LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Ledden
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2018 15:54

Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door Ledden »

Ik vraag mij af waarom sportfietsen op de openbare weg toegestaan worden deze fietsen zijn zonder wettelijke toepassingen zoals verlichting en spatborden uitgerust t' maar als ik met de auto verkeerd geparkeerd staat krijg ik dan een bekeuring van tientallen euro's Ik vind dit een een verkeerde manier van orde handhaven Kan iemand mij hier een antwoord op geven met vriendelijke groet Frans

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die fietsen staan niet verkeerd geparkeerd, dus die kunnen daar geen boete voor krijgen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ledden schreef:
04 mar 2019 11:12
Ik vraag mij af waarom sportfietsen op de openbare weg toegestaan worden deze fietsen zijn zonder wettelijke toepassingen zoals verlichting en spatborden uitgerust t' maar als ik met de auto verkeerd geparkeerd staat krijg ik dan een bekeuring van tientallen euro's Ik vind dit een een verkeerde manier van orde handhaven Kan iemand mij hier een antwoord op geven met vriendelijke groet Frans
sinds wanneer is fietsverlichting overdag en spatborden wettelijk verplicht?

Zij maken gewoon gebruik van de openbare weg en zo lang zij zich aan de regels houden, dan lijkt me er geen enkel probleem.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door berndv »

Je mag ook in je auto rijden met kapotte verlichting (als de lamp kapot is althans, niet de behuizing zelf), zo lang je maar niet in het donker rijdt. Als een wielrenner in het donker gaat wielrennen, zullen zij ook gewoon verlichting moeten voeren.

Een spatbord is geen verplicht onderdeel van een fiets, dus zou niet weten waarom hier op gehandhaafd moet worden. Ik meen wel dat vroeger, heel lang geleden, een verplichting was, inclusief een wit-geverfde onderkant. Maar dat is al een geruime tijd niet meer verplicht.

Ik snap dat wielrenners wellicht een punt van ergernis zijn, maar helaas is dit niet de weg om er van af te komen.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door BL2 »

In het artikel 35 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 is bepaald dat een fiets verlichting moet hebben, nergens staat dat dit alleen in het donker van toepassing is.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
04 mar 2019 11:36
In het artikel 35 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 is bepaald dat een fiets verlichting moet hebben, nergens staat dat dit alleen in het donker van toepassing is.
En sinds 2008 is bepaald dat losse lampjes ( dus niet op de fiets gemonteerd ) ook mogen.

https://www.verkeersnet.nl/fiets/450/ca ... dpr=accept

Overigens staat er in dat artikel helemaal niet dat ze verplicht op een fiets moeten zitten.. Artikel 35 gaat over het 'voeren' van verlichting bij donker en slecht zicht. Het zegt niets over wat er op een fiets moet zitten.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 04 mar 2019 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier vind je alle antwoorden betreffende eisen aan fietsverlichting:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zijn toegestaan om te fietsen. Flauwekul topic.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat achterspatbord dat over een lengte van 30 cm witgeverfd moet zijn, is van lang, lang geleden. Destijds moest je ook overdag verlichting op je fiets hebben, meen ik me te herinneren. Dat soort onzinregels is gelukkig afgeschaft.

Tip voor een nieuw topic: vragen naar de bekende weg.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door witte angora »

Ledden schreef:
04 mar 2019 11:12
Ik vraag mij af waarom sportfietsen op de openbare weg toegestaan worden deze fietsen zijn zonder wettelijke toepassingen zoals verlichting en spatborden uitgerust t' maar als ik met de auto verkeerd geparkeerd staat krijg ik dan een bekeuring van tientallen euro's Ik vind dit een een verkeerde manier van orde handhaven Kan iemand mij hier een antwoord op geven met vriendelijke groet Frans
Gaat het je echt om de dingen die je noemt, of is het meer de irritatie over het gedrag en de snelheid van sportfietsers?

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door BL2 »

Juist, geen (groepen) racefietsers op het fietspad, waar ze al schreeuwend het asfalt opeisen en de gewone dagjesmensen met kindeten van het pad worden gejaagd !

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door scontra »

Ledden schreef:
04 mar 2019 11:12
Ik vraag mij af waarom sportfietsen op de openbare weg toegestaan worden deze fietsen zijn zonder wettelijke toepassingen zoals verlichting en spatborden uitgerust t' maar als ik met de auto verkeerd geparkeerd staat krijg ik dan een bekeuring van tientallen euro's Ik vind dit een een verkeerde manier van orde handhaven Kan iemand mij hier een antwoord op geven met vriendelijke groet Frans

Het zit'm in de toevoeging "sport" aan de fietsen en voor die fietsen gelden andere regels. ;-)

En nu niet op de fietsen afreageren omdat u zelf met de auto een overtreding heeft begaan en de pech hebt om gesnapt te zijn.
Wie gokt kan niet alleen winnen maar ook verliezen en dat laatste is u nu overkomen.
Maar goed dat dat "super á ...... " parkeergedrag genadeloos wordt afgestraft !!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door scontra »

BL2 schreef:
04 mar 2019 12:41
Juist, geen (groepen) racefietsers op het fietspad, waar ze al schreeuwend het asfalt opeisen en de gewone dagjesmensen met kindeten van het pad worden gejaagd !
Wel eens kritisch naar het gedrag van die dagjesmensen, met of zonder kinderen, in het verkeer gekeken !!

Dan heb ik toch nog liever met een groepje ervaren fietsers te maken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die fietsen krijgen geen parkeerbonnen omdat ze geen nummerplaat hebben.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door BL2 »

..ervaren fietsers..
Ze zullen best goed en vooral hard kunnen fietsen, maar hun idee dat iedereen daar maar voor moet wijken op de fietspaden, bv in de duinen en in sommige natuurgebieden, daar klopt natuurlijk niets van.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er een fietspad is mogen ze niet op de weg rijden.

Ook niet als ze wel 50km halen.

Ze moeten gewoon een andere route kiezen waar je legaal de weg op mag.
Verder heb ik twijfels over wegligging en remmen, en heb vaker een puinzooi gezien van groep race fietsen met menselijke en materiële schade.

De te grote groepen zijn een gevaar voor zichzelf en ik ga echt niet met zware bestelbus de berm in met kans op weg zakken en vast raken... gewoon stoppen en ze bekijken het maar!

Ook de wielerronde met Politie begeleiding heb ik geweigerd naar de berm te gaan, zag diepe sporen en sleephulp mag ik zelf betalen.
Boete hiervoor geseponeerd!
Ze moeten wegen tijdig afzetten en goed regelen en zomaar een groep heeft geen enkel recht.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door scontra »

Komkommertijd schreef:
04 mar 2019 13:39

en zomaar een groep heeft geen enkel recht.
Het zelfde recht als de eenzame fietser die tegen de wind in enz.enz. !

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door witte angora »

scontra schreef:
04 mar 2019 13:31
BL2 schreef:
04 mar 2019 12:41
Juist, geen (groepen) racefietsers op het fietspad, waar ze al schreeuwend het asfalt opeisen en de gewone dagjesmensen met kindeten van het pad worden gejaagd !
Wel eens kritisch naar het gedrag van die dagjesmensen, met of zonder kinderen, in het verkeer gekeken !!

Dan heb ik toch nog liever met een groepje ervaren fietsers te maken.
Ik heb ze liever geen van beiden op de weg, sorry hoor. Beiden eisen zo ongeveer de hele weg op. Dat er ook nog gewoon mensen ergens heen moeten komt niet in die 'ontspannen, relaxte' koppen op.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door Costnix »

@Theotrucker: Die fout geparkeerde fietsen worden losgeknipt en naar een bewaarplaats gebracht, waar ze op kan halen tegen een vergoeding.
Die eigenaren worden dubbel gestraft. Een “boete” en het kopen van een nieuw slot/ketting.
Het moest niet mogen :-D

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom worden sportfietsen toegestaan op de weg

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan hebben die auto eigenaren nog geluk erbij!

Gesloten