LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
SjM
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2019 15:11

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door SjM »

criticus2 schreef:
20 aug 2019 13:24
mahadma schreef:
19 aug 2019 18:19
Kortom na 5 jaar zijn onderdelen niet meer leverbaar en adviseert Gazelle een nieuwe e-bike. Ik vindt dit wel een vreemde gang van zaken, nu zit ik met een zgan fiets die regelrecht het oud ijzer in kan.

Als u een fiets van 5 jaar oud zo goed als nieuw noemt, tja, over dat aantal jaren en zo goed als nieuw kunnen wij van mening verschillen.

Hoelang zouden ze dan volgens u "dood geld en voorraad" in de magazijnen moeten laten liggen?
de fiets waar het om gaat is geen 5 maar inmiddels 9 jaar oud, zie OP.
Daar gaat het niet om... Desbetreffende sensor was een aantal jaren geleden ook al niet meer leverbaar, maar dat terzijde.

Het gaat mij erom dat ik het erg kort vindt dat Gazelle maar tot 5 jaar levering van vervangende onderdelen garanderen. Er zijn dan al E-bikes toe aan een nieuwe accu. Als vervolgens iets later een ander onderdeel defect raakt die meer leverbaar is kun je dus behoorlijk veel geld kwijtraken. Je krijgt dan als antwoord van Gazelle "u kunt het beste maar een nieuwe e-bike kopen", en dat vindt ik bijzonder... Zo iets verwacht je van een B-merk maar niet van 1 van de grootste fiets leveranciers.
Zelfs op onze 10 jaar oude wasmachine zijn alle onderdelen nog gewoon verkrijgbaar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben het volledig met u eens. Maar u heeft hier weinig medestanders. Een levensduur van 5 jaar voor een fiets van ergens tussen de 1200 en 1500 euro vinden ze lang genoeg. En als er dan een onderdeeltje van een paar tientjes kapot gaat moet u hem maar weggooien. Gazelle kan niet elk onderdeeltje in voorraad houden, snapt u? Want dat is dood geld en dat is héél erg voor ondernemers.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door berndv »

SjM schreef:
20 aug 2019 14:08
Het gaat mij erom dat ik het erg kort vindt dat Gazelle maar tot 5 jaar levering van vervangende onderdelen garanderen.
Tja, dat is een mening en mag natuurlijk. Het lastige is dat hier geen vastgestelde termijnen voor zijn. En wat de ene weer redelijk zou vinden, zou de ander misschien weer slecht vinden.

Aan de andere kant is het lastige natuurlijk ook de verandering in de markt. Waar voor de komst van de elektrische fiets er maar weinig onderdelen veranderden aan fietsen, is er met de komst van de electrische fiets natuurlijk ook een pak aan techniek toegevoegd aan de fiets. Op een fiets uit de jaren '80 kan je nog steeds trappers zetten die nu verkocht worden, dat is niet veranderd. Maar een accu van een electrische fiets van 10 jaar terug, past alleen maar op de fiets van 10 jaar terug. Het is dan voor veel merken ook ondoenlijk om tot bijvoorbeeld 10 jaar na uitfasering alle onderdelen op voorraad te houden, helemaal als een toeleverende fabrikant ook nog stopt met de productie van dat onderdeel. Dat zouden gigantische magazijnen moeten worden.
sjohie schreef:
20 aug 2019 11:13
bijvoorbeeld, een 25 jaar oude Bang&Olufsen audioset, kan je nog steeds een naald voor het platenspeler gedeelte krijgen, of een vervangend binnenwerk voor het cassette gedeelte. Nou is dat een behoorlijk duur merk, en dus mede daarom.
Dat heeft met 2 zaken te maken. Natuurlijk omdat het een duur merk is. Maar de belangrijkste reden is, dat zij de techniek niet hebben aangepast. Als je de techniek hetzelfde houdt aan de voorkant, hoef je aan de achterkant ook niet voor iedere serie platenspelers andere naalden te ontwikkelen, en op voorraad te houden.

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Feinel »

Waarom kocht u destijds niet een fiets waarvan de fabrikant langer garant staat voor de beschikbaarheid van de onderdelen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Vraag je dat bij elke aankoop die je doet.? Krijg je dat dan schriftelijk?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als vervolgens iets later een ander onderdeel defect raakt die meer leverbaar is kun je dus behoorlijk veel geld kwijtraken. Je krijgt dan als antwoord van Gazelle "u kunt het beste maar een nieuwe e-bike kopen", en dat vindt ik bijzonder... Zo iets verwacht je van een B-merk maar niet van 1 van de grootste fiets leveranciers.
Vaak zijn er (zeker bij Gazelle) wel gewoon vervangende onderdelen te krijgen die niet origineel zijn, maar wel gewoon passen. Dat kan een beetje fietsenzaak zo uitzoeken en regelen.

SjM
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2019 15:11

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door SjM »

Bob Schurkjens schreef:
20 aug 2019 14:18
Ben het volledig met u eens. Maar u heeft hier weinig medestanders. Een levensduur van 5 jaar voor een fiets van ergens tussen de 1200 en 1500 euro vinden ze lang genoeg. En als er dan een onderdeeltje van een paar tientjes kapot gaat moet u hem maar weggooien. Gazelle kan niet elk onderdeeltje in voorraad houden, snapt u? Want dat is dood geld en dat is héél erg voor ondernemers.
Zeg maar gerust 2500 tot 2800 euro. Ik ben zelf ondernemer dus ik weet precies waar u het over heeft. Wij hebben (drukpers) machines staan van de jaren 50 tot heden, indien niet meer leverbaar worden onderdelen nagemaakt of gerestaureerd. Tuurlijk is dit appels met peren vergelijken. Gazelle heeft een gouden product in handen waarmee ze mensen kunnen dwingen om na een aantal jaar te vernieuwen... zoals we dat kennen bij Apple.

SjM
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2019 15:11

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door SjM »

angel1978 schreef:
20 aug 2019 14:39
Als vervolgens iets later een ander onderdeel defect raakt die meer leverbaar is kun je dus behoorlijk veel geld kwijtraken. Je krijgt dan als antwoord van Gazelle "u kunt het beste maar een nieuwe e-bike kopen", en dat vindt ik bijzonder... Zo iets verwacht je van een B-merk maar niet van 1 van de grootste fiets leveranciers.
Vaak zijn er (zeker bij Gazelle) wel gewoon vervangende onderdelen te krijgen die niet origineel zijn, maar wel gewoon passen. Dat kan een beetje fietsenzaak zo uitzoeken en regelen.
Dat is helaas dus niet waar. Gazelle heeft de patenten op de sensor in handen en staat niet toe dat er imitaties gemaakt kunnen worden. Gazelle heeft mij dit persoonlijk uitgelegd.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat kent u dan bij Apple?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

SjM schreef:
20 aug 2019 14:57
angel1978 schreef:
20 aug 2019 14:39
Als vervolgens iets later een ander onderdeel defect raakt die meer leverbaar is kun je dus behoorlijk veel geld kwijtraken. Je krijgt dan als antwoord van Gazelle "u kunt het beste maar een nieuwe e-bike kopen", en dat vindt ik bijzonder... Zo iets verwacht je van een B-merk maar niet van 1 van de grootste fiets leveranciers.
Vaak zijn er (zeker bij Gazelle) wel gewoon vervangende onderdelen te krijgen die niet origineel zijn, maar wel gewoon passen. Dat kan een beetje fietsenzaak zo uitzoeken en regelen.
Dat is helaas dus niet waar. Gazelle heeft de patenten op de sensor in handen en staat niet toe dat er imitaties gemaakt kunnen worden. Gazelle heeft mij dit persoonlijk uitgelegd.
Da's leuk dat ze dat zeggen maar ik weet uit eigen ervaring dat dit voor veel onderdelen niet waar is.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
20 aug 2019 10:48
Moneyman schreef:
20 aug 2019 09:19
Bob Schurkjens schreef:
19 aug 2019 19:40
Er bestaan ook nog zaken als "service", "ondernemersrisico" en "maatschappelijk verantwoord ondernemen". Daar zou Gazelle zich toch rekenschap van moeten geven.
Leuk. En wie denk je dat dat moet betalen?
Dat gaat op dezelfde manier als bij massa's bedrijven die service langer weten te geven dan slechts 5 jaar.
Exact. En bij die bedrijven betaal je daar dus ook meer voor. En hoe lang denk je dat een fietsenfabrikant dat in de huidige marktomstandigheden volhoudt?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waar is Piet Pelle gebleven.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Theotrucker »


jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door jonis »

Theotrucker schreef:
20 aug 2019 19:55
Vaak Bosch, misschien deze?

https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... ke-sensor/

Nee, eerder zoiets:
https://www.internet-bikes.com/287861-g ... ver-zwart/

Maar dan blauw.
Op onderdeelnr zoeken zou misschien wat makkelijker zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

SjM schreef:
20 aug 2019 14:08
Het gaat mij erom dat ik het erg kort vindt dat Gazelle maar tot 5 jaar levering van vervangende onderdelen garanderen.
Dat wil dus niet zeggen dat het niet langer leverbaar is. Na 5 jaar zullen ze echt geen onderdelen weg gaan gooien. En vanaf welke datum wordt er gerekend, dat de eerste fiets de band af komt, of de laatste verkocht wordt? Het komt wel eens voor dat een winkeldochter 3 jaar in een winkel blijft staan. Bij oudere modellen loop je altijd een risico.

Maar ik lees dat uw fiets al 9 jaar oud is, niet zo vreemd dat er dan geen onderdelen meer zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tsja, de meeste fietsen van 9 jaar zijn al lang weggegooid. Het is een wonder dat topicstarter het nog zo lang heeft volgehouden met zijn tweewieler.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door criticus2 »

het is idd een wegwerp maatschappij. Probleem is dat dat mede ontstaan is door gedrag van de meerderheid van de consumenten. Probeer dat maar om te turnen.
Ik zie mogelijkheden voor een ondernemer om oude E bikes een tweede leven te geven. Door dit soort onderdelen eruit te halen of iets te bedenken waardoor het niet meer nodig is, een of andere bypass.
Macht over de consument weghalen bij een dergelijke fabriek met een dergelijke insteek.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door sjohie »

berndv schreef:
20 aug 2019 14:24
SjM schreef:
20 aug 2019 14:08
Het gaat mij erom dat ik het erg kort vindt dat Gazelle maar tot 5 jaar levering van vervangende onderdelen garanderen.
Tja, dat is een mening en mag natuurlijk. Het lastige is dat hier geen vastgestelde termijnen voor zijn. En wat de ene weer redelijk zou vinden, zou de ander misschien weer slecht vinden.

Aan de andere kant is het lastige natuurlijk ook de verandering in de markt. Waar voor de komst van de elektrische fiets er maar weinig onderdelen veranderden aan fietsen, is er met de komst van de electrische fiets natuurlijk ook een pak aan techniek toegevoegd aan de fiets. Op een fiets uit de jaren '80 kan je nog steeds trappers zetten die nu verkocht worden, dat is niet veranderd. Maar een accu van een electrische fiets van 10 jaar terug, past alleen maar op de fiets van 10 jaar terug. Het is dan voor veel merken ook ondoenlijk om tot bijvoorbeeld 10 jaar na uitfasering alle onderdelen op voorraad te houden, helemaal als een toeleverende fabrikant ook nog stopt met de productie van dat onderdeel. Dat zouden gigantische magazijnen moeten worden.
sjohie schreef:
20 aug 2019 11:13
bijvoorbeeld, een 25 jaar oude Bang&Olufsen audioset, kan je nog steeds een naald voor het platenspeler gedeelte krijgen, of een vervangend binnenwerk voor het cassette gedeelte. Nou is dat een behoorlijk duur merk, en dus mede daarom.
Dat heeft met 2 zaken te maken. Natuurlijk omdat het een duur merk is. Maar de belangrijkste reden is, dat zij de techniek niet hebben aangepast. Als je de techniek hetzelfde houdt aan de voorkant, hoef je aan de achterkant ook niet voor iedere serie platenspelers andere naalden te ontwikkelen, en op voorraad te houden.
Ook B&O koopt onderdelen in, in het geval van het beocenter van mijn ouders, een variant van bijvoorbeeld het veel geroemde, maar al lang niet meer gemaakte, VAM-xxx CD loopwerk van Philips. Echter heeft B&O ervoor gekozen, om een flinke voorraad aan te leggen. Dat kost veel geld, en is een van de redenen waarom hun producten duurder zijn in de aanschaf. Gazelle heeft er, om voor hen moverende economische redenen, voor gekozen om dat niet te doen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door renewouters »

SjM schreef:
20 aug 2019 14:56
Gazelle heeft een gouden product in handen waarmee ze mensen kunnen dwingen om na een aantal jaar te vernieuwen... zoals we dat kennen bij Apple.
Zowel Gazelle als Apple dwingen iemand om na een paar jaar wat nieuws te kopen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

SjM schreef:
20 aug 2019 14:57
Dat is helaas dus niet waar. Gazelle heeft de patenten op de sensor in handen en staat niet toe dat er imitaties gemaakt kunnen worden. Gazelle heeft mij dit persoonlijk uitgelegd.
Patenten zijn bij mijn weten openbaar. Heb je ook patent nummer van Gazelle gevraagd?

Gesloten