LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
SjM
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2019 15:11

Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door SjM »

Zoals de titel al aangeeft. Wij zitten met een Gazelle Innergy e-bike uit 2010 met een defecte krachtsensor. Gazelle geeft aan dat hun leverancier deze sensoren niet meer produceren en daarom niet meer leverbaar zijn. Gazelle garandeert 5 jaar lang levering van nieuwe onderdelen, daarna: koop een nieuwe...

Kortom na 5 jaar zijn onderdelen niet meer leverbaar en adviseert Gazelle een nieuwe e-bike. Ik vindt dit wel een vreemde gang van zaken, nu zit ik met een zgan fiets die regelrecht het oud ijzer in kan.

Als ik een nieuwe scooter koop en deze heeft na 5 jaar nieuwe onderdelen nodig dan zeggen ze toch ook niet u kunt beter een nieuwe kopen?
Laatst gewijzigd door Radar op 19 aug 2019 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Gazelle zelf levert ze niet meer maar simpel een Google search op "Gazelle Innergy krachtsensor" levert genoeg verkooppunten op. Toch niet weggooien maar? Kan een ander type zijn maar zoek eens...

SjM
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2019 15:11

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door SjM »

Allemaal al afgespeurd, eerste serie blauwe sensor zijn nergens meer te krijgen. Zelfs op Markplaats zijn oproepen voor dit type sensor.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door mahadma »

Kortom na 5 jaar zijn onderdelen niet meer leverbaar en adviseert Gazelle een nieuwe e-bike. Ik vindt dit wel een vreemde gang van zaken, nu zit ik met een zgan fiets die regelrecht het oud ijzer in kan.

Als u een fiets van 5 jaar oud zo goed als nieuw noemt, tja, over dat aantal jaren en zo goed als nieuw kunnen wij van mening verschillen.

Hoelang zouden ze dan volgens u "dood geld en voorraad" in de magazijnen moeten laten liggen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een kwaliteitsfiets die weinig wordt gebruikt kan na 5 jaar prima zo goed als nieuw zijn. Het is dan logisch dat er nog onderdelen leverbaar zijn voor die fiets. Om het dan al te hebben over dood geld inzake voorraad is onzin. Ik denk dat de gemiddelde fiets in NL wel een stukkie ouder is dan vijf jaar.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

SjM schreef:
19 aug 2019 15:24
Kortom na 5 jaar zijn onderdelen niet meer leverbaar en adviseert Gazelle een nieuwe e-bike. Ik vindt dit wel een vreemde gang van zaken, nu zit ik met een zgan fiets die regelrecht het oud ijzer in kan.
In dit geval is de sensor kapot. Hoe groot is die kans en hoe vaak zal dat voorkomen? En hoe zit dat met andere onderdelen? Niemand kan in de toekomst kijken en niemand kan raden welke en hoeveel onderdelen er nodig zijn. Veel zaken worden nog wel eens overgenomen in een nieuw model fiets, maar het kan ook zomaar zijn dat onderdelen verbeterd worden en daardoor dus, na verloop van tijd, niet meer te krijgen zijn.

Om magazijnen helemaal vol te leggen om tot in lengte van dagen onderdelen te leveren is niet te doen. En ook al zouden ze dat doen, dan nog komt er een moment dat de voorraad op is. En laat dat nou net dat ene onderdeeltje zijn geweest die u nodig zou kunnen hebben. Echter moet u wel een kleine meerprijs (lees minimaal verdubbeling) voor die fiets betalen. Voorraad en magazijn kost geld. Geheid dat u dan voor een ander (goedkoper) model gegaan zou zijn.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door renewouters »

Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 19:01
Een kwaliteitsfiets die weinig wordt gebruikt kan na 5 jaar prima zo goed als nieuw zijn. Het is dan logisch dat er nog onderdelen leverbaar zijn voor die fiets. Om het dan al te hebben over dood geld inzake voorraad is onzin. Ik denk dat de gemiddelde fiets in NL wel een stukkie ouder is dan vijf jaar.
Hoeveel zou jij extra er voor over hebben om onderdelen (= dood kapitaal, dus er zijn kosten) langer op voorraad te laten houden? ALles kan natuurlijk, maar het heeft wel een prijs. En een fabrikant kan natuurlijk een beleid voeren dat ze langer dan een concurrente voorraad houden, maar vrijwel geen consument neemt dat mee in de overweging en koopt vervolgens een goedekopere fiets.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je zal maar net een nieuwe accu hebben gekocht voor deze fiets voor circa zeshonderd euro. En dan gaat die sensor stuk en je kan je fiets in de milieustraat van de gemeente in de oudijzercontainer deponeren. Wat is daar redelijk aan? Er bestaan ook nog zaken als "service", "ondernemersrisico" en "maatschappelijk verantwoord ondernemen". Daar zou Gazelle zich toch rekenschap van moeten geven.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Afgezien van het bovengenoemde is het ook verre van duurzaam (ok valt ook onder verantwoord ondernemen). Een relatief vervuilend product als een e-bike zou gewoon langer dan 5 jaar mee moeten gaan om een fatsoenlijk redement op te leveren.
Feit is dat Gazelle hier in eerste instantie weinig aan kan doen echter dit wel gewoon beter met de leverende partij af had kunnen stemmen zodat in ieder geval de standaard van de gemiddelde autoleverancier (was 20, daarna 15 en inmiddels 10 jaar) te halen waarin gegarandeerd wordt dat er nog originele onderdelen beschikbaar zijn.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

SjM schreef:
19 aug 2019 15:24
Wij zitten met een Gazelle Innergy e-bike uit 2010 met een defecte krachtsensor. Gazelle geeft aan dat hun leverancier deze sensoren niet meer produceren en daarom niet meer leverbaar zijn.
Dat lijkt me een onzin argument. Bij een grote fabrikant is het voor de toeleveranciers vaak "u vraagt wij draaien."

Overigens, de fiets is inmiddels 9 jaar oud.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 19:40
Je zal maar net een nieuwe accu hebben gekocht voor deze fiets voor circa zeshonderd euro. En dan gaat die sensor stuk en je kan je fiets in de milieustraat van de gemeente in de oudijzercontainer deponeren. Wat is daar redelijk aan? Er bestaan ook nog zaken als "service", "ondernemersrisico" en "maatschappelijk verantwoord ondernemen". Daar zou Gazelle zich toch rekenschap van moeten geven.
Je zal maar net je auto een grote beurt hebben gegeven en je rijdt deze total loss. Je zal maar net een mover onder je caravan hebben laten monteren en deze brand af. Als je zo gaat redeneren moet je vooral niets kopen dat kapot kan gaan.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door mahadma »

In mijn leven heb ik vele merken leeftijden soorten auto's gehad. Ik heb wat "men" vrijwel nooit zal hebben ervaren toch een gebroken koppelings kabel en een lekke benzine tank gehad. ik heb geluk gehad dat de parts er nog waren. Maar je kan niet meer alles eisen wat iemand anders moet doen. Op het op en je kan niet verwachten dat er tot in lengte van dagen nu nèt dat ene onderdeel wat vrijwel nooit kapot gaat er niet meer is. Ik heb nu via ebay een adapterring onderweg voor mijn camera die gewoon nergens meer te koop is, laat staan bestelbaar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

NeoDutchio schreef:
19 aug 2019 20:31
Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 19:40
Je zal maar net een nieuwe accu hebben gekocht voor deze fiets voor circa zeshonderd euro. En dan gaat die sensor stuk en je kan je fiets in de milieustraat van de gemeente in de oudijzercontainer deponeren. Wat is daar redelijk aan? Er bestaan ook nog zaken als "service", "ondernemersrisico" en "maatschappelijk verantwoord ondernemen". Daar zou Gazelle zich toch rekenschap van moeten geven.
Je zal maar net je auto een grote beurt hebben gegeven en je rijdt deze total loss. Je zal maar net een mover onder je caravan hebben laten monteren en deze brand af. Als je zo gaat redeneren moet je vooral niets kopen dat kapot kan gaan.
Je zal maar appels met bananen vergelijken en geen nuances kunnen zien.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door crazyme »

Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 21:20
NeoDutchio schreef:
19 aug 2019 20:31
Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 19:40
Je zal maar net een nieuwe accu hebben gekocht voor deze fiets voor circa zeshonderd euro. En dan gaat die sensor stuk en je kan je fiets in de milieustraat van de gemeente in de oudijzercontainer deponeren. Wat is daar redelijk aan? Er bestaan ook nog zaken als "service", "ondernemersrisico" en "maatschappelijk verantwoord ondernemen". Daar zou Gazelle zich toch rekenschap van moeten geven.
Je zal maar net je auto een grote beurt hebben gegeven en je rijdt deze total loss. Je zal maar net een mover onder je caravan hebben laten monteren en deze brand af. Als je zo gaat redeneren moet je vooral niets kopen dat kapot kan gaan.
Je zal maar appels met bananen vergelijken en geen nuances kunnen zien.
Volgens mij is er niets mis met de vergelijking.

Verder gaat deze discussie nergens over. Onredelijke eis.

Mensen welke het woord ondernemersrisico gebruiken hebben geen idee wat ondernemen inhoudt en gebruiken het alleen om de schuld bij een ander neer te leggen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 19:40
Er bestaan ook nog zaken als "service", "ondernemersrisico" en "maatschappelijk verantwoord ondernemen". Daar zou Gazelle zich toch rekenschap van moeten geven.
Leuk. En wie denk je dat dat moet betalen?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:
20 aug 2019 09:19
Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 19:40
Er bestaan ook nog zaken als "service", "ondernemersrisico" en "maatschappelijk verantwoord ondernemen". Daar zou Gazelle zich toch rekenschap van moeten geven.
Leuk. En wie denk je dat dat moet betalen?

Dat gaat op dezelfde manier als bij massa's bedrijven die service langer weten te geven dan slechts 5 jaar.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 19:01
Ik denk dat de gemiddelde fiets in NL wel een stukkie ouder is dan vijf jaar.
Klopt, die van mij is een jaar of 20, wordt bijna dagelijks gebruikt. Mankeert niks aan, behalve dat het zadel intussen aan vervanging toe is. Maar dat is dan ook geen Gazelle, maar een Batavus.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door sjohie »

Klaas Jan schreef:
20 aug 2019 10:48
Moneyman schreef:
20 aug 2019 09:19
Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 19:40
Er bestaan ook nog zaken als "service", "ondernemersrisico" en "maatschappelijk verantwoord ondernemen". Daar zou Gazelle zich toch rekenschap van moeten geven.
Leuk. En wie denk je dat dat moet betalen?

Dat gaat op dezelfde manier als bij massa's bedrijven die service langer weten te geven dan slechts 5 jaar.
Van, bijvoorbeeld, een 25 jaar oude Bang&Olufsen audioset, kan je nog steeds een naald voor het platenspeler gedeelte krijgen, of een vervangend binnenwerk voor het cassette gedeelte. Nou is dat een behoorlijk duur merk, en dus mede daarom. Er zijn dus inderdaad wel bedrijven die dat kunnen. Echter worden die steeds schaarser, want klanten die daarvoor willen betalen zijn in de huidige consumptiemaatschappij, steeds schaarser aan het worden.

En dan kom je bij een Gazelle, die moeten opboxen tegen nieuwere fabrikanten als Stella etc, die veel meer ophangen aan online verkoop, en dan komt er een moment dat ze moeten kiezen. Nou is er hier nog wat subtiel anders aan de gang, namelijk dat de leverancier van Gazelle, dit onderdeel niet meer maakt om reden X of Y. Dan kan Gazelle er ook weinig meer aan doen natuurlijk. Hooguit kiezen voor een meer betrouwbare leverancier voor nieuwe modellen, maar van dit soort toeleveranciers zijn er ook weer niet zoveel om uit te kiezen.

SjM
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2019 15:11

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door SjM »

16again schreef:
19 aug 2019 20:14
SjM schreef:
19 aug 2019 15:24
Wij zitten met een Gazelle Innergy e-bike uit 2010 met een defecte krachtsensor. Gazelle geeft aan dat hun leverancier deze sensoren niet meer produceren en daarom niet meer leverbaar zijn.
Dat lijkt me een onzin argument. Bij een grote fabrikant is het voor de toeleveranciers vaak "u vraagt wij draaien."

Overigens, de fiets is inmiddels 9 jaar oud.
En toch is dat niet zo, Gazelle verklaarde mij dat de leverancier de schuldige is. Maar wat heb je als klant hier aan? Die is in dit geval snoeihard de sjaak. Gazelle garandeert 5 jaar onderdelen levering garantie, als daarna onderdelen niet meer te verkijgen zijn adviseren ze je dom onnozel maar om een nieuwe fiets te kopen. En het gaat om een e-bike niet om een stadsfiets van 500 euro...

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door criticus2 »

mahadma schreef:
19 aug 2019 18:19
Kortom na 5 jaar zijn onderdelen niet meer leverbaar en adviseert Gazelle een nieuwe e-bike. Ik vindt dit wel een vreemde gang van zaken, nu zit ik met een zgan fiets die regelrecht het oud ijzer in kan.

Als u een fiets van 5 jaar oud zo goed als nieuw noemt, tja, over dat aantal jaren en zo goed als nieuw kunnen wij van mening verschillen.

Hoelang zouden ze dan volgens u "dood geld en voorraad" in de magazijnen moeten laten liggen?
de fiets waar het om gaat is geen 5 maar inmiddels 9 jaar oud, zie OP.

Gesloten