LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Th.M
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2016 15:45

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Th.M »

Ik heb een Sparta M8i LTD 2019 - 600 Wh en die doet echt niet onder voor de koga.
Ook mijn digitaal schermpje is af neembaar, is ook geruisloos, heeft voor heuvels een extra gas hendeltje voor wat extra ondersteuning, ook bij mijn fiets zie je geen lasnaden...
Hij rijd heerlijk...

Rensumaborg
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2019 17:35

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Rensumaborg »

In 2016 heb ik een E-Bike van Koga aangeschaft. Het ging daarbij om een damesfiets van het type Nova met een aanschafprijs van euro 3000,-. Deze fiets is steeds door de dealer in onderhoud geweest. Voor deze prijs mag je toch een bepaalde kwaliteit verwachten. IK heb in de afgelopen periode diverse keren hoge onkosten gehad aan ze fiets. Onder meer de stuurbediening en de acculader moesten vervangen worden. Het voorspatbord, dat nimmer goed is geweest, werd na de garantie periode pas vervangen op kosten van de gebruiker.

arnoud49
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2015 13:53

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door arnoud49 »

Mijn vrouw en ikzelf fietsen nu op onze tweede Koga fiets,Ze zijn niet goedkoop.maar wij vinden,je hebt wel waar voor je geld.
Voorheen hebben wij Batavus en Stella gereden,veel goedkooper,maar dit is dan ook goed te merken.
Opmerking,als je er het geld voor over hebt,is een Koga aan te raden.

A uit Goirle

martijn.van't-voort
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2017 18:41
Contacteer:

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door martijn.van't-voort »

Als koga zo geweldig als een gazelle fiets als e bike ik zie geen verschillen tussen de Merken! :lol:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het verschil is de merken sticker. Moet je toch zien kunnen.

vinnius
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2016 17:01

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door vinnius »

Wij hebben al een paar jaar 2 Koga's met Bosch middenmotor. Vooral gekocht vanwege het lichte gewicht, de middenmotor en het prettige rijgedrag. Hierdoor is de fiets voor ons goed te hanteren. Ook de schijfremmen geven een veilig gevoel. De enige kritiek die ik heb is de wat stugge vering wat bij slechte wegen geen pretje is. De Koga's zijn door het lichte gewicht relatief makkelijk op de fietsdager te plaatsen. Dat is een groot voordeel. Goed onderhandelen loont de moeite. Twee Koga's is een leuke order voor iedere fietsenmaker.

harrr
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2019 15:08

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door harrr »

Om te reageren op de oorspronkelijke vraag; kijk eens naar de andere Nederlandse fietsontwikkelaar, en fabrikant; Vanmoof !

www.vanmoof.com

Na 10 jaar op een gewone e-bike, rij ik sinds enkele maanden op het nieuwe model S2 van Vanmoof, die door zijn unieke innovatieve items een unieke fietsbeleving bied.

Ik noem; superlicht, stuurt en rijd heel strak, uniek slot zonder sleutel en gecombineerd met uniek alarmsysteem,
een afneembaar display? de bovenste framebuis IS het display, niet te stelen en niet te verliezen.
Ondersteuning; extreem fijngevoelig, pakt perfect op vanaf de eerste beweging.
En het leukste; de turboboost die je zonder moeite de berg op sleurt :D

En nee, ik heb geen aandelen daar, ben gewoon enthousiast.

Dus als je nog een alternatief zoekt..

whisky4
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 okt 2005 20:50

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door whisky4 »

Wij hebben nu 8 jaar onze Kalkhoff Agattu xxl en Agattu L met Panasonic ondersteuning nog nooit geen problemen.
Sinds het een onderdeel van Pon groep is blijven wij deze afrijden.
Daar wij geen Pon fans zijn.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

whisky4 schreef:
16 mar 2019 20:06
Wij hebben nu 8 jaar onze Kalkhoff Agattu xxl en Agattu L met Panasonic ondersteuning nog nooit geen problemen.
Sinds het een onderdeel van Pon groep is blijven wij deze afrijden.
Daar wij geen Pon fans zijn.
Aan de whisky gezeten? :mrgreen:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je blijft die afrijden daar je geen Pon fan bent?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geen corruptie fan waarschijnlijk.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Costnix »

Die lasnaden zijn er wel, maar door schuren en polijsten niet meer zichtbaar.

markmm99
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mar 2019 17:08

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door markmm99 »

Persoonlijk denk ik dat veel e-bikes erg op elkaar lijken. Het zou me niet verbazen als in veel verschillende merken dezelfde onderdelen zitten. Echter zit het prijsverschil vaak in de service die je erbij kunt krijgen. Zelf heb ik door een aantal ervaringen geleerd dat het beter is wat meer te betalen, de service is dan vaak goed. Bij goedkope leveranciers is kijken ze na de aankoop niet meer je om en duurt het vaak lang problemen op te lossen.

sake1987

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door sake1987 »

markmm99 schreef:
18 mar 2019 09:41
Persoonlijk denk ik dat veel e-bikes erg op elkaar lijken. Het zou me niet verbazen als in veel verschillende merken dezelfde onderdelen zitten. Echter zit het prijsverschil vaak in de service die je erbij kunt krijgen. Zelf heb ik door een aantal ervaringen geleerd dat het beter is wat meer te betalen, de service is dan vaak goed. Bij goedkope leveranciers is kijken ze na de aankoop niet meer je om en duurt het vaak lang problemen op te lossen.
Zoals ik al eerder schreef, Koga is een naam van de Accel groep. De oprichter heeft er toen der tijd een top merk van gemaakt en verkocht.
De Accel groep maakt nog steeds gebruik van deze goede naam.
Maar alle merken van de Acell groep worden afgemonteerd met dezelfde in grote getallen gekochte onderdelen.
Je hebt dure Sparta's en goedkope. Dit geld ook voor Koga en de andere merken. De gebruikte onderdelen van de merken verschilt niet.
Het is gewoon welke merknaam je aantrekt.
Zo is Gazelle nu eigendom van de Pon groep.

Zwartkate
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:41

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Zwartkate »

Een ruime proefrit maken op verschillende merken/modellen lijkt mij het beste. Je kunt dan bv. het verschil in stijfheid voelen. De ene fiets prettiger dan de andere. Zo kun je ook het verschil ervaren tussen een achter-, midden en voormotor. Wat de service betreft, hier kom je eigenlijk pas achter als je die nodig hebt. Dus vooraf lastig in te schatten. Zelf rijd ik al meer dan 5 jaar een Cannondale E-bike met middenmotor; naar volle tevredenheid. Doe wat je gevoel je ingeeft.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Scontra ...

Misschien nog een pragmatische ervaringstip.

Ik heb mijn, al bestelde, Koga-fiets 's morgens vroeg in Nunspeet afgehaald en ben daarmee vervolgens de hele dag over de Veluwe gefietst. Aansluitend moest er nog drie kwartier na-gesleuteld worden, omdat de eindmontage belabberd gedaan was. Trouwens zijn er ook nog de regulaire servicebeurten thuis.

Het zal niet eenvoudig zijn om alle eventualiteiten vooraf te kunnen onderzoeken en de reviews zijn persoonlijke dingen, die meestal ook nog over eerdere modellen gaan. Een geheel onafhankelijke test ken ik niet. Zèlfs de test van de Consumentenbond maakt gebruik van een puntensysteem ... en dat hoeven niet de zelfde argumenten te zijn als die van de koper. Uiteindelijk blijven de ervaringen met de klantenservice en garantieafwikkeling waarop men kan terugvallen als maximale zekerheid. Ik rijd Koga omdat het een lichtgewicht is, maar ook dat kan wellicht voor een ander zelfs een nadeel zijn.

Nee dus, de prijs garandeert niet dat er de optimale ervaring, service en kwaliteit wordt meegeleverd. Een fietskoop blijft een gok!
Ik vind tenslotte wèl, dat een aandrijving op het voorwiel negatieve invloed uitoefent op de bestuurbaarheid/zekerheidsgevoel.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door scontra »

hänschen klein schreef:
24 mar 2019 15:10
@Scontra ...

Misschien nog een pragmatische ervaringstip.

Ik heb mijn, al bestelde, Koga-fiets 's morgens vroeg in Nunspeet afgehaald en ben daarmee vervolgens de hele dag over de Veluwe gefietst. Aansluitend moest er nog drie kwartier na-gesleuteld worden, omdat de eindmontage belabberd gedaan was. Trouwens zijn er ook nog de regulaire servicebeurten thuis.

Het zal niet eenvoudig zijn om alle eventualiteiten vooraf te kunnen onderzoeken en de reviews zijn persoonlijke dingen, die meestal ook nog over eerdere modellen gaan. Een geheel onafhankelijke test ken ik niet. Zèlfs de test van de Consumentenbond maakt gebruik van een puntensysteem ... en dat hoeven niet de zelfde argumenten te zijn als die van de koper. Uiteindelijk blijven de ervaringen met de klantenservice en garantieafwikkeling waarop men kan terugvallen als maximale zekerheid. Ik rijd Koga omdat het een lichtgewicht is, maar ook dat kan wellicht voor een ander zelfs een nadeel zijn.

Nee dus, de prijs garandeert niet dat er de optimale ervaring, service en kwaliteit wordt meegeleverd. Een fietskoop blijft een gok!
Ik vind tenslotte wèl, dat een aandrijving op het voorwiel negatieve invloed uitoefent op de bestuurbaarheid/zekerheidsgevoel.
Bij welke fietsenmaker bent u dan klant ? Of heeft u het misschien over Stella ???

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@ Scontra ...

Ik ben klant bij een plaatselijke Bike Totaal voor de Koga (die geen Koga-dealer is) en tevens bij Stella waar je dus direct bestelt.

Een derde weg is een ander fietsmerk online te bestellen, maar dat is niet altijd mogelijk en soms ook niet aan te bevelen.

Zèlfs wanneer u uw favoriete fietsmodel ergens zou kunnen huren voor een paar dagen om uit te proberen, kan er later alsnog van alles misgaan. Ik kan tevreden Kogabezitters (ouder model) posten en net zo gemakkelijk ook een klant die maandenlang zijn Kogafiets liet repareren tot het zomerfietsseizoen voorbij was.

M.a.w. het lijkt mij een mission-impossibel om eerst zèker van de zaak te willen zijn ... :(

Waar KOGA hier reclame mee maakt, was voor mij juist een nadeel ... de jeugdige monteur bakte er helemaal niets van:

CITAAT: Alle KOGA fietsen worden met de hand gebouwd in onze vestiging in Heerenveen. Hierbij is één monteur verantwoordelijk voor de volledige afmontage van een fiets. Het handbuilt by KOGA logo op het frame staat garant voor deze eigenzinnige aanpak. Van het individu, voor het individu. Die betrokkenheid bij het product zie je terug in het resultaat. Perfectie tot in de finesses.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je koopt natuurlijk geen fiets, bromfiets of auto online. Na al die jaren hier nog niets geleerd?
Weet je nog, stenen winkel, vertrouwde zaak, geen afhaal en bezorgkosten, onderhoud en reparatie indien nodig en niet na afspraak... .

Joke46
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2019 22:32

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Joke46 »

Rensumaborg schreef:
15 mar 2019 17:51
In 2016 heb ik een E-Bike van Koga aangeschaft. Het ging daarbij om een damesfiets van het type Nova met een aanschafprijs van euro 3000,-. Deze fiets is steeds door de dealer in onderhoud geweest. Voor deze prijs mag je toch een bepaalde kwaliteit verwachten. IK heb in de afgelopen periode diverse keren hoge onkosten gehad aan ze fiets. Onder meer de stuurbediening en de acculader moesten vervangen worden. Het voorspatbord, dat nimmer goed is geweest, werd na de garantie periode pas vervangen op kosten van de gebruiker.
Momenteel heb ik sinds een goed half jaar een Koga E-lement, kostte zo’n € 3.500.
Is na 7000 km al toe aan een nieuwe ketting en tandwielen.
Mijn vorige e-Bike, een Cannondale Mavaro reed 15.000 km voordat ketting en tandwielen vervangen moesten worden....
Overigens heb ik ook nog een ‘gewone’ Koga met derailleur die na 1100 (elfhonderd!) km al een versleten ketting en tandwielen had. Koga wilde niets doen, zei dat ik er zelf misschien wel niet goed voor had gezorgd! Het was nota bene mijn vijfde fiets met derailleur (ik ben 73)!
Gelukkig was de plaatselijke fietsenzaak wel heel klantvriendelijk en heeft het voor een zeer schappelijke prijs geregeld!
IK HEB TOEN GEZWOREN NOOIT MEER EEN KOGA TE GAAN KOPEN!!! Maar ging dus een half jaar geleden toch overstag met de aankoop van de Koga E-lement....omdat ik het zo’n mooie fiets vond🤨

Gesloten