[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Nimoto Scooter terugkoopactie
Pagina 1 van 1

Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 16 mar 2020 03:15
door pakketjekwijt
Ik kreeg een nogal dreigende brief van Nimoto dat mijn scooter (Trendy R) in brand kan vliegen, zowel tijdens rijden als tijdens opladen. Ze bieden 470 euro voor een scooter van 6.5 jaar oud, 20.000 kilometer, nieuwprijs 3000,-. Ze hebben dus een ondeugdelijk product verkocht, maar voor 470 euro heeft niemand natuurlijk vervangend vervoer.
Gezien de claims dat elektrische scooters nauwelijks onderhoud nodig hebben, en dat hun accu 1500 laadbeurten mee gaat (ik heb hem nu zo'n 300 keer opgeladen) ging ik er van uit dat de scooter nog jaren mee kon.

Heeft iemand hier advies/ervaring over? Ik vond de brief nogal dreigend en kort door de bocht. Ze hebben het over éénmalig aanbod, als je er niet op in gaat dan claimen ze dat zij nergens meer verantwoordelijk voor gehouden kunnen worden. Ze claimen ook dat ik 'getekend' zou hebben voor ontvangst (wat niet zo is) en als ik niet binnen die 2 weken reageer, dat zij dan ook geen enkele aansprakelijkheid meer hebben. Ook claimen ze dat de waarde is vastgesteld door expertisebureau CED, maar geven verder geen enkele onderbouwing voor het getal waarmee ze komen.

Kunnen ze dit zomaar doen en moet je op dit "aanbod" ingaan?

Alvast bedankt,

D.

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 16 mar 2020 08:10
door Komkommertijd
Deze eerste hadden weinig omzet en nu betere.....
Dan moet je jarenlang onderdelen leveren en service..... en ook de brandveiligheid is bij vele merken verbeterd.

Een oude E bike met rotte accu geeft ook meer gevaar, maar als je 20.000 km in 6.5 jaren reed, 3000 km is erg weinig en dure km.
Dat een importeur en de plaatselijke dealer stoppen was te verwachten.
Er zijn nu nieuwe merken en veel meer concurrentie, gezien bouwjaar zit je op Marktplaats met lagere prijzen, en als ik nergens
onderdelen voor een zeldzaam merk kan vinden dat verdwenen is?

Andere merken zijn al spoorloos verdwenen, heb er al 1 staan, werkte perfect, maar geen onderdeel meer te vinden.
De Universele Ali Express accu erin en rijden maar.
Maar wegens brand gevaar, geen enkel Accu voertuig binnen opladen!
Ook de Scootmobiel en zo niet.

Er zijn er al vele uitgebrand, en soms het huis ook.
Een kleine lader die traag is geeft mijn voorkeur, nooit snel laden, Accu en voertuig gaan dan langer mee.

Zelf heb ik voor zowel E bike als E Scooter een buiten kastje met lader gemaakt, vrijstaand en dat kon door losse accu.
Iets meer werk maar wel zo veilig.

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 17 mar 2020 16:41
door nimoto
Ook wij hebben een brief van nimoto gekregen schandalig !! Wij hebben twee scooters met rond de 5000 km rijden ermee van mei tot september .Wij krijgen 628 euro per scooter . We proberen erachter te komen wat en waar het testrapport is niemand kan ons dit vertellen . Maar wie kan ons hierbij helpen we hebben een deadline van twee weken .

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 18 mar 2020 19:44
door Aard Appel
Ook ik heb een brief gekregen en heb deze feitelijk wel kunnen waarderen.

Een aantal zorgpuntjes: Ik heb veel inspanningen gedaan om de importeur of de distributeur van Nimoto te vinden (ivm met de behoefte aan wat fun-onderdelen), doch dat is mij nooit gelukt. Nu heeft men mij wel weten te vinden, alleen de brief vermeldt geen naam van het bedrijf die de terugroepactie heeft geinitieerd. Ninoto is een merknaam en geen juridisch persoon. Er ontbreekt ook een KvK nummer of een andere manier van bedrijfsidentificatie.

Het antwoordnummer op de bijgevoegde envelope staat echter gericht aan Batteryservice in Culemborg. Bij ditzelfde bedrijf is Nimoto (noch de naam van de bedrijven die dit model later hebben verkocht onder eigen naam (bv Ebretti) niet verkrijgbaar, volgens hun website. Ik heb stiekem gehoopt om de terugkoop te gebruiken voor een ander model.

Nu kan het zijn dat Batteryservice de aanvankelijke verbetering/beveiliging van het oorspronkelijke ondeugdelijke fabiekssysteem hebben ingevoerd, maar zich nu zien geconfronteerd met mogelijke claims als gevolg van productaansprakelijkheid. Verder onderzoek heeft mij uiteindelijk gebracht naar het RDW - https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/ ... ister.aspx Daar staat de terugroepactie keurig vermeld. Het referentienummer in de brief komt overeen met wat wordt vermeld bij het RDW en hetzelfde geldt voor het telefoonnummer.

Ik ga waarschijnlijk wel gebruik maken van het aanbod, ofschoon ik de overdracht als pijnlijk ervaar: Het is een geweldige scooter, het bereik is grenzenloos ver en daarom vind ik het jammer dat ze geen alternatief aanbieden. Daar ga ik toch even over met hun in gesprek. Ik heb onlangs voor ca 300 Euro aan reparaties (banden en remmen) laten doen en dat was dus niet met de intentie de scooter snel weg te doen. Maar de batterijen zijn duur (ca EUR 750 per unit), dus ik zie hoe een risico-analyse heeft geleid tot deze actie. Bovendien bevalt de uitspraak "storting binnen een dag van het terugkoopbedrag" mij niet goed. Ik wil gewoon boter bij de vis.

Omdat lichamelijke schade agv ondeugdelijke producten aardig in de papieren kunnen lopen, neem ik geen aanstoot aan de toon van de brief. Voor hun is het een serieuze zaak, dat zou het ook voor ons als klant moeten zijn. Zeg nu zelf: Al jaren gaat het goed, de brief is bangmakerij en vervolgens gebeurt er uiteindelijk toch iets ingrijpends. Wie is er dan zo redelijk om, ondanks de blijvende handycap, te zeggen over zichzelf: Eigen schuld, dikke bult?

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 19 mar 2020 10:59
door r.soetekouw
goed te lezen dat de terugroep aktie bij het rdw bekend is. ik heb het CED gebeld welke de dagwaarde bepaald zou hebben. deze kennen echter de gehele opdracht niet. waar dan de bepaling van dagwaarde vandaan komt is daarmee onbekend.

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 19 mar 2020 13:43
door Mice2
Nimoto valt gewoon onder de oorspronkelijke importeur n.l. Nimag uit Vianen.

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 19 mar 2020 13:47
door Mice2
Aard Appel schreef:
18 mar 2020 19:44
Ook ik heb een brief gekregen en heb deze feitelijk wel kunnen waarderen.

Een aantal zorgpuntjes: Ik heb veel inspanningen gedaan om de importeur of de distributeur van Nimoto te vinden (ivm met de behoefte aan wat fun-onderdelen), doch dat is mij nooit gelukt. Nu heeft men mij wel weten te vinden, alleen de brief vermeldt geen naam van het bedrijf die de terugroepactie heeft geinitieerd. Ninoto is een merknaam en geen juridisch persoon. Er ontbreekt ook een KvK nummer of een andere manier van bedrijfsidentificatie.

Het antwoordnummer op de bijgevoegde envelope staat echter gericht aan Batteryservice in Culemborg. Bij ditzelfde bedrijf is Nimoto (noch de naam van de bedrijven die dit model later hebben verkocht onder eigen naam (bv Ebretti) niet verkrijgbaar, volgens hun website. Ik heb stiekem gehoopt om de terugkoop te gebruiken voor een ander model.

Nu kan het zijn dat Batteryservice de aanvankelijke verbetering/beveiliging van het oorspronkelijke ondeugdelijke fabiekssysteem hebben ingevoerd, maar zich nu zien geconfronteerd met mogelijke claims als gevolg van productaansprakelijkheid. Verder onderzoek heeft mij uiteindelijk gebracht naar het RDW - https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/ ... ister.aspx Daar staat de terugroepactie keurig vermeld. Het referentienummer in de brief komt overeen met wat wordt vermeld bij het RDW en hetzelfde geldt voor het telefoonnummer.

Ik ga waarschijnlijk wel gebruik maken van het aanbod, ofschoon ik de overdracht als pijnlijk ervaar: Het is een geweldige scooter, het bereik is grenzenloos ver en daarom vind ik het jammer dat ze geen alternatief aanbieden. Daar ga ik toch even over met hun in gesprek. Ik heb onlangs voor ca 300 Euro aan reparaties (banden en remmen) laten doen en dat was dus niet met de intentie de scooter snel weg te doen. Maar de batterijen zijn duur (ca EUR 750 per unit), dus ik zie hoe een risico-analyse heeft geleid tot deze actie. Bovendien bevalt de uitspraak "storting binnen een dag van het terugkoopbedrag" mij niet goed. Ik wil gewoon boter bij de vis.

Omdat lichamelijke schade agv ondeugdelijke producten aardig in de papieren kunnen lopen, neem ik geen aanstoot aan de toon van de brief. Voor hun is het een serieuze zaak, dat zou het ook voor ons als klant moeten zijn. Zeg nu zelf: Al jaren gaat het goed, de brief is bangmakerij en vervolgens gebeurt er uiteindelijk toch iets ingrijpends. Wie is er dan zo redelijk om, ondanks de blijvende handycap, te zeggen over zichzelf: Eigen schuld, dikke bult?

Scooter is gewoon nog op de markt (vernieuwde versie). Bij de nieuwe importeur BTC scooters is een dealerlijst te vinden waar u misschien de onderdelen kunt bestellen.

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 28 mar 2020 11:26
door Batteryservice
Als reactie op punten welke aangegeven worden wil ik als eigenaar van Batteryservice graag reageren.

De actie is opgezet door de toenmalige importeur van Nimoto, door hen zijn wij als Batteryservice gevraagd om deze actie uit te voeren in de vorm van het ophalen van de scooters. Indien er onduidelijkheden zijn in de brief moet ik u adviseren om contact op te nemen met het telefoon nummer wat vermeld staat in de brief. Voor alle vragen met betrekking tot het ophalen van de scooters kunt u contact opnemen met Batteryservice in Culemborg op Nimoto@batteryservice.nl

Zijn er nog andere vragen waar u geen of onvoldoende antwoord op krijgt kunt u deze per mail naar ons versturen zodat we deze zo goed mogelijk aan u kunnen beantwoorden binnen de mogelijkheden die wij hebben.

Wat betreft de andere scooters die nu nog aangeboden worden die sterk lijken op de Nimoto Trendy R kan u aangeven dat dit echt andere scooters zijn en die onderhuids ook echt anders zijn.

Met vriendelijke groet,
Jaap de Vries
Batteryservice Culemborg

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 01 apr 2020 13:57
door Ottertje65
hallo collega-scooterrijders,
ik ben heel benieuwd wat jullie keuze is geweest.
i.v.m. de “terugkoopactie”.
ik ben niet akkoord gegaan met het bod, omdat ik veel ( bewijsbare) onkosten heb gehad, mijn tegenbod was daarom 1500euro.
daarop nog geen reactie gehad.
hoe is het bij jullie afgelopen?
vriendelijke groet, Marije

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 03 apr 2020 10:24
door mvanakkeren
Ik ben akkoord gegaan met het bod. Het geld is vandaag op mijn rekening bijgeschreven. Ik vind het wel jammer dat het allemaal zo is gegaan. Vorig jaar heb ik dan wel een gratis nieuwe accu oplader gekregen, qua service vond ik dat top, echter de terugkoopactie heeft bij mij wel geleid tot een flinke deuk in het vertrouwen in electrisch aangedreven voertuigen. Ik zit er over na te denken om op termijn toch maar een electrische fiets aan te schaffen, ondanks het mindere vertrouwen. Beetje dubbel gevoel wat dat betreft. Echter, ik word ook een dagje ouder.

Voordeel is dat ik die fiets dan ook weer kan meenemen met de auto of op vakantie. Ik had de scooter aangeschaft om heerlijk rustig door de polders te cruisen en naar mijn werk. En omdat ik vijf jaar geleden vanwege pijnproblemen bijna niet meer kon lopen en fietsen. Gelukkig is dat nu grotendeels voorbij. Ik blijf toch met een teleurgesteld gevoel achter. Gelukkig heb ik geen onkosten aan de scooter gehad en een defect wat zich na de garantieperiode voordeed, is kosteloos onder coulance gerepareerd. Dat vond ik een prima geste en goede service van de dealer.

Ik vond het fijn om met de Nimoto Trendy R te rijden, jammer dat het nu zo afloopt.

Re: Nimoto Scooter terugkoopactie

Geplaatst: 04 mei 2020 13:19
door A&M H.
Goedemiddag,

Ook hier enkele weken terug een brief omtrent de terugroepactie van de Nimoto Trendy R ontvangen in verband met brandgevaar.
Ook bij de RDW staat deze veiligheidswaarschuwing.
€426 geboden voor mijn Nimoto Trendy R dubbele accu, aankoop 2013 voor zo'n €3.000 excl., gereden kilometers 3.000!
Ik zal hier toelichten waarom dit naar mijn mening écht te weinig is.

Naar mijn mening is de WEV (waarde economisch verkeer) veel hoger.
De scooter is rond 2013 aangekocht, echter vele jaren geschorst in verband met wonen in het buitenland.
Mijn scooter heeft slechts 3.000 km gelopen. In totaal zo'n 1,5 jaar gebruikt. Scooter ziet er echt perfect uit. Altijd binnen gestaan.
Gisteren nog even getest en hij loopt nog prima.
Als je naar de normale afschrijving van 20% kijkt, waarbij de geschorste jaren niet meetellen, dan is de waarde 3.000 * 65% (1,5 jaar afgeschreven, 20% per jaar) = €2.100.

Nu heb ik op de brief omtrent terugroepactie mijn akkoord gegeven, echter wel voor €1.250. Hierbij ook bovenstaande toegelicht. Naar mijn mening een redelijk bod. Vandaag, 04 mei 2020, heeft een medewerker van Nimoto (hij gaf hetzelfde telefoonnummer aan als vermeld stond op de brief van de terugroepactie) contact met mij opgenomen. Hij gaf aan dat een onafhankelijke partij, CED, de dagwaarde van de scooter heeft berekend. Dat de dagwaarde van de scooter echt €426 is. Ze bieden €481 en dat is echt het definitieve bod. Accu's slijten, ook als ze niet gebruikt worden. Oké, daar heeft hij een punt. Mijn volgende opmerking: 'Misschien denk ik te gemakkelijk, maar waarom krijg ik geen nieuwe accu's?' Hij gaf aan dat dit ook zijn 1e opmerking was toen hij dit project voorhanden kreeg. Echter dit is niet mogelijk, omdat dan het brandgevaar blijft bestaan. Tevens gaf hij aan dat juristen er al volledig naar gekeken hebben: wat juridisch mag en wat niet. Als laatste vroeg ik nog of het mogelijk is dat verzekeraars wellicht niet meer de scooter willen verzekeren. Daar kan hij geen antwoord op geven. Wel gaf hij aan dat in het buitenland men strikter is, hij dacht in Duitsland, en dat daar de Duiste RDW (geen idee hoe die genoemd wordt) de scooters zelfs niet meer erkennen. Ik heb om bedenktijd gevraagd of ik nu wel of niet akkoord ga.

Dus nu lijkt mij niets anders te resten dan akkoord te gaan met het definitieve bod van €481!
Helaas is mijn kennis niet dusdanig toereikend dat ik ook maar enige kans lijk te maken tegen Nimoto en hun hoogopgeleide juristen.
Hopelijk kan ik het taxatierapport ontvangen en daar nog iets tegenin brengen.
Het blijft vreemd dat ze enkel uitgaan van de dagwaarde opgesteld door een afhankelijk bureau die niet eens weet hoeveel kilometers de scooter gelopen heeft en in welke staat de scooter verkeerd.
Normaal koop je toch ook geen scooter zonder naar het aantal gereden kilometers en de staat van de scooter te kijken?
Wellicht nog een laatste rondje op privéterrein en mijn scooter total loss rijden.
Dan zou deze €481 misschien terecht zijn!

Iemand nog tips voordat ik akkoord ga met het aanbod?