LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SPARTA ion accu's

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

Ik heb dat ding(XGT) nu meer dan 1 jaar maar de fiets heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Meestal ben ik zelf degene die dat doet. :D
Display-probleem heb ik alleen als het geregend heeft en de houder nat is. Ik maak hem dan droog en hup daar is ie weer, lijkt me evident.
Ik heb de fiets op internet van een officieel Sparta-dealer gekocht. Bij wie moet ik zijn voor onderhoud?Ik woon in Deventer en ik ga niet helemaal naar Heemstede, Bikes4All. Maakt het echt zoveel verschil die software? Hij doet het prima op dit moment.

Buikema
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010 21:33

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Buikema »

Met ik geloof 1000 km moet je terug voor onderhoud dat kan alleen bij een sparta fietsenmaker of ze het gratis doen weet ik niet alleen de garantie kan bij iedere sparta fietsenmaker ( overleg eerst even ) staat in de voorwaarden van sparta

Gr P Buikema

yasminhilberdink
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2010 14:40

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door yasminhilberdink »

Ik heb een jaar geleden een Sparta ION XGT gekocht. Ik heb de fiets sindsdien 4 keer voor een reparatie terug moeten brengen, om verschillende redenen, maar iedere keer had het te maken met of de computer of de motor. Iedere keer zonder ondersteuning naar de fietsenmaker moeten fietsen, weer ophalen. Nu is mijn fiets (nadat de motor een keer was geruild voor een nieuwe en hij het opnieuw niet meer deed) naar de fabriek terug gestuurd. Ik heb zelf moeten mailen en bellen om te horen wat er aan de hand is en heb na 3 weken nog steeds geen fatsoenlijk antwoord van Sparta gekregen wat er mis is met mijn fiets en hoe lang ik op de reparatie zou moeten wachten. Ik vind het ongelooflijk dat je meer dan 2000 Euro betaalt voor een fiets en dan zo'n slechte service krijgt. Ik koop zeker nooit meer een Sparta fiets.

Buikema
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010 21:33

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Buikema »

Mijn vriendin heeft een nieuwe fiets gekregen na 2 X een accu uitval en diverse andere storingen # X nieuwe motor

Ik zelf heb de vierde motor er in gekregen op dit moment is alles goed Pff Pff

Gr P Buikema

Ps zelf bellen mailen naar Sparta ! volgens mij moet je dit aan de fietsenmaker overlaten en het duurd inderdaad 3 week

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

Vandaag fiets weer terug van de fietsemaker. Koplamp deed het ineens niet meer.
"Hoe kan dat nou?" zei de fietsemaker. Immers: LED kan toch nooit stuk gaan?
Hoppetee! 45 euro. Want, er moest een kompleet nieuwe koplamp op. Wat een onzin zeg. Slecht ontwerp dus.Ik koop nooit meer een Sparta. 2500 euro heeft dit kreng me gekost. Een simpel euveltje als lamp stuk gaat al in de papieren lopen.Deze fiets is nog steeds zo goed als nieuw en gebruik hem alleen in de stad af en toe.
Hoe kan het dat dit merk steeds weer als beste uit de tests komt. Tijd voor lange duurtest net als bij Auto's. Kijk over een jaar of 3 wat er heel is gebleven van de reputaties.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Ik heb nu ook een Batavus Intermezzo Easy Supreme.
Deze heeft dezelfde motor en display, maar met een 36V accu op de bagagedrager.
De motor heeft het na 3 maanden begeven en is compleet met voorwiel binnen een week vervangen.
Het frame van deze fiets is een stuk slapper dan van de XGT en de voorvork veert slecht. Ook niet zo geweldig voor een topmodel, maar tot nu toe wel goede service.

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

Goed spul maken schijnt lastig te zijn blijkbaar.
8)
Ik heb soms het gevoel dat de consument het proefkonijn van de fabrikant is.
Of het nu met fietsen is of met iets anders. Goedkoop of duur maakt niet uit.
Soms heb ik het idee dat je beter voor de Aldi of Lidl spullen kan gaan.
Mijn pa heeft elektrische fiets van de ANWB gekocht voor ongeveer 700 euro en die zweert er bij.(maakt ook meer kilometers dan ik)
Heb een medewerker uit de fabriek van Sparta gesproken en die deed heel wat gordijntjes achter de schermen voor mij open waar je niet vrolijk van wordt.
Meer dan de helft van de onderdelen die op de eerste produktie zat van de XGT klopten niet of waren verkeerd brekend. Klanten die later een XGT bestelden waren beter af met mooiere sierkapjes of kabelverbeteringen.(binnen een jaar al)
Denk je dat een knappe ingenieur deze fiets ontworpen heeft?
Nee, een wat oudere instrumentmaker voor arm en been-protese's is de ontwerper van het geheel. Hmmm.

W.E.
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2011 19:09

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door W.E. »

scheh02 schreef:Goed spul maken schijnt lastig te zijn blijkbaar.
8)
Ik heb soms het gevoel dat de consument het proefkonijn van de fabrikant is.
Of het nu met fietsen is of met iets anders. Goedkoop of duur maakt niet uit.
Soms heb ik het idee dat je beter voor de Aldi of Lidl spullen kan gaan.
Mijn pa heeft elektrische fiets van de ANWB gekocht voor ongeveer 700 euro en die zweert er bij.(maakt ook meer kilometers dan ik)Heb een medewerker uit de fabriek van Sparta gesproken en die deed heel wat gordijntjes achter de schermen voor mij open waar je niet vrolijk van wordt.
Meer dan de helft van de onderdelen die op de eerste produktie zat van de XGT klopten niet of waren verkeerd brekend. Klanten die later een XGT bestelden waren beter af met mooiere sierkapjes of kabelverbeteringen.(binnen een jaar al)
Denk je dat een knappe ingenieur deze fiets ontworpen heeft?
Nee, een wat oudere instrumentmaker voor arm en been-protese's is de ontwerper van het geheel. Hmmm.
Grappig, De ANWB heeft vorig jaar een test gehouden met een aantal elo-fietsen om te kunnen publiceren in hun ANWB-blad.
Echter hebben ze gewacht met de publicatie tot in het najaar omdat hun eigen fiets er als slechtste uit kwam.
De planning was om deze test in het voorjaar naar buiten te kunnen brengen om hun verkoop in de fietsen een boost te kunnen geven maar dit hebben ze toch maar uitgesteld...

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

Gisteren nog eens bij moeke nagevraagd, niet alles was even rooskleurig als een jaar geleden. :?
Er was een probleempje met de accu. Ondanks garantie bleek de service behoorlijk stroef te verlopen. Na een hoop geruzie en aandringen werd de fiets opgehaald om 3 maand later weer terugberzorgd te worden....oeps. Dat wist ik niet.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

gsm-it schreef:Ik heb nu ook een Batavus Intermezzo Easy Supreme.
Deze heeft dezelfde motor en display, maar met een 36V accu op de bagagedrager.
De motor heeft het na 3 maanden begeven en is compleet met voorwiel binnen een week vervangen.
Het frame van deze fiets is een stuk slapper dan van de XGT en de voorvork veert slecht. Ook niet zo geweldig voor een topmodel, maar tot nu toe wel goede service.
Vandaag weer de fiets stuk: Tijdens een eindje fietsen plotseling inhouden en daarna helemaal geen ondersteuning meer, met nog 75% volle batterij.
Tegen de wind in 15km terug moeten fietsen naar de fietsenmaker....
Wordt vervolgd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wimpel schreef:Ik heb nu meer dan 1000 km gereden op mijn sparta ION XGT, bij weinig weerstand (geen harde tegenwind of hellingen) is het een prettige comfortabele fiets waar zo'n 27 km/h mee gereden kan worden.
Dit onderwerp is blijkbaar nieuw leven ingeblazen, dus ik las het even door (ik heb zelf een Giant Twist 2.0 die perfect werkt). Je mág helemaal geen 27 km/h rijden met een elektrische fiets. Als je zo hard wilt rijden, koop dan een elektrische snorscooter.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

gsm-it schreef: Vandaag weer de fiets stuk: Tijdens een eindje fietsen plotseling inhouden en daarna helemaal geen ondersteuning meer, met nog 75% volle batterij.
Tegen de wind in 15km terug moeten fietsen naar de fietsenmaker....
Wordt vervolgd.
De fiets is gelukkig binnen een dag gerepareerd. De oorzaak was een contactprobleem in de stekker van een kabelboom. Misschien de invloed van wat zout op de weg, deze winter?

@Miepje
Je haalt twee dingen door elkaar.
Natuurlijk mag je op deze fiets wel 27km/h of sneller, als je dat kan. Wat denk je van wielrenners die op de weg aan het oefenen zijn? Wel moet de ondersteuning van de fietsen afgesteld zijn op het wettelijke maximum van 25km/h. Op de snelheidsmeter kan dat misschien iets meer zijn. Bij auto's is dat meestal ook zo.
Deze fiets geeft volledige ondersteuning tot 25km/h, maar als je flink doortrapt dan kun je iets hoger uitkomen, maar wel ruim binnen de toegestane marge.

koelkast88
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2012 19:33

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door koelkast88 »

Ik heb sinds eind februari een Batavus Staccato easy, met het bekende ion systeem. Twee weken heerlijk mee gefietst, toen begon het besproken zware fietsen, de generatorwerking bij uitgeschakelde ondersteuning. is er bijna niet mee vooruit te komen!

Daarnaast compenseert de motor deze generatorwerking, als de accu tenminste voor 70% is gevuld. Daaronder is het steeds zwaarder trappen, zelfs in stand 3! De actieradius gaat dan ook drastisch omlaag. Toch vervangt de dealer de motor niet, want 'die is doorgemeten en goed'. Ik heb nu een andere Staccato gekregen met hetzelfde probleem, en ook een weekend easy (ook ion) heeft het! Ligt dit nu echt niet aan de motor, of zegt de dealer maar wat? Graag nog jullie reactie, want ik ben het inmiddels flink zat aan het worden...

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

Tja het draadje gaat hier over de Sparta Ion XGT, jij hebt een Batavus Staccato. :roll:

kijk hier eens:
http://www.kieskeurig.nl/elektrische_fi ... ws/951000/

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Rob fiets »

scheh02 schreef:Tja het draadje gaat hier over de Sparta Ion XGT, jij hebt een Batavus Staccato. :roll:

kijk hier eens:
http://www.kieskeurig.nl/elektrische_fi ... ws/951000/
Allebei zijn wel uit gerust met de zelfde motor.
Echter hebben diverse elektrische fietsen problemen zelfs modellen van 3500 euro.
Echter vind ik van de grote merken gazelle toch wel de grootste ellende. En hun garantie afdeling is ook de makkelijkste niet.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Zonder ondersteuning fietst de ion inderdaad met enige tegenwerking, zolang je zelf op de trappers staat. Zodra je zelf niet trapt, werkt de motor ook niet meer tegen.
Bij modellen met uitneembare batterij zou het misschien nog kunnen helpen om de batterij uit de houder te halen. Bij de XGT kan dat niet, maar kun je misschien de stekker van de motor losnemen.

Een Giant heeft een vrijwiel in de motor, waardoor o.a. tegenwerking wordt voorkomen.

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

Het is zover. Hij is nu krap 4 jaar naar dato kapot. Stuk, finito, aldus de fietsemaker.

Wat zegt Sparta?
Had ik maar garantie moeten bijkopen.....coulance...ja 150 euro korting op de reparatie.
Ik heb nauwelijks kilometers gemaakt.!?!?
500 euro voor een nieuwe motor. ???
Ik weet het effe niet meer. :?

Ik koop in ieder geval nooit meer een Sparta.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

scheh02 schreef:Het is zover. Hij is nu krap 4 jaar naar dato kapot. Stuk, finito, aldus de fietsemaker.
Ik koop in ieder geval nooit meer een Sparta.
Dus ook geen Batavus e.d meer, want die komt uit dezelfde koker: Accell.
De bekendste merken van Accell Group zijn:
Batavus, Bremshey, Ghost, Haibike, Hercules, Koga, Lapierre, Loekie, Redline, Sparta, Staiger, Tunturi, Winora en XLC
Al die merken vallen dus af...

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

Golden Motor
Magpie 3 generatie soepel lopende zelfbouw kits.

luky
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2008 17:53

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door luky »

Betreft de accu's van de Spart Emotion C2/C3. Ik heb ervaring met Sparta ION accu's, ik heb een dealer horen zeggen dat Sparta een slechte serie heeft geleverd, en dat er verkeerde acculader's worden bijgeleverd! De accu zou eigenlijk eerst geheel ontladen moeten worden, alvorens opnieuw te laden. Maar Sparta geeft alleen bij problemen met accu's deze te refreshen. Ook omdat er tijdens gebruik cellen stukgaan. Sparta zou voor alle geleverden accu's waar de mensen problemen mee hebben, deze om moeten ruilen, en aangepaste acculader's moeten bijleveren. Zijn er meer lotgenoten. Misschien dan een idee dat Radar contact opneemt met Sparta??

Gesloten