Gazelle accu garantie

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Gazelle Chamonix van 6-8-2021. Ongeveer 1950 km mee gereden tot half november. Prima fiets! Sterk, stoer, stevig. Blij mee.

In november viel de accu in één terug; kan nu nog maar ongeveer 65-75 km rijden met een volle lading, terwijl dat daarvoor 120 was (op stand 'normaal'). Volgens verkoper heeft Gazelle gezegd dat ik de accu 4 keer moet leegrijden en dan terugkomen. Heb ik 1 keer gedaan maar ik zit met zweet in de handen omdat ik niet weet of ik nog op het werk of thuiskom, zo snel loopt de accu leeg. Overigens bewaar en laad ik de accu altijd binnenshuis!
En voor ik het vergeet: Gazelle geeft twee jaar garantie op de accu - wel met de mededeling dat accu's na verloop van tijd wat minder worden.
Dit is echter mijn 3e fiets met accu dus ik weet onderhand wel hoe je met een accu om moet gaan, en ook dat ze na verloop van tijd teruglopen. Bij mijn vorige fietsen gebeurde dat langzaam, in de loop der jaren. Niet in één klap bij een fiets waar nog nauwelijks mee gefietst is.

Een rondje Googlen leert mij dat Gazelle notoir onbereikbaar is voor klachten en terugverwijst naar de verkopers. Moet ik nu mijn verkoper de pin op de neus zetten en een nieuwe accu 'eisen'? Ik heb daar al 3 fietsen gekocht en ik ben altijd goed geholpen; ik zou liever niet de goede relatie op het spel zetten want zo groot is de keuze in fietshandelaren hier niet.

Ik wilde mijn klacht op Klachtenkompas zetten maar daar kom ik niet (meer) in wegens vergeten gebruikersnaam.

Mijn vraag is dus om goede raad: wie moet mij helpen, de verkoper of Gazelle?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Voor de wettelijke garantie moet de verkoper (fietsenwinkel) verzorgen.
Voor de buitenwettelijke garantie is niet vastgelegd wie er voor moet verzorgen. Soms is dit de fabrikant, soms de verkoper.

www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... t/garantie


Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl indien er geen oplossing komt.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door rvjapio »

U moet bij de verkoper zijn. Van uw verhaal van 'pin op de neus' snap ik helemaal niks. Het is zijn vak om u te helpen; juist omdat u er al drie fietsen heeft gekocht en altijd zo goed bent geholpen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Miepje1 schreef:
16 jan 2023 15:57
Moet ik nu mijn verkoper de pin op de neus zetten en een nieuwe accu 'eisen'? Ik heb daar al 3 fietsen gekocht en ik ben altijd goed geholpen; ik zou liever niet de goede relatie op het spel zetten want zo groot is de keuze in fietshandelaren hier niet.
Gewoon beginnen met een goed gesprek. Juist als trouwe, terugkerende klacht mag je verwachten dat je fietsenmaker je ook helpt als er een keer een probleem is. Bovendien is het gewoon je wettelijke aanspreekpunt.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door jonis »

rvjapio schreef:
16 jan 2023 17:13
U moet bij de verkoper zijn. Van uw verhaal van 'pin op de neus' snap ik helemaal niks. Het is zijn vak om u te helpen; juist omdat u er al drie fietsen heeft gekocht en altijd zo goed bent geholpen.
Niet omdat je er al 3 fietsen gekocht hebt, maar omdat er gewoon nog garantie op zit.
Dat was met een 1ste aankoop niet anders geweest.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Miepje1 »

rvjapio schreef:
16 jan 2023 17:13
U moet bij de verkoper zijn. Van uw verhaal van 'pin op de neus' snap ik helemaal niks. Het is zijn vak om u te helpen; juist omdat u er al drie fietsen heeft gekocht en altijd zo goed bent geholpen.
Voor de betekenis van 'pin op de neus zetten' verwijs ik naar Google.

Dank aan de reageerders. Ik ga een mooie mail schrijven aan de eigenaar van het fietsenbedrijf waar ik mijn fiets heb gekocht, om hem vriendelijk doch dringend te verzoeken z.s.m. een nieuwe accu te leveren. Wordt vast wel vervolgd...

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Miepje1 schreef:
17 jan 2023 09:13
Ik ga een mooie mail schrijven aan de eigenaar van het fietsenbedrijf waar ik mijn fiets heb gekocht, om hem vriendelijk doch dringend te verzoeken z.s.m. een nieuwe accu te leveren. Wordt vast wel vervolgd...
Waarom ga je niet gewoon even langs? Of bel je even? Dat communiceert vaak constructiever dan per email...

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door jonis »

Volgens verkoper heeft Gazelle gezegd dat ik de accu 4 keer moet leegrijden en dan terugkomen.
Dan is dit de weg.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ts is al langs geweest, dus is nu een schriftelijke klacht de logische vervolgstap. Bovendien is het bewijs dat de klacht binnen de garantietermijn is binnengekomen, met het antwoord kan je dan verder in gesprek.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
17 jan 2023 09:50
Ts is al langs geweest, dus is nu een schriftelijke klacht de logische vervolgstap.
Dat staat nergens.

En zelfs als dat wel zo is, is een dergelijke gesprek vaak veel beter te voeren door (nogmaals, met de nu verworven kennis) even langs te gaan dan door in de mail te klimmen.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
17 jan 2023 10:13
HandigeHarrie schreef:
17 jan 2023 09:50
Ts is al langs geweest, dus is nu een schriftelijke klacht de logische vervolgstap.
Dat staat nergens.

En zelfs als dat wel zo is, is een dergelijke gesprek vaak veel beter te voeren door (nogmaals, met de nu verworven kennis) even langs te gaan dan door in de mail te klimmen.
Eh ... een mailtje is een schriftelijk bewijs als er antwoord op komt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
17 jan 2023 10:17
Eh ... een mailtje is een schriftelijk bewijs als er antwoord op komt.
De bewijsketen wordt pas belangrijk als een gesprek niets oplevert. Ik zou gewoon een gesprek aangaan en indien nodig de bevindingen vastleggen. In eerste instantie gaat het immers gewoon om het bereiken van een goed resultaat, het eventuele bewijsvergaren komt pas als een oplossing niet op de constructieve manier binnen handbereik is.

Ik heb liever wél resultaat en geen bewijs, dan wel bewijs en geen resultaat.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door jonis »

HandigeHarrie schreef:
17 jan 2023 09:50
Ts is al langs geweest, dus is nu een schriftelijke klacht de logische vervolgstap. Bovendien is het bewijs dat de klacht binnen de garantietermijn is binnengekomen, met het antwoord kan je dan verder in gesprek.
Wat is toen gebeurd en geconstateerd dan?
Zonder dat weten denk je al in een klachtenprocedure te zitten.
Fietsenmaker heeft geholpen en gezegd 4x helemaal leegrijden ; dat zal misschien ook nog wat moeten aantonen voordat op vervolg wordt ingegaan.
Als je met een auto en lege accu staat, garage meet dat accu goed is en advies geeft even lange stukken te rijden moet je ook niet doorgaan met korte stukken rijden en een klachtenprocedure starten; levert ook niets op.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door scontra »

Miepje1 schreef:
16 jan 2023 15:57
Gazelle Chamonix van 6-8-2021. Ongeveer 1950 km mee gereden tot half november. Prima fiets! Sterk, stoer, stevig. Blij mee.

Volgens verkoper heeft Gazelle gezegd dat ik de accu 4 keer moet leegrijden en dan terugkomen. Heb ik 1 keer gedaan maar ik zit met zweet in de handen omdat ik niet weet of ik nog op het werk of thuiskom, zo snel loopt de accu leeg.

Mijn vraag is dus om goede raad: wie moet mij helpen, de verkoper of Gazelle?
Nog drie keer te gaan en als het dan noch niet opgelost is, dan terug naar de verkoper en aanspraak maken op uw garantie.

Zweet in de handjes hoeft niet hoor, wordt lid van Fietsned en als er problemen zijn worden die ter plaatse opgelost of u wordt netjes thuis gebracht.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Met enige moeite (want echt lekker fietsweer is het nog niet geweest) toch aan de 4 keer leegrijden gekomen. Het patroon bleef hetzelfde: rond de 65 kilometer was de accu al leeg.
Fietsenhandelaar nette mail geschreven met bevindingen. Hij heeft gereageerd dat ik de fiets kan brengen zodat ze de accu kunnen doormeten. Ik heb beleefd per mail geantwoord dat ik de fiets volgende week kom brengen en nog even herhaald dat ik met de fabrikant niets te maken heb en dus verwacht dat zij dit netjes afhandelen.
Uiteraard ga ik nog even een praatje maken bij het inleveren van de fiets maar ik wil dit op papier/mail hebben staan. Toen ik in november langsging heb ik ook uitvoerig met ze gesproken. Het is dus niet zo dat ik het niet persoonlijk aanpak. En uiteraard gewoon in nette bewoordingen.
Wordt weer vervolgd!

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
17 jan 2023 09:48
Volgens verkoper heeft Gazelle gezegd dat ik de accu 4 keer moet leegrijden en dan terugkomen.
Dan is dit de weg.
Zou handig zijn als de verkoper een apparaat heeft , waar je de accu automatisch kan laten leeglopen, om daarna weer te laden. En dat dan 4 keer achter elkaar.
Dan kan bepaald worden in welke staat de accu is, en of regenereren helpt.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik heb een 500 accu en haal hier 65 km uit . Ik ben 90 kilo
Mijn vrouw een 400 zij zit ronde 70 km. Zij is 60 kilo

Wij fietsen in normale stand , dus geen Eco maar ook geen sport.

Vind dit eigenlijk best nette kilometers.
Dit wordt ook aangegeven.
120 vind ik erg hoog in stand normaal, maar misschien bent u nog lichter dan mijn vrouw?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Nevyn: ik ben niet lichter dan uw vrouw. Maar zie voor de afstand deze link: https://www.gazelle.nl/chamonix-c7-hms. Ik heb de 630 Wh versie en ik reed dus echt tot de problemen begonnen 110 km op stand normaal. Omdat ik een klein stukje op mijn route omhoog moet fietsen, was het in de praktijk ongeveer 105 kilometer.
Nu dus ineens 65.

De verkoper heeft inmiddels gezegd 'dat je in de winter altijd minder bereik hebt' . Een smoes dus. Ik weet dat. Maar niet half november ineens nog maar de halve afstand kunnen rijden. Niet dat je op het display ziet dat je nog 30 km kan fietsen maar dat je na 8 km al met een lege accu staat. Niet voor een accu die nog geen 2000 kilometer heeft gedaan.
Verder zegt de verkoper dat de fabrikant bepaald of het wel of niet garantie is.
Gazelle heeft mij zwart op wit twee jaar garantie gegeven. Ik zal de verkoper nog even de handige link sturen die ik hier kreeg ;-).

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het vervolg: ik heb op 30 januari de verkoper een nette brief/mail gezonden waarin ik kort mijn klacht uitlegde en bovendien meldde hoeveel kilometer ik had kunnen rijden per lading, die 4 keer waarom gevraagd was.
Brief is gelezen en het antwoord was kort: kom fiets maar brengen.

Intussen via Klacht.nl vernomen dat Gazelle hier niets mee doet. Zij schuiven de verantwoordelijkheid af op Shimano (de accufabrikant).

Fiets gebracht en ja, hierover in de zaak nog even gesproken. Fietsenhandelaar nog een nette afdruk overhandigd van de handige informatie over garantie en non-conformiteit. Die werden terzijde geschoven met 'dat weet ik wel'.
Gistermiddag fiets gehaald. Rapport meegekregen dat de accu getest is en nu 91 kilometer aangeeft. Shiman vind dat normaal en mijn fietsenhandelaar dus ook.

Nou ik niet.
Ten eerste is dat net als het bereik dat je bij auto's altijd ziet: dat is altijd onder optimale condities. Ik heb sinds november geen enkele keer die 91 kilometer gehaald.
Ten tweede geeft de beginstand, als de accu vol is, nog steeds 119 aan (ja, één kilometer minder maar dat is niet het punt).
Het was normaal, in de winter. Op mijn vraag waarom ik dan vorige winter geen problemen heb gehad maar de accu nog lekker 85-90 kilometer meeging - en NORMAAL leegliep, niet in één klap, kreeg ik gewoon geen antwoord.

Ik heb nu 2200 kilometer met die fiets gereden; de verkoper zegt dat ik bij 3500 kilometer maar moet terugkomen dan gaan ze nogmaals kijken. Maar: ik fiets maar iets van 130 kilometer per week. Het kost me dus 17 weken (of iets minder als het goed weer is en ik meer kan fietsen) maar dan is het al juni.
Overigens vonden de heren het blijkbaar nodig om mij te onderwijzen... ik moest de accu gewoon wat vaker laden. Jawel! Gewoon elke nacht het ding aan de lader hangen. Dat wil je toch niet? Ik kan er nu niet eens een tochtje van 35 km mee maken als de accu niet vol is omdat ik bang ben dan niet meer thuis te komen.

Vraag: moet ik mijn rechtsbijstandverzekering vragen ze aan te schrijven? Die accu is niet 'een beetje minder'(zie hierboven) maar er is iets mis mee.
Of moet ik maar op deze manier doorklungelen en dan in juni, met bewijs, weer de fiets wegbrengen? Met bewijs bedoel ik dat ik nu sinds gisteren een foto maak als de accu vol is, een foto maak van de afgelegde afstand en een foto maak van wat er dan volgens het display nog over is.

Ik wil nog wel even melden dat het allemaal ijzig beleefd er aan toeging... Dit omdat ik hier vaak lees dat mensen iets willen en dan gaan schreeuwen en schelden. Gelukkig zit dat er bij beide partijen niet in.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gazelle accu garantie

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Tot slot: accu bij andere fietsenwinkel laten doormeten/controleren. Conclusie, het ding was niet goed. Als ik de fiets bij hen gekocht zou hebben, had ik van hen een nieuwe gekregen. Dus zaak aangemeld bij de rechtsbijstand. Vorige week bij die nieuwe winkel een nieuwe accu mogen ophalen, betaald door de rechtsbijstand.
Deze winkel werkte ook nog gratis wat lakschade weg en controleerde en passant de banden. Blij weggefietst! En wat is het geweldig om weer gewoon te kunnen fietsen, zonder de hele tijd in de gaten te houden hoe ver ik nog zou kunnen komen.

Plaats reactie