te noemen.
Dat TS niet tevreden is, kan ik begrijpen. Een fiets die het (bijna) gehele eerste jaar bij de fietsenmaker staat, daar heb je niets aan. Je mag beter verwachten. Of zou dit ook een beetje overdreven zijn? Dan nog, ik zou ook niet tevreden zijn.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door thecure »

verschillen de displays ook van de buitenkant met elkaar? misschien zijn het wel dezelfde, alleen met andere software waardoor er een andere naam in komt.

als ik google op koga display of sparta display (beide keren afbeeldingen klikken) zie ik grotendeels dezelfde modellen.
Denk dat ze van elkaar onderdelen lenen.

bij autonavigatie's zie je dit ook wel eens. alleen door de software te wijzigen komt het goede merklogo in beeld bij het starten.


HermanVD
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jun 2018 19:13

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door HermanVD »

Wat de display betreft vind ik het gewoon heel slordig dat ze deze hebben geleverd zonder dan de moeite te doen van een kleine aanpassing in de software. Als alles één pat nat is en het identieke materialen betreft, had we beter Sparta's gekocht. Waarschijnlijk best een goede fietsen die bovendien nog 1000 euro goedkoper zijn in aankoop.
We hadden bij de aankoop van de Koga's verwacht dat we fietsen hadden die tot de top behoorden, en dat je van de service hetzelfde mocht verwachten.
Vandaar dat ik het jammer vind dat er veel goedkopere merken zijn waarbij de firma's alles doen om hun klanten tevreden te stellen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door thecure »

Nou ja ze zijn toch gerepareerd? Wat is het probleem?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door mahadma »

thecure schreef:Nou ja ze zijn toch gerepareerd? Wat is het probleem?
Als er Koga op de start display had gestaan ipv nu Sparta had het goed geweest. Nu denkt de eigenaar dat (mogelijk door niet weten hoe die dingen werken/geprogrammeerd worden) dat hij een mindere gehad heeft. Feit is dat het ding nu werkt en dàt is toch wel minimaal prettig te noemen. Als er tzt ook nog Koga op staat is meneer helemaal blij, hoewel dat niets van het fietsgenot afdoet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door olaf79 »

In geval van TS had ik de koop al een tijd geleden ontbonden. Een fiets is om op te fietsen niet om bij de reparateur te staan. Nu komt dit er nog bij, echt te schandalig voor woorden.

HermanVD
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jun 2018 19:13

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door HermanVD »

Of de ondersteuning nu naar behoren werkt, zal de volgende dagen en weken moeten uitwijzen. Het gaat ook om het principe.
Als je een Mercedes gekocht hebt en op een gegeven moment moet het kofferdeksel vervangen worden, dan zou je ook niet willen dat er één van Lada met deze naam erop wordt gebruikt omdat die toevallig zouden passen. Dus wat betreft de uitspraak of meneer helemaal of meneer al dan niet blij is, moet je maar eerste een bij jezelf overwegen of je zelf helemaal blij zou zijn als je na 2,5 jaar nog niet behoorlijk hebt kunnen fietsen met een fiets van 3500 euro. Het is gemakkelijk een oordeel te geven over iemand, als je zelf ook niet zou gelukkig zijn met problemen die al zolang aanslepen.
En "Nou ja ze zijn toch gerepareerd? Wat is het probleem? Juist dat ze na al die tijd nog niet goed gerepareerd zijn geweest.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door mahadma »

Het gaat ook om het principe.
Als je een Mercedes gekocht hebt en op een gegeven moment moet het kofferdeksel vervangen worden, dan zou je ook niet willen dat er één van Lada met deze naam erop wordt gebruikt omdat die toevallig zouden passen.

Ik snap wat u wilt, echter, als die kofferdeksel van de "ster" voorlopig niet leverbaar zou zijn, maar later wèl, zou ik wel blij zijn dat er een passend deksel zit, for the time being.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door scontra »

Toen Koga-Miyata nog een zelfstandig bedrijf was en Andries Gaastra nog de eigenaar, werden de hoogwaardige frame's betrokken van het Japanse bedrijf Miyata en werden er uitsluitend kwalitatief hoogstaande assemblage materialen gebruikt.
Toe Gaastra zijn bedrijf verkocht werd de samenwerking met Miyata verbroken en bleef alleen de naan Koga (mw. Kowalik echtgenote van en dhr. Gaastra) over en werd de verkoop, als luxe model (merknaam) naast Sparta en Batavus voorgezet.

Er zullen best nog wel materiaal verschillen zijn met de iets goedkopere merken van de holding, maar of die opwegen tegen het prijsverschil weet ik niet.
Rij zelf al bijna 9 jaar met mijn Sparta Ion Gls, ben een redelijke km-vreter en, geloof het of niet, het is tot heden een probleemloze fiets gebleken.
Beter een fiets die doet waarvoor hij is gekocht en waar naast de merknaam Koga ook een onderdeeltje op zit waar Sparta op staat, dan een fiets die niet bruikbaar is.
Mijn VW Passat zitten ook onderdelen waar Audi , Seat en/of Skoda op staat en ik kan mij er eerlijk gezegd niet druk om maken.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door grun »

mahadma schreef:Het gaat ook om het principe.
Als je een Mercedes gekocht hebt en op een gegeven moment moet het kofferdeksel vervangen worden, dan zou je ook niet willen dat er één van Lada met deze naam erop wordt gebruikt omdat die toevallig zouden passen.

Ik snap wat u wilt, echter, als die kofferdeksel van de "ster" voorlopig niet leverbaar zou zijn, maar later wèl, zou ik wel blij zijn dat er een passend deksel zit, for the time being.
Vriendelijk verzoek aan u: de eerste alinea is eigenlijk een quote maar niet als zodanig herkenbaar omdat er geen quote] voor staat en geen [/quote erachter. Ik vind dit uitermate lastig lezen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien is het voor Ts pijnlijk dat Koga en Sparta feitelijk hetzelfde zijn? Het verschil is de prijs en het embleem.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door Dirkie »

HermanVD schreef:Wat de display betreft vind ik het gewoon heel slordig dat ze deze hebben geleverd zonder dan de moeite te doen van een kleine aanpassing in de software.
Dus eigenlijk is het enige verschil dat er Sparta staat bij het starten en niet iets anders. Er zijn ergere dingen
Als alles één pat nat is en het identieke materialen betreft, had we beter Sparta's gekocht. Waarschijnlijk best een goede fietsen die bovendien nog 1000 euro goedkoper zijn in aankoop.
Daar heeft U helemaal gelijk in. Als U zich vooraf beter had georienteerd had U dat inderdaad 1000 euro gescheeld. Bij bijna alles geldt dat de behaalde resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst
We hadden bij de aankoop van de Koga's verwacht dat we fietsen hadden die tot de top behoorden, en dat je van de service hetzelfde mocht verwachten.
U kunt wel iets verwachten maar beter is om het vooraf ook even te controleren
Vandaar dat ik het jammer vind dat er veel goedkopere merken zijn waarbij de firma's alles doen om hun klanten tevreden te stellen.
Dit snap ik niet. Ik vind het juist heel prettig als een firma alles doet om klanten tevreden te stellen

stofzuigertje

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dit is het probleem van niet leverbare of zeer onbetrouwbare onderdelen, en Koga verkoopt zo weinig, de merken Sparta & Batavus wel en dan is dit een nood oplossing, en een display zonder Logo die op elke fiets zou kunnen zou nog beter zijn.
Niet in het scherm maar plakken kan ook....

De fout is dus het in het scherm geprogrammeerde en niet een goede sticker gebruiken om de rand....
Als je voor deze 3 grote merken en nog diverse merkloze die ze ook maken..... word het erg duur!

sake1987

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kijk nu eens naar de Up, Mii en Citigo. 3 exact dezelfde auto's met dezelfde materialen. Even een andere neus en achterlampen en verschillende merknamen geprogrammeerd. Ook mijn Chevrolet Aveo, is gewoon een Astra onder de Chevrolet vermomming.

Ook de Acell groep heeft 1 magazijn met dezelfde materialen en veel verschillende frame stickers.

HermanVD
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jun 2018 19:13

Re: Display op Koga Deluxe vervangen door goedkope van Sparta

Ongelezen bericht door HermanVD »

Om terug te komen op het hele verhaal: Deze voormiddag 35 km gaan fietsen. Onderweg is de display en de ondersteuning 5 à 6 maal uitgevallen.
Direct langs de dealer gereden die de fiets via de computer heeft uitgelezen. Zelfde error als bij voorgaande display's. Het zal dus toch zo zijn dat de display's van Sparta en Koga dezelfde zijn en in hetzelfde bed ziek zijn. De uitlatingen van Thecure: "Wat is dan het probleem" en van Mahadma: "Meneer is pas tevreden als er Koga opstaat" laten duidelijk zien dat ze gewoon graag kritiek geven zonder het probleem onder ogen te willen zien.
Ik denk dat beiden heren ook niet gelukkig zouden zijn als het hen overkwam, en ze na 2,5 jaar nog steeds niet zonder problemen konden gaan fietsen.
De dealer heeft opnieuw een nieuwe set (display en houder) besteld en hoopt die deze week nog te kunnen vervangen. En om meneer helemaal blij te maken ging hij helemaal uit eigen initiatief vragen om een "Koga" display op te sturen. Wat mij betreft: vanwaar hij vandaan komt interesseert me eigenlijk niet meer. Het zou al fijn zijn mocht hij werken.

Gesloten