LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Piet5822
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2018 09:49

Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Ongelezen bericht door Piet5822 »

Mijn vrouw en dochter hebben beide een damesfiets van Gazelle gekocht.
Het gaat om de Gazelle miss Grace.
De voorlamp geeft erg weinig licht.
In de stad is nog te fietsen omdat straatlantaarns de weg verlichten.
Bij gebrek aan straatlantaarns is het fietsen ronduit gevaarlijk.
Contact gezocht met de leverancier.
Die vertelde dat de lamp wasom gezien te worden en niet om de weg te verlichten.
Toen Gazelle benaderd. Daar werd een andere lamp, door de dealer te monteren, aangeboden.
Dit is uitgevoerd maar het was eenzelfde type zodat we er niets mee opschoten.
Nu zoekt Gazelle contact met de dealer.
We vinden het raar dat op een fiets van bijna 2000euro er geen afdoende verlichting op zit.
De wet inzake verlichting schrijfg niet voor dat een lamp een bepaalde hoeveelheic licht moet geven.
Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Piet
Laatst gewijzigd door Radar op 04 nov 2018 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ivm duidelijkheid

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik heb nog nooit een fiets gehad waarop zo'n schijnwerper zat dat deze het wegdek verlichte.
Een lamp op een fiets is toch meer om gezien te worden, dan om de omgeving te verlichten.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Natuurlijk is een fietslamp ook bedoeld om te kijken waar je fietst. Dat is bij mij laatste drie fietsen ook geen enkel probleem, waarbij mijn dit jaar gekochte Gazelle Orange de kroon spant qua lichtopbrengst. Gazelle kan het dus wel...

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Ongelezen bericht door Erthanax »

De ervaring die ik heb is dat zelfs een ouderwetse dynamo en een gloeilampje voldoende licht geven om een paar meter voor de fiets het wegdek enigszins te verlichten. Een goedkope halogeenfietslamp van de Hema deed het zelfs prima, nog steeds. Als een moderne ledfietslamp te hoog staat, vind ik die (als tegenligger) zeer hinderlijk, bijna verblindend.

Kortom, er is wel degelijk deugdelijke fietsverlichting. Het komt mij voor dat u van een fiets van 2000 euro mag verwachten dat daar goede verlichting op zit.

Er zijn inderdaad helaas geen wettelijke eisen aan de hoeveelheid licht van fietsverlichting. Ik vrees dat u daarom de oplossing moet zoeken in goed overleg. De fietsenwinkel heeft twee dure fietsen verkocht, naar ik aanneem met een goede marge. Probeer hen te bewegen tot het monteren van een goede koplamp, met korting.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Electrische fiets? Dan moet beter licht mogelijk zijn.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoever kun je vooruit kijken dan? En hebben jullie het al een keer geprobeerd, in het volslagen donker fietsen? Als er veel omgevingslicht is, valt het voorlicht van een fiets natuurlijk minder op, omdat het een beetje weg valt. In het donker zie je dan veel meer.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Ongelezen bericht door BL2 »

Het licht moet minstens verder schijnen dan de remweg plus reactietijd. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Mijn woon-werk route gaat door het buitengebied, dus stikdonker als er weinig of geen maanlicht is. Ik gebruik al jaren een extra lamp. Zodra ik een tegenligger tegenkom dim ik die extra lamp, om verblinding te voorkomen.
Ik heb nog nooit een fiets gehad waar de standaard koplamp genoeg licht geeft om in het stikdonker veilig te kunnen fietsen., en alle takken/kuilen/obstakels tijdig te kunnen zien.. Dat hangt overigens ook af van de snelheid waarmee je fietst... Maar bij een tempo van zo'n 20-22km/h (gewoon lekker doortrappen op de rechte stukken) heb ik op alle fietsen die ik in de afgelopen 20 jaar heb gehad (Gazelle, Batavus) een extra lamp nodig

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gazelle miss Grace damesfietsen niet voldoende verlichting

Ongelezen bericht door mahadma »

In een tv spotje zie een jongen een vriendje ophalen, als die tweede zijn licht aanzet en gaat rijden is het de bekende hoeveelheid leugen in reclame's, het lijkt wel een zoeklicht.

Gesloten