[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Service Gazelle na garantieperiode
Pagina 1 van 2

Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 27 aug 2019 15:18
door Gerreits
Ik heb 3,5 jaar geleden een nieuwe E-bike gekocht. Ik wilde geen rommel dus het werd een Gazelle Orange.
Na enkele malen een kapotte spaak in het achterwiel te hebben gehad na de garantie. (kostte me telkens 10 Euro), heeft de vakhandelaar het achterwiel nu afgekeurd.
Alle spaken moeten vervangen en tevens de velg (er zit een te grote slag in).
Hoe is dit mogelijk, de fiets wordt alleen gebruikt voor recreatieve rustige fietstochtjes en is nooit zwaar belast geweest.
Dit in tegenstelling van mijn oude Batavus stadsfiets van 35 jaar oud, hier nooit een spaak stuk.

Gebeld met Koninklijke Gazelle, Dit lijkt mij een fabricagefout van de spaken?
Nee hoor hier is niets bekend van slechte spaken, komt nooit voor. Aangezien de fiets ouder is dan 2 jaar (garantie hiervoor vervallen) zijn de kosten voor uzelf. Dank u voor dit gesprek het wordt opgenomen voor opleiding doelen!!!

Terug naar de vakhandelaar. Zou u eens contact op willen nemen met de service van Gazelle. Geen probleem doen we.
Bericht terug niets aan te doen, alle kosten zijn voor uzelf, namelijk 130 Euro.

Ik vind dit ronduit stuitend voor een gerespecteerde Nederlandse firma en heb mijn beklag bij hun gedaan. Mijn vorige gesprek was nergens meer te vinden???
Het spijt ons zo zijn de regels nu eenmaal. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik de termijn van spakenbreuk wel heel erg kort vind en dat de fiets nooit overbelast is gebruikt. Dit is niet waar een kwaliteitsproduct voor staat.

Hier kan ik het mee doen.

Is er iemand die mij verder kan helpen?

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 27 aug 2019 16:05
door Moneyman
Hoe zouden we je verder kunnen helpen? Het antwoord is duidelijk; je zult het ermee moeten doen. Wel zuur!

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 27 aug 2019 16:14
door NeoDutchio
Als er een fabricagefout zou zijn moeten er meer klachten komen.
Als de fiets niet goed afgemonteerd wordt, of bij beurten niet goed naar de spaken gekeken wordt, kan een je slag in het wiel verwachten. Door krachten met fietsen (gewicht en oneffen wegdek) bewegen de spaken. Als dit niet tijdig vastgezet wordt krijg je problemen.
Echter is dat niet het probleem van Gazelle. U weet of de fiets alle beurten gehad heeft, dus u kunt ook bepalen of u de verkoper kan aanspreken.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 27 aug 2019 16:48
door berndv
U heeft de fiets, naar ik mag aannemen, niet rechtstreeks bij Gazelle gekocht. In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, is het niet de fabrikant waar u moet zijn voor garantie, maar bij de verkoper.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 27 aug 2019 17:42
door Kolibrie
Ik begrijp niet waarom die spaken veelvuldig stuk gaan, bent u dan heel zwaar?
Wij hebben nu al 9 jaar 2 galant ebikes, nooit een losse of kapotte spaak gehad.
Maar na 3,5 jaar hoeft u nergens meer op te rekenen, misschien eens een andere fietsenmaker nemen.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 27 aug 2019 17:48
door Lady1234
Als er steeds één spaak breekt, is het verstandiger alle spaken te vervangen en dan het liefst ook nog door sterkere.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 27 aug 2019 18:02
door snuffel1
Ik heb niet zozeer het idee dat de kwaliteit van de spaken e.d. is afgenomen maar dat door de geveerde zadels en voorvorken de fietser de oneffenheden in het wegdek niet meer voelt en daardoor de spaken en de velg meer te lijden hebben. Op een fiets zonder trap ondersteuning en vering voel je elk hobbeltje in het wegdek en pas je de snelheid daar op aan. Ik lees vaker dat spaken van E-bikes spontaan knappen maar als ik naar de spaken en velgen van een E-bike kijk en die vergelijk met een zeg maar een spartaanse fiets zie ik geen verschil in spaken en velgen. Het is best zuur dat Gazelle geen coulance geeft maar na 3,5 jaar gebruik kan er gewoonweg iets kapot gaan want het is en blijft een gebruiksartikel die aan slijtage onderhevig is.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 27 aug 2019 18:18
door 16again
Als het wiel goed gespaakt was, dan kan TS hier weinig mee vrees ik.
Bij gespaakt wiel behoren de krachten op spaken vergelijkbaar te zijn. (toonhoogte als je aan spaak plukt)
Ook een te "parapluvormig" gespaakt wiel kan problemen opleveren. De naaf zit dan te ver naar links of rechts, en wiel kan minder goed tegen zijwaartse krachten. Spaken die breken zitten steevast aan dezelfde kant.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 28 aug 2019 17:47
door Gerreits
Bedankt voor alle nuttige reacties.

Het is mij opgevallen dat de nieuwe fietsen tegenwoordig exotisch gespaakte wielen hebben. Heeft deze ook.
Het is mij wel opgevallen dat de spaken erg uitwijken op de kruispunten. Er staat hierdoor een enorme kracht op. Dit geeft ook een een zwaar dof geluid.
De spaken breken dan ook op deze kruispunten, die op ongeveer een derde van de naaf zitten.

De fiets heeft alle servicebeurten gehad, dus ik neem aan dat alles gecontroleerd is geweest. Er waren geen bijzonderheden.

Ik heb een normaal postuur en ben zeker niet te zwaar en ben zeer voorzichtig met de fiets omgegaan. Daar kan het niet aan liggen.
Ik blijf erbij dat het een materiaal fout is, want bij normaal gebruik mogen spaken niet zomaar breken, daar moet de fabrikant sterkte berekening voor maken en er moet dan een tolerantie bij op komen. Spaakwielen worden al meer dan 100 jaar toegepast, dus ervaring genoeg denk ik.

Maar de tip om de handelaar aan te spreken zal ik zeker doen.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 28 aug 2019 22:37
door mh73
snuffel1 schreef:
27 aug 2019 18:02
Ik heb niet zozeer het idee dat de kwaliteit van de spaken e.d. is afgenomen maar dat door de geveerde zadels en voorvorken de fietser de oneffenheden in het wegdek niet meer voelt en daardoor de spaken en de velg meer te lijden hebben. Op een fiets zonder trap ondersteuning en vering voel je elk hobbeltje in het wegdek en pas je de snelheid daar op aan. Ik lees vaker dat spaken van E-bikes spontaan knappen maar als ik naar de spaken en velgen van een E-bike kijk en die vergelijk met een zeg maar een spartaanse fiets zie ik geen verschil in spaken en velgen. Het is best zuur dat Gazelle geen coulance geeft maar na 3,5 jaar gebruik kan er gewoonweg iets kapot gaan want het is en blijft een gebruiksartikel die aan slijtage onderhevig is.
Ik heb dan wel geen E-bike maar een stadsfiets met vering, waarmee ik veel en hard rijdt. Ik heb mijn fiets ongeveer net zo lang, pas zelfs een klapband gehad door stuurfoutje: ik reed in een soort put net naast het pad. Maar nog nooit een gebroken spaak gehad.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 28 aug 2019 22:52
door Bob Schurkjens
Volgens mij breken rvs spaken sneller dan ouderwetse verzinkte (gegalvaniseerde). Is mijn ervaring.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 28 aug 2019 23:24
door Dirkie
Gerreits schreef:
28 aug 2019 17:47
De fiets heeft alle servicebeurten gehad, dus ik neem aan dat alles gecontroleerd is geweest. Er waren geen bijzonderheden.
U neemt iets aan maar hebt het dus niet gevraagd. Dus U weet eigenlijk ook niet. En de ene fietsenmaker is de andere niet. Het controleren van alle spaken kost tijd en dus geld, dus het is maar de vraag of er naar gekeken is. Maar dat kunt het beste navragen bij de verkoper.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 04 nov 2019 17:50
door SimoneVbroek
Ik heb helaas dezelfde ervaring met een Gazelle Orange van ruim drie jaar oud. Nu voor de tweede keer gebroken spaak in het achterwiel.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 04 nov 2019 23:23
door Lady1234
Dus allemaal laten vervangen door betere kwaliteit. En het probleem is voorbij.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 04 nov 2019 23:29
door Komkommertijd
Als je enige tijd met gebroken spaak reed... dan hebben van de 35 hele spaken die 2 die naast de gebroken zaten het zwaarder gehad, en vaak breekt een spaak naast de gebroken spaak enkele weken later ook....

Als je naast de gebroken er niet 1 maar 3 vervangt is er meer zekerheid dat er geen slag in komt.
En wie heeft de fiets afgeleverd?
Als je alle spaken controleerde en eventueel als nodig na ging spannen gaat een wiel jaren mee.
Juist de dozen verkopers die zo afleveren krijgen vaker dit soort spaak problemen wegens niet goed nalopen!

Naast stoepranden af en oprijden zijn ook sommige inritten zo stijl dat wielen een klap kregen.
Dan is een niet goed gecontroleerde fiets bij aflevering vragen om kapotte spaken.
Mag niets kosten en even snel verdienen, vaak zijn het dezelfde winkels die meer spaken verkopen dan gemiddeld....
Gewoon een betere fietsenmaker zoeken die wel goed afleverde en ook alle 72 spaken in de beide wielen nagelopen heeft...

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 05 nov 2019 08:04
door sake1987
SimoneVbroek schreef:
04 nov 2019 17:50
Ik heb helaas dezelfde ervaring met een Gazelle Orange van ruim drie jaar oud. Nu voor de tweede keer gebroken spaak in het achterwiel.
Heb 2 fietsen en geregeld een gebroken spaak, volgens mijn vrouw ligt dit niet aan de fietsen maar aan mijn gewicht 😄

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 05 nov 2019 09:10
door Komkommertijd
Wat is het gewicht van Sake 1987?

Mijn buurvrouw van 170 Kg heeft na 5 jaren Gazelle nog nooit een spaak kapot gehad!
Gewoon RVS spaken die iets harder zijn en daarom eerder breken dan gegalvaniseerde die zachter en grotere klappen aan kunnen maar RVS is mooier en bleven mooi, gegalvaniseerde worden lelijk dof.

Maar een nieuwe fiets op geluid horen of de spaken op spanning zijn, moet je goed gehoor voor hebben en een dove heeft moeite om spaken te spannen en moet gewoon collega vragen!
Als je met steeksleutel tegen alle spaken aan tikte mogen en geen hoge tonen ( te strak) of lage doffe (te slap) tussen zitten maar moeten ze vrijwel alle hetzelfde geluid maken.
Dus zo simpel in halve minuut controleer je deze door er met steeksleutel tegen aan te tikken op draaiende wiel!
Maar bijstellen is iets meer werk, maar na 1 minuut moet je wiel goed zijn.

Wel zijn ouderen met slechter gehoor niet meer geschikt voor dit vak, net als Disco pubers vaak dit niet kunnen.
Naast fietsen zijn brommers, motoren en enkele oudere auto's op deze manier de spaken te controleren.
Alleen houten wielen bij oude karren kan dit niet.

Zo simpel en probeer het eens met harde sleutel tegen draaiende wiel te houden je je hoorde of de fietsenmaker
een goed gehoor heeft of dat je beter een echte vakman kan zoeken elders!

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 05 nov 2019 09:46
door Veldt01
Wel een beetje een reactie uit het jaar prik.
Een beetje wielbouwer / spaker heeft tegenwoordig een spaakspanningsmeter en al kan ik het ook zonder een wiel met behulp van dit apparaat werkt gewoon stukken beter als je gehoon (zeker als je het even nameet en je ziet dat de spreiding van de spanning op het "gehoor" per spaak wel heel er uiteen loopt.

Moderne wielen worden heus niet meer met de hand gespaakt maar hooguit nog ingevlochten en met een automaat op spanning gebracht dus of ze zijn allemaal goed of geen enkele. Gaat er na bijv. een jaar een spaak kapot dan is dit doorgaans het gevolg ven een keer teveel een stoep af op oprijden of het uitblijven van onderhoud (jaarlijks even je spaakspanning controleren is wel een must) en daar kunnen wielen gewoon slecht tegen.
Overigens is het bijplaatsen van een nieuwe spaak doorgaans een lapmiddel. Het kan goed gaan maar de rest van de spaken is al opgerekt en als er één of meerdere spaken breken is meteen opnieuw inspaken eigenlijk de enige goede oplossing.
Dat dingen vroeger wel heel bleven is een feit echter fietsen zijn ook een stuk lichter geworden met alle consequenties van dien.

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 05 nov 2019 09:58
door Irene van Houte
Wij hebben 10 jaar een Gazelle Orange. Nog nooit problemen met de spaken gehad, ik sta er van te kijken. Ik vind ze juist heel soepel als het om een klacht gaat. Bij mijn fiets was de accu na 8 jaar leeg. Laten testen bij mijn Gazelle dealer, ja op.. Ok, dan natuurlijk een nieuwe. Na 2 jaar en 2 maanden accu op nieuw leeg geen teken van leven meer. Naar de winkel voor een nieuwe. De verkoper gaf mij de tip contact op te nemen met Koninklijke Gazelle want hij vond 2 jaar ook erg kort. Zonder enige moeite kreeg ik een nieuwe accu. Die we op de fiets van mijn man hebben laten plaatsen, die was ook 8 jaar oud. Met weer een garantie van 2 jaar. De service van Gazelle vind ik buiten gewoon goed....Zij geven 2 jaar garantie en kijken niet op een maandje maar na 3.5 jaar met problemen komen is gewoon te laat.. Neem je verlies en betaal gewoon je spaken....

Re: Service Gazelle na garantieperiode

Geplaatst: 05 nov 2019 09:59
door berndv
Veldt01 schreef:
05 nov 2019 09:46
Moderne wielen worden heus niet meer met de hand gespaakt maar hooguit nog ingevlochten en met een automaat op spanning gebracht dus of ze zijn allemaal goed of geen enkele.
Het zal je verbazen:

https://www.rtl.nl/video/667dd2b8-6e10- ... 3b54f41bb/